Specker Balázs
Perekkel akadályozza a módosításokat a Blizzard
A St. Lous-i legfelsőbb bíróság döntése szerint a programozóknak még a jobb játszhatóság érdekében sem volt joguk, hogy módosítsák a Blizzard Entertainment videojátékait.
A határozat kimondja, hogy a szövetségi jog - különösképpen a Digital Millennium Copyright Act (DMCA, Digitális Szerzői Jogi Törvény) megtiltja a játékosoknak a Blizzard szoftverek módosítását annak érdekében, hogy azokkal a hivatalos Battle.net szervereken kívül máshova is lehetőség legyen felcsatlakozni. A döntés a Blizzard Diablo, Starcraft, Warcraft sorozatait érinti. A DMCA szigorúan bünteti a kalózkodás ellenes intézkedések kijátszását vagy annak semmibevételét. A Blizzard azért igyekszik játékait a Battle.nethez kötni, hogy kiszűrje így a kalózmásolatokat - írja a ZDNet.
A Blizzard még 1997-ben hozta létre a Battle.netet, egy olyan multiplayer szolgáltatást, ahol a cég játékait megvásárlók biztosan játékpartnerre lelhetnek. Az egységes kereteket és szabályrendszert nyújtó oldalnak mostanra már több mint 12 millió felhasználója van, ami ahhoz vezetett, hogy a szerverek túlterheltek, és az adatfogalom is lelassult. A felmerült probléma kiküszöbölésére alakult meg a játékosokból álló BnetD projekt.
Ross Combs és Rob Crittenden - a Bnet D vezetői és egyben a per alperesei - módosították a Blizzard protokoll kezelőjét. A hálózati forgalom figyelésével (pl. tcpdump) nyomon követték a szoftver és a játékszerver közötti kommunikációt, és sikerült elérniük, hogy a Blizzard játékai más, nem hivatalos szerverre is kapcsolódni tudjanak, gyorsabb hozzáféréshez juttatva játékosok ezreit. Az ügyben perdöntő volt az a módosítást tiltó feltétel, amit minden jogvédett szoftver telepítésekor - így a Blizzard játékai esetében is - el kell fogadnia a felhasználóknak.
"Ez a határozat rossz hír a játékosoknak és a szoftveriparnak is" - mondta Jason Schultz, az EFF szerzői jogvédő szervezet ügyvédje. Shultz szerint a rendelkezés hátráltatja a piaci versenyt. "A kiegészítő fejlesztés a kreativitás és a gazdasági fejlődés tekintetében az egyik legdinamikusabban növekvő terület a szoftveriparban. Ez a döntés pedig minden bizonnyal lelassítja majd a beruházásokat és a fejlesztéseket ezen a területen" - tette hozzá a jogász a Red Herring oldalán.
A határozat kimondja, hogy a szövetségi jog - különösképpen a Digital Millennium Copyright Act (DMCA, Digitális Szerzői Jogi Törvény) megtiltja a játékosoknak a Blizzard szoftverek módosítását annak érdekében, hogy azokkal a hivatalos Battle.net szervereken kívül máshova is lehetőség legyen felcsatlakozni. A döntés a Blizzard Diablo, Starcraft, Warcraft sorozatait érinti. A DMCA szigorúan bünteti a kalózkodás ellenes intézkedések kijátszását vagy annak semmibevételét. A Blizzard azért igyekszik játékait a Battle.nethez kötni, hogy kiszűrje így a kalózmásolatokat - írja a ZDNet.
A Blizzard még 1997-ben hozta létre a Battle.netet, egy olyan multiplayer szolgáltatást, ahol a cég játékait megvásárlók biztosan játékpartnerre lelhetnek. Az egységes kereteket és szabályrendszert nyújtó oldalnak mostanra már több mint 12 millió felhasználója van, ami ahhoz vezetett, hogy a szerverek túlterheltek, és az adatfogalom is lelassult. A felmerült probléma kiküszöbölésére alakult meg a játékosokból álló BnetD projekt.
Ross Combs és Rob Crittenden - a Bnet D vezetői és egyben a per alperesei - módosították a Blizzard protokoll kezelőjét. A hálózati forgalom figyelésével (pl. tcpdump) nyomon követték a szoftver és a játékszerver közötti kommunikációt, és sikerült elérniük, hogy a Blizzard játékai más, nem hivatalos szerverre is kapcsolódni tudjanak, gyorsabb hozzáféréshez juttatva játékosok ezreit. Az ügyben perdöntő volt az a módosítást tiltó feltétel, amit minden jogvédett szoftver telepítésekor - így a Blizzard játékai esetében is - el kell fogadnia a felhasználóknak.
"Ez a határozat rossz hír a játékosoknak és a szoftveriparnak is" - mondta Jason Schultz, az EFF szerzői jogvédő szervezet ügyvédje. Shultz szerint a rendelkezés hátráltatja a piaci versenyt. "A kiegészítő fejlesztés a kreativitás és a gazdasági fejlődés tekintetében az egyik legdinamikusabban növekvő terület a szoftveriparban. Ez a döntés pedig minden bizonnyal lelassítja majd a beruházásokat és a fejlesztéseket ezen a területen" - tette hozzá a jogász a Red Herring oldalán.