Alex

A Blizzard bírja a tempót

A legtöbb cégnek egyedül egy World of Warcraft méretű MMO lekötné minden erőforrását, de a Blizzard emellett a StarCraft II, a Diablo III és a Battle.net fejlesztésével is foglalkozik. Bírni fogja mindezt a vállalat?

A GamesIndustry.biz mindezen fejlesztések kapcsán kérdezte a Blizzard alelnökét, Frank Pearce-t. Elsőként a Battle.netről esett szó. Kiemelte a feladat nagyságát, és hogy terveik szerint az a StarCraft II boltokba kerülésével egyidejűleg lesz készen. A fejlesztések érintik a barátok listáját, javítják a csoportok kezelését, legyenek azok klánok vagy céhek, hatékonyabb lesz a chat, a VoIP, egyszóval majd' minden megújul. Az e-sportokra nagy figyelmet fordítanak, jobban támogatják a ligák rendszerét (legyen az akár külső), a meccsek műsorvezetését, a visszajátszásokat. "Míg a Warcraft III-nál nem foglalkoztunk igazán a visszajátszással, látván hogy a rendezvényeken mennyire fontos ez, a StarCraft II-nél már az első naptól kezdve beleterveztük."

Az újságíró kérdésére válaszolva, hogy tanultak-e más valósidejű stratégiák, például a Command & Conquer 3 videóchatjából, Frank Pearce elmondta, hogy ugyan még nem látta azt, de a StarCraft II csapatban többen is rendszeresen játszanak más RTS játékokkal. "A fejlesztőknek külön könyvtáruk van RTS-ekből, minden terméket megnézünk, és ötleteket szerzünk ahonnan csak lehet." A vezető méltatta cégük vállalati kultúráját, miszerint elismerik a hibákat, és azokat a munka velejárójának tartja.

A következő nagy témakör a Diablo III volt, és a kérdés, miszerint ugyan hatalmas a játék rajongói tábora, de mit tervez a Blizzard az új játékosok megnyerése érdekében. Frank Pearce erre alapfilozófiájukat hozta fel, miszerint a játékot "egyszerű megtanulni, de nehéz mesterré válni". "Tudom, hogy mindig ezt mondjuk, de ez így van. Ha a kezdő szintet mindenki számára elérhetővé teszed, és fokozatosan mutatod be a teljes koncepciót a játékosoknak, anélkül tanulják meg a kezelést, hogy tudatában lennének ennek. A WoW-ra, a cég első MMO-jára különösen igaz ez, azoknak is érthető, akik soha nem játszottak korábban ilyen játékkal. Vannak olyan fejlesztőink a WoW csapatban, akiknek szülei is játszanak a játékkal, méghozzá expert szinten úgy, hogy nemhogy MMO-val, de még számítógépes játékkal sem játszottak korábban. Tehát mindössze biztosnak kell lennünk abban, hogy amit készítünk, az azok számára is kezelhető, akiknek nincsenek ilyen irányú tapasztalataik. Véleményem szerint egyébként a Diablo stílusú játékok kezelése jórészt amúgy is elég egyszerű."

A rajongók által sötétebb hangulatúra varázsolt képekkel kapcsolatban kiemelte, hogy az interneten mindig a negatív vélemények a leghangosabbak. "Biztos vagyok abban, hogy rengeteg ember szerint kiválóak a grafikák, de ők mivel elégedettek, nem is hallatják a hangjukat. Legfőképp a játékmenetre kell nagy figyelmet fordítanunk, mivel ha az ellenállhatatlan, senki nem fog azzal foglalkozni, hogy sok szivárvány van-e a képen vagy kevés - nem mintha túl sok szivárványt várnék a Diablo III-ban. "


Frank Pearce
"A Diablo III-mas helyzet hasonló ahhoz, amivel az eredeti StarCraftnál szembesültünk. Akkoriban rengeteg kritika ért minket, hogy miért nem 3D, mivel az abban az időben megjelent játékok többsége ilyen volt. Álláspontunk szerint sokkal fontosabb, hogy jó játékot csináljunk, és ha ehhez az kell, hogy egyszerűen kezelhető legyen, akkor ez kizárja a 3D-t. Tíz év telt el azóta, a játék ma is népszerű, és még mindig játszanak vele az e-sport rendezvényeken. Senki nem foglalkozik azzal, hogy nem 3D." Frank Pearce elismerte, hogy a Blizzard dolgozóknak különösen kedves termék a StarCraft, és annak kiegészítője, a Brood War. "Sok a cégnél lévő vezető dolgozott korábban a StarCrafton, én is a programozók közé tartoztam. Érzelmileg kötödünk a játékhoz, vérünk, könnyeink és izzadtságunkat öltük bele."

Az MMO piac kapcsán határozott véleménye, hogy annak ellenére, hogy pár hetente jelenik meg újabb termék, a szegmens továbbra is növekedni fog. Szerinte minden játék meg fogja találni a saját célcsoportját, és szépen eléldegélnek egymás mellett. A kérdésre, miszerint ugyan a PC piacon övék a vezető MMO, de konzolos téren késlekednek, és nem tartják-e ezt kockázatosnak, Frank Pearce elismerte, hogy vannak ennek veszélyei. "Annyi nagyszerű fejlesztést végzünk, hogy ezek minden erőforrásunkat lefoglalják. Nem készíthetünk el mindent minden platformra. Épp ez a legnagyobb dolog az Activision-Blizzard egyesülésben, hiszen az Activision nagyon erős konzolos téren, mi pedig PC vonalon. A Warhammer Online indulási nehézségei egyáltalán nem lepték meg, mivel egy MMO indítása hatalmas, bonyolult feladat. "Mi is szembesültünk hasonló kihívásokkal, például a honlapunkon árusított BlizzCon jegyek eladása sem ment simán. Ezek a dolgok sohasem egyszerűek."

Az évenként megjelenő World of Warcraft kiegészítőkkel kapcsolatban kiemelte, hogy elsősorban a franchise minőségét, a Blizzard hírnevét tartják szem előtt. "Eredeti célunk 12 havonta egy kiegészítő készítése volt, de ez nehéz feladat, különösen mivel a javításokon is ugyanazok a fejlesztők dolgoznak. Szeretnénk szorosabb határidőket tartani, de elsősorban a tartalmat tartjuk szem előtt. Folyamatosan próbáljuk növelni a hatékonyságot, például a belső fejlesztő eszközök közül számos már kereskedelmi minőséget ért el, hat vagy hét emberünk csak ezek programozásával foglalkozik.

Az Activision szerepéről szólva megnyugtatott mindenkit, hogy annak vezérigazgatója, Bobby Kotic a Blizzarddal kapcsolatban a "csináljatok amit akartok, nem fogjuk megváltoztatni" álláspontot képviseli. "Az Activision tapasztalt menedzsmenttel bír, tudatában vannak milyen értékeket hoztunk létre, hogyan értük el ezeket a sikereket, és azt szeretnék, ha továbbra is ezen az úton járnánk."

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • narumon #34
    "elfelejted hogy a Blizzard csak a WoWval fogta meg az aranytojást tojó tyúkot."

    Ez igy nem igaz, előtte is ők adták el legnagyobb példányszámban a játékokat. Warcraft, Starcraft, Diablo mond neked valamit? Annyi pénz jött be belőle amivel évtizedekig jól el lehet lenni. Starcraft még most is fogy pl.

    "Egyébként a Blizzard úgy volt anno a WoWval, hogy megcsinálják, kiadják, de ha a játék elbukik akkor ők is vele buknak."

    Erről nem hallottam, én úgy tudom hogy csinálták hogy legyen mert fantáziát láttak benne de akkor sem lett volna gond, ha nem jön be. Sőt mivel bejött azért tolták el az összes többi játékot mert a Wow hirtelen nagy erőforrásokat kötött le (emberben). Egyébként meg a Blizzard van annyira rutinos, hogy pontosan tudta, hogy bejön neki, hiszen már a hiresztelésekkor is mindenhonnan ez folyt, a bétára iszonyatos érdeklődés volt, és elővételben többet eladtak a játékból mint más játékból összesen.

    Nos, mindent egy lapra tettek fel és bejött nekik.
  • IMYke2.0.0.0 #33
    Sőt, most találtam a Wikipedia-n egy idevágó cikket, melyben StarCraft: Brood War verseny:

    WCG Challenge - 2000. október 7-15.
    17 ország, 174 versenyző
    Díjazás: 200.000 dollár
    Helyszín: Everland, Seoul, Korea
    Játékok:
    Quake III Arena
    FIFA 2000
    Age of Empires II
    StarCraft: Brood War
    Counter-Strike.

  • IMYke2.0.0.0 #32
    marcias #17
    "2004-ben még újnak számított a WC3" - erős tévedés.
    Nézz csak lejjebb!

    "Előtte kicsivel a Diablo2-t adták ki" - tévedés, nem is kicsivel előbb adták ki, ismét csak nézz lejjebb!

    "Illetve, 2004 körül kezdett beindulni a Starcraft alapú e-sport..."
    Rettenetesen nagy tévedés. Már 2002 óta van világverseny StarCraft és Brood War mapokon. Élükön szinte mindig koreaiak végeznek.

    StarCraft: 1998. március 31. (hivatalos megjelenés)
    StarCraft: Brood War: 1998. november 30. (hivatalos megjelenés)
    Diablo 2: 2000. június 29. (hivatalos megjelenés)
    Diablo 2: Lord of Destruction: 2001. június 29. (hivatalos megjelenés)
    Warcraft III: Reign of Chaos: 2002. július 5. (hivatalos megjelenés) [Amerikában 2 nappal korábban]
    Warcraft III: The Frozen Throne: 2003. július 4. (hivatalos megjelenés) [Amerikában 3 nappal korábban]
  • citkar #31
    szerintem dolgoznak ők
    a diablo 3 sem idén indult, és ők azt mondják, ha valamit nem cserélnek le ötször a fejlesztés alatt, az nem elég jó, kevesebb játékot adnak ki, mint a többiek, de ez az ára a minőségnek
    és azért elég sokmindent csináltak, rengeteg patch, még diablo 2-höz is sokáig, wow-hoz is, én nem mondanám, hogy elkényelmesedtek, meg vagyok velük elégedve, még ha már tolnám is a diablo 3at, de szeritnem jó ha 2010-ben kijön (bár sztem később fog), megéri várni
  • atomkrumpli #30
    az egy dolog hogy az alapötlet vagy a világ lopott (pl. warcraft első részében még a gombok is ugyanazok voltak mint a dune2ben) de sikerült nekik hozzáadni elég sok érdekes újdonságot amiért már megéri akár megvenni is egy játékot
  • FlyingV #29
    nem értek veled egyet. Szerintem hosszú idő óta ebben a rovatban az egyik első jó cikk. Alex neve nem ismerős, szóval üdvözlet, sok ilyen cikket még!
  • Komolytalan #28
    WoWot nem igazán adták ki idő előtt. Az hogy került bele content patchek által, meg komfortosodott a kezelőfelület az tény. De a cucc kész volt. Ja, és hát a high end része nem volt igazán balanceolva, túl nehézre volt állítva. Ez meg szerintem szándékos egyrészt fejlesztési időspórolás (nerfelni mindig könnyebb), másrészt így tovább marad kihívás. BC dettó ugyanaz mint a WoW, az se jött ki idő előtt. Az első kieg amit idő előtt adnak ki - vagy k.rvára belehúztak az utolsó 1-2 hónapban, nem tudom - az a WotLK.
  • Komolytalan #27
    A Blizznek nagyon jól ment már a WoW előtt is. Nagyon sok 20 főt foglalkoztató stúdióra jellemző hogy határidő tartás miatt félkész állapotban kiadnak játékot. Bliz ilyet nem csinált, mert volt tartalék. WoWnál sem engedett a kiadónak (Vivendinek), mivel tisztában volt vele a Vivendi is, hogy ha kiszálnak a WoW mögül a Blizz akkor se fog éhenhalni, és pik-pakk talál új kiadót.
    Ezenkívül a WoW a Blizznek egy próba project volt. Ha bejön kaszálnak, ha nem, akkor fejlesztik tovább a single játékokat (ami párhuzamosan azért ment alatta is). Szó nem volt arról, hogy 1 lapra tegyenek fel bármit is.
  • Komolytalan #26
    Az tény hogy az Activision egyesülés óta eléggé elk.rvult a játékosokhoz való hozzáállásuk. Hiába mondják, hogy az Activision hagyja őket azt csinálni amit akarnak, a Lich King idő előtti piacra dobása, és az SC2 három részre darabolása sem az Activision előtti Blizzre jellemző húzás.
    A (WoW) customer supporttal alapvetően sok baj szerintem nincs. A hajnali 4 helyett 3-kor szerver lelövés mondjuk engem tuti nem érint, mert én 4kor inkább kelni szoktam mint feküdni... A többi meg más MMO játékoknál még rosszabb. MMO-t fejleszteni egyszerűen nehéz. Nem lehet átlátni, hogy mi okozhat fennakadásokat. Tapasztalat nincs benne, labor körülmények sz.rt se érnek, gyakorlatilag mindent élesben kell kipróbálni. És ha 100 újításból csak 1 nem jön be, máris lagg van, meg játszhatatlan az egész. És ami a lényeg: relative elég gyorsan gatyába szokták rázni a dolgokat. Nem egy AoC sebességgel dolgoznak. Ja, meg a laggot odaadják ingyen napokban (pont most kaptunk 3 ingyen napot). Szóval azért azt nem mondanám, hogy lesz.rják a játékosokat. Persze pénzért csinálják, és ha választani kell, hogy egy 99%-os megoldás, vagy egy 100%-os 10x annyiért, akkor tény, hogy a 99%-ost választják.
  • opeca #25
    Vazz, milyen komolytalan már ez a cikk??
    Mi az, hogy másnak lekötötte volna minden erőforrását csak a WOW?

    Másnak? Mondjuk egy fele ekkora cégnek? Igen, valószínűleg, de ez olyan alap matematika amit már az előemberek is tudtak, ezért kár volt cikket írni.