Hunter
Újra közlekedni fog a Concorde?
A British Airways Concorde-jának legénysége az első tesztrepülésre készül a párizsi Charles De Gaulle repülőtér mellett bekövetkezett katasztrófa óta, melyben 113 ember vesztette életét, 109 utas és a légi személyzet, illetve négyen, akik a földön tartózkodtak.
A szuperszonikus gép a londoni Heathrow repülőtérről fog felszállni kedden helyi idő szerint 14 órakor, a pilótafülkében Mike Bannister kapitánnyal a BA Concorde-jainak főpilótájával.
A repülőgép körülbelül másfél órát repül az Atlanti-óceán felett, mielőtt visszatér az RAF Brize Nortonra, Oxfordshire-be. A repülés alatt el szeretnék érni a gép végsebességét, mely 2080 km/h, a hangsebesség kb. kétszerese. A Concorde flottát az Air France tavaly júliusi tragédiája után vonták ki időszakosan a forgalomból. A párizsi balesetet a kifutópályán lévő hulladék okozhatta, mely szétroncsolta a felszálló gép egyik kerekét a maradványok pedig megsértették a benzintankot. A szivárgó benzin egyenes következménye volt a robbanás, mely végül a gép lezuhanásához vezetett. Az első tesztrepülésen egy számos helyen átalakított gép vesz részt, módosultak a benzintankok is, melyeket kevlárral vontak be, elkerülendő a tavalyihoz hasonló eseteket. A bevonat olyan gumi összetevőből készült, amelyet már sikeresen alkalmaztak a katonai helikoptereknél, illetve a Formula 1-ben is.
A Michelin teljesen új kerekeket készített a Concorde számára, melyek egy defekt esetén sem roncsolódnak szét, a gép elektronikája is különleges védőburkolatot kapott. A tesztrepülés elsődlegesen mégis az új üzemanyag tartályokra összpontosít, mivel a Concorde esetében nem csupán a hajtóművek ellátását szolgálja az üzemanyag, hanem a repülőgép külső hőmérsékletének hűtését is. A mérnökök biztosak akarnak lenni abban, hogy ez utóbbit nem befolyásolják a módosítások. Ha a teszt repülés során az új módosítások nem befolyásolják hátrányosan a gép megszokott repülési adatait, akkor szeptembertől újra üzembe helyezik a szuperszonikus utasszállítókat.
A repülőgép körülbelül másfél órát repül az Atlanti-óceán felett, mielőtt visszatér az RAF Brize Nortonra, Oxfordshire-be. A repülés alatt el szeretnék érni a gép végsebességét, mely 2080 km/h, a hangsebesség kb. kétszerese. A Concorde flottát az Air France tavaly júliusi tragédiája után vonták ki időszakosan a forgalomból. A párizsi balesetet a kifutópályán lévő hulladék okozhatta, mely szétroncsolta a felszálló gép egyik kerekét a maradványok pedig megsértették a benzintankot. A szivárgó benzin egyenes következménye volt a robbanás, mely végül a gép lezuhanásához vezetett. Az első tesztrepülésen egy számos helyen átalakított gép vesz részt, módosultak a benzintankok is, melyeket kevlárral vontak be, elkerülendő a tavalyihoz hasonló eseteket. A bevonat olyan gumi összetevőből készült, amelyet már sikeresen alkalmaztak a katonai helikoptereknél, illetve a Formula 1-ben is.
A Michelin teljesen új kerekeket készített a Concorde számára, melyek egy defekt esetén sem roncsolódnak szét, a gép elektronikája is különleges védőburkolatot kapott. A tesztrepülés elsődlegesen mégis az új üzemanyag tartályokra összpontosít, mivel a Concorde esetében nem csupán a hajtóművek ellátását szolgálja az üzemanyag, hanem a repülőgép külső hőmérsékletének hűtését is. A mérnökök biztosak akarnak lenni abban, hogy ez utóbbit nem befolyásolják a módosítások. Ha a teszt repülés során az új módosítások nem befolyásolják hátrányosan a gép megszokott repülési adatait, akkor szeptembertől újra üzembe helyezik a szuperszonikus utasszállítókat.