Gyurkity Péter

Elstartolt az európai Mars-szonda 

Nincs hiány ezekben a hetekben a Marssal kapcsolatos hírekből, tervekből, illetve a jövőre vonatkozó elképzelésekből. Az európai-orosz közös küldetés az élet nyomait kutató technológiát demonstrálná. Az oroszok saját erőből, atommeghajtással rövidítenék le az utat.

Jó ideje tudjuk, hogy az Európai Űrügynökség és a Roszkoszmosz két közös küldetés keretein belül kutatná a marsi élet nyomait, ezek közül az elsőt - legalábbis annak startját - március 14-én hajtották végre. A rakéta gond nélkül felemelkedett, így az értékes eszközök már úton vannak. Magyar idő szerint hétfő délelőtt startolt el a Proton-M hordozórakéta a bajkonuri kilövőállásból, az első két lépcsőt követően pedig a harmadik fokozat is alig 10 perccel később vált le. Este 10 óra után a németországi irányítóközpont egy afrikai állomáson keresztül megerősítette, hogy valóban sikerült a rajt, az ExoMars névre keresztelt űrjármű pedig már úton van a Mars felé.


Az európai kollégák megköszönték az orosz félnek a közös munkát, ez utóbbi pedig kifejezte optimizmusát, valamint az első küldetés jelentőségét, amely a második expedíció megalapozásaként is felfogható. Az ExoMars két részből áll: a Trace Gas Orbiter nevének megfelelően a bolygó körül keringve, egy elliptikus pályán mozogva vizsgálja meg a légkörben található ritka gázokat. A pálya révén távolsága 300 km és 96 ezer km között mozog majd, a műhold pedig négy nap alatt tenne meg egy teljes kört. Az űrben zajló munka csak az egy évig tartó fokozatos fékezés után indul majd meg.


A vele együtt utazó Schiaparelli egység a megérkezés után belép majd a légkörbe, várhatóan alig 6 perc alatt jut el a felszínre, ennek során pedig demonstrálná a belépési és landolási technológia életképességét. Az ezt követő rövid időszakban a légkörben lévő port, a felszínen mérhető elektromos mezőt, illetve a kettő interakciója révén létrejövő homokviharokat vizsgálja majd meg. A TGO a felszín alatt vízkészletek után is kutatna, de a második küldetés egységeinek (így például az új marsjáró) kommunikációjában is segédkezne, ezek valamikor 2019 elején érkeznének a helyszínre.

Az orosz fél eközben azon dolgozik, hogy miként rövidíthetnék le a vörös bolygóra vezető utat. Az állami Roszatom egy olyan alternatív megoldáson dolgozik, amely ugyan bizonyos veszélyekkel jár, ám jelentős előnyöket is kínál az eddig használt fejlesztésekhez képest. Természetesen atommeghajtásról van szó, amelynek kifejlesztésére még 2010-ben indult egy projekt, az előzetes dizájn pedig alig két évre rá készült el. A mindössze 274 millió dolláros keretből dolgozó szakemberek 2018-ra állnának elő a prototípussal, amelynek részletes tesztjére szintén ekkor kerülne sor.


Az előny nyilván a csökkentett tömeg valamint a gyorsabb meghajtás, amelynek révén másfél év helyett alig hat hét alatt juthatnánk el égi szomszédunkhoz, ennek során pedig a további gyorsításra és manőverezésre is lehetőség nyílna. Részleteket ugyan nem közöltek, ám a reaktorban előállított hővel valószínűleg hidrogént vagy valamilyen más elemet égetnének el, ezzel biztosítva a meghajtást. A másik oldalon a kockázatokat sorolhatjuk fel: itt természetesen nem jönne jól, ha egy működő reaktor pottyanna le az égből egy esetleges kudarcos fellövés után, de az út során keletkező meghibásodások is további kérdéseket vetnek fel.

Érdemes ezzel kapcsolatban megjegyezni, hogy a Szovjetunió a hatvanas évektől kezdve működtette saját programját, ennek során 32 különböző eszközt láttak el hasonló hajtóművel, amelyhez később az amerikaiak is hozzájutottak, ám ők a tesztelésen túl egyszer sem merészkedtek.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • NEXUS6 #12
    A NASA igazgatója meg közben a saját fejlesztésükről nyilatkozott, ami gyak a 60-as évek végi NERVA rakéta.

    A magam részéről az orosz nukleáris-elektromos meghajtás kicsit barátibbnak tűnik, mint a nyílt rendszerű, a reaktoron átáramoltatott gázzal működtetett.
  • NEXUS6 #11
    Azért itt rendesen keverednek a dolgok. Az oroszok a 70-es évektől kezdve használnak atomreaktorokat elektromos áram termelésre, és ionhajtóműveket meghajtásra az űrben. Ahogy nézegetem a háttér infókat 2018-ig egy nukleáris-elektromos meghajtást terveznek prototipus szinten megépíteni, amilyen lehetett volna pl. az amcsi JIMO is, ha nem lövik le a projektet.

    Sajnos elég kevés az info, de inkább ebbe az irányba mutatnak, mint a cikkben említett thermal-nuclear meghajtás felé.
  • grebber #10
    Viccesnek érzem , hogy sok sok sok évig segítettek minket a fejlődésben az idegenek, most meg magunkra hagytak bennünket és ilyen szar tech-el hagynak szüttyögni. Évek meg hónapokba mérjük még mindig az utazásokat ,azoknak meg már szerintem órák sincsenek az utazási idejük.
    Ebben még igazán segíthetnének. Vagy lehet már végérvényesen szarnak a fejünkre mert rég halottunk róluk.
  • xyl #9
    Azért vicces... A két cikkben leírják, hogy "hű, de nagy szám ez az atommeghajtású 'motor' (nuclear engine)", aztán semmi érdemlegeset nem közölnek róla, az egyiknek a végére meg odabiggyesztik, hogy azért felküldtek 33 termoelektromos generátort. Szóval, almát termelünk, de azért körténk is van, hiszen az is gyümölcs.
  • SirBubu #8
    ne hazudj, Bádogember, az nem én voltam!
  • Munkas #7
    Az atomreaktor nem termoelem (a két hivatkozott cikk alapján nagyjából kiderül, hogy erről van szó). Szóval, a termoelemekben nagy aktivitású radioizotóp van, ennek bomláshője termeli a hőt. Az atomreaktorok sokkal nagyobb teljesítményt adnak le, mivel itt a maghasadásból keletkezik az energia. A reaktor teljesítménye nincs a kezdeti aktivitáshoz kötve, mivel a folyamatot nem a radioizotóp felezési ideje, hanem a láncreakció intenzitása határozza meg.
    A lényeg: az atomreaktorban lévő hasadóanyag radioaktivitása általában alacsony, így sugárzása is minimális. A természetben előforduló urán sugárzását is elsősorban a bomlástermékei (rádium, polónium stb.) adják, nem maguk az uránizotópok; és amikor nukleáris üzemanyagot csinálnak belőle, ezeket eltávolítják, mert csak akadályoznák a láncreakciót.
    Ezért amíg be nem indítják a láncreakciót, addig az urán nem jelent sugárveszélyt. Viszont, ha beindul a láncreakció, akkor az elhasadó uránatomokból sok más radioaktív izotóp keletkezik (minél tovább üzemel annál több), és ezek már rendesen sugároznak. Ezért van több méter vastag sugárzás árnyékoló réteg az atomreaktorokon, és ezért nincs az atombombákon (mivel az atombombát csak a láncreakció beindulásáig kell kezelni).
  • fonak #6
    Az oroszok sem lőttek fel egyszer sem nukleáris hajtóművet. Atomreaktort tartalmazó műholdakat igen, de azokban csak áramot termelt a reaktor.
    A megoldás feltehetően termikus atomhajtómű, ami nem "égeti" az üzemanyagot, csak felhevíti a hidrogént, vagy más munkaközeget. Ilyeneket már a 60-as, 70-es években kifejlesztettek, az amerikaiak a NERVA-t, az oroszok is egy hasonlót, de csak földön tesztelték őket.
  • Tinman #5
    Egyelőre nem látom itt kommentelni azt a szerencsétlent, aki majd' elküldött az anyámba, amikor az atommeghajtást hoztam fel, mint következő lépcsőfok, az elavult és lassú rakétameghajtás helyett.

    Nem számít hány kudarc lesz, nyomni kell ezerrel, mert 6 vs 18 hét az akkora difi és egyben költséghatékonyság, ami elég sok mindent felülír...
  • CRMessen #4
    Úgyis egy bazinagy céllövölde a naprendszer, az okozott kár szempontjából oly mindegy, hogy most egy egészen elhanyagolható méretű atomreaktor repül-e, vagy egy 40 tonnás üzemanyagtartály. Csak arra kell vigyázni, hogy olyan helyre ne küldjünk majd kolonistákat, ahová egy ilyen reaktor "leszállt".
    Ha orbitális pályán döglik be, akkor majd az Orion összeszedi. Ha felszálláskor robban fel, akkor sem érzek nagy problémát. Ha túl magasan történik, szétoszlik az egész, még ha meg is reped a biztonsági kapszula. Nem akkora mennyiségről van szó, mint Csernobilnál.
  • inkvisitor #3
    A fűtőanyag úgy van csomagolva felszálláskor, hogy a rakéta felrobbanásakor is egyben marad, és a zárt csomagolásban hullik vissza. Csak akkor indítják a reaktort, ha már elég messze van, így ha szét is esik az egész, csak a nem radioaktív részek szóródnak szét. Ha nem marad föld körüli pályán, akkor nem kell félni a működő reaktor visszatérésétől, ami eddig veszélyt jelentett az atomhajtású műholdaknál.