Németh Szabolcs

Miért sikeres a Blizzard és a WoW?

A Blizzard vezérigazgatója, Mike Morhaine az Austin Games Developer Conference (AGDC) megnyitóján beszélt arról, hogy mi a titka az immáron kilenc millió példányban elkelt World of Warcraftnak.

Morhaine szerint minden 1991-ben kezdődött, amikor néhány lelkes emberrel, húszezer dollár alaptőkével, és néhány számítógép segítségével belekezdtek az első játékok fejlesztésébe. Mint mondta, akkor még elképzelhető volt az, hogy egy-egy programot három-négy ember sikerre vigyen. Ma már programozók, dizájnerek, és grafikusok százai dolgoznak a projekteken. Morhaine azt is elárulta, hogy a Blizzard sikerének két titka van.

Az egyik abban rejlik, hogy mindig a játékoknak nyújtott élményt tartották elsődlegesnek, minden mást a háttérbe szorítottak. A sikeresség másik faktora maga a márkanév. "Az emberek ha éppen kifogytak az élményekből, bemennek egy boltba és vakon, mindenféle ellenérzés, bizonytalanság nélkül leemelnek egy Blizzard terméket a polcról, hiszen tudják, hogy biztosan nem csalódnak majd. A Blizzard azon kevesek közé tartozik, amelynek megvan az a joga és lehetősége, hogy csakis akkor dob piacra egy játékot, ha az tényleg készen van."

A vezérigazgató ezután megvédte a szakmát, hiszen mint mondta, a fejlesztőket számos oldalról támadás éri. Egyrészt a kiadó állandóan sürget, hiszen az ő üzleti tervében pontosan rögzítve van, hogy mikor kell piacra dobni az adott játékot. A másik oldalon a játékosok egyre fogyó türelemmel várják a programot, sőt, néha maguk a fejlesztők is belehajszolják magukat abba a hibába, hogy minél hamarabb végezni szeretnének a játékkal.

"Emlékezzenek csak vissza, a Diablo december 31-én jelent meg, mert a hónap elején egyszerűen nem volt még kész. A csapat még néhány hetet nyugodtan dolgozott a programon, és nem foglalkozott a karácsonyi megjelenés elmaradásával."

Zárószavaiban Morhaine kitért a WoW sikerreceptjére is. Szerinte a hosszúra nyúló és sikeres tesztek, a regionális kívánalmak figyelembevétele, a közönség optimális tájékoztatása (kiváltképp ha hiba csúszik/csúszott a gépezetbe), valamint a játékosokat érhető pénzügyi kár (account-lopás, arany farmolás stb.) minimálisra csökkentése miatt büszkélkedik a híres MMORPG immáron kilenc millió felhasználóval.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Wowskiller23 #67
    Jó kis szeró próbáljátok ki!!!

    http://www.wowextreme.info

  • narumon #66
    Koreában egyébként abszolút a Blizzard az úr, lásd SC.
  • narumon #65
    "Minap olvastam egy korai MMO játékról, aminek 67 millió aktiv előfizetője van (Maple Story). Igaz, 2D-s játék, de MMO fogalmat kimeríti."

    Tudtommal a maple story az free, akkor hogy lehet előfizetője???
  • Komolytalan #64
    Maradjunk a tényeknél. Megnéztem az Mapple Story official weboldalát (http://maplestory.nexon.net/, google ezt találta), és 2007.04.16. dátummal láttam a hírt arról, hogy 3 millió játékosuk van (nem aktív, hanem regisztrált). Most akkor hogy is van ez a 67 millió aktív előfizetővel? Nem kell a böszme stílusát átvenni...
  • narumon #63
    "Szóval a BMW sz.r autó, mert gyorsabb nála a ferrari, kevesebbet fogyasz a suzuki, és mélyebben szánt az MTZ."

    Hehhe ez kurvajó beszolás volt :D :D :D
  • Shion #62
    Bocs elírtam, nem korai, hanem koreai :) Tehát nem régi játék, hanem most is nyomják ezerrel.

    Mint korábbi hozzászólásomban is írtam, wow a nyugati játékostársadalomban a legfelkapottabb mmo játéka, amolyan divat játék mostanában. Olyan embereket is leültetett a gép elé és megismertetett az mmo fogalmával, akik nem nagy játékosok. És ugyan nagyon jó hangulatú játék, de pont a mindenkinek való megfelelés vágya miatt vannak hátulütői is: egyszerű grafika, hogy mindenki gépén elinduljon, egyszerű játékmenet, hogy sokan megértsék, stb. Emiatt is játsza nagyon sok amcsi kiskölyök a saját agresszív stílusukban. És nekem speciel pont ezen okok miatt nem felel meg a játék. Vannak sokan akiket ezek a dolgok nem nagyon zavarnak és élvezik a játék erősségét, előnyeit ettől függetlenül, lásd mennyire siker :)

    Maple Story: ajánlom a figyelmedbe a google-t kereséshez ;)

    mmochart: mint mondtam, régi adatok vannak rajta és alig néhány mmo szerepel rajta, azok is kizárólag nyugati mmo-k. Emiatt mondtam, hogy használhatatlan érdemi összehasonlításhoz. Szerintem anno elindult próbaképpen az oldal, hogy majd gyűjti az adatokat az mmok-ról, de elég hamar befulladhatott. Valószínűleg azért, mert az mmo játékok forgalmazói titkolják a játékosállományukat, hiszen a piac még mindig kicsi és egymástól lopkodják a játékosokat.
  • Gilfenor #61
    Akárki akármit mondd, a WoW a legsikeresebb MMORPG a világon...ÉS KÉSZ
  • Komolytalan #60
    Link?
    Én az www.mmogchart.com címről indultam ki, amelyben egy éves adatok vannak, és a wow kb négyszeres előnnyel vezet a zuhanórepülésben lévő 2. helyezett előtt. Ha a te általad említett Maple Story egy korai MMO játék, akkor hogyan lehetséges hogy nem szerepel itt?
    Ezzel nem azt akarom mondani, hogy a WoW über, és soha nem lesz nála jobb játék, ésatöbbi, de azért ne játszunk már gyurcsányt a tények tekintetében, ha érted mire gondolok. Egyébként kínában megvertek egy forgalmazót, amelyik a késő BC kínai verzió helyett egy másik MMO-t akart ajánlani. Szóval azért a távol kelet sem teljesen úgy néz ki, hogy "vágottszemű vagyok, wowozni masszívan utálok".
  • Shion #59
    Minap olvastam egy korai MMO játékról, aminek 67 millió aktiv előfizetője van (Maple Story). Igaz, 2D-s játék, de MMO fogalmat kimeríti.

    Hagyományos fantasy rpg elemeket felvonultató távol keleti (koreai, kínai) MMO játék dögivel van, de az előfizetőket milliókban mérik, ha nem tiz milliókban. Érdemes utána járni a mmogames.extra.hu vagy www.mmogames.com-ról kiindulva. Létezik egy www.mmogchart.com is, de nagyon régi adatok vannak rajta, ill. nagyon sok játék nem szerepel benne, ergó a piac mindössze szűk szegmensét mutatja be. Jó vadászatot :)
  • zola2000 #58
    Hát, ja jó kis rts volt nintendo64en a starcraft, igaz hogy volt pc portja is? (:D)