Gyurkity Péter

Jól próbázott a Mars-küldetések hajtóműve

Az expedíciókra ugyan csak a 2030-as években kerül sor, de már tesztelik az SLS hajtóművét.

Az űrkutatással és a NASA-val kapcsolatos híreket követők jól tudják, hogy az amerikai űrügynökség a 2030-as években szeretné megvalósítani a Mars meghódítását, legalábbis azon szerény értelemben, amelyet a Hold esetében már a hatvanas-hetvenes években láthattunk. A hajtómű tesztje azonban már most is zajlik, eddig pedig nem találtak nagyobb problémát.

A Space Launch System (SLS) névre keresztelt, az űrhajósokat és a méretes rakományt űrbe juttatni hivatott platform a nyugdíjazott űrsiklók esetében is alkalmazott Aerojet Rocketdyne RS-25 hajtóműre támaszkodik, amelyet természetesen tovább tökéletesítenek, hogy elérjék a Mars-küldetések által megkövetelt még nagyobb teljesítményt. A teljes rendszer négy ilyen hajtóművet kombinálna, azokat pedig két, szilárd üzemanyagot használó gyorsítórakéta egészíti majd ki, ez azonban legkorábban 2018-ra áll majd készen, így egyelőre az RS-25 fejlesztői verziójának tesztje zajlik, mégpedig több lépésben. A júliusi rövidebb égetés után augusztus 13-án 535 másodpercen, vagyis csaknem 9 percen keresztül dolgozott a hajtómű, ami megegyezik a későbbre tervezett fellövések időtartamával, a kísérlet során pedig nem mutatkozott fennakadás.


A teszt a videó 30. percénél kezdődik

A Stennis Űrközpontban egyelőre a nagyobb tolóerő, a beömlőnyílásnál mutatkozó nagyobb nyomás, az alacsonyabb hőmérsékletekhez való alkalmazkodás, valamint a hajtómű vezérléséért felelős rendszer megfelelő működésének visszaigazolása számít kiemelt célnak, a jelenlegi tesztfázis pedig szeptemberben ér majd véget, amelyet ősszel követ majd az újabb kör. Természetesen sort kerítenek a négy hajtómű kombinált próbájára, illetve a 70 tonnás Block 1 tesztelésére, amelyet később a végleges, 130 tonnásra tervezett konfiguráció cserél majd le. Ha minden jól megy, 2018-ra készen áll majd a teljes SLS-platform, amely a 2020-as években az Orion kapszulával kiegészülve folytatja majd pályafutását.

A Block 1 egy rövidebb küldetésben segítene, ezt a Block 1B követné egy Földhöz közeli aszteroida meglátogatásával, míg a Mars elérését már a jóval nagyobb Block 2 valósítaná meg. Ehhez azonban szükség lesz a SLS teljesítményének és megbízhatóságának igazolására.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #5
    Azert figyelembe veve, hogy az ursiklok es a delta raketak hajtomurendszeret alakitjak at, haladhatna gyorsabban is a fejlesztes. Mondjuk ha kapnanak is ra valamennyi penzt, az sokat segitene. Ha a Nasa-nak lenne ra penze es hozza politikai akarat, akkor a teljes fejlesztesi es tesztelesi fazis egy eve alatt megvalosithato lenne, az usiklok bizonsagi szintjenek eleresevel, es ket ev alatt az apollo-k szintje is elerheto lenne. Valami hasonlot akarnak elerni, csak kb. ketszer annyi ido alatt, toredek penzbol.
  • heist #4
    Sajnálom én ezeket a szerencsétleneket, "nulla" költségvetésből kell csúcstechnológiát fejleszteniük és az emberiség úttörőjének lenni a világűrben.
  • overseer-7 #3
    pont ilyen fúvóka kell nekem..
    le akarom csapatni a ház oldaláról a koszt..
  • Pares #2
    Majd ébresszetek fel, ha már repülni is fog...
  • Cat #1
    Igen optimisták azok, akik egy ilyen tesztnél közvetlenül az épület mellé parkolják le az autójukat.