Gyurkity Péter

Repülőről lőttek fel műholdakat

A második próba már összejött, a Virgin Orbit ezzel új fellövési módot kínál.

Richard Branson különböző vállalkozásai kapcsán már többször írtunk arról, hogy ők is beszállnának az űrkutatás területébe, az ott potenciálisan megszerezhető zsíros szerződések piacába. A Virgin Orbit ezen cégek egyike, most pedig, sorrendben második tesztjükön, teljes sikert értek el, amivel visszaigazolták a korábbi elképzelés létjogosultságát.

Ahogy azt eredetileg is tervezték, az erre az útra kijelölt műholdakat a hagyományostól eltérő módon, egy jóval kisebb rakéta segítségével juttatták el a kijelölt helyszínre, az első lépést azonban egy Boeing 747 típusú, átalakított repülővel hajtották végre, amely ezen kisebb rakétát emelte a magasba. Az érdekes megoldás révén egy némileg lassabb, ám potenciálisan jóval olcsóbb alternatívát kínálnának ezen a piacon, hiszen a hibrid fejlesztéssel nincs szükség a hatalmas, óriási mennyiségű üzemanyagot magával cipelő rakétára, a megszokottól jóval kisebb példányokkal is el tudják érni a világűrt, bár ehhez nyilván szükség van a fent említett speciális repülőre is, amely először nagyjából 10 km-es magasságba juttatja el az eszközt. Tavaly májusban már megpróbálkoztak ezzel, akkor azonban a hajtómű hibája miatt kénytelenek voltak megszakítani a próbát.


Ezúttal ilyen problémát nem tapasztaltak, a Cosmic Girl névre keresztelt 747-es gond nélkül repítette a magasba a kisebb rakétát, valamint az azon elhelyezett 10, szintén kisebb méretű műholdat, egy teljes órával később pedig maga a 21 méter hosszú rakéta is levált, begyújtotta saját hajtóművét, amely az út második szakaszáért volt felelős. Órákkal később megerősítették, hogy körülbelül 500 km-es magasságban a műholdakat pályára állították, ezzel pedig igazolták, hogy a kisebb példányokat egy, a hagyományostól alaposan eltérő módszerrel is eljuttathatjuk a célpontra.

Azt még nem tudni, hogy mely szerződéseket céloznák meg a saját platformmal, ezzel kapcsolatban azonban további tesztekre, majd pedig részletes tárgyalásokra számíthatunk, tehát lesz miről beszámolni.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • asgh #17
    És 1.5-2 év múlva meg ott lesz a Starship, ami 800 db. Starlink műholdat tud majd pályára állítani, a kilövésenkénti összköltség pedig idővel lemegy 2-3 millió dollárig.
    Nagy kérdés, hogy ha sikerül elérni ezt az árat, akkor az drasztikus piac bővülést fog eredményezni, vagy marad a jelenlegi megrendelői réteg és az űripar max. 2-3 cégre fog szűkülni.
  • kvp #16
    143 muhold egy inditassal (Spacex):

    https://www.youtube.com/watch?v=uXcnyGHL8Vg

    Havonta szeretnenek ebbol legalabb 1-et. Most 12 elero muhold inditrendszert hasznaltak egyszerre, igy jott ossze a 143 muhold. A raketanak ez volt az 5. utja es megint visszajott. Ezzel ki tud versenyezni arban? (kb. 35 ezer dollarra jon ki igy egy darab muhold)
  • llax #15
    Növekedés mindenképp várható, de tömegessé válás nem. Ahhoz 12 millió még mindig túl drága. Sok űreszköz várható ebben a tömegkategóriában, de azok többsége egy-egy konstelláció része (lesz), azokat sokkal gazdaságosabb egy nagyobb rakétával, csoportosan felküldeni.
    A mindenféle egyetemi kísérletekhez ez túl nagy és túl drága.
    Különösen, amióta a LauncherOne árának töredékéért kínálnak rideshare opciókat, a max terhet, amit vihetne, 1/6 áron is fel lehet juttatni SSO-ra...
  • Sequoyah #14
    Szavazásnál a többség dönt. Még a pénztárcával szavazók között is.

    Nem, mert penztarcaval szavazas eseten csak bizonyos osszeg kell, nem pedig a rendelkezesre allo osszes penz tobbsege...

    A gyakorlatban várható, évente néhány indításnál már más a helyzet.

    Ez spekulacio. Nem tudjuk hany inditas varhato evente. Ne kovesd el azt a hibat hogy a multbeli megrendelesek szamat fixnek veszed hogy annyi varhato a jovoben is, csak olcsobb aron. Ha csokken az ara egy termektipusnak, akkor hajlamosak a semmibol megjelenni az eddig nem is letezo megrendelok.
    Tobb tortenelmi pelda is van arra hogy egy termektipus ara 10edere csokkent egy forradalmi innovacio miatt, es ennek hatasara az igeny nem hogy a 10-esere nott, hanem egyenesen a 20xosara, es az osszes a termekre elkoltott penz megduplazodott.
  • llax #13
    Szavazásnál a többség dönt. Még a pénztárcával szavazók között is.

    "A Jumbot gyakorlatilag folyamatosan lehet reptetni, naponta akar tobb inditassal"

    Akkor nem lenne miről beszélni. Még havonta több indításnál is jó buli lenne. (csak nem 700 millió elköltésével fejlesztve...)
    A gyakorlatban várható, évente néhány indításnál már más a helyzet.

    Megint csak viszonyításképp:
    A hasonló teherbírású, szintén repülőről indított Pegasus-ból 30 év alatt indult 44 darab... Utoljára 2019-ben, további (ismert) megrendelés nincs rá. Ez évi átlag 1,5 darab.
    Az előbbihez képest nagyon olcsó, de közelítő teherbírású Electron-ból tavalyelőtt-tavaly évi 6-7 darab, idén vagy jövőre talán elérik a 10-et is.

    A teljesen más ligában játszó, az előbbieknél 40-50x nagyobb teherbírású Falcon 9 legutolsó, 2018 májusától használt verziója (Block 5) kevesebb, mint 3 év alatt 49x repült... (verziótól függetlenül pont 3 év alatt 58x +3 FH) Igény lenne az előző kicsikre is, viszont fizetőképes kereslet főleg ez utóbbira van...
    Utoljára szerkesztette: llax, 2021.01.22. 00:47:06
  • Sequoyah #12
    Hat akik a penztarcajukkal szavaznak ugy gondoljak hogy jo buli...

    Egyebkent egy hasznalt Jumbo melyen 100millio alatt van. Foleg most, hogy ez a tipus nem tul nepszeru, es mindenki a kisebb, hatekonyabb gepeket keresi.

    Es az inditasi koltseget nem tudom miert ignoralod ennyire. A Jumbot gyakorlatilag folyamatosan lehet reptetni, naponta akar tobb inditassal, es az elso 10km-t gyakorlatilag ingyen kinalva a tobbi rendszerhez kepest. Itt csak az a kerdes hogy hany megrendelo lesz.
  • llax #11
    Amikor 30-40-50 millió volt egy, a LauncherOne kategóriás rakéta indítása és nem nagyon volt vetélytárs, akkor volt esély egy 20 éves Jumbo árát kitermelni. A LauncherOne koncepciója még ilyen időkben született. A Pegasus még ennél is drágább időszakban.

    A LauncherOne ára nem azért 12 millió, mert megérné egy 700 millióból létrehozott rendszer 1-1 indítását ennyiért adni (évi néhány indítással 20+m áron, sokkal olcsóbban csak évi több tucat lenne kifizetődő). Hanem azért, mert azóta hasonló kaliberű, földről induló rendszereket fejlesztettek 100-200millióból és azok árával kell versenyezni. Ezek teljes fejlesztési költsége és kezdeti infrastruktúrája került annyiba, mint egy öreg Jumbo...

    Csak viszonyításképpen:
    Az itt tárgyalt rakétáknál ~100x nagyobb teherbírású Falcon Heavy fejlesztési költsége kb. 1,5 új vagy 2-3 öregebb 747-es ára volt...
    Az első verziós Falcon 9 ÉS Dragon 1 fejlesztése együtt egy fiatalabb használt 747-es ára volt.
    A majdnem azonos kaliberű, kellően nagy számú kereslet hiányában (!!!) mellőzött Falcon 1 kifejlesztése + verziótól függően 28...44 indítása együtt kitelt volna egy új 747-es árából.
    A hasonló kaliberű (2/3-a) Electron rakéta fejlesztési költsége 100m volt, annyiért csak egy bontásra szánt 747-est kapsz.

    Még így is jó buli a légi indítás???
  • Sequoyah #10
    Persze, ez egybevag azzal amit en irtam. Nagy terheknel nem fog sose mukodni mert akkora repulot nem lehet epiteni. Kis terheknel jo ez a kiszuperalt Boeing is. A ketto kozotti szuk retegre pedig nem fognak milliardokbol fejleszteni valamit, hogy ha ma mar a raketa sem olyan lehetetlenul draga.
  • defiant9 #9
    A mostani szeparációs pont 35000 feet volt (10700m) a cél az 45000ft (13716 m)
    Az első teszteket nyilván óvatosabbra veszik.
  • llax #8
    És Sequoyah

    Mára nagyon sokan elengedték a hasonló terveket. Amióta a privát szektorban is jelentős a költséghatékony hajtómű és rakéta fejlesztés, azóta kevésbé jó buli repülőről indítani a rakétát. Az itt számításba vehető méretekben a földről indítás többletköltsége mára annyira lecsökkent, hogy csak 100++ indítás után térülne meg a több százmilliós repülőgép...

    Manapság nem egyszerű ilyen nagy számú indítást összehozni. A LauncherOne alól kihúzta a talaj egy jó részét a Rocket Lab Electron rakétája. Később kezdték fejleszteni, töredéke pénzből, hamarabb állt szolgálatba. Ugyan kisebb a kapacitása (200kg vs. 300kg / 500km SSO), de az ára miatt (7,5m vs. 12m) kb. mindent visz amit elbír... Az a 7,5m ár is csökkenhet majd, ha ők is elkezdik a booster újrahasznosítását és a teherbírása is nőhet, mert nem álltak le a fejlesztésekkel (kb. azt csinálják kicsiben, amit a SpaceX nagyban).