Gyurkity Péter
Átvették az első kínai J-16 vadászgépeket
A légierő már átvette a csapásmérő vadászokat, ezek azonban csak az év végén állnak majd szolgálatba.
A hét közepén kínai források számoltak be arról, hogy a PLAAF (a népi felszabadító hadsereg légereje) átvette az első J-16-os többfunkciós vadászgépeket, amelyek csapásmérő feladatokat hivatottak ellátni. Képeket ugyan a kínai cenzorok hatékonysága miatt meglehetősen nehéz felkutatni az interneten, de néhány felvételt már korábban közöltek a világhálón, ezekből pedig néhány következtetés gyorsan levonható.
A Shenyang J-16 tulajdonképpen az orosz Su-30MKK és a szintén kínai Xian JH-7A hibridjeként fogható fel, előbbiből a sárkányt, utóbbiból pedig a hazai gyártású és alkalmazású fegyverrendszereket használva fel. Amíg azonban a Su-30MKK (amely egyébként eredetileg még 2000-ben került az országba) kizárólag orosz eredetű hajók és bunkerek elleni rakétákkal volt kompatibilis, a kínai tervezésű JH-7 már saját hajók elleni, levegő-levegő, valamint műhold-vezérlésű rakétákkal volt felszerelve, kiegészítve azokat cirkálórakétákkal, illetve ECM-rendszerrel. Feltűnő volt viszont a radarvezérlésű levegő-levegő rakéták hiánya, amit most a J-16 küszöböl ki.
A J-16 a szakértők szerint egy másik Su-27 Flanker sárkányra épül, itt azonban tovább bonyolódik a helyzet. A vadászgép ugyanis a J-11BS csapásmérő változataként készült el, ez utóbbi fejlesztés viszont a Su-27K kétüléses verziója volt. Az új gép másik nagy előnye a AESA (Active Electronically Scanned Array) radar, amely hatékonyabb a korábban alkalmazott orosz és kínai példányoknál, így nagyobb távolságon belül foghat el ellenséges repülőket - ez egyébként a pilóta nélküli eszközökön is egyre gyakoribb lesz, növelve azok érzékelő képességét. Többfunkciós vadászgépként a J-16 a védekezés mellett a támadásban is szerepet vállalhat, a levegő-levegő harc mellett az ellenség reptereit, irányítóközpontjait és hajóit bombázva.
A kínai illetékesek eközben az első - szintén orosz eredetű, ám immár Liaoning névre hallgató - repülőhordozó új gépeit is a pilóták rendelkezésére bocsátották. A J-15 Repülő Sárkány a Su-33 alapjaira épül (az orosz vonal a jelek szerint mindenhol megtalálható), erről az első képeket épp az amerikai védelmi miniszter látogatása alkalmából osztották meg a nagyközönséggel, ezúttal egy rövidebb videó kíséretében. Ezek a gépek egyébként egymás utántöltését is meg tudják oldani, nagy valószínűséggel a Szahalin UPAZ 1-A rendszert használva.
Az első J-15 vadászgépek várhatóan 2016-ban lépnek majd szolgálatba.
A hét közepén kínai források számoltak be arról, hogy a PLAAF (a népi felszabadító hadsereg légereje) átvette az első J-16-os többfunkciós vadászgépeket, amelyek csapásmérő feladatokat hivatottak ellátni. Képeket ugyan a kínai cenzorok hatékonysága miatt meglehetősen nehéz felkutatni az interneten, de néhány felvételt már korábban közöltek a világhálón, ezekből pedig néhány következtetés gyorsan levonható.
A Shenyang J-16 tulajdonképpen az orosz Su-30MKK és a szintén kínai Xian JH-7A hibridjeként fogható fel, előbbiből a sárkányt, utóbbiból pedig a hazai gyártású és alkalmazású fegyverrendszereket használva fel. Amíg azonban a Su-30MKK (amely egyébként eredetileg még 2000-ben került az országba) kizárólag orosz eredetű hajók és bunkerek elleni rakétákkal volt kompatibilis, a kínai tervezésű JH-7 már saját hajók elleni, levegő-levegő, valamint műhold-vezérlésű rakétákkal volt felszerelve, kiegészítve azokat cirkálórakétákkal, illetve ECM-rendszerrel. Feltűnő volt viszont a radarvezérlésű levegő-levegő rakéták hiánya, amit most a J-16 küszöböl ki.
A J-16 a szakértők szerint egy másik Su-27 Flanker sárkányra épül, itt azonban tovább bonyolódik a helyzet. A vadászgép ugyanis a J-11BS csapásmérő változataként készült el, ez utóbbi fejlesztés viszont a Su-27K kétüléses verziója volt. Az új gép másik nagy előnye a AESA (Active Electronically Scanned Array) radar, amely hatékonyabb a korábban alkalmazott orosz és kínai példányoknál, így nagyobb távolságon belül foghat el ellenséges repülőket - ez egyébként a pilóta nélküli eszközökön is egyre gyakoribb lesz, növelve azok érzékelő képességét. Többfunkciós vadászgépként a J-16 a védekezés mellett a támadásban is szerepet vállalhat, a levegő-levegő harc mellett az ellenség reptereit, irányítóközpontjait és hajóit bombázva.
A kínai illetékesek eközben az első - szintén orosz eredetű, ám immár Liaoning névre hallgató - repülőhordozó új gépeit is a pilóták rendelkezésére bocsátották. A J-15 Repülő Sárkány a Su-33 alapjaira épül (az orosz vonal a jelek szerint mindenhol megtalálható), erről az első képeket épp az amerikai védelmi miniszter látogatása alkalmából osztották meg a nagyközönséggel, ezúttal egy rövidebb videó kíséretében. Ezek a gépek egyébként egymás utántöltését is meg tudják oldani, nagy valószínűséggel a Szahalin UPAZ 1-A rendszert használva.
Az első J-15 vadászgépek várhatóan 2016-ban lépnek majd szolgálatba.