Gyurkity Péter
Repülőről lőttek fel műholdakat
A második próba már összejött, a Virgin Orbit ezzel új fellövési módot kínál.
Richard Branson különböző vállalkozásai kapcsán már többször írtunk arról, hogy ők is beszállnának az űrkutatás területébe, az ott potenciálisan megszerezhető zsíros szerződések piacába. A Virgin Orbit ezen cégek egyike, most pedig, sorrendben második tesztjükön, teljes sikert értek el, amivel visszaigazolták a korábbi elképzelés létjogosultságát.
Ahogy azt eredetileg is tervezték, az erre az útra kijelölt műholdakat a hagyományostól eltérő módon, egy jóval kisebb rakéta segítségével juttatták el a kijelölt helyszínre, az első lépést azonban egy Boeing 747 típusú, átalakított repülővel hajtották végre, amely ezen kisebb rakétát emelte a magasba. Az érdekes megoldás révén egy némileg lassabb, ám potenciálisan jóval olcsóbb alternatívát kínálnának ezen a piacon, hiszen a hibrid fejlesztéssel nincs szükség a hatalmas, óriási mennyiségű üzemanyagot magával cipelő rakétára, a megszokottól jóval kisebb példányokkal is el tudják érni a világűrt, bár ehhez nyilván szükség van a fent említett speciális repülőre is, amely először nagyjából 10 km-es magasságba juttatja el az eszközt. Tavaly májusban már megpróbálkoztak ezzel, akkor azonban a hajtómű hibája miatt kénytelenek voltak megszakítani a próbát.
Ezúttal ilyen problémát nem tapasztaltak, a Cosmic Girl névre keresztelt 747-es gond nélkül repítette a magasba a kisebb rakétát, valamint az azon elhelyezett 10, szintén kisebb méretű műholdat, egy teljes órával később pedig maga a 21 méter hosszú rakéta is levált, begyújtotta saját hajtóművét, amely az út második szakaszáért volt felelős. Órákkal később megerősítették, hogy körülbelül 500 km-es magasságban a műholdakat pályára állították, ezzel pedig igazolták, hogy a kisebb példányokat egy, a hagyományostól alaposan eltérő módszerrel is eljuttathatjuk a célpontra.
Azt még nem tudni, hogy mely szerződéseket céloznák meg a saját platformmal, ezzel kapcsolatban azonban további tesztekre, majd pedig részletes tárgyalásokra számíthatunk, tehát lesz miről beszámolni.
Richard Branson különböző vállalkozásai kapcsán már többször írtunk arról, hogy ők is beszállnának az űrkutatás területébe, az ott potenciálisan megszerezhető zsíros szerződések piacába. A Virgin Orbit ezen cégek egyike, most pedig, sorrendben második tesztjükön, teljes sikert értek el, amivel visszaigazolták a korábbi elképzelés létjogosultságát.
Ahogy azt eredetileg is tervezték, az erre az útra kijelölt műholdakat a hagyományostól eltérő módon, egy jóval kisebb rakéta segítségével juttatták el a kijelölt helyszínre, az első lépést azonban egy Boeing 747 típusú, átalakított repülővel hajtották végre, amely ezen kisebb rakétát emelte a magasba. Az érdekes megoldás révén egy némileg lassabb, ám potenciálisan jóval olcsóbb alternatívát kínálnának ezen a piacon, hiszen a hibrid fejlesztéssel nincs szükség a hatalmas, óriási mennyiségű üzemanyagot magával cipelő rakétára, a megszokottól jóval kisebb példányokkal is el tudják érni a világűrt, bár ehhez nyilván szükség van a fent említett speciális repülőre is, amely először nagyjából 10 km-es magasságba juttatja el az eszközt. Tavaly májusban már megpróbálkoztak ezzel, akkor azonban a hajtómű hibája miatt kénytelenek voltak megszakítani a próbát.
Ezúttal ilyen problémát nem tapasztaltak, a Cosmic Girl névre keresztelt 747-es gond nélkül repítette a magasba a kisebb rakétát, valamint az azon elhelyezett 10, szintén kisebb méretű műholdat, egy teljes órával később pedig maga a 21 méter hosszú rakéta is levált, begyújtotta saját hajtóművét, amely az út második szakaszáért volt felelős. Órákkal később megerősítették, hogy körülbelül 500 km-es magasságban a műholdakat pályára állították, ezzel pedig igazolták, hogy a kisebb példányokat egy, a hagyományostól alaposan eltérő módszerrel is eljuttathatjuk a célpontra.
Azt még nem tudni, hogy mely szerződéseket céloznák meg a saját platformmal, ezzel kapcsolatban azonban további tesztekre, majd pedig részletes tárgyalásokra számíthatunk, tehát lesz miről beszámolni.