Alex
A Blizzard nem tart a konkurenciától
A World of Warcraft sikere számtalan más céget buzdított MMO indítására, de ezek többsége befulladt. Paul Sams, a cég ügyvezetője nyilatkozott. A GamesIndustry.biz a BlizzCon-on kapta el egy interjúra a Blizzard napi ügyek igazgatásáért felelős vezetőjét.
Sams elmondta, hogy a Warhammer Online indulásakor nem tapasztaltak jelentős visszaesést a WoW felhasználók számában, csupán a más MMO-k indulásakor szokványos arányú elpártolás történt. Kiemelte, hogy máris több mint a fele visszatért azon embereknek, akik a kilépés indokaként a Warhammert jelölték meg. (Az EA közlése szerint a múlt hónapban megjelent Warhammer Online: Age of Reckoning e hét elején már elérte a 750 ezres felhasználói számot, a játékot másfél millióan rendelték elő.)
A Mythic méltatása mellett az induláskor előforduló regisztrációs és szerverproblémákat természetesnek nevezte, tekintve, hogy szerinte az erre a területre belépő cégek többsége nem méri fel helyesen a feladat nagyságát. Véleménye szerint a többi cég csak azt látja, hogy mekkora siker is a World of Warcraft, és "mi is csináljunk egy ilyet" hozzáállással látnak a dolgokhoz. Csak a belőle származó bevételeket látják, a vele járó nehézségeket nem. Szerencsésnek nevezte a kiépített stabil felhasználói bázisukat, amire baj esetén is támaszkodni lehet, és akik nem pártolnak el egyből, az első apró botlás után.
Véleménye szerint már közel sincs nagy növekedési lehetőség az MMO piacban, és azok a vállalatok, melyek néhány millió dollárral próbálnak belépni ide, hatalmas hibát követnek el. "Nem akarok arrogánsnak tűnni, csak tényekről beszélek. Egy felsőkategóriás MMO kifejlesztése, a hardver infrastruktúra megvásárlása, az ügyfélszolgálat kiépítése, a hozzáértő fejlesztők felkutatása, leszerződtetése hatalmas feladat. Úgy vélem, már csak pár MMO fér el a piacon, és ezeket is csak nagyon kevés cég tudja megcsinálni. Borzasztó nehéz egy ilyet összehozni a feladat bonyolultsága és az igényelt szakértelem miatt."
"Az emberek nem veszik észre, vagy talán csak nem gondolnak bele abba, hogy a Blizzard már a WoW indulása előtt is vezető szerepet töltött be az online játékok terén, és csaknem nyolc évvel korábban jelent meg ebben a szegmensben. A World of Warcraft egyértelműen profitál ebből a stabil vezető szerepből, további előnyt biztosít a franchise világszerte ismert és szeretett volta, és a tény, hogy valószínűleg nálunk van az iparág legtapasztaltabb fejlesztői csapata. Szakembereink versenytársainkhoz mérten sokkal régebb óta dolgoznak nálunk, így kevesebb hibát is vétünk azoknál, akiknél nincs meg ez a fajta tudás."
"Úgy vélem, a World of Warcraft indulása óta megjelent termékek közül a Warhammernek van a legtöbb esélye a sikerre. Egy kiváló csapat által készített kiváló játék, de szerintem az EA nélkül buknának ők is, mivel az rengeteg pénzt tolt bele, így képesek voltak felépíteni az igényelt hardverhátteret és finanszírozni az ehhez a tipusú játékhoz szükséges marketingkampányt. Ez kemény út, és ahogy mondtam, ha nem lett volna meg az a vásárlói bizalom, melyet korábbi munkáinkkal, évek során értünk el, mi is már többször bajban lettünk volna. Hatalmas kihívásokkal és problémákkal kerültünk szembe, de szerencsésen túljutottunk rajtuk."
Paul Sams végül az Activision vezérigazgatójáról, Bobby Kotickról szólva méltatta annak kapcsolatrendszerét, hogy bárkivel össze tud hozni egy találkozót, és segítségével egycsapásra minden ajtó megnyílik. Megerősítette cége elkötelezettségét a PC, mint játékplatform iránt, és továbbra is érvényesnek tartja kijelentését, miszerint évente dobjanak újabb World of Warcraft kiegészítőt piacra. Úgy véli, bővítéseik tipikusan nagyobbak és több új dolgot hoznak a játékba, mint az egyébként megszokott, ezért fejlesztésük is hosszabb ideig tart. A fejlesztési irányokat inspiráló kérdésre válaszolva - mint az ilyen tipusú játékoknál szokásos - Tolkien munkáit említette meg.
Sams elmondta, hogy a Warhammer Online indulásakor nem tapasztaltak jelentős visszaesést a WoW felhasználók számában, csupán a más MMO-k indulásakor szokványos arányú elpártolás történt. Kiemelte, hogy máris több mint a fele visszatért azon embereknek, akik a kilépés indokaként a Warhammert jelölték meg. (Az EA közlése szerint a múlt hónapban megjelent Warhammer Online: Age of Reckoning e hét elején már elérte a 750 ezres felhasználói számot, a játékot másfél millióan rendelték elő.)
A Mythic méltatása mellett az induláskor előforduló regisztrációs és szerverproblémákat természetesnek nevezte, tekintve, hogy szerinte az erre a területre belépő cégek többsége nem méri fel helyesen a feladat nagyságát. Véleménye szerint a többi cég csak azt látja, hogy mekkora siker is a World of Warcraft, és "mi is csináljunk egy ilyet" hozzáállással látnak a dolgokhoz. Csak a belőle származó bevételeket látják, a vele járó nehézségeket nem. Szerencsésnek nevezte a kiépített stabil felhasználói bázisukat, amire baj esetén is támaszkodni lehet, és akik nem pártolnak el egyből, az első apró botlás után.
Véleménye szerint már közel sincs nagy növekedési lehetőség az MMO piacban, és azok a vállalatok, melyek néhány millió dollárral próbálnak belépni ide, hatalmas hibát követnek el. "Nem akarok arrogánsnak tűnni, csak tényekről beszélek. Egy felsőkategóriás MMO kifejlesztése, a hardver infrastruktúra megvásárlása, az ügyfélszolgálat kiépítése, a hozzáértő fejlesztők felkutatása, leszerződtetése hatalmas feladat. Úgy vélem, már csak pár MMO fér el a piacon, és ezeket is csak nagyon kevés cég tudja megcsinálni. Borzasztó nehéz egy ilyet összehozni a feladat bonyolultsága és az igényelt szakértelem miatt."
"Az emberek nem veszik észre, vagy talán csak nem gondolnak bele abba, hogy a Blizzard már a WoW indulása előtt is vezető szerepet töltött be az online játékok terén, és csaknem nyolc évvel korábban jelent meg ebben a szegmensben. A World of Warcraft egyértelműen profitál ebből a stabil vezető szerepből, további előnyt biztosít a franchise világszerte ismert és szeretett volta, és a tény, hogy valószínűleg nálunk van az iparág legtapasztaltabb fejlesztői csapata. Szakembereink versenytársainkhoz mérten sokkal régebb óta dolgoznak nálunk, így kevesebb hibát is vétünk azoknál, akiknél nincs meg ez a fajta tudás."
"Úgy vélem, a World of Warcraft indulása óta megjelent termékek közül a Warhammernek van a legtöbb esélye a sikerre. Egy kiváló csapat által készített kiváló játék, de szerintem az EA nélkül buknának ők is, mivel az rengeteg pénzt tolt bele, így képesek voltak felépíteni az igényelt hardverhátteret és finanszírozni az ehhez a tipusú játékhoz szükséges marketingkampányt. Ez kemény út, és ahogy mondtam, ha nem lett volna meg az a vásárlói bizalom, melyet korábbi munkáinkkal, évek során értünk el, mi is már többször bajban lettünk volna. Hatalmas kihívásokkal és problémákkal kerültünk szembe, de szerencsésen túljutottunk rajtuk."
Paul Sams végül az Activision vezérigazgatójáról, Bobby Kotickról szólva méltatta annak kapcsolatrendszerét, hogy bárkivel össze tud hozni egy találkozót, és segítségével egycsapásra minden ajtó megnyílik. Megerősítette cége elkötelezettségét a PC, mint játékplatform iránt, és továbbra is érvényesnek tartja kijelentését, miszerint évente dobjanak újabb World of Warcraft kiegészítőt piacra. Úgy véli, bővítéseik tipikusan nagyobbak és több új dolgot hoznak a játékba, mint az egyébként megszokott, ezért fejlesztésük is hosszabb ideig tart. A fejlesztési irányokat inspiráló kérdésre válaszolva - mint az ilyen tipusú játékoknál szokásos - Tolkien munkáit említette meg.