Hunter
Kudarcba fulladt a robotjárművek versenye
A DARPA által robotjárművek számára kiírt 1 millió dolláros fődíjú verseny szombaton zárult, miután a 15 versenyzőből egy sem ért célba. A nagyjából 240 kilométeres versenytávból két nevezőnek sikerült 11 kilométert megtennie, míg további nyolc jármű csupán másfél kilométerig jutott, bár még mindig jobban szerepeltek a fennmaradó társaiknál, melyek már az elindulás utáni másodpercekben neki ütköztek valamilyen akadálynak.
A versenyt akkor fújták le, amikor az utolsó négy jármű is mozgásképtelenné vált, nyilatkozott a verseny programigazgatója, Jose Negron ezredes. A versenyzők a meghibásodások igen széles választékát mutatták be, volt amelyik járműnek a fékje ragadt be, de a nézők láthattak tengelytörést, borulásokat, és akadt olyan robot is, melynek a műholdas navigációs rendszere adta be a kulcsot. Egy louisianai csapat által épített hatkerekű robotot azért diszkvalifikáltak, mert belegabalyodott egy szögesdrótba.
A Carnegie Mellon járműve, a "Sandstorm" (homokvihar) volt a legesélyesebb
"Kemény kihívás, amiben mindig benne van a teljesíthetetlenség. Azonban ha nem hajszoljuk a határokat, akkor nem is tudunk okulni belőle" - mondta Venkatesh Vasudevan, az Ensco Inc. Mérnöke nem sokkal azután, hogy cégének nevezettje néhány száz méterrel a rajtvonal után az oldalára dőlt.
A Pentagon kutató és fejlesztő hivatala 1 millió dollárt adott volna annak a csapatnak, melynek mikroáramkörökkel és szenzorokkal telepakolt járműve 10 óra alatt teljesítí a Mojave sivatagban kijelölt 240 kilométeres távot. A DARPA ezzel az eseménnyel egy harctéren alkalmazható automata jármű kifejlesztését szerette volna elősegíteni. A védelmi hivatal tisztviselői szeretnének egy vezető és távirányítás nélküli robotot, ami képes az ellátmányok szállítására a hadi övezetekben.
SciAutonics II
A Terrahawks csapat járműve
Az egyik versenyző szerint a cél nem is szükségszerűen a pálya teljesítése volt. "Véleményem szerint soha nem az volt a fontos milyen messzire juthatunk" - mondta a 16 éves Kevin Webb, a Palos Verdes Középiskola másodéves diákja. Iskolájának nevezettje, egy módosított Acura terepjáró, rögtön az első kanyarban beletrafált a pálya elejét szegélyező kordonba.
A versenyre jelentkezett 21 csapatból mindössze 7 teljesítette a sík, 2,2 kilométeres kvalifikációs akadálypályát, amit egy Los Angelestől keletre fekvő autópályán rendeztek be. A verseny szervezői 10 vontatót helyeztek el a sivatagi pálya mentén megelőlegezve a lerobbanásokat. A 15-re fogyatkozott nevezők közül a Carnegie Mellon Egyetem átalakított Humvee terepjárója vágott neki elsőként a távnak, viszonylag jól is haladt, azonban fél óra elteltével lefulladt. "Kiesett" - összegezte szűkszavúan Nick Miller a Carnegie Mellon végzős hallgatója, a favoritnak számító csapat tagja.
SciAutonics I "RASCAL"
A védelmi hivatal 13 millió dollárt költött a versenyre. A becslések szerint a versenyzők összességében ennek négy-ötszörösét költhették járműveik fejlesztésére, melyek a globális helymeghatározó műholdakra valamint érzékelők, lézerek, radarok és kamerák garmadájára támaszkodtak önmaguk tájékozódásához és az akadályok kikerüléséhez. A Carnegie Mellon elnöke, Jared Cohon elmondása szerint iskolája járművére hozzávetőleg 3 millió dollárt költöttek, amit támogatók tucatjai adtak össze. A DARPA a kudarcon okulva időt ad a fejlesztő csapatoknak és a következő versenyt feltehetően 2006-ra írja ki.
A CIMAR csapat járműve
A versenyt akkor fújták le, amikor az utolsó négy jármű is mozgásképtelenné vált, nyilatkozott a verseny programigazgatója, Jose Negron ezredes. A versenyzők a meghibásodások igen széles választékát mutatták be, volt amelyik járműnek a fékje ragadt be, de a nézők láthattak tengelytörést, borulásokat, és akadt olyan robot is, melynek a műholdas navigációs rendszere adta be a kulcsot. Egy louisianai csapat által épített hatkerekű robotot azért diszkvalifikáltak, mert belegabalyodott egy szögesdrótba.
A Carnegie Mellon járműve, a "Sandstorm" (homokvihar) volt a legesélyesebb
"Kemény kihívás, amiben mindig benne van a teljesíthetetlenség. Azonban ha nem hajszoljuk a határokat, akkor nem is tudunk okulni belőle" - mondta Venkatesh Vasudevan, az Ensco Inc. Mérnöke nem sokkal azután, hogy cégének nevezettje néhány száz méterrel a rajtvonal után az oldalára dőlt.
A Pentagon kutató és fejlesztő hivatala 1 millió dollárt adott volna annak a csapatnak, melynek mikroáramkörökkel és szenzorokkal telepakolt járműve 10 óra alatt teljesítí a Mojave sivatagban kijelölt 240 kilométeres távot. A DARPA ezzel az eseménnyel egy harctéren alkalmazható automata jármű kifejlesztését szerette volna elősegíteni. A védelmi hivatal tisztviselői szeretnének egy vezető és távirányítás nélküli robotot, ami képes az ellátmányok szállítására a hadi övezetekben.
SciAutonics II
A Terrahawks csapat járműve
Az egyik versenyző szerint a cél nem is szükségszerűen a pálya teljesítése volt. "Véleményem szerint soha nem az volt a fontos milyen messzire juthatunk" - mondta a 16 éves Kevin Webb, a Palos Verdes Középiskola másodéves diákja. Iskolájának nevezettje, egy módosított Acura terepjáró, rögtön az első kanyarban beletrafált a pálya elejét szegélyező kordonba.
A versenyre jelentkezett 21 csapatból mindössze 7 teljesítette a sík, 2,2 kilométeres kvalifikációs akadálypályát, amit egy Los Angelestől keletre fekvő autópályán rendeztek be. A verseny szervezői 10 vontatót helyeztek el a sivatagi pálya mentén megelőlegezve a lerobbanásokat. A 15-re fogyatkozott nevezők közül a Carnegie Mellon Egyetem átalakított Humvee terepjárója vágott neki elsőként a távnak, viszonylag jól is haladt, azonban fél óra elteltével lefulladt. "Kiesett" - összegezte szűkszavúan Nick Miller a Carnegie Mellon végzős hallgatója, a favoritnak számító csapat tagja.
SciAutonics I "RASCAL"
A védelmi hivatal 13 millió dollárt költött a versenyre. A becslések szerint a versenyzők összességében ennek négy-ötszörösét költhették járműveik fejlesztésére, melyek a globális helymeghatározó műholdakra valamint érzékelők, lézerek, radarok és kamerák garmadájára támaszkodtak önmaguk tájékozódásához és az akadályok kikerüléséhez. A Carnegie Mellon elnöke, Jared Cohon elmondása szerint iskolája járművére hozzávetőleg 3 millió dollárt költöttek, amit támogatók tucatjai adtak össze. A DARPA a kudarcon okulva időt ad a fejlesztő csapatoknak és a következő versenyt feltehetően 2006-ra írja ki.
A CIMAR csapat járműve