Hunter
Bolygóközi országút
A Naprendszert átszövő útvonalak gondosan kidolgozott mátrixa rendkívüli módon csökkentheti a bolygók között utazó űrhajók erőforrás szükségletét, jelentette be a hétvégén a NASA.
A hagyományos űrexpedíciók az égitestek gravitációját egyenként veszik igénybe, felhasználva a közeli bolygókat, holdakat vagy a Napot, hogy minél távolabbra rugaszkodhassanak el utazásuk során. Azok az űrhajók, melyek a bolygóközi országutat használják, ami átjárók és alagutak komplex rendszerére hasonlít, hasznot húzhatnak a bolygók és holdak közötti, eddig kihasználatlan gravitációs kölcsönhatásokból.
"Általában úgy gondolunk a világűrre, mint egy üres térre, de valójában erről szó sincs abban az értelemben, hogy a Nap gravitációja vonzást gyakorol, folyamatosan vonzva a Földet, a Holdat és más objektumokat" - mondta Martin Lo, a NASA Jet Propulsion Laboratory tudósa.
"Elméletünket addig a pontig finomítottuk, ahol ténylegesen ki tudjuk számítani ezeket a pályákat és olyan sablonokat találunk, melyek körbefonják a bolygókat és a Napot. Ezt nevezzük bolygóközi országútnak, amit számos különböző módon fel tudunk használni" - tette hozzá. A Naprendszer különböző régióiban az egymással vetekedő gravitációs erők gyakorlatilag ki iktatják egymást, olyan folyosókat hagyva, melyeken az űrhajók igen kis energia ráfordításával utazhatnak" - összegzett Lo.
A matematika egy ágára támaszkodva, melyet káosz elméletnek nevezünk, számításai zavarba ejthetik ugyan a hozzá nem értőket, ám szakértő kollégái kitűnőként és ígéretesként jellemezték.
"Lo munkája eddig is áttörésekhez vezetett az emberi és a robot felderítő küldetések egyszerűsítésében" - mondta Doug Cooke, a NASA Johnson Űrközpontjának munkatársa. "Ezeknek köszönhetően kevesebb űrjárműre van szükség egy-egy küldetés szempontjainak teljesítéséhez."
Az országút szakaszainak kiszámításához Lo feltérképezte az összes lehetséges repülési utat a világűr azon területein, ahol a különböző égitestek gravitációja teljes egyensúlyban van.
"Mint a kötelet alkotó összesodrott szálak, úgy alkotnak alagutat a lehetséges repülési útvonalak" - jelentette be a JPL egy állásfoglalásában. Lo az országút egyik "helyi" szakaszának igénybe vételével már megtervezte az egyik folyamatban levő expedíció útvonalát, a Föld és a Hold közötti vonzást kihasználva. "Az üzemanyag megtakarításának köszönhetően egy sokkal jobb és olcsóbb expedíciót indíthattunk" - mondta Lo a NASA Genesis űrhajójáról, amit tavaly augusztusban lőttek fel három éves útjára, mely során napszél részecskéket fog gyűjteni. "Ha minden tökéletes lett volna a Genesis-nek egy csepp üzemanyagot sem kellett volna elhasználnia. Mivel azonban nem tudjuk befolyásolni az út során felmerülő számtalan módosító tényező hatását, így időnként szükség van pálya-korrekcióra."
Lo egy olyan jövőt képzel el, ahol állandó űrkikötők szegélyeznék a bolygóközi országutat, ellátó raktárként szolgálva a felfedezőket, akik a meghatározott útvonalakon utaznának.
A hagyományos űrexpedíciók az égitestek gravitációját egyenként veszik igénybe, felhasználva a közeli bolygókat, holdakat vagy a Napot, hogy minél távolabbra rugaszkodhassanak el utazásuk során. Azok az űrhajók, melyek a bolygóközi országutat használják, ami átjárók és alagutak komplex rendszerére hasonlít, hasznot húzhatnak a bolygók és holdak közötti, eddig kihasználatlan gravitációs kölcsönhatásokból.
"Általában úgy gondolunk a világűrre, mint egy üres térre, de valójában erről szó sincs abban az értelemben, hogy a Nap gravitációja vonzást gyakorol, folyamatosan vonzva a Földet, a Holdat és más objektumokat" - mondta Martin Lo, a NASA Jet Propulsion Laboratory tudósa.
"Elméletünket addig a pontig finomítottuk, ahol ténylegesen ki tudjuk számítani ezeket a pályákat és olyan sablonokat találunk, melyek körbefonják a bolygókat és a Napot. Ezt nevezzük bolygóközi országútnak, amit számos különböző módon fel tudunk használni" - tette hozzá. A Naprendszer különböző régióiban az egymással vetekedő gravitációs erők gyakorlatilag ki iktatják egymást, olyan folyosókat hagyva, melyeken az űrhajók igen kis energia ráfordításával utazhatnak" - összegzett Lo.
A matematika egy ágára támaszkodva, melyet káosz elméletnek nevezünk, számításai zavarba ejthetik ugyan a hozzá nem értőket, ám szakértő kollégái kitűnőként és ígéretesként jellemezték.
"Lo munkája eddig is áttörésekhez vezetett az emberi és a robot felderítő küldetések egyszerűsítésében" - mondta Doug Cooke, a NASA Johnson Űrközpontjának munkatársa. "Ezeknek köszönhetően kevesebb űrjárműre van szükség egy-egy küldetés szempontjainak teljesítéséhez."
Az országút szakaszainak kiszámításához Lo feltérképezte az összes lehetséges repülési utat a világűr azon területein, ahol a különböző égitestek gravitációja teljes egyensúlyban van.
"Mint a kötelet alkotó összesodrott szálak, úgy alkotnak alagutat a lehetséges repülési útvonalak" - jelentette be a JPL egy állásfoglalásában. Lo az országút egyik "helyi" szakaszának igénybe vételével már megtervezte az egyik folyamatban levő expedíció útvonalát, a Föld és a Hold közötti vonzást kihasználva. "Az üzemanyag megtakarításának köszönhetően egy sokkal jobb és olcsóbb expedíciót indíthattunk" - mondta Lo a NASA Genesis űrhajójáról, amit tavaly augusztusban lőttek fel három éves útjára, mely során napszél részecskéket fog gyűjteni. "Ha minden tökéletes lett volna a Genesis-nek egy csepp üzemanyagot sem kellett volna elhasználnia. Mivel azonban nem tudjuk befolyásolni az út során felmerülő számtalan módosító tényező hatását, így időnként szükség van pálya-korrekcióra."
Lo egy olyan jövőt képzel el, ahol állandó űrkikötők szegélyeznék a bolygóközi országutat, ellátó raktárként szolgálva a felfedezőket, akik a meghatározott útvonalakon utaznának.