Balázs Richárd

Egészségügyi aggályokat vethet fel az e-cigaretta

Egy nem rég megjelent laboratóriumi tanulmány szerint az elektronikus cigaretták nikotinnal dúsított párája ugyanúgy elősegíti bizonyos sejttípusoknál a rák kialakulását, mint a dohányfüst.

A tanulmányt jegyző kutatók hangsúlyozzák, hogy eredményeik csupán előzetesek, és nem emberekkel, hanem különlegesen kezelt emberi tüdősejtekkel végezték el a kísérleteket. Sok kutató meggyőződése, hogy az e-cigaretták sokkal kisebb daganatképződési kockázatot hordoznak a hagyományos cigarettákkal szemben, mivel nem égetnek dohányt, a karcinogének egyik fő forrását.

A Boston Egyetem, a Délnyugat-Texasi Egyetem, valamint a Los Angeles-i Kalifornia Egyetem (UCLA) tudósai munkájukhoz módosított emberi tüdősejteket használtak, melyeken olyan genetikai mutációkat eszközöltek, amik hozzájárulnak a rák kockázatának növeléséhez. Ezután a sejteket négy órára egy e-cigaretta által generált párából álló folyékony közegbe helyezték, illetve kontroll-csoportként ugyanilyen módosított sejteket dohányfüstnek tettek ki. A tudósok beszámolója szerint az e-cigaretta párában növekedő sejtek, akárcsak a dohányfüstben pácolódók, a rák kialakulásával összefüggő változásokat tanúsítottak.

A tanulmányt vezető Steven M. Dubbinett, az UCLA professzora a New York Times-nak elmondta, eredményeik előzetesek és azok alapján nem kívánnak összefüggést megállapítani az e-cigaretta és a rák között, az azonban már most leszögezhető, hogy milyen keveset tudunk az e-cigaretta használat, vagy összetevői hosszú távú hatásairól. "Sok minden van, amit nem tudunk az e-cigarettákról, az egyik aggály, hogy egyes alkotóelemei negatív egészségi hatásokat okozhatnak" - magyarázta Dubinett, hozzátéve, hogy nem egyértelmű, mely összetevő, vagy összetevők okozták a sejtekben az elváltozásokat.

"Elszigetelt sejtrendszerek másként reagálhatnak, mint egy egyén szervei" - fejezte ki kétségeit a tanulmánnyal szemben dr. Neal Borowitz, a San Franciscó-i Kalifornia Egyetem vezető nikotin kutatója. Bár a nem módosított tüdősejtek nem mutattak a rák kialakulásához kapcsolható reakciókat, a kutatók szerint egy dohányos esetében fokozottan számolni kell az általuk genetikailag előidézett mutációk jelenlétével a sejtekben, ezt más kutatások is alátámasztják.

Időközben több klinikai teszt is zajlik e-cigaretta használók bevonásával, hogy megállapítsák, történik-e valamilyen változás tüdejükben. Ezek a tanulmányok még egy éven át folynak, és csak ezután lesznek meg az eredményeik, mondta Dubinett. Az e-cigaretta gyártók, melyek között nagy cégek is megtalálhatók, szintén folytatnak klinikai teszteket, hogy számba vehessék termékeik egészségi kockázatait, különösen a hagyományos cigarettákkal összevetve.