Gyurkity Péter
Márciusban próbálják ki újra a Boeing kapszuláját
Néhány hét múlva próbálkoznak meg újra, ezzel a SpaceX valódi vetélytársat kaphat.
A Boeing saját űrkapszulája eredetileg még 2019 végén próbálkozott meg az első összetett teszttel, ez azonban nem zárult sikerrel, a Nemzetközi Űrállomást ugyanis végül nem sikerült elérni. Tavaly májusban, a SpaceX próbája előtt, még néhány hónapos késést vetítettünk előre, a jelek szerint azonban a második kísérletre csak most, március folyamán kerül majd sor.
Ezzel kapcsolatban érdemes megjegyezni, hogy az Orbital Flight Test-2 (OFT-2) nem szerepelt a fejlesztés időszaka alatt összeállított menetrendben, az ismétlésre azonban mindenképpen szükség van, hiszen az első kísérlet során több problémára bukkantak. Az amerikai cég a napokban több bejelentésre is sort kerített, először azt közölték, hogy lezárult a szoftveres ellenőrzés, majd pedig a leszállásnál esetlegesen felmerülő problémákra való felkészülést, annak részleteit ecsetelték közleményükben. A jelenlegi elképzelés szerint március 25. a legkorábbi dátum, a cél azonban nem változik, hiszen ismét a Nemzetközi Űrállomást érnék el, egyelőre még legénység nélkül, a központból folyamatosan megfigyelt kapszulával.
Ebben ezúttal is egy Atlas V rakéta lesz segítségükre, amelynek feladata a Starliner magasba emelése lesz. Igyekeznek minden hibalehetőséget kiszűrni, az első teszttel ellentétben most a teljes út szimulációjával is megpróbálják kellő módon felkészíteni a szoftvert, amennyiben pedig maga fellövés is gond nélkül zajlik majd le, a kapszula 31 perccel azt követően kezdi meg az orbitális pályára állást, hogy azután a következő napon, nagyjából 26 órával később, kapcsolódjon az ISS-hez.
A Starliner teljesen önálló módon dokkolna be, a helyszínen lévő hétfős expedíció tagjai ezután kirakodnának és megvizsgálnák a kapszulát, amely nem sokkal később megindulna visszafelé – a Boeing fejlesztése amúgy több hónapig is a helyszínen tartózkodhat, de a teszt meglehetősen rövid lesz.
Amennyiben minden gond nélkül zajlik le, az első legénység akár már júniusban útnak indulhat, a NASA a Crew Flight Test (CFT) keretében 3 űrhajóst juttatna el a helyszínre, akik hosszabb ideig tartózkodnak majd az állomáson.
A Boeing saját űrkapszulája eredetileg még 2019 végén próbálkozott meg az első összetett teszttel, ez azonban nem zárult sikerrel, a Nemzetközi Űrállomást ugyanis végül nem sikerült elérni. Tavaly májusban, a SpaceX próbája előtt, még néhány hónapos késést vetítettünk előre, a jelek szerint azonban a második kísérletre csak most, március folyamán kerül majd sor.
Ezzel kapcsolatban érdemes megjegyezni, hogy az Orbital Flight Test-2 (OFT-2) nem szerepelt a fejlesztés időszaka alatt összeállított menetrendben, az ismétlésre azonban mindenképpen szükség van, hiszen az első kísérlet során több problémára bukkantak. Az amerikai cég a napokban több bejelentésre is sort kerített, először azt közölték, hogy lezárult a szoftveres ellenőrzés, majd pedig a leszállásnál esetlegesen felmerülő problémákra való felkészülést, annak részleteit ecsetelték közleményükben. A jelenlegi elképzelés szerint március 25. a legkorábbi dátum, a cél azonban nem változik, hiszen ismét a Nemzetközi Űrállomást érnék el, egyelőre még legénység nélkül, a központból folyamatosan megfigyelt kapszulával.
Ebben ezúttal is egy Atlas V rakéta lesz segítségükre, amelynek feladata a Starliner magasba emelése lesz. Igyekeznek minden hibalehetőséget kiszűrni, az első teszttel ellentétben most a teljes út szimulációjával is megpróbálják kellő módon felkészíteni a szoftvert, amennyiben pedig maga fellövés is gond nélkül zajlik majd le, a kapszula 31 perccel azt követően kezdi meg az orbitális pályára állást, hogy azután a következő napon, nagyjából 26 órával később, kapcsolódjon az ISS-hez.
A Starliner teljesen önálló módon dokkolna be, a helyszínen lévő hétfős expedíció tagjai ezután kirakodnának és megvizsgálnák a kapszulát, amely nem sokkal később megindulna visszafelé – a Boeing fejlesztése amúgy több hónapig is a helyszínen tartózkodhat, de a teszt meglehetősen rövid lesz.
Amennyiben minden gond nélkül zajlik le, az első legénység akár már júniusban útnak indulhat, a NASA a Crew Flight Test (CFT) keretében 3 űrhajóst juttatna el a helyszínre, akik hosszabb ideig tartózkodnak majd az állomáson.