SG.hu
Nagyobb hangsúlyt szán a játékoknak a Netflix

A streamingszolgáltató okosabb kiadási stratégiát és a címek platform-függetlenné válását tervezi.
A Netflix játékstratégiája eddig kaotikus volt. Amióta a Netflix gaming 2021-ben debütált, a platform független címekkel és kasszasiker játékok portjaival foglalkozott. Voltak stúdiófelvásárlások, saját AAA-játékokkal kapcsolatos kísérletek és felhőstreaming próbálkozások. Több év elteltével sem volt teljesen világos, hogy mi a cég stratégiája - vagy hogy van-e értelme annak, amit csinálnak. Így amikor Alain Tascan, a Fortnite-ot készítő Epic Games korábbi játékfejlesztési alelnöke tavaly a Netflix új játékügyi vezetőjeként csatlakozott, az volt a megállapítása, hogy „újra kell gondolni mindent, kevesebb területre kell koncentrálni, több szándékkal”. Ahogy ő magyarázza: „meg kell találnunk a hangunkat”.
Tascan szerint ez azt jelenti, hogy olyan játékokra kell összpontosítani, amelyek négy kategória valamelyikébe illeszkednek. Ezek közé tartoznak a narratív játékok, például a Netflix valóságshow-ihoz kapcsolódó interaktív fikciós címek, valamint a társasjátékok és a gyerekeknek szánt játékok. A kvartett utolsó tagját a Netflix által „mainstream” kiadványoknak nevezett játékok alkotják, ami lényegében mindent jelent, ami hatalmas közönségre számíthat. Ez lehet egy olyan licencelt dolog, mint a tavalyi Squid Game: Unleashed, vagy olyan eredeti játékok, mint a most bejelentett Spirit Crossing, egy ambiciózus MMO, amely egy Studio Ghibli-film és egy nagyobb léptékű Animal Crossing keresztezésének tűnik.
Tascan ezt a stratégiát a Netflix eredeti programjainak kezdeti időszakához hasonlítja. A cég néhány sorozattal indult, mint például a House of Cards (Kártyavár) és az Orange Is the New Black (Narancs az új fekete), mára pedig a platform műsorok, filmek és élő adások hatalmas választékát gyártja. A játékok esetében az elképzelés az, hogy a négy (bevallottan tág) kategóriába illeszkedő címekre összpontosítanak, majd végül innen bővítik a kínálatot. „Ezekkel kezdünk” - mondja. „A későbbiekben lehet, hogy többel is bővítjük, ha van értelme, de úgy gondolom, hogy először ezzel a néggyel kezdeni bőven elég.”
Ez azt is jelenti, hogy néhány területen csökkenteni kell a létszámot. Tavaly a Netflix még azelőtt bezárta az AAA-címekre összpontosító belső stúdióját, amelyet olyan iparági veteránok vezettek, mint a Halo és a God of War készítői, mielőtt egyáltalán megjelent volna egy játék. És bár a Netflix a mobilos indie játékok egyik jelentős kiadójává vált, úgy tűnik, hogy ez is a leépített része lesz az átfogó tervnek. „Néhányat továbbra is támogatni fogunk, de úgy érzem, hogy a játékosok nem igazán azért jönnek a Netflixre, hogy indie játékokat találjanak” - mondja Tascan. Mindennek bele kell illeszkednie az átfogó stratégiába. „Ha egy függetlenül készített játék szépen illeszkedik valamelyik kategóriába, akkor valószínűleg utána fogunk menni” - mondja.
A végső cél az, hogy a szolgáltató a játékok Netflixévé váljon - egyfajta egyablakos üzlet, ahol gyorsan és könnyen találsz valami új játéklehetőséget. Ennek eléréséhez a Netflix meglévő közönségének és potenciális új előfizetőknek szóló címek széles választéka is hozzátartozik. Tascan szerint azonban legalább ilyen fontos a játékokkal kapcsolatos súrlódások csökkentése. A Netflix-műsorokkal ellentétben, amelyeknél egyszerűen csak meg kell nyomni a lejátszás gombot, egy játékba való belépés több lépést igényel, például az alkalmazásboltban való keresést és letöltést. Bár jelenleg ez a helyzet, Tascan azt szeretné, ha a szolgáltatás játékai végül „azonnal” játszhatók lennének, és platform-függetlenek lennének, vagyis bármilyen eszközön játszhatók lennének.
Jelenleg a technikai akadályok és az alkalmazásboltok korlátozásai miatt a folyamat nem éppen zökkenőmentes. „A végső cél az, hogy bármilyen képernyőn azonnal elérhető legyen” - mondja. „Olyan világból jövök, ahol a falak lebontásával értem el sikert. A Fortnite volt az egyik első olyan játék, amelyik tényleg cross-play-t csinált, és úgy érzem, ez volt az egyik nagy oka a sikerének.”
Úgy véli, hogy ez a jövő a következő öt évben fog bekövetkezni, hivatkozva különböző konvergáló elemekre, mint például a streaming technológia fejlődése és olcsóbbá válása; egy olyan közönség, amely most már elvárja, hogy az élmények átvihetők legyenek az eszközök között az olyan játékoknak köszönhetően, mint a Fortnite; és a Netflix növekvő globális közönsége. „Nagyon közel vagyunk” - mondja Tascan. „Minden ugyanabba az irányba fejlődik.”
Első lépésként a streamingszolgáltató az év végéig elindítja az első, tévére összpontosító játékokat. Jelenleg az összes Netflix-játék mobilos cím. Ezek az új, még be nem jelentett játékok azonban okostévén keresztül lesznek játszhatók és okostelefonon keresztül vezérelhetők, így nem lesz szükség játékvezérlőre - ami egy újabb súrlódási pont. Talán még ennél is ambiciózusabb, hogy Tascan úgy véli, hogy egy vagy több ismeretlen játéknak hasonló hatása lehet, mint Travis Scott koncertjének a Fortnite-ban, amely a játékosokat meglepte, és olyan módon hatotta át a popkultúrát, ahogy a játékok ritkán teszik. „Remélem, hogy az év végi kínálatunk egy része fog ilyen típusú pillanatokat teremteni” - mondja.
A Netflix játékstratégiája eddig kaotikus volt. Amióta a Netflix gaming 2021-ben debütált, a platform független címekkel és kasszasiker játékok portjaival foglalkozott. Voltak stúdiófelvásárlások, saját AAA-játékokkal kapcsolatos kísérletek és felhőstreaming próbálkozások. Több év elteltével sem volt teljesen világos, hogy mi a cég stratégiája - vagy hogy van-e értelme annak, amit csinálnak. Így amikor Alain Tascan, a Fortnite-ot készítő Epic Games korábbi játékfejlesztési alelnöke tavaly a Netflix új játékügyi vezetőjeként csatlakozott, az volt a megállapítása, hogy „újra kell gondolni mindent, kevesebb területre kell koncentrálni, több szándékkal”. Ahogy ő magyarázza: „meg kell találnunk a hangunkat”.
Tascan szerint ez azt jelenti, hogy olyan játékokra kell összpontosítani, amelyek négy kategória valamelyikébe illeszkednek. Ezek közé tartoznak a narratív játékok, például a Netflix valóságshow-ihoz kapcsolódó interaktív fikciós címek, valamint a társasjátékok és a gyerekeknek szánt játékok. A kvartett utolsó tagját a Netflix által „mainstream” kiadványoknak nevezett játékok alkotják, ami lényegében mindent jelent, ami hatalmas közönségre számíthat. Ez lehet egy olyan licencelt dolog, mint a tavalyi Squid Game: Unleashed, vagy olyan eredeti játékok, mint a most bejelentett Spirit Crossing, egy ambiciózus MMO, amely egy Studio Ghibli-film és egy nagyobb léptékű Animal Crossing keresztezésének tűnik.
Tascan ezt a stratégiát a Netflix eredeti programjainak kezdeti időszakához hasonlítja. A cég néhány sorozattal indult, mint például a House of Cards (Kártyavár) és az Orange Is the New Black (Narancs az új fekete), mára pedig a platform műsorok, filmek és élő adások hatalmas választékát gyártja. A játékok esetében az elképzelés az, hogy a négy (bevallottan tág) kategóriába illeszkedő címekre összpontosítanak, majd végül innen bővítik a kínálatot. „Ezekkel kezdünk” - mondja. „A későbbiekben lehet, hogy többel is bővítjük, ha van értelme, de úgy gondolom, hogy először ezzel a néggyel kezdeni bőven elég.”
Ez azt is jelenti, hogy néhány területen csökkenteni kell a létszámot. Tavaly a Netflix még azelőtt bezárta az AAA-címekre összpontosító belső stúdióját, amelyet olyan iparági veteránok vezettek, mint a Halo és a God of War készítői, mielőtt egyáltalán megjelent volna egy játék. És bár a Netflix a mobilos indie játékok egyik jelentős kiadójává vált, úgy tűnik, hogy ez is a leépített része lesz az átfogó tervnek. „Néhányat továbbra is támogatni fogunk, de úgy érzem, hogy a játékosok nem igazán azért jönnek a Netflixre, hogy indie játékokat találjanak” - mondja Tascan. Mindennek bele kell illeszkednie az átfogó stratégiába. „Ha egy függetlenül készített játék szépen illeszkedik valamelyik kategóriába, akkor valószínűleg utána fogunk menni” - mondja.

A végső cél az, hogy a szolgáltató a játékok Netflixévé váljon - egyfajta egyablakos üzlet, ahol gyorsan és könnyen találsz valami új játéklehetőséget. Ennek eléréséhez a Netflix meglévő közönségének és potenciális új előfizetőknek szóló címek széles választéka is hozzátartozik. Tascan szerint azonban legalább ilyen fontos a játékokkal kapcsolatos súrlódások csökkentése. A Netflix-műsorokkal ellentétben, amelyeknél egyszerűen csak meg kell nyomni a lejátszás gombot, egy játékba való belépés több lépést igényel, például az alkalmazásboltban való keresést és letöltést. Bár jelenleg ez a helyzet, Tascan azt szeretné, ha a szolgáltatás játékai végül „azonnal” játszhatók lennének, és platform-függetlenek lennének, vagyis bármilyen eszközön játszhatók lennének.
Jelenleg a technikai akadályok és az alkalmazásboltok korlátozásai miatt a folyamat nem éppen zökkenőmentes. „A végső cél az, hogy bármilyen képernyőn azonnal elérhető legyen” - mondja. „Olyan világból jövök, ahol a falak lebontásával értem el sikert. A Fortnite volt az egyik első olyan játék, amelyik tényleg cross-play-t csinált, és úgy érzem, ez volt az egyik nagy oka a sikerének.”
Úgy véli, hogy ez a jövő a következő öt évben fog bekövetkezni, hivatkozva különböző konvergáló elemekre, mint például a streaming technológia fejlődése és olcsóbbá válása; egy olyan közönség, amely most már elvárja, hogy az élmények átvihetők legyenek az eszközök között az olyan játékoknak köszönhetően, mint a Fortnite; és a Netflix növekvő globális közönsége. „Nagyon közel vagyunk” - mondja Tascan. „Minden ugyanabba az irányba fejlődik.”
Első lépésként a streamingszolgáltató az év végéig elindítja az első, tévére összpontosító játékokat. Jelenleg az összes Netflix-játék mobilos cím. Ezek az új, még be nem jelentett játékok azonban okostévén keresztül lesznek játszhatók és okostelefonon keresztül vezérelhetők, így nem lesz szükség játékvezérlőre - ami egy újabb súrlódási pont. Talán még ennél is ambiciózusabb, hogy Tascan úgy véli, hogy egy vagy több ismeretlen játéknak hasonló hatása lehet, mint Travis Scott koncertjének a Fortnite-ban, amely a játékosokat meglepte, és olyan módon hatotta át a popkultúrát, ahogy a játékok ritkán teszik. „Remélem, hogy az év végi kínálatunk egy része fog ilyen típusú pillanatokat teremteni” - mondja.