Hunter

Kudarcba fulladt a robotjárművek versenye

A DARPA által robotjárművek számára kiírt 1 millió dolláros fődíjú verseny szombaton zárult, miután a 15 versenyzőből egy sem ért célba. A nagyjából 240 kilométeres versenytávból két nevezőnek sikerült 11 kilométert megtennie, míg további nyolc jármű csupán másfél kilométerig jutott, bár még mindig jobban szerepeltek a fennmaradó társaiknál, melyek már az elindulás utáni másodpercekben neki ütköztek valamilyen akadálynak.

A versenyt akkor fújták le, amikor az utolsó négy jármű is mozgásképtelenné vált, nyilatkozott a verseny programigazgatója, Jose Negron ezredes. A versenyzők a meghibásodások igen széles választékát mutatták be, volt amelyik járműnek a fékje ragadt be, de a nézők láthattak tengelytörést, borulásokat, és akadt olyan robot is, melynek a műholdas navigációs rendszere adta be a kulcsot. Egy louisianai csapat által épített hatkerekű robotot azért diszkvalifikáltak, mert belegabalyodott egy szögesdrótba.


A Carnegie Mellon járműve, a "Sandstorm" (homokvihar) volt a legesélyesebb

"Kemény kihívás, amiben mindig benne van a teljesíthetetlenség. Azonban ha nem hajszoljuk a határokat, akkor nem is tudunk okulni belőle" - mondta Venkatesh Vasudevan, az Ensco Inc. Mérnöke nem sokkal azután, hogy cégének nevezettje néhány száz méterrel a rajtvonal után az oldalára dőlt.

A Pentagon kutató és fejlesztő hivatala 1 millió dollárt adott volna annak a csapatnak, melynek mikroáramkörökkel és szenzorokkal telepakolt járműve 10 óra alatt teljesítí a Mojave sivatagban kijelölt 240 kilométeres távot. A DARPA ezzel az eseménnyel egy harctéren alkalmazható automata jármű kifejlesztését szerette volna elősegíteni. A védelmi hivatal tisztviselői szeretnének egy vezető és távirányítás nélküli robotot, ami képes az ellátmányok szállítására a hadi övezetekben.


SciAutonics II


A Terrahawks csapat járműve

Az egyik versenyző szerint a cél nem is szükségszerűen a pálya teljesítése volt. "Véleményem szerint soha nem az volt a fontos milyen messzire juthatunk" - mondta a 16 éves Kevin Webb, a Palos Verdes Középiskola másodéves diákja. Iskolájának nevezettje, egy módosított Acura terepjáró, rögtön az első kanyarban beletrafált a pálya elejét szegélyező kordonba.

A versenyre jelentkezett 21 csapatból mindössze 7 teljesítette a sík, 2,2 kilométeres kvalifikációs akadálypályát, amit egy Los Angelestől keletre fekvő autópályán rendeztek be. A verseny szervezői 10 vontatót helyeztek el a sivatagi pálya mentén megelőlegezve a lerobbanásokat. A 15-re fogyatkozott nevezők közül a Carnegie Mellon Egyetem átalakított Humvee terepjárója vágott neki elsőként a távnak, viszonylag jól is haladt, azonban fél óra elteltével lefulladt. "Kiesett" - összegezte szűkszavúan Nick Miller a Carnegie Mellon végzős hallgatója, a favoritnak számító csapat tagja.




SciAutonics I "RASCAL"

A védelmi hivatal 13 millió dollárt költött a versenyre. A becslések szerint a versenyzők összességében ennek négy-ötszörösét költhették járműveik fejlesztésére, melyek a globális helymeghatározó műholdakra valamint érzékelők, lézerek, radarok és kamerák garmadájára támaszkodtak önmaguk tájékozódásához és az akadályok kikerüléséhez. A Carnegie Mellon elnöke, Jared Cohon elmondása szerint iskolája járművére hozzávetőleg 3 millió dollárt költöttek, amit támogatók tucatjai adtak össze. A DARPA a kudarcon okulva időt ad a fejlesztő csapatoknak és a következő versenyt feltehetően 2006-ra írja ki.


A CIMAR csapat járműve

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Pepito #31
    Hát igen. Ilyen rendszer létezik. De annak nem kell kikerülni betonoszlopokat, gödröket, szögesdrótot. No es még csak épületeket nem.
    Ott 3D-ben kell manőverezni, míg az autók csak 2D-ben. Mások a szabadságfokok, más a cél.
    Azt teljesen más paradigmarendszer alapján tervezték meg.

    Re radar: kitartok amellett, hogy navigációra nem lehet radart használni ebben az esetben. Esetleg vészmegállításra.
  • AtisH #29
    Szerintem a titok nyitja, hogy nem vindózzal kellett volna próbálkozni.:-DDD
  • Cat #28
    ja, egyre inkább az a véleményem nekem is, hogy ez az egész inkább a fiatalok ösztönzése, nem pedig valódi eredményeket várnak
    ha utóbbi lenne, és tényleg nagy szükség lenne a technikára akkor megcsinálnák maguk
  • NEXUS6 #27
    Hát igen, kb 30 éve létezik olyan terepkövető rendszer, ami akár hangsebességgel is átvisz olyan 15-30 m magasan a terp fölött bármilyen repülőgépet. Meg pár éve már olyan is ami műholdas fényképek alapján akár egy kanyonban is elmanőverez. Nos ezek után ezt az egészet nem értem. A DARPA-nál ugye megvannak ezek a pár cm felbontású térképek az adott terepről, ezek szerint ezeket nem adták oda a versenyzőknek.

    Magyarul azt akarták a robotoktól amit azért egy átlagember se igen tudna megcsinálni(egy átlag dzsiájdzsó meg pláne) , a kezedbe nyomnak egy iránytűt, meg egy túrista térképet oszt eriggy, menj 240 km-t. Ja és holnapután mind ezt ellenséges terepen!!!

    Ezt szerintem a szervezők is tudták, hogy képtelenség. És ez egy olyan amerikás sport volt valójában, mint a hangsebeséggel száguldozás a kiszáradt sóstavak medrében. Nekünk soknak tünik az a pár milkó dollár, nekik viszont a hétvégi zsebpénznek megteszi. Egy olyan mérnök kiképzése, aki ezt a feladatott megoldja amúgy 10X-ennyi volna. Ha tehát 10 évig nem jutnak semmi eredményre, még mindíg a pénzüknél vannak a szervezők. Ha viszont egy tehetséges ifjú szkájvolker holnap összedobja a roncstelepről a masinát, akkor már is nyertek az üzleten:)
  • Ren #26
    Nyilvan az elore kijelolt utvonal nem lett volna kihivas, igy azt csak indulaskor tudtak meg. Ettol fuggetlenul jonehany csapat alaposan felterkepezte a sivatag megfelelo reszet :) Elvileg ugy mukodott volna a dolog, hogy a GPS-sel "nagyban" tajekozodnak, es a helyi akadalyok lekuzdesere volt az osszes tobbi szenzor. Egyebkent a szukszavu hiradasok alapjan egy csomoan muszaki problema miatt estek ki (marmint a jarmuvel kapcsolatosan) ami ugye nem mutat semmit a tajekozodasi rendszerrol. (Bar mondjuk az lehet a vezerlo rendszer hibaja, hogy olyan terepre viszi a jarmuvet ahol konnyebben kitorik a feltengely :) )
  • Flashy #20
    na ezt nem értem énse.
    a motor is felborult szinte azonnal :)
  • Ren #19
    Volt mindenfele szenzor rajtuk: kamerak, radar, lezer, sot meg szonar is :) Mondjuk az a resze tenyleg erdekes, hogy a jarmuvek jo resze gyakorlatilag el sem tudott indulni, pedig gondolom elotte csak teszteltek
  • Zoley #18
    Mar nem azert, de ha meg tudnam csinalni, akkor nem erdekelne, hogy hany millio USD a bekerulesi koltsege a prototipusnak, mert ha a hadsereg tuzte ki a versenyt, akkor a nyerten nem csak egy millio USD-t kap a gyozelemert.... Jon melle egy kellemesen zsiros megrendeles is a hadseregtol par szaz [?ezer?] darabra. Valoszinuleg ez az oka, hogy csak az USA beliek nevezhetnek, mert elegge nagy eges lenne, ha a kormany nem a sajat iparat serkentene/tamogatna egy ilyen volumenu/jelentosegu hadiipari beruhazasnal.
    Egyebkent nem banom, hogy nem sikerult nekik. Egyelore legalabb egyel kevesebb fegyver, amit elesen kene tesztelni valami Afganisztan/Irak szeru [esetleg koholt] szituban.
  • Cat #17
    nem csak te akartad letaposni a tárgyakat, lásd a korábbi terramax hír
    http://www.sg.hu/cikk.php?cid=31023
  • Rosco #16
    Én nem értek ehhez a témához, csak józan paraszti ésszel gondolkodtam egy kicsit.
    Az jutott eszembe, hogy ugyebár az egész projekt ismét arról szól, hogy kell a harctérre egy önjáró robot.
    Namost képzeljétek el, hogy beküldenek egy ilyen robotgépet ellenséges területre, rahedli lőszerrakománnyal. Hogyan védi meg magát?
    Mert ugyebár feltételezzük azért robot, hogy ne kelljen embert odaküldeni. Amúgy egy URAL is megteszi :-))
    Na de nézzük tovább. Tegyük fel építenek rá egy fegyverrendszert. Vagyis lesz egy többtonnás bazi nagy gép, rakás fegyverrel felszerelve, ami - ha józan paraszti ésszel gondokodunk ismét - ugyancsak "önvezérlő" lesz, plusz még az eredeti "kütyük" az irányításhoz. (csak megjegyzem, hol lesz hely a rakománynak?)
    És ekkor jön Ahmed és szájon vágja az egész 7 millió dolláros önjáró önvédő "AI-agyú" gépet egy vállról indítható 80-as évekbeli zöld szovjet rakétával.
    Hogy megérte...