SG.hu
Megsemmisítette az indítóállást a SpaceX óriásrakétája
A SpaceX űrhajója felrobbant, de a földön is katasztrofális károkat okozott. Az indítóállásban keletkezett rombolás mértéke messze meghaladja a szakértők által várt mértéket.
Mint arról beszámoltunk, a SpaceX a múlt héten lőtte fel a világ legerősebb rakétáját, a Starshipet. A teljesen felpakolva közel 130 méter magas rakéta a felszállás után körülbelül négy perccel mintegy 30 kilométeres magasságot ért el, amikor drámai módon felrobbant. A szakértők a tesztrepülést a kényszerű önmegsemmisítés ellenére sikeresnek értékelték, mivel a rakéta feljutott a levegőbe. A texasi Boca Chicában található Starbase létesítményben lévő indítóállás azonban jelentős károkat szenvedett. A kilövőállás sérülése mellett - amely potenciálisan hozzájárulhatott a rakéta néhány hajtóművének meghibásodásához - a környékbeli lakosok és környezetvédelmi aktivisták a környezeti károkra panaszkodnak. A bázison a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) repülési tilalmat rendelt el az incidens kivizsgálásáig.
A létesítményről készült felvételeken megfeketedett szerkezetek, hiányzó betondarabok és egy hatalmas kráter látható a földben. Az indítóállás megsemmisülése nagy por- és törmelékfelhőt generált, amely a létesítményből kifelé terjedt, és legalább egy közeli járműbe is becsapódott. A rakétaállványt alkotó beton a rakétahajtóművek hőjétől megrepedt. A hajtóművekből nagy nyomással kilövellő gázok ezután behatoltak a repedésekbe, és tovább törték azokat, erodálva a kilövőállás anyagát. A darabok a magasba repültek, a törmelék egy autónak csapódott a rakétaállvány közelében. Bár ez vadul hangzik, ez a rakéta ismert veszélyzónáján belül történt, ami a tervezett repülési útvonal mentén lévő lezárt és megtisztított terület.
A kilövés során senki sem sérült meg, és az FAA megerősítette, hogy nem érkezett bejelentés köztulajdonban keletkezett kárról. De a szétesett indítóállásnál a beton alatti föld is eltűnt, és a nagy mennyiségű felvert por a jelentések szerint több kilométerre szállt a kilövőhelytől. Ez a por potenciálisan káros lehet az emberi egészségre és a helyi környezetre.
A SpaceX vezérigazgatója, Elon Musk kijelentette, hogy a csapat korábban már tárgyalt egy vízhűtéses acéllemez alkalmazásáról, amely a kilövésből származó hőt szétterítené a platformon és megakadályozná a beton erózióját. Az acéllemezen csatornákat létrehozva és azokon keresztül vizet nyomva a hajtóművek hőjét szét lehetne teríteni. Az acéllemez azonban nem készült el a kilövésre, ezért a SpaceX úgy döntött, hogy nélküle folytatja. A mérnökök egy korábbi statikus tűzteszt alapján - amikor a Starship hajtóművei a kapacitás 50 százalékán voltak -, azt feltételezték, hogy a betonpad legalább egy indítást túlél. Hát nem így történt.
A vállalat most egy acéllemezt fog felszerelni a platformra, mielőtt Musk szerint a következő egy-két hónapban megpróbálkozna egy újabb indítással. De ez biztosan távolibb időpont lesz, mivel a Starship addig nem repülhet újra, amíg az FAA be nem fejezi a kilövéssel kapcsolatos vizsgálatot. "A SpaceX-nek engedélyének módosítását kell kérnie ahhoz, hogy további indításokat hajthasson végre. Az FAA a módosítási kérelmeket az előírások alapján értékeli a nyilvánosság biztonsága érdekében" - áll az FAA közleményében.
A 33 Raptor hajtóműből öt nem működött a rakéta indításakor, további három a felemelkedés során romlott el. Jelenleg nem ismert, hogy mi okozta a hajtóművek meghibásodását, de az egyik lehetőség, hogy a kilövőállás megsemmisüléséből származó törmelék rongálhatta meg őket. Nem tudjuk, hogy ez történt-e a Starship hajtóműveivel, mert más okból is meghibásodhattak, hiszen a Raptor hajtóművek viszonylag újak és nem kipróbált technológia. Legrosszabb esetben egy felrobbant hajtómű láncreakcióhoz vezethet, amelyben a többi közeli hajtómű is felrobbanhat. Ha a rakéták közvetlenül a felszállás után felrobbannak, jelentős pusztítást okozhatnak a földön. Ilyen szempontból a SpaceX szerencsés volt, az egész sokkal rosszabbul is elsülhetett volna, mint ahogyan történt.
A kockázat az űripar szerves része, és a SpaceX a tesztrepülés előtt mérsékelte a várakozásokat azzal, hogy már az is győzelemnek számít, ha sikerül felszállni. Ezt a megközelítést hallgatólagosan olyan prominens űrkutatási szakemberek is támogatták, mint Bill Nelson, a NASA vezetője, aki a kilövést követő nyilatkozatában azt mondta, hogy "a történelem során minden nagyszerű teljesítményhez szükség volt bizonyos mértékű kiszámított kockázatra, mert a nagy kockázat nagy jutalommal jár". Az azonban, hogy a kilövőállás olyan mértékben szétesett, hogy a hajtóművek a beton alól a levegőbe fújták a szennyeződést, jelentős és váratlan probléma.
A kilövés hatásait a környéken is érezték: a közeli Port Isabel város lakói törött ablakokra és rázkódó épületekre panaszkodtak, valamint poreső zúdult a városukra. A szálló por légzőszervi és egyéb egészségügyi problémákat okozhat. és környezetvédelmi szakértők aggodalmukat fejezték ki azzal kapcsolatban, hogy mind a törmelék, mind a kilövés okozta zaj hatással lehet a helyi vadon élő állatok populációjára.
A SpaceX nagyfokú kockázattűrése tette lehetővé, hogy a vállalat lenyűgöző előrelépéseket tegyen olyan területeken, mint az újrafelhasználható rakéták, bár a gyorsaságra törekvő megközelítése miatt a múltban számos alkalommal került konfliktusba a biztonságot szem előtt tartó szervekkel, például az FAA-val. Bár a Starship gyors tesztelésére vonatkozó döntés üzleti döntés volt, és a rakéta sikeres felszállása alapján látszólag megalapozottnak tűnik, a tesztelés tágabb környezetre gyakorolt hatását még mindig figyelembe kell venni. "Ha fel akarják robbantani a rakétájukat, az az ő dolguk" - mondta Phil Metzger, a Közép-Floridai Egyetem bolygókutatója. "Mindaddig, amíg nem ártanak senkinek, vagy nem károsítják a környezetet."
Mint arról beszámoltunk, a SpaceX a múlt héten lőtte fel a világ legerősebb rakétáját, a Starshipet. A teljesen felpakolva közel 130 méter magas rakéta a felszállás után körülbelül négy perccel mintegy 30 kilométeres magasságot ért el, amikor drámai módon felrobbant. A szakértők a tesztrepülést a kényszerű önmegsemmisítés ellenére sikeresnek értékelték, mivel a rakéta feljutott a levegőbe. A texasi Boca Chicában található Starbase létesítményben lévő indítóállás azonban jelentős károkat szenvedett. A kilövőállás sérülése mellett - amely potenciálisan hozzájárulhatott a rakéta néhány hajtóművének meghibásodásához - a környékbeli lakosok és környezetvédelmi aktivisták a környezeti károkra panaszkodnak. A bázison a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) repülési tilalmat rendelt el az incidens kivizsgálásáig.
Liftoff of SpaceX’s gigantic Starship rocket, before reaching maximum flight pressuring and exploding 4 minutes after liftoff pic.twitter.com/btvp9GBTNR
— Joey Roulette (@joroulette) April 20, 2023
A létesítményről készült felvételeken megfeketedett szerkezetek, hiányzó betondarabok és egy hatalmas kráter látható a földben. Az indítóállás megsemmisülése nagy por- és törmelékfelhőt generált, amely a létesítményből kifelé terjedt, és legalább egy közeli járműbe is becsapódott. A rakétaállványt alkotó beton a rakétahajtóművek hőjétől megrepedt. A hajtóművekből nagy nyomással kilövellő gázok ezután behatoltak a repedésekbe, és tovább törték azokat, erodálva a kilövőállás anyagát. A darabok a magasba repültek, a törmelék egy autónak csapódott a rakétaállvány közelében. Bár ez vadul hangzik, ez a rakéta ismert veszélyzónáján belül történt, ami a tervezett repülési útvonal mentén lévő lezárt és megtisztított terület.
A kilövés során senki sem sérült meg, és az FAA megerősítette, hogy nem érkezett bejelentés köztulajdonban keletkezett kárról. De a szétesett indítóállásnál a beton alatti föld is eltűnt, és a nagy mennyiségű felvert por a jelentések szerint több kilométerre szállt a kilövőhelytől. Ez a por potenciálisan káros lehet az emberi egészségre és a helyi környezetre.
A SpaceX vezérigazgatója, Elon Musk kijelentette, hogy a csapat korábban már tárgyalt egy vízhűtéses acéllemez alkalmazásáról, amely a kilövésből származó hőt szétterítené a platformon és megakadályozná a beton erózióját. Az acéllemezen csatornákat létrehozva és azokon keresztül vizet nyomva a hajtóművek hőjét szét lehetne teríteni. Az acéllemez azonban nem készült el a kilövésre, ezért a SpaceX úgy döntött, hogy nélküle folytatja. A mérnökök egy korábbi statikus tűzteszt alapján - amikor a Starship hajtóművei a kapacitás 50 százalékán voltak -, azt feltételezték, hogy a betonpad legalább egy indítást túlél. Hát nem így történt.
3 months ago, we started building a massive water-cooled, steel plate to go under the launch mount.
— Elon Musk (@elonmusk) April 21, 2023
Wasn’t ready in time & we wrongly thought, based on static fire data, that Fondag would make it through 1 launch.
Looks like we can be ready to launch again in 1 to 2 months.
A vállalat most egy acéllemezt fog felszerelni a platformra, mielőtt Musk szerint a következő egy-két hónapban megpróbálkozna egy újabb indítással. De ez biztosan távolibb időpont lesz, mivel a Starship addig nem repülhet újra, amíg az FAA be nem fejezi a kilövéssel kapcsolatos vizsgálatot. "A SpaceX-nek engedélyének módosítását kell kérnie ahhoz, hogy további indításokat hajthasson végre. Az FAA a módosítási kérelmeket az előírások alapján értékeli a nyilvánosság biztonsága érdekében" - áll az FAA közleményében.
A 33 Raptor hajtóműből öt nem működött a rakéta indításakor, további három a felemelkedés során romlott el. Jelenleg nem ismert, hogy mi okozta a hajtóművek meghibásodását, de az egyik lehetőség, hogy a kilövőállás megsemmisüléséből származó törmelék rongálhatta meg őket. Nem tudjuk, hogy ez történt-e a Starship hajtóműveivel, mert más okból is meghibásodhattak, hiszen a Raptor hajtóművek viszonylag újak és nem kipróbált technológia. Legrosszabb esetben egy felrobbant hajtómű láncreakcióhoz vezethet, amelyben a többi közeli hajtómű is felrobbanhat. Ha a rakéták közvetlenül a felszállás után felrobbannak, jelentős pusztítást okozhatnak a földön. Ilyen szempontból a SpaceX szerencsés volt, az egész sokkal rosszabbul is elsülhetett volna, mint ahogyan történt.
A kockázat az űripar szerves része, és a SpaceX a tesztrepülés előtt mérsékelte a várakozásokat azzal, hogy már az is győzelemnek számít, ha sikerül felszállni. Ezt a megközelítést hallgatólagosan olyan prominens űrkutatási szakemberek is támogatták, mint Bill Nelson, a NASA vezetője, aki a kilövést követő nyilatkozatában azt mondta, hogy "a történelem során minden nagyszerű teljesítményhez szükség volt bizonyos mértékű kiszámított kockázatra, mert a nagy kockázat nagy jutalommal jár". Az azonban, hogy a kilövőállás olyan mértékben szétesett, hogy a hajtóművek a beton alól a levegőbe fújták a szennyeződést, jelentős és váratlan probléma.
A kilövés hatásait a környéken is érezték: a közeli Port Isabel város lakói törött ablakokra és rázkódó épületekre panaszkodtak, valamint poreső zúdult a városukra. A szálló por légzőszervi és egyéb egészségügyi problémákat okozhat. és környezetvédelmi szakértők aggodalmukat fejezték ki azzal kapcsolatban, hogy mind a törmelék, mind a kilövés okozta zaj hatással lehet a helyi vadon élő állatok populációjára.
VR Cam caught some spectacular footage as #SuperHeavy rocked #SpaceX #Starbase this morning. I am floored at the amount of debris that was ejected. Waiting on Rover 2 damage assessment. Congratulations @elonmusk on pulling this historical launch! pic.twitter.com/6WKEXFqCGN
— LabPadre (@LabPadre) April 20, 2023
A SpaceX nagyfokú kockázattűrése tette lehetővé, hogy a vállalat lenyűgöző előrelépéseket tegyen olyan területeken, mint az újrafelhasználható rakéták, bár a gyorsaságra törekvő megközelítése miatt a múltban számos alkalommal került konfliktusba a biztonságot szem előtt tartó szervekkel, például az FAA-val. Bár a Starship gyors tesztelésére vonatkozó döntés üzleti döntés volt, és a rakéta sikeres felszállása alapján látszólag megalapozottnak tűnik, a tesztelés tágabb környezetre gyakorolt hatását még mindig figyelembe kell venni. "Ha fel akarják robbantani a rakétájukat, az az ő dolguk" - mondta Phil Metzger, a Közép-Floridai Egyetem bolygókutatója. "Mindaddig, amíg nem ártanak senkinek, vagy nem károsítják a környezetet."