Specker Balázs

Perekkel akadályozza a módosításokat a Blizzard

A St. Lous-i legfelsőbb bíróság döntése szerint a programozóknak még a jobb játszhatóság érdekében sem volt joguk, hogy módosítsák a Blizzard Entertainment videojátékait.

A határozat kimondja, hogy a szövetségi jog - különösképpen a Digital Millennium Copyright Act (DMCA, Digitális Szerzői Jogi Törvény) megtiltja a játékosoknak a Blizzard szoftverek módosítását annak érdekében, hogy azokkal a hivatalos Battle.net szervereken kívül máshova is lehetőség legyen felcsatlakozni. A döntés a Blizzard Diablo, Starcraft, Warcraft sorozatait érinti. A DMCA szigorúan bünteti a kalózkodás ellenes intézkedések kijátszását vagy annak semmibevételét. A Blizzard azért igyekszik játékait a Battle.nethez kötni, hogy kiszűrje így a kalózmásolatokat - írja a ZDNet.

A Blizzard még 1997-ben hozta létre a Battle.netet, egy olyan multiplayer szolgáltatást, ahol a cég játékait megvásárlók biztosan játékpartnerre lelhetnek. Az egységes kereteket és szabályrendszert nyújtó oldalnak mostanra már több mint 12 millió felhasználója van, ami ahhoz vezetett, hogy a szerverek túlterheltek, és az adatfogalom is lelassult. A felmerült probléma kiküszöbölésére alakult meg a játékosokból álló BnetD projekt.

Ross Combs és Rob Crittenden - a Bnet D vezetői és egyben a per alperesei - módosították a Blizzard protokoll kezelőjét. A hálózati forgalom figyelésével (pl. tcpdump) nyomon követték a szoftver és a játékszerver közötti kommunikációt, és sikerült elérniük, hogy a Blizzard játékai más, nem hivatalos szerverre is kapcsolódni tudjanak, gyorsabb hozzáféréshez juttatva játékosok ezreit. Az ügyben perdöntő volt az a módosítást tiltó feltétel, amit minden jogvédett szoftver telepítésekor - így a Blizzard játékai esetében is - el kell fogadnia a felhasználóknak.

"Ez a határozat rossz hír a játékosoknak és a szoftveriparnak is" - mondta Jason Schultz, az EFF szerzői jogvédő szervezet ügyvédje. Shultz szerint a rendelkezés hátráltatja a piaci versenyt. "A kiegészítő fejlesztés a kreativitás és a gazdasági fejlődés tekintetében az egyik legdinamikusabban növekvő terület a szoftveriparban. Ez a döntés pedig minden bizonnyal lelassítja majd a beruházásokat és a fejlesztéseket ezen a területen" - tette hozzá a jogász a Red Herring oldalán.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Dredd #32
    hm.... megnézem melyik Blizzard fejlesztő/programozó/grafikus/egyéb dolgozik havi 1500$-ért... talán a portás meg a takarítónő.
    egy évben 12 hónap van nem 10
    ehh... nem is folytatom.... World of Warcraft is a feeling ^^
  • FTeR #31
    ez a lopkodós szöveg már nagyon unalmas.
    eq2 közelébe nem ér a wownak, ezt a piaci részesedés is mutatja.
    eq2ben talán a 2 lépésenkénti loading a legidegesítőbb.
    hangulat meg izlés kérdése, mind a kettőnek erős hangulata van.
  • FTeR #30
    én a top játékokról beszéltem, azo nem érdekelnek, amik a piaci részesedést jelző táblában az egyéb kategóriába tartoznak.
  • GulaSoft #29
    Hát igen a wow-ot 3 évig írták, és milyen nehéz volt összelopkodni az ötleteket az EQ1-ből, és új grafikát adni rá. Mondjuk a projekten dolgoztak 100-an 3 évig (ez mondjuk nagyon durva mennyiség).
    Kaptak mondjuk havi 1500$ fizut. Ez évene 150.000$.
    Három év alatt 450.000$ járulékokkal együtt 1 milla.
    most havi 15 millát beszednek. Mondom HAVI 15 millát. Mibe fáj nekik, hogy a lassú szar szervereik helyett 1000-2000 ember máshol játszik?
    Csinálják a patcheket, aztán aki az akuálissal akar játszani, az úgyis előfizet rá.
    Mondjuk én könnyen dumálok, mert nem wow-ozok csak EQ2-zök.
  • HyperNurbs #28
    "nem a wow az első mmo és eddig csak a guild wars nem havi díjas, de annál meg minden patchért külön kell fizetni (ráadásúl nem is igazi mmorpg)."

    nezd meg a linket es rajosz milyen hulyeseget irtal

    muonline
  • FTeR #27
    nem kell bemutatni a gw-t.
    ott úgy megy, mintha wow-ban egy új questért vagy egy új dungeonért kérnének csak pénz.
    egy kiegészítő mint ami wownál hamarosan jön az teljesen más.
  • FTeR #26
    úgyvalahogy. nem neked szántam. sry
  • [HUN]PAStheLoD #25
    Blizzard is szépen elkurvul..
  • [email protected] #23
    És ennek mi köze van bármihez amit én írtam? Vagy csak az a válasz gomb volt a legközelebb?
  • Gonz0 #22
    "nem a wow az első mmo és eddig csak a guild wars nem havi díjas, de annál meg minden patchért külön kell fizetni"
    Wow-hoz nem értek, de mielött leirsz valamit jobb lenne ha utánajárnál..
    "Guild Wars will be updated on Wednesday, September 7, to incorporate the free Sorrow's Furnace Update." (www.guildwars.com)
    Ez egy amolyan mini kiegeszitő lesz holnaptól, teljesen ingyen. Patchek meg folyamatosan jönnek le, ugyancsak teljesen ingyen. Az meg, hogy a kiegeszítökért fizetni kell.. hát nemhiszem, hogy ez meglep bárkit is, minden játéknál így van.