SG.hu

Hibátlanul landolt a Boeing Starliner, de a jövője bizonytalan

Hónapokig tartó késések és bizonytalanság után a kapszula személyzet nélkül tért vissza a Nemzetközi Űrállomásról.

A kapszula autonóm módon tért vissza a Földre a két legénységi tag, Butch Wilmore és Suni Williams NASA-asztronauták nélkül, akik jövő februárig maradnak az állomáson. Az űrkutatási hivatal a múlt hónap végén határozta el, hogy a páros a SpaceX Dragon kapszuláján tér majd vissza a Földre, mert a Starliner a küldetés elején műszaki problémákba ütközött. A repülés utáni sajtótájékoztatón Steve Stich, a NASA kereskedelmi programjának vezetője „majdnem hibátlannak” nevezte a repülést. Hozzátette, hogy a sikeres küldetés vegyes érzéseket váltott ki a személyzet körében. "Emberi szempontból mindannyian örülünk a sikeres landolásnak, de aztán csak arra tudunk gondolni, hogy bárcsak úgy történt volna, ahogyan elterveztük” - mondta. "Úgy terveztük, hogy a küldetés Butch-csal és Suni-val a fedélzeten landol.”

Bár az űrhajó üresen hagyta el az űrállomást, a Boeing és a NASA számára még így is rendkívül nagy volt a tét, hogy sikerüljön a visszatérés. Egy sikertelen repülés akár a Starliner-program végét is jelenthette volna. (A Boeing már több mint 1,5 milliárd dollárt ölt a kapszula fejlesztésébe, a NASA által a cégnek egy évtizeddel ezelőtt odaítélt 4,2 milliárd dolláros szerződésen felül.) Ez a hibátlan repülés azonban utat nyitott a Starliner folytatásához, bár a mérnököknek módosítaniuk kell a járművet annak érdekében, hogy a műszaki problémák - amelyek közé tartozott a hajtóművek meghibásodása és a héliumszivárgás a meghajtórendszerben - ne ismétlődjenek meg a jövőbeli repülések során.


A Boeing képviselői egyelőre nem nyilatkoznak a program jövőjéről. Bár a sajtótájékoztatón a tervek szerint két Boeing-vezető is megjelent volna, az utolsó pillanatban lemondták a részvételt. Ehelyett a Boeing egy írásbeli nyilatkozatot adott át az újságíróknak: "Szeretném elismerni a Starliner-csapatok a sikeres és biztonságos dokkolás, a pályaelhagyás, a visszatérés és a leszállás érdekében végzett munkáját” - írja ebben Mark Nappi, a Boeing kereskedelmi programjának vezetője. „Át fogjuk vizsgálni az adatokat, és meghatározzuk a program következő lépéseit.” A Starliner több mint 90 napos pályán tartózkodása alatt a Boeing végig ragaszkodott ahhoz, hogy a kapszula elég biztonságos ahhoz, hogy hazavigye az űrhajósokat.

Stich egy kicsit részletesebben is kifejtette ezt: a két szervezetnek körülbelül egy hónap múlva, miután lesz idejük további teszteket végezni és az adatokat áttekinteni, „egy kicsit jobb elképzelése” lesz a továbblépés általános menetrendjéről. A NASA még nem áll készen arra, hogy feladja a Starlinert. A NASA kereskedelmi legénységi programjának egyik alapelve, hogy két független jármű kifejlesztését segítse elő, amelyekkel az űrhajósokat a Nemzetközi Űrállomásra és onnan vissza lehet szállítani. A NASA 2014-ben több milliárd dolláros szerződést ítélt oda a Boeingnek és a SpaceX-nek a Starliner és a Crew Dragon űrhajók fejlesztésének befejezésére. A SpaceX Dragonja 2020-ban kezdte meg az űrhajósok repülését. A NASA szeretne még egy amerikai űrhajót az ISS-t támogató, személyzetet váltó repülésekhez. A tervek szerint a Starliner a SpaceX Dragon űrhajójával váltakozva, hathónapos időközönként szállítana személyzetet az állomásra és vissza.

Stich elmondta, hogy a NASA még nem határozta meg, hogy az ügynökség megkövetel-e a Boeingtől egy újabb Starliner-tesztrepülést, mielőtt az űrhajót rendszeres személyzetváltásos küldetésekre engedélyezné. „Egy kis időbe telik, amíg meghatározzuk a további utat, de ma láttuk, hogy a jármű nagyon jól teljesített” - mondta. Stich néhány más nyilatkozata azonban arra engedett következtetni, hogy a NASA szeretné folytatni a Starliner tanúsítását és a következő küldetés teljes, négy űrhajósból álló legénységgel történő repülés lesz. A NASA Starliner-1-nek nevezi a Boeing első üzemképes legénységi küldetését. Ez az első a Boeing szerződésében szereplő legalább három, de potenciálisan akár hat legénységváltó küldetés közül. "Nagyszerű, hogy visszakaptuk az űrhajót, és most már a Starliner-1-re összpontosítunk” - mondta Stich.

Mielőtt ez megtörténne, a NASA és a Boeing mérnökeinek meg kell oldaniuk a hajtóművek problémáit és a héliumszivárgást, amelyek a nyári tesztrepülést megkeserítették. Stich elmondta, hogy a csapatok több módszert is vizsgálnak a Starliner hajtóműveinek megbízhatóságának javítására, beleértve a hardver módosítását és az eljárási változtatásokat. Mindez valószínűleg a jövő év végéig vagy 2026-ig kitolja a Starliner következő személyzeti repülését, legyen az a Starliner-1 vagy egy másik tesztrepülés, bár a NASA illetékesei még nem határoztak meg menetrendet. A túlmelegedő hajtóművek a Starliner kiszolgálómoduljának peremén található négy kutyaház alakú hajtóműgondolában helyezkednek el. Kiderült, hogy a gondolák termoszként tárolják a hőt - amit a NASA és a Boeing a mostani küldetés előtt nem igazán ismert fel -, és a hajtóműveknek nincs idejük lehűlni, amikor az űrhajó gyors impulzusokban kilövelli a vezérsugarakat. Stich szerint segíthet, ha a Boeing eltávolítja a hőszigetelő takarók egy részét a gondolákról.

A Starliner túlmelegedő hajtóműveinek problémáját a legegyszerűbben úgy lehetne megoldani, ha megváltoztatnák a hajtóművek indításának sebességét és időtartamát. "A tolóhajtóművek ellenállónak bizonyultak, és megmutatták, hogy jól teljesítenek, amíg alacsonyan tartjuk a hőmérsékletüket.” - mondta Stich. "Ebben a három hónapban rengeteg olyan dolog történt, amely felbecsülhetetlen értékű egy következő küldetés szempontjából” - mondta Stich. "Tehát bizonyos szempontból a küldetés túlteljesített néhány célkitűzést. Mivel a legénység nem volt a fedélzeten, nyilvánvalóan hiányoztak bizonyos dolgok Butch és Suni tesztpilóták szakértelmét illetően, és hogy hogyan működött a jármű, mit láttak a pilótafülkében. Ezek az adatok nem állnak majd rendelkezésünkre, de magáról az űrhajóról még mindig rengeteg adatot szereztünk, és ezek a küldetés céljaihoz és a tanúsításhoz is hozzájárulnak majd.” - mondta.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • repvez #7
    ja és érdekes az is, hogy a NASA és félig hibás amiről tudták, hogy nem mukodik nem aggályoskodott semmit sem, és a kilövések elött se volt semmiféle huzavona az FAA részéről mikor szivárgások voltak már akkor is , hogy halasszák el a kilövést vagy hasonlok, de a space X nek mindenbe belekötnek, mikor az nem emberes küldetés hanem csak egy teszt .
    Föleg ugy nem értem azokat a kifogásokat , hogy a nasa ugyan olyan környezetvédelmi területről lövöldözi fel a rakétáit ,de nem variálnak, hogy mi lesz az élövilággal és a vizzel, csak a space X rakétánál, mert ugy néz ki, hogy veszélybe érzik a posiciojukat és muszáj a nasa felé tolni a szelet kicsit.

    DE érdekes, hogy a static fire teszteknél ugyan ugy bejut a viz az oceánba meg amikor a hop teszteket csinálták és a visszatérő ship felrobbant a leszáűlláskor akkor is ugyan ugy gond lehetett vola mint most de édekes akkor megadta az engedélyt, most mi a probléma vele?
  • RJoco #6
    Én ezt tényleg nem értem. Mindenki figyelmét elkerüli az az apró, de lényegre törő tény, hogy "A NASA kereskedelmi legénységi programjának egyik alapelve, hogy két független jármű kifejlesztését segítse elő, amelyekkel az űrhajósokat a Nemzetközi Űrállomásra és onnan vissza lehet szállítani."
    De nem határoztak meg irányvonalat/szabványokat rá, emiatt a két jármű legénysége nem kompatibilis egymással.
    Vagyis, ahogy ez az eset is jól megmutatja, már most problémás, hogy majd a Starliner űrhajósok hogyan jönnek vissza a SpaceX-szel biztonságosan.
    Ezt mondjuk nem ártana minél előbb korrigálniuk, hogy a jövőben tényleg ne legyen olyan gond, hogy, ha bedoglik egy kapszula, akkor a másikkal ne lehessen megfelelő biztonságban visszajuttatni az embereket.
  • csulok0000 #5
    Azért azt nem jelenti, hogy 100% biztosan túlélték volna. Nagyobb súllyal kellet volna indulni, ami szinte mindent megváltoztat. Így sem volt hibátlan a folyamat.
  • csulok0000 #4
    "Jo, kikepezni draga egy kozmonautat, de megterul ha azzal kinyilik a penz csap"

    Helyesen asztronauta vagy űrhajós . A kozmonauta az oroszok által használt kifejezés, főként orosz űrhajósokra!
  • Sequoyah #3
    Ez azt jelenti, hogy az urhajosok tuleltek volna a leszallast, szoval sikeres lett volna. Nyilvan hibak voltak, mindenki tud rola, azt nem kell kulon ismetelgetni. A lenyeg, hogy a hibak ellenere is le tudott szalni, ami egy pozitiv dolog, es azt jelenti, hogy a konstrukcio egyebkent robusztus es biztonsagos, es meg a hibak ellenere is mukodokepes.
  • Nabateus #2
    :)
    Jogos. De lehet ugy vannak vele, hogy most megmutatjak, more porkolik el a milliardokat.
    Az egyetlen alapanyag, amiert kar, abbol meg van a foldon kb 8 milliard. Jo, kikepezni draga egy kozmonautat, de megterul ha azzal kinyilik a penz csap :)
  • kvp #1
    Ha a hibatlaul alatt azt ertik, hogy kikapcsoltak a tulhevules vedelmet es igy is leallt a fuvokak hatoda, belertve a kapszulan levo egyik fekezoraketat, ami egyebkent a visszatereskor kell, akkor valoban hibatlanul. Az, hogy ujra kellett telepiteni a teljes vezerloszoftvert mikozben az allomashoz volt csatolva nem is tekinti senki meghibasodasnak, az sima tervezesi hiba volt. A szivargasokkal, a fuvoka tulhevulesekkel, a beragadt monopropellant-os fekezo hajtomuvel egyutt eleg sok helyen verzik a jarmu es mellekesen eppen elfogyott az ehhez a tipushoz rendszeresitett hordozoraketa is.

    Erdekes lesz, hogy egy alapos ujratervezes utan, uj szoftverrel, uj fuvokakkal, uj hajtomu komponensekkel, uj helium rendszerrel mar kapasbol 4 urhajossal akarnak elesben menni.