Hunter

Repült és leszállt az új Mars Eagle

Magasan Oregon partjai felett a Mars-kutatási technológiák egy jövőbeni osztálya kelt szárnyra. A MarsFlyer prototípus - méretében fele annak a NASA gépnek, mely egy nap a Mars égboltján fog repülni - teljesítette első próbaútját. A gépet Eagle, azaz Sas névre keresztelték.

Miután egy nagy magasságú ballonról ledobták, a repülőgép sikeresen kibontotta szárnyait, majd bemutatta aerodinamikai teljesítményét. A MarsFlyer egy kísérleti jármű, a kormányzat, az ipar és a felsőoktatás tehetségeinek szülötte. A nagy magasságokban repülő gépet a virginiai Manassasban található Aurora Flight Sciences Corporation tervezte és készítette el. A cég már korábban is úttörő szerepet játszott számos pilótanélküli platformon, mind kereskedelmi, mind katonai felhasználásra. A NASA Langley Kutató Központ vezetésével az Aurora egy ipari, akadémiai és nemzeti laboratórium csoport része, akik az elmúlt három évben a Mars-kutatás robotrepülőgép technológiáin dolgoznak.

A ballon szeptember 19-én szállt fel az oregoni Tillamook repülőteréről, közel 30 kilométeres magasságba emelve a MarsFlyert. A repülőgép szárnyait és farokrészét ügyesen el rejtették, ugyanúgy behajtva, mintha a Mars felé szállítanák speciális burkolatában. Amint elszakadt a ballontól, a MarsFlyer kicsomagolta önmagát, majd teljesítette az előre programozott repülési útvonalát.

Az extrém magasságból a vékony légrétegen lefelé száguldva a gép bemutatta kezelési képességeit a Marson tapasztalható légköri körülmények között. A leszállást kerekek híján, egy biztonsági csúszdán hajtotta végre ugyanazon reptér füvén, ahonnan felszállt. Az Aurora projekt vezetője, Jean-Charles Ledé elmondása szerint a repülési adatok előzetes elemzése alapján a bevetési szekvencia hibátlanul zajlott, maga a repülés sima és stabil volt, megfelelt az előzetes elvárásoknak.

Az Eagle hajtómű nélkül indult neki az első próbaútnak. A tényleges marsrepülőt egy hidrazinüzemű rakétahajtóművel szerelik fel felderítő munkája során. A NASA Langley csapata további elemzéseket és teszteket tervez 2003-ban, beleértve egy második nagy magasságú tesztet, melyet december 17-ére tervezek, a Wright testvérek történelmi repülésének 100. évfordulójára. A vörös bolygó feletti repülés 2008-ra várható.

James Head, a Brown Egyetem geológiai tudományok professzora egyike azon tudósoknak, akik kézben tartják a repülőgép technológiai fejlesztését. Szerinte ez a jármű egyedülálló eszköze lehet a Mars felszínének és az alsóbb légkör felderítésének, olyan részletességet és előnyöket biztosítva, amire korábban nem nyílt lehetőség. Ilyen lehetne a Mars Global Surveyor által felfedezett rejtélyes mágneses anomáliák részletes, alacsony magasságból történő mérése. "Hatalmas űrt töltene be távoli érzékelési képességeinkben" - nyilatkozott Head a SPACE.com-nak.

Ez és több más korábbi expedíciók által felvetett fontos tudományos kérdésekre találnának választ egy, a légkörben repülő gép által, mondta Head. "Az Eagle sikeres próbarepülése rendkívül fontos lépés. Higgyék el, amikor meghallottam, hogy a Sas leszállt, olyan adrenalinhullám söpört át rajtam, amilyet az Apollo 11 óta nem éreztem."

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Hun7eR #8
    Cifu78 utolsó linkje, a kérdőjeles Mars Eagle az ami részt vett a mostani próbarepülésen, tehát ez tűnik a valódi koncepciónak.
  • Bonewerkz #7
    hat.. a nagy oldalviszonyu szarnyak gondolom, a ritka legkor miatt kellenek... a propellernek meg kisebb az energiaigenye, mint a lokhajtasnak... ami szerintem hianyzik rajta, az a stabilizalo feluletek (magyarul impo a gep, nincsen farka, azzal a ket csuro lap felevel eleg instabilnak nez ki, es ha egy ilyet kidobnak a marsi viharba, akkor szerintem nem latunk tole sok fotot...) a masik mar jobban nez ki (mars eagle(?)) csak eppen arra tennem a propellert, mert lokhajtassal nem jut messszire (uzemanyag) es a szarnya vegen, ha azokat a csuro gyanant hasznalt wingleteket felfele hajtanak, talan stabilabb lenne, nem kene a szamitogepenek annyit korrigalni, es esetleg egy atmeneti lefagyas eseten se esne le olyan hamar. Lsd: a papirrepulot is a V alaku torzs teszi stabilla, ha viszont a szarnya kifele lejt, (negativ V allas, A allas) akkor az egesz kutyu a feje tetejere fog allni. (es a mars eagle eseteben szamgep lefagyas eseten ritka legkorben egyzeruen leesik)
  • Hmuda #6
    Akepek alapjan nem valoszinu, hogy szallitasra fogjak hasznalni. Remelem nem egy vadaszgepet epitenek, hogy a Marson is haboruzzanak. Epp eleg ha itt a foldon oldosik egymast.
  • gz8 #5
    Höhö, a legjobban az újablaklink tetszik .)))

    Nem rossz, bár kíváncsi vagyok, hogy a propelleres (jól látom az 1. és 2. képen?) mennyire lesz életképes!
  • Zozo76 #3
    Hat, kivancsi lennek en is hogy nez ki a gep... :(