Gyurkity Péter

SpaceX: másodszor is sikerült a tengeri leszállás

Mégpedig egy jóval magasabb pályáról, ami nem sok jóval kecsegtetett.

A SpaceX több hónapos megfeszített munka után, egy hónappal ezelőtt valósította meg a tengeren való leszállást, ami óriási eredménynek számított. Most sikerült megismételniük a nehéz cél elérését, mégpedig egy jóval magasabb pályáról, ami eredetileg kisebb eséllyel kecsegtette az illetékeseket.

A Falcon 9 rakéta ezúttal a japán JCSAT-14 műholdat repítette fel, most azonban egy jóval magasabb, geostacionárius pálya elérése volt az elsődleges célkitűzés, így a sikeres visszatéréssel kapcsolatos várakozásokat azzal igyekeztek tompítani, hogy a rakéta jóval nagyobb gyorsulásnak, ezt követően pedig - a visszatérés során - extrém hőhatásnak lesz kitéve. Maguk a cégvezetők sem sok reményt fűztek a sikeres leszálláshoz, ezt azonban európai idő szerint péntek hajnalban mégis sikerült megvalósítani, az első fokozat gond nélkül leszállt a drónhajóra, így készen áll a részletes vizsgálatokra.


A leszállás a videó 29. percében történik

Az élő adást a már megszokott hazafias jellegű üdvrivalgások kísérték, a magáncég rajongóiban és követőiben ugyanis nem kis nemzeti büszkeség rejtőzik. Érdemes megjegyezni, hogy a partoktól mintegy 320 kilométeres távolságra landoló első fokozat nem a múlt hónapban visszatért példány volt, annak újbóli felhasználását azonban továbbra is tervezik, míg az először sikeresen visszatért, a szárazföldre (a kiinduló pontként szolgáló Cape Canaveral légibázisra) tavaly decemberben leszálló rakétát pedig a cég főhadiszállásán állítanák ki).

A tengeri leszállás azért játszik jelentős szerepet, mert több küldetésben a rakéta nem tud elegendő üzemanyagot magával vinni ahhoz, hogy esélye legyen visszatérni a kiinduló pontra.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • saxus #12
    Ha a Nyugati parton a VAFB-t használják, akkor is az óceán következik, mert nem a szárazföld felé indítják, hanem délnek, poláris pályára.

    Igazából senki nem szeret szárazföld fölé indítani, szimplán azért, mert kockázatos ha valami gond van. Oroszok se örömükben teszik, csak ők anno szartak bele meg egyébként is, relatíve kicsi arra a népsűrűség. Egyébként Kínában volt olyan baleset, ahol az egyik CZ-3B még el sem hagyta a tornyot, de már tett egy 60 fokos fordulatot, aminek következtében végül letarolt egy települést. (Extra bónusz, hogy a kínai rakéták - az új, készülő generációt leszámítva - UDMH+N2O4-el mennek, és hát... egyik anyag sem épp barátságos.)

    https://www.youtube.com/watch?v=FBJ9ue6GKek
  • gaszton421 #11
    Igazából pont az a cél, ugyanúgy ahogy az sem szenzáció már hogy egy traszkontinentális repülőjárat leszáll és kicsivel késöbb némi ellenőrzés és üzemanyaggal utántöltés után újra indul. Ez talán túlzás mert a mi életunkben már nem lesz ennyire rutin az űrhajózás de mindennapos lehet az újrahasznosítás.
  • gaszton421 #10
    Ez bizonyára így van. A GPS rendszer katonai céokra fejlesztették ki, többek között a fegyverek pontosabb célbajuttatásának érdekében. A civil felhasználás csak bónusz.
  • csibra #9
    Gondolom itt azért a hajóról is adnak neki navigáláshoz jeleket, míg egy ICBM-nél pont nem akarják megmutatni hová kell becsapódni :)
  • overseer-7 #8
    ahogy mondani szokás.. "rutin műtét" té válik..
  • Pares #7
    Van egy olyan érzésem, hogy hamarosan ennek nem lesz már hírértéke...
  • gaszton421 #6
    A Spacex Falcon 9 legújabb javított verziója nagyon jó paraméterekkel rendelkezik, na nem hoznák vissza az első fokozatot akkor 22 tonna körül tudna pályára állítani, az hogy visszahozzák a hasznos terhet kb 30-40%-al csökkenti, ha kissebb a hasznos teher mint például a Dragon teherszállító utak a Nemzetközi Űrállomásra akkor visszahozhatják egészen a kiinduló helyre (a decemberi visszatérésnél a leszállóhely mindössze 10 km-re volt az indítóállástól. Csak megjegyezném hogy brutálisan pontosan hozzák vissza, még a sikertelen landolásoknál is néhány méteres pontossággal eltalálták a tengeri platform közepét csak feldőlt a rakéta. még emlékszem rá hogy anno milyen nagy eredmény volt amikor az interkontinentális rakétáknál bevezették a manőverező robbanófejeket és sikerult a találati pontosságot néhányszor 10 m-re csökkenteni az addigi közel 1 km pontosságról. mindezt egy tengeren hánykolódó jármű fedélzetén megoldani egészen bravúros.
  • Sequoyah #5
    Ha Floridabol lovik fel, (marpedig a legtobbet onnan lovik fel), akkor menetiranyban csak az ocean van, ahol leszallhat.
  • cylontoaster #4
    "A tengeri leszállás azért játszik jelentős szerepet, mert több küldetésben a rakéta nem tud elegendő üzemanyagot magával vinni ahhoz, hogy esélye legyen visszatérni a kiinduló pontra. "

    Csak el kellett volna olvasni a cikket.
  • lammaer #3
    Amúgy azt tudja valaki hogy miért nehezítik meg a saját dolgukat azzal hogy egy mozgó tárgyra landolgatnak?