Gyurkity Péter
Kitolódik a Voyager-1 küldetése
37 év után próbálták ki a tartalék hajtóműveket, amelyek a pozicionálásban segítenek.
Érdekes bejelentést tett közzé a NASA, amely a Voyager-1 további útjával, az igencsak hosszúra nyúlt küldetés folytatásával kapcsolatos. Ebben arról olvashatunk, hogy 37 éves szünet után gyújtották be a tartalék hajtóműveket, amelyek megfelelő módon reagáltak, így néhány évvel meghosszabbodhat az expedíció.
A Voyager-1, amely még 2012-ben lépett be a csillagközi térbe, eddig az apró, úgynevezett „attitude control thrusters“ hajtóművekre támaszkodott a megfelelő pozicionálásban, hogy antennáját a Föld felé irányítsa. Sajnos ezek teljesítménye a visszaérkező adatok alapján 2014 óta folyamatosan romlik, ezért szükség volt valamilyen alternatíva kidolgozására ahhoz, hogy a kommunikáció megfelelő módon folytatódhasson a szonda és az irányítóközpont között. Évtizedek óta az archívumban porosodó adatokat vettek nemrég elő, hogy az idejétmúlt gépi kódot átfésüljék, majd pedig ennek segítségével ismét beüzemeljék a „trajectory correction maneuver” (TCM) névre keresztelt másodlagos hajtóműveket, amelyek utoljára 1980-ban végeztek el valamilyen munkát.
Mivel ez utóbbi eszközöket eredetileg hosszabb égetésre, nagyobb manőverek végrehajtására vették igénybe, kérdéses volt, hogy vajon a kisebb, apró korrekciók esetén is segíthetnek-e. A jelek szerint minden tökéletesen zajlott le, itt semmilyen gondra nem bukkantak, ami azt jelenti, hogy további 2-3 éven keresztül biztosítani tudják a megfelelő feltételeket. Mivel azonban ezen hajtóművek némi előzetes fűtést igényelnek, jobban igénybe veszik az energiaforrást (amely RTG-alapokra, vagyis a plutónium-238 bomlására épül), ezért idővel végleg ki kell majd kapcsolni őket, hogy ismét az eddig használt hajtóművek kerüljenek előtérbe, legalábbis a megmaradt időre.
A NASA számára még ez is előrelépést jelent, beszámolójuk szerint a Voyager-2 (amely néhány éven belül követi majd társát a csillagközi térbe) szintén hasonló tesztre számíthat.
Érdekes bejelentést tett közzé a NASA, amely a Voyager-1 további útjával, az igencsak hosszúra nyúlt küldetés folytatásával kapcsolatos. Ebben arról olvashatunk, hogy 37 éves szünet után gyújtották be a tartalék hajtóműveket, amelyek megfelelő módon reagáltak, így néhány évvel meghosszabbodhat az expedíció.
A Voyager-1, amely még 2012-ben lépett be a csillagközi térbe, eddig az apró, úgynevezett „attitude control thrusters“ hajtóművekre támaszkodott a megfelelő pozicionálásban, hogy antennáját a Föld felé irányítsa. Sajnos ezek teljesítménye a visszaérkező adatok alapján 2014 óta folyamatosan romlik, ezért szükség volt valamilyen alternatíva kidolgozására ahhoz, hogy a kommunikáció megfelelő módon folytatódhasson a szonda és az irányítóközpont között. Évtizedek óta az archívumban porosodó adatokat vettek nemrég elő, hogy az idejétmúlt gépi kódot átfésüljék, majd pedig ennek segítségével ismét beüzemeljék a „trajectory correction maneuver” (TCM) névre keresztelt másodlagos hajtóműveket, amelyek utoljára 1980-ban végeztek el valamilyen munkát.
Mivel ez utóbbi eszközöket eredetileg hosszabb égetésre, nagyobb manőverek végrehajtására vették igénybe, kérdéses volt, hogy vajon a kisebb, apró korrekciók esetén is segíthetnek-e. A jelek szerint minden tökéletesen zajlott le, itt semmilyen gondra nem bukkantak, ami azt jelenti, hogy további 2-3 éven keresztül biztosítani tudják a megfelelő feltételeket. Mivel azonban ezen hajtóművek némi előzetes fűtést igényelnek, jobban igénybe veszik az energiaforrást (amely RTG-alapokra, vagyis a plutónium-238 bomlására épül), ezért idővel végleg ki kell majd kapcsolni őket, hogy ismét az eddig használt hajtóművek kerüljenek előtérbe, legalábbis a megmaradt időre.
A NASA számára még ez is előrelépést jelent, beszámolójuk szerint a Voyager-2 (amely néhány éven belül követi majd társát a csillagközi térbe) szintén hasonló tesztre számíthat.