Gyurkity Péter
Ka-52K helikoptereket kapnak az új orosz hordozók
A franciák által leszállított helikopterhordozók a kisebb fekete-tengeri hadműveletekben segíthetnek majd.
Az utóbbi hónapokban ismét felerősödött a vita a francia és az orosz fél által évekkel korábban megkötött, lassan a végére érő szerződés kapcsán, különösen annak fényében, hogy Putyin elnök Oroszországa nem éppen a Nyugat ízlésvilágának és érdekeinek megfelelően intézi ügyeit. A komoly hadiipari bevételre támaszkodó Franciaország egyelőre nem lépett vissza az ügylettől, az oroszok pedig saját harci helikoptereket rendeltek meg a hamarosan szolgálatba lépő új hajókhoz.
Az eredeti szerződés értelmében az orosz haditengerészet összesen négy, Mistral-osztályú helikopterhordozóval gazdagodik, amelyek a híradásokban legtöbbször Landing Helicopter Deck (LHD), illetve Assault Amphibious Ship név alatt futnak. Ebből kettőt a franciák, a másik kettőt pedig az oroszok gyártják le, a hadrendbe lépést követően pedig mindegyik példány 30 könnyű helikoptert, nagyjából 60 partraszálló (kétéltű) járművet, valamint 700 fős csapatot szállíthat majd. Az orosz fél ettől némileg eltérne, hiszen hajónként mindössze 8 harci helikoptert alkalmaznának, a most felbukkant megrendelés pedig arra utal, hogy összesen 32 Kamov Ka-52K helikopterre számítanak, vagyis mintha stimmelne a szám.
Franciaország a szankciók ellenére leszállítja ősszel a korábban megrendelt két helikopter-hordozót Oroszországnak. Az egyik a Fekete-tengeren fog állomásozni
Az említett típus elsősorban harckocsik ellen jönne nagy segítségül a partraszálló egységeknek, egyes nyugati források pedig attól félnek, hogy ezen eszközöket a Fekete-tenger térségében, Ukrajna, netán egyes kaukázusi köztársaságok ellen vetnék be, amennyiben újból kiéleződnének az ellentétek – a mostani villongás és már-már polgárháborús helyzet kapcsán kevésbé jönnek számításba, mivel itt a legfőbb tét a donyecki térség, amely viszont a szárazföldön határos az orosz állammal.
2011-ben már felmerült a szerződés érvénytelenítése, a jelek szerint azonban a franciák ragaszkodnak a további szállításokhoz (ők maguk egyébként jelenleg három ilyen hajót használnak). Ennek jó eséllyel a Nyugat és Oroszország közti viták elmérgesedése, a további szankciók sem vetnek majd gátat, ám Franciaország kényelmetlen helyzetbe kerülhet, ha szomszédai és az Egyesült Államok határozott lépésekkel jeleznék, hogy valóban komolyan gondolják a kereskedelmi korlátozásokat.
Az utóbbi hónapokban ismét felerősödött a vita a francia és az orosz fél által évekkel korábban megkötött, lassan a végére érő szerződés kapcsán, különösen annak fényében, hogy Putyin elnök Oroszországa nem éppen a Nyugat ízlésvilágának és érdekeinek megfelelően intézi ügyeit. A komoly hadiipari bevételre támaszkodó Franciaország egyelőre nem lépett vissza az ügylettől, az oroszok pedig saját harci helikoptereket rendeltek meg a hamarosan szolgálatba lépő új hajókhoz.
Az eredeti szerződés értelmében az orosz haditengerészet összesen négy, Mistral-osztályú helikopterhordozóval gazdagodik, amelyek a híradásokban legtöbbször Landing Helicopter Deck (LHD), illetve Assault Amphibious Ship név alatt futnak. Ebből kettőt a franciák, a másik kettőt pedig az oroszok gyártják le, a hadrendbe lépést követően pedig mindegyik példány 30 könnyű helikoptert, nagyjából 60 partraszálló (kétéltű) járművet, valamint 700 fős csapatot szállíthat majd. Az orosz fél ettől némileg eltérne, hiszen hajónként mindössze 8 harci helikoptert alkalmaznának, a most felbukkant megrendelés pedig arra utal, hogy összesen 32 Kamov Ka-52K helikopterre számítanak, vagyis mintha stimmelne a szám.
Franciaország a szankciók ellenére leszállítja ősszel a korábban megrendelt két helikopter-hordozót Oroszországnak. Az egyik a Fekete-tengeren fog állomásozni
Az említett típus elsősorban harckocsik ellen jönne nagy segítségül a partraszálló egységeknek, egyes nyugati források pedig attól félnek, hogy ezen eszközöket a Fekete-tenger térségében, Ukrajna, netán egyes kaukázusi köztársaságok ellen vetnék be, amennyiben újból kiéleződnének az ellentétek – a mostani villongás és már-már polgárháborús helyzet kapcsán kevésbé jönnek számításba, mivel itt a legfőbb tét a donyecki térség, amely viszont a szárazföldön határos az orosz állammal.
2011-ben már felmerült a szerződés érvénytelenítése, a jelek szerint azonban a franciák ragaszkodnak a további szállításokhoz (ők maguk egyébként jelenleg három ilyen hajót használnak). Ennek jó eséllyel a Nyugat és Oroszország közti viták elmérgesedése, a további szankciók sem vetnek majd gátat, ám Franciaország kényelmetlen helyzetbe kerülhet, ha szomszédai és az Egyesült Államok határozott lépésekkel jeleznék, hogy valóban komolyan gondolják a kereskedelmi korlátozásokat.