Gyurkity Péter
Május végén tér vissza az USA az űrbe
A SpaceX kapszulája a hónap végén repül először legénységgel.
A NASA, a magánszektorban tevékenykedő, egyre fontosabb szerepet betöltő partnereivel együtt, évek óta készül a nagy visszatérésre, amelynek keretében az űrsiklók 2011-es visszavonulása óta most először lőnének fel saját legénységet, az ISS-re való utazás céljából. Ez most valóban megvalósul, mégpedig a Crew Dragon alkalmazásával.
Az űrügynökség hivatalos bejelentése szerint május első napján tartanak egy részletes sajtótájékoztatót, amely egyben a küldetésre való felkészülés részét is képezi, ekkor tehetnek majd fel a sajtó képviselői további kérdéseket a visszatéréssel, a tervekkel kapcsolatban. A Demo-2 névre keresztelt expedícióban az egyéb közlemények szerint két személy vesz részt, mindketten ezredesi rangban szolgálnak, illetve szolgáltak, hiszen egyikük ma is a légierő aktív tagja, míg társa a tengerészgyalogságtól vonult vissza. 50 év körüli korukkal már nem számítanak fiatalnak, viszont a tapasztalat és a korábbi háttér (mindketten tesztpilóták voltak) sokat számíthat a küldetés során, jóllehet a főszerep nyilván a Falcon 9 rakétának, valamint a kapszulának jut majd, ezek feladata lesz a biztonság garantálása és a megfelelő teljesítmény leadása.
A 49 éves Bob Behnken ezredes egyébként annak idején kétszer is repült az Endeavour fedélzetén, ő egyebek mellett összesen 37 órát töltött űrsétával, míg az 53 éves Doug Hurley ugyanabban az időszakban, 2008 és 2011 között, az Endeavour és az Atlantis fedélzetén is megfordult, utóbbin éppen az utolsó küldetés pilótája volt. Kijelenthető tehát, hogy valódi veteránokat hoznak vissza, ami konzervatív lépésnek tűnik, egy sikeres fellövés és bedokkolás esetén pedig az Egyesült Államok kiválthatja az orosz közreműködést, amely gyakorlatilag egy évtizede szúrja a szemüket, különösen a geopolitikai helyzet, az oroszokkal való összeütközések miatt, bár ez utóbbi a befolyási övezetek megléte (és azok kiterjedése) miatt tulajdonképpen elkerülhetetlen.
A Boeing nem sokkal később követheti Elon Musk cégét, ők a szoftveres hibák után magára találó Starliner kapszulát mutatnák be az elkövetkező hónapokban, immár szintén legénységgel együtt.
A NASA, a magánszektorban tevékenykedő, egyre fontosabb szerepet betöltő partnereivel együtt, évek óta készül a nagy visszatérésre, amelynek keretében az űrsiklók 2011-es visszavonulása óta most először lőnének fel saját legénységet, az ISS-re való utazás céljából. Ez most valóban megvalósul, mégpedig a Crew Dragon alkalmazásával.
Az űrügynökség hivatalos bejelentése szerint május első napján tartanak egy részletes sajtótájékoztatót, amely egyben a küldetésre való felkészülés részét is képezi, ekkor tehetnek majd fel a sajtó képviselői további kérdéseket a visszatéréssel, a tervekkel kapcsolatban. A Demo-2 névre keresztelt expedícióban az egyéb közlemények szerint két személy vesz részt, mindketten ezredesi rangban szolgálnak, illetve szolgáltak, hiszen egyikük ma is a légierő aktív tagja, míg társa a tengerészgyalogságtól vonult vissza. 50 év körüli korukkal már nem számítanak fiatalnak, viszont a tapasztalat és a korábbi háttér (mindketten tesztpilóták voltak) sokat számíthat a küldetés során, jóllehet a főszerep nyilván a Falcon 9 rakétának, valamint a kapszulának jut majd, ezek feladata lesz a biztonság garantálása és a megfelelő teljesítmény leadása.
A 49 éves Bob Behnken ezredes egyébként annak idején kétszer is repült az Endeavour fedélzetén, ő egyebek mellett összesen 37 órát töltött űrsétával, míg az 53 éves Doug Hurley ugyanabban az időszakban, 2008 és 2011 között, az Endeavour és az Atlantis fedélzetén is megfordult, utóbbin éppen az utolsó küldetés pilótája volt. Kijelenthető tehát, hogy valódi veteránokat hoznak vissza, ami konzervatív lépésnek tűnik, egy sikeres fellövés és bedokkolás esetén pedig az Egyesült Államok kiválthatja az orosz közreműködést, amely gyakorlatilag egy évtizede szúrja a szemüket, különösen a geopolitikai helyzet, az oroszokkal való összeütközések miatt, bár ez utóbbi a befolyási övezetek megléte (és azok kiterjedése) miatt tulajdonképpen elkerülhetetlen.
A Boeing nem sokkal később követheti Elon Musk cégét, ők a szoftveres hibák után magára találó Starliner kapszulát mutatnák be az elkövetkező hónapokban, immár szintén legénységgel együtt.