Nem jött össze a Starliner fellövése

Ennek ellenére azonban még bíznak az augusztusi rajtban.

A SpaceX kapszulájának kihívója meglehetősen rögös életpályára tekinthet vissza, az első teszt során ugyanis szoftverhiba miatt nem érték el a megfelelő magasságot, a második próba pedig azóta, vagyis 2019 vége óta, várat magára. Most többször is kijelölték a fellövés időpontját, ez azonban elmaradt, a probléma orvoslása ugyanis több időt igényel.

A Boeing csapata a hónap első napjait a fellövés előkészületeivel, majd pedig a hiba észlelését követő vizsgálatokkal és javításokkal töltötte. Eleinte úgy tűnt, hogy végre összejön a második próba, amely az Orbital Flight Test-2 névre hallgat, elsődleges célja pedig a Nemzetközi Űrállomás elérése és a rakomány leszállítása, augusztus 3-án azonban problémát észleltek, a Florida partjainál dúló komoly vihar után ugyanis a meghajtási rendszeren belül több szelepnél hibás pozíciót észleltek. Akkor még nem volt világos, hogy ez mennyiben köszönhető a viharnak (az elektromos hatásnak), néhány nappal később viszont azt is közölték, hogy összesen 13 szelep érintett ebben, vagyis a probléma kiterjedtebb volt, mint az eleinte gondolták.

Az azóta elvégzett munka során a 13-ból 7 szelepnél végezték el a szükséges korrekciót, a kapszula hangárban való újbóli elhelyezését követően. A Boeing eközben felméri az előttünk álló időszak megfelelőnek tűnő opcióit, ugyanis még mindig reménykednek egy augusztusi rajtban, miközben a NASA már nem akar tovább várni, így ők kedden a Northrop Grumman közreműködésével indítanának útnak egy Cygnus-teherhajót, amelyet 29-én követne a SpaceX újabb szállítmánya. Ez azt jelenti, hogy a Starliner e két küldetés között kap esélyt a dokkolásra, majd pedig a rivális megérkezése előtt le kell válnia az állomásról, amely eközben saját gondjaival küszködik.

Az ISS új, frissen csatlakozott orosz moduljánál ugyanis nem várt hajtómű-aktivitás lépett fel, amely egy nem tervezett manőverhez vezetett, ez pedig alaposan megkavarta az eredeti elképzeléseket. A legénység nem volt közvetlen veszélyben, a megbillenés miatt azonban a kapszulák előzetes érkezési és dokkolási terveit kellett kukázni.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #3
    Nem osszelapatoltak, ahogy mentek csodbe a cegek, ugy vasaroltak fel oket. A problema az, hogy a csobe ment cegek vezetoi kerultek be a Boeing vezetosegebe, majd ezek szerzodtettek a hozzajuk passzolo mernokoket is.

    (Gyakorlatilag csodbe ment cegekbol tilos lenne vezetoket atvenni egy jol mukodo cegbe, de mernokoket is csak nagyon ovatosan.)
  • NEXUS6 #2
    Azon filózok, hogy az USA szép lassan összelapátolta több cégből a Boeinget egy megakonzorciummá, amely egyre inkább szinte működésképtelen képet mutat.

    Lehet, hogy időszerű lenne szétszedni megint. ;)
  • llax #1
    A problémák megoldására, dátum kijelölésére és magára a startra összesen van még kb. 8-10 napjuk... Ha ez nem jön össze, akkor leghamarabb októberben lesz rá 1,5-2 hét körüli ablakuk.