A miénkhez hasonló bolygórendszerre bukkantak

Több tucat egzotikus pályán keringő bolygó felfedezése után a tudósok végre egy olyan bolygórendszert találtak, ami hasonlít naprendszerünkhöz. A bejelentés csütörtökön hangzott el, amikor a csillagászok előterjesztették 15 új bolygó felfedezését, melyek közül az egyik a Jupiterre hasonlít, ami egy Nap-szerű csillag körül kering.

Az 55 Cancri néven ismert naprendszer körülbelül 41 fényévnyire van és valószínűleg a csillagászok érdeklődésének középpontjába fog kerülni, amikor az elkövetkezendő években megkezdik a Földünkhöz hasonló bolygók utáni kutatást.

"Ez a bolygórendszer a legnagyobb esélyes, hogy a Terrestrial Planet Finder, mely még ebben az évtizedben elhagyja a Földet, közvetlen felvételeket készítsen róla" - mondta Debra Fischer, a California Egyetem bolygó vadásza, utalva a NASA következő generációs űrteleszkópjára. Az újonnan felfedezett Jupiterre emlékeztető világnak 13 évre van szüksége, hogy megkerülje szülő csillagát, a Jupiter esetében ez az idő közel 12 év. Az új bolygó azonban jelentős különbségeket is mutat. Durván a Jupiter tömegének négyszeresével rendelkezik, pályája pedig enyhén elnyújtott.

"Nem találtunk pontosan olyan naprendszert mint a miénk, ami körkörös pályájában és tömegében közelebbi értékeket mutatna, azonban már ez is azt mutatja, hogy egyre közelebb kerülünk" - mondta Paul Butler, a NASA és a Nemzeti Tudományos Alapítvány által finanszírozott Carnegie Institution munkatársa, a tanulmány egyik vezetője. A csillagászok szerint az új bolygó elég stabil ahhoz, hogy egy jóindulatú, életbarát környezetet ápoljon a belső nappályán. A Jupiterről, mely naprendszerünk legnagyobb bolygója, úgy tartják, hogy megvédte a korai földi életet az irányába záporozó üstökös-hordáktól.

Több tucat úgynevezett exobolygót fedeztek fel az utóbbi évtizedekben, melyek túl elliptikus és eltorzult pályákon utaznak, általában sokkal közelebb és gyorsabban, mint a mi naprendszerünk óriás bolygói. Például egy korábban felfedezett, nagyjából a Jupiterrel azonos tömegű bolygó kering az 55 Cancri körül, kéthetes ciklusban és kisebb távolságban, mint ami a Merkúr és a Nap között van. Az elméleti modellek szerint egy kis sziklás világnak, mint a Föld, jó esélyei lennének a túlélésre a két bolygó között.

Mindez azonban egy ideig még spekuláció marad. Az exobolygók utáni vadászat a jelenlegi módszerek korlátai miatt csak gáz óriásokat talált. A csillagok gravitációs vonzását időről-időre figyelve a csillagászok le tudják vezetni az exobolygók létezését, kikövetkeztetik tömegüket, pályájukat és forgási periódusaikat. A Terrestrial Planet Finderhez hasonló teleszkópokkal azonban a tudósok közvetlenül észlelhetik a bolygókat, beleértve az olyan kicsiket is, mint a mi saját kék bolygónk.