Gyurkity Péter

Átvették az első kínai J-16 vadászgépeket

A légierő már átvette a csapásmérő vadászokat, ezek azonban csak az év végén állnak majd szolgálatba.

A hét közepén kínai források számoltak be arról, hogy a PLAAF (a népi felszabadító hadsereg légereje) átvette az első J-16-os többfunkciós vadászgépeket, amelyek csapásmérő feladatokat hivatottak ellátni. Képeket ugyan a kínai cenzorok hatékonysága miatt meglehetősen nehéz felkutatni az interneten, de néhány felvételt már korábban közöltek a világhálón, ezekből pedig néhány következtetés gyorsan levonható.

A Shenyang J-16 tulajdonképpen az orosz Su-30MKK és a szintén kínai Xian JH-7A hibridjeként fogható fel, előbbiből a sárkányt, utóbbiból pedig a hazai gyártású és alkalmazású fegyverrendszereket használva fel. Amíg azonban a Su-30MKK (amely egyébként eredetileg még 2000-ben került az országba) kizárólag orosz eredetű hajók és bunkerek elleni rakétákkal volt kompatibilis, a kínai tervezésű JH-7 már saját hajók elleni, levegő-levegő, valamint műhold-vezérlésű rakétákkal volt felszerelve, kiegészítve azokat cirkálórakétákkal, illetve ECM-rendszerrel. Feltűnő volt viszont a radarvezérlésű levegő-levegő rakéták hiánya, amit most a J-16 küszöböl ki.

A J-16 a szakértők szerint egy másik Su-27 Flanker sárkányra épül, itt azonban tovább bonyolódik a helyzet. A vadászgép ugyanis a J-11BS csapásmérő változataként készült el, ez utóbbi fejlesztés viszont a Su-27K kétüléses verziója volt. Az új gép másik nagy előnye a AESA (Active Electronically Scanned Array) radar, amely hatékonyabb a korábban alkalmazott orosz és kínai példányoknál, így nagyobb távolságon belül foghat el ellenséges repülőket - ez egyébként a pilóta nélküli eszközökön is egyre gyakoribb lesz, növelve azok érzékelő képességét. Többfunkciós vadászgépként a J-16 a védekezés mellett a támadásban is szerepet vállalhat, a levegő-levegő harc mellett az ellenség reptereit, irányítóközpontjait és hajóit bombázva.


A kínai illetékesek eközben az első - szintén orosz eredetű, ám immár Liaoning névre hallgató - repülőhordozó új gépeit is a pilóták rendelkezésére bocsátották. A J-15 Repülő Sárkány a Su-33 alapjaira épül (az orosz vonal a jelek szerint mindenhol megtalálható), erről az első képeket épp az amerikai védelmi miniszter látogatása alkalmából osztották meg a nagyközönséggel, ezúttal egy rövidebb videó kíséretében. Ezek a gépek egyébként egymás utántöltését is meg tudják oldani, nagy valószínűséggel a Szahalin UPAZ 1-A rendszert használva.

Az első J-15 vadászgépek várhatóan 2016-ban lépnek majd szolgálatba.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Mekong Delta #15
    Mondjuk azért a Dél-Koreaiak műszaki termékeivel van azért fenntartásom.. Inkább Japánra voksolok:)
  • Molnibalage #14
    A DAS felbontása általánosan töredéke az emberi szem rugalmasságának, arra van tudtommal optimalizálva, hogy MAWS rendszerként működjön.

    Távirányítással lehetetlen légiharcot vívni, mert a legközvetlenebbá távirányításnál is másodperces lagok vannak. És innentől fogva meg is halt az egész, mert gabasz mindig beüthet és manőverező légiharcra mindig számítani kell...
  • fonak #13
    A japánokra is ezt mondták 40-50 éve, aztán a dél-koreaiakra 20-30 éve.
    Ma meg már senki nem röhögi ki őket.
  • fonak #12
    Azért szerintem nem állunk olyan messze tőle, képzelj el egy Oculus Rifthez hasonló cuccot a távirányító pilcsi fején, meg az F-35-höz kifejlesztett szenzortechnológiát, amivel "átlát" a pilóta a gépen (bár ez ha jól emlékszem egyelőre nem lett rendszeresítve az eddig legyártott gépeken).
    Ott van persze a lag stb. de nem eleve elképzelhetetlen megcsinálni.
  • Molnibalage #11
    Nem. Azért, mert a mai technológiával esély nincs olyan drónt csinálni, aminek a leghalványabb esélye lenne légiharcban egy ember vezette gép ellen. Az emberi információ feldolgozás úgy, hogy van gép-ember kapcsolat interpretáció is hülyére verni a csak szenzoros és remote controlt vagy MI-nek csúfolt valamit...

    A drónok úgy kerülnek annyiba, hogy egy második vh-s P-51 vagy a jet drónokhoz képest egy F-86 repteljesítménye is világklasszis.
  • Vol Jin #10
    De azért azt vágod, hogy ez azért van, mert a repülőgépeket a légierő rendeli, és az pilótákból áll. :-)

    Az egyetlen érv a kezükben, hogy a pilótát nem lehet távirányítással ellopni, de ha egy drónnal megteszi az ellenség ezt, akkor még mindig felmehet a pilóta lelőni. De semmi akadája nem lenne annak, hogy egy drónt a harci gépek képességei fölé paraméterezzenek. Csak eddig nem volt az a pilótákból álló légierő, amelyik ilyeneket megvett volna. De egyster megtörik a jég...

    A cikkre visszatérve, ez a j-16 tényleg egy 30 éves oldschool orosz technika.
  • Mekong Delta #9
    Ennyire azért nem becsülném le őket... És inkább kb 80 évet mondanék..
  • Molnibalage #8
    Miért is? A drónok jelenleg ott tartanak, hogy az áruk már a 20-25 évvel ezelőtti F-16 változatok árát verdesi, de annak harcértékéhez közelében nincsenek az őrjáratozási időt leszámítva meg azt, hogy van autonóm PGM képesség a méregdrága kamerarenszer miatt.

    A mai UAV és UCAV gépek gyakorlatialg repülő lézeres célmegjelölő konténerek miniális fegyverzettel. Önvédelm képességük 0, légiharc kapacitásuk dettó, talán, ha elvben Stinger tehet egy-kettőre.

    Azzal meg senki ne jöjjön, hogy a pilótanélküli gépek 20-30G-s fordulókat csinálnak, mert nincs repteljesítményük hozzá.
  • fonak #7
    Egy drón sem alkalmas légi harcra jelenleg, és nem is arra szánják őket.
  • bunny #6
    Mire valóban hadrafogható lesz és esetleg eljutnak odáig, hogy valóban összemérhetőek lesznek az orosz v. amerikai gépekkel azok már rég drónokkal nyomulnak, azok ellen meg egy pilóta vezette vadászgép nem sok eséllyel indul. Inkább a terminátort kéne megnézniük és onnan lopni ötletet, mert erősen abba az irányba halad sajnos a haditechnika.