Berta Sándor
Rohamosan terjed az online függőség
A World of Warcarft, a chatelés és más online tevékenységek egyre több áldozatot szednek világszerte.
"Elveszítettük a fiúnkat, az internet győzött" - mesélte Christoph Hirte, aki tavaly márciusa óta nem tudja, hogy mi van a fiával, aki a World of Warcrafttal játszott. A szülők eleinte nem is vettek észre semmit. Először az tűnt fel nekik, hogy a 600 kilométerre tanuló gyermekük egyre ritkábban jelentkezik haza. A 24 éves fiatalember azóta teljesen megváltozott, magába fordult és egész nap a számítógép előtt ül. Az esete nem egyedülálló.
Klaus Wölfling, a mainzi Johannes Gutenberg Egyetem pszichológusa szerint Németországban a 16 és 30 év közöttiek 3-9 százaléka számítógép-, illetve internetfüggő. "Egyre többen igénylik a számítógépes játék-függő számára nyújtott terápiákat" - mondta a szakember, aki egyben az idén márciusban megnyitott Mainzi Játékfüggőségi Ambulancia vezetője. A legtöbb itt kezelt beteg a függőségen kívül leginkább a pszichikai és a szociális következményektől szenved.
"Elhanyagolták a családjukat, a barátaikat, van, aki teljesen meg is szakította a kapcsolatot a rokonaival. Ezek az emberek nem mennek a friss levegőre, nem sportolnak és nem foglalkoznak az egészséges táplálkozással sem. Annak ellenére, hogy számos virtuális kapcsolatuk van, mégis szociális elszigeteltségben élnek. A többségük teljes éjszakákon át játszott, emiatt felborult a szervezetük természetes alvás-ébrenlét egyensúlya. A játék kapja a legnagyobb szerepet az életükben, az éhség, szomjúság vagy a szex már nem érdekli őket. Vannak, akiket megélhetési problémák is sújtanak, hiszen nem tudnak megfelelően dolgozni és emiatt kirúgják őket" - tette hozzá a pszichológus.
A mainzi klinikára bekerülő embereket először 3-4 órán át faggatják a függőségükről. Ez idő alatt a pszichológusok igyekeznek megismerni az illető személyiségét is. Sokan elveszítik például az időérzéküket és nem tudnak válaszolni arra a kérdésre, hogy átlagosan naponta mennyi időt töltenek a számítógép előtt. Egyre csak azt hajtogatják, hogy az élmény kikapcsolódást nyújt nekik. A legtöbb játékfüggő a 18 és 27 év közötti korosztály tagja, a többségük férfi. Vannak köztük olyanok, akik korábban is zárkózottabbak voltak, náluk ezt az érzést a függőség csak tovább erősíti. A szakemberek csoportterápiát alkalmaznak. Arra kíváncsiak, hogy a játék közben milyen érzések kavarognak az emberekben és a legfontosabb kérdés: mit kompenzálnak a függőséggel.
Jelenleg 18 függőt kezelnek, de eddig összesen 150 megkeresés érkezett.< "Mi nem iktatjuk ki a függők életéből a számítógépet és a világhálót. Arra akarjuk rávenni őket, hogy megtanulják a helyén kezelni az internetet" - szögezte le Klaus Wölfling. Christoph Hirte időközben közzétette a fia történetét a www. rollenspilesucht.de honlapon, hogy az eset figyelmeztetésként szolgáljon más szülők számára és időben felfigyeljenek az első jelekre.
"Elveszítettük a fiúnkat, az internet győzött" - mesélte Christoph Hirte, aki tavaly márciusa óta nem tudja, hogy mi van a fiával, aki a World of Warcrafttal játszott. A szülők eleinte nem is vettek észre semmit. Először az tűnt fel nekik, hogy a 600 kilométerre tanuló gyermekük egyre ritkábban jelentkezik haza. A 24 éves fiatalember azóta teljesen megváltozott, magába fordult és egész nap a számítógép előtt ül. Az esete nem egyedülálló.
Klaus Wölfling, a mainzi Johannes Gutenberg Egyetem pszichológusa szerint Németországban a 16 és 30 év közöttiek 3-9 százaléka számítógép-, illetve internetfüggő. "Egyre többen igénylik a számítógépes játék-függő számára nyújtott terápiákat" - mondta a szakember, aki egyben az idén márciusban megnyitott Mainzi Játékfüggőségi Ambulancia vezetője. A legtöbb itt kezelt beteg a függőségen kívül leginkább a pszichikai és a szociális következményektől szenved.
"Elhanyagolták a családjukat, a barátaikat, van, aki teljesen meg is szakította a kapcsolatot a rokonaival. Ezek az emberek nem mennek a friss levegőre, nem sportolnak és nem foglalkoznak az egészséges táplálkozással sem. Annak ellenére, hogy számos virtuális kapcsolatuk van, mégis szociális elszigeteltségben élnek. A többségük teljes éjszakákon át játszott, emiatt felborult a szervezetük természetes alvás-ébrenlét egyensúlya. A játék kapja a legnagyobb szerepet az életükben, az éhség, szomjúság vagy a szex már nem érdekli őket. Vannak, akiket megélhetési problémák is sújtanak, hiszen nem tudnak megfelelően dolgozni és emiatt kirúgják őket" - tette hozzá a pszichológus.
A mainzi klinikára bekerülő embereket először 3-4 órán át faggatják a függőségükről. Ez idő alatt a pszichológusok igyekeznek megismerni az illető személyiségét is. Sokan elveszítik például az időérzéküket és nem tudnak válaszolni arra a kérdésre, hogy átlagosan naponta mennyi időt töltenek a számítógép előtt. Egyre csak azt hajtogatják, hogy az élmény kikapcsolódást nyújt nekik. A legtöbb játékfüggő a 18 és 27 év közötti korosztály tagja, a többségük férfi. Vannak köztük olyanok, akik korábban is zárkózottabbak voltak, náluk ezt az érzést a függőség csak tovább erősíti. A szakemberek csoportterápiát alkalmaznak. Arra kíváncsiak, hogy a játék közben milyen érzések kavarognak az emberekben és a legfontosabb kérdés: mit kompenzálnak a függőséggel.
Jelenleg 18 függőt kezelnek, de eddig összesen 150 megkeresés érkezett.< "Mi nem iktatjuk ki a függők életéből a számítógépet és a világhálót. Arra akarjuk rávenni őket, hogy megtanulják a helyén kezelni az internetet" - szögezte le Klaus Wölfling. Christoph Hirte időközben közzétette a fia történetét a www. rollenspilesucht.de honlapon, hogy az eset figyelmeztetésként szolgáljon más szülők számára és időben felfigyeljenek az első jelekre.