SG.hu
Hiábavaló reményeket táplál a Microsoft a Nokia iránt
Három dolgot is jelent az, hogy a Microsoft megvásárolta a Nokia mobil divízióját. Elemzők szerint a Nokia jó üzletet kötött, de az ügylet a Microsoftra nézve akár katasztrofális is lehet. A BlackBerry szempontjából kiemelendő, hogy a szabadalmak állománya lehet az egyetlen értékes eszköz.
2007 óta tart a világ egykor legnagyobb mobilgyártójának számító Nokia mobil divíziójának vesszőfutása. A korábban 7,7 milliárd eurót elérő üzemi eredmény 2012-ben 1,1 milliárd eurós negatívumig süllyedt. Ezt az okozta, hogy a mobil ágazatot megzavarta az Apple a radikálisan új, a fogyasztókat felvillanyozó első igazi okostelefon, az iPhone bevezetésével. A következő szakaszban pedig már a dél-koreai óriáscég, a Samsung is előnyt szerzett a Nokiával szemben, amikor a Google Android operációs rendszerével működő jó minőségű okostelefonjaival különböző árszinteken lendült minden fronton támadásba a Nokia ellen. A Nokia túl lassan alkalmazkodott, és a természetben a környezet változására túl lassan reagáló állathoz hasonlóan kimúlt a cég mobil üzletága.
A Saxo bank elemzője, Peter Garnry szerint a Nokia igazgatósága helyes lépésre szánta el magát, és a divízió kilátásaihoz képest a lehető legjobb üzletet sikerült megkötnie. Ezzel a piac is nyilvánvalóan egyetért, hiszen a cég részvényeinek ára 40 százalékkal ugrott meg. A Microsoft 5,44 milliárd eurót fizet a Nokia 32 000 főt foglalkoztató, a szabadalmak állományát, a Nokia márkát és a mobil hardver gyártását is tartalmazó készülék és szerviz divíziójáért. Szép sommát tett tehát zsebre a finn társaság azzal, hogy kilépett a mobil üzletágból, és nem várta meg, hogy az a cég többi részlegét is magával rántsa. Mivel a Nokia mobil divíziójának üzemi eredménye még mindig nem pozitív, az üzlet kimondottan jónak mondható.
Egy hónappal ezelőtt a Nokia megvásárolta a társtulajdonos maradék tulajdoni hányadát is abban a közös hálózati vállalatban, amelynek a Siemens-szel együtt volt tulajdonosa. Ez a mobil divízió eladásával együtt a Nokia előtt új vállalkozási lehetőségeket nyit meg. A hálózati tevékenység azonban nem termel pozitív jövedelmet, ezen a területen erős a verseny és szűk a haszonrés. Nem pihenhet meg tehát a Nokia a jól végzett munka tudatában, sőt a harc tovább folytatódhat, de ma a cég látszik győztesnek.
A felszínen a Microsoft szempontjából is jónak tűnik az üzlet, mert így egy kézbe került a hardver és a szoftver irányítása. Ezáltal a Microsoft végre akár le is másolhatja az Apple nyertes receptúráját. De valóban ez lenne a helyes stratégia a Microsoft számára? A Microsoft soha nem volt hardvercég, olyan kultúrát pedig nehéz kiépíteni, amely a szoftver és hardver mérnökök együttműködését feltételezi. Ez teszi egyedivé az Apple felépítését. A mobil szakmában a Google stratégiája ma ugyanazt képzi le, amit a Microsoft követett annak idején a személyi számítógépek korában. Remek szoftvert fejlesztett ki és tömeges méretekben forgalmazta az összes elérhető és vásárolni hajlandó hardvergyártónak. Ez a stratégia tökéletesen illett volna a Microsofthoz, csakhogy ez a hajó már elment.
A magukat korábban a Nokia büszke dolgozóinak valló 32 000 főnyi munkavállalót nem lesz könnyű integrálni, nekik ugyanis most be kell ismerniük, hogy vesztettek, és bekebelezi őket egy hatalmas amerikai részvénytársaság. Nyilván rossz a munkamorál, így a Microsoftnak villámgyorsan lépnie kell, ha vissza akar velük térni a porondra. A Windows Phone forgalma alulmúlja a várakozásokat, és a Nokia értékesítési adatai is csalódást okoznak, mert nem sikerült az Apple és a Samsung okostelefont használó fogyasztókat meggyőzni, hogy érdemes váltani.
A mobil divízióban hatalmas fordulatra lesz szükség ahhoz, hogy a felvásárlást igazolni lehessen, és a befektetett tőke méltányos megtérülést eredményezzen. Ma már nem lehet okostelefonnal könnyű pénzt szakítani, mert az ágazat egyre érettebbé válik. A Microsoft kiköltekezése azt is jelenti, hogy a BlackBerry mobil divíziójának megvásárlására immár egyetlen kézenfekvő vevő sem maradt. A kanadai cég helyzete egyre rémesebb, a jó lehetőségek száma egyre csappan. A Microsoft biztos nem fogja megvenni, a Google teljesen más stratégiát követ, mint az Apple, a Samsung pedig az érdeklődés leghalványabb jelét sem mutatja.
A gond az, hogy a BlackBerry operációs rendszere eltérő, az okostelefonok világán pedig ma a Google, az Apple és a Microsoft osztozkodik. Nincs az ágazatban olyan egyéb szereplő sem, aki hajlandó lenne a BlackBerry-t megvásárolni, mert ez azt jelentené, hogy a saját eltérő operációs rendszerét adja fel, és cseréli le egy kevésbé népszerű operációs rendszerre. A BlackBerry igazgatóságának egyik tagja a minap elejtett egy megjegyzést, miszerint a cégnek ki kellene szállnia a mobil üzletágból, és piaci résekre kellene koncentrálnia. Azonban a BlackBerry a vállalati szegmensben még a piaci rések betöltésére is alkalmatlan, mert az hardvergyártással kiegészülő teljes jelenlétet kíván.
2007 óta tart a világ egykor legnagyobb mobilgyártójának számító Nokia mobil divíziójának vesszőfutása. A korábban 7,7 milliárd eurót elérő üzemi eredmény 2012-ben 1,1 milliárd eurós negatívumig süllyedt. Ezt az okozta, hogy a mobil ágazatot megzavarta az Apple a radikálisan új, a fogyasztókat felvillanyozó első igazi okostelefon, az iPhone bevezetésével. A következő szakaszban pedig már a dél-koreai óriáscég, a Samsung is előnyt szerzett a Nokiával szemben, amikor a Google Android operációs rendszerével működő jó minőségű okostelefonjaival különböző árszinteken lendült minden fronton támadásba a Nokia ellen. A Nokia túl lassan alkalmazkodott, és a természetben a környezet változására túl lassan reagáló állathoz hasonlóan kimúlt a cég mobil üzletága.
A Saxo bank elemzője, Peter Garnry szerint a Nokia igazgatósága helyes lépésre szánta el magát, és a divízió kilátásaihoz képest a lehető legjobb üzletet sikerült megkötnie. Ezzel a piac is nyilvánvalóan egyetért, hiszen a cég részvényeinek ára 40 százalékkal ugrott meg. A Microsoft 5,44 milliárd eurót fizet a Nokia 32 000 főt foglalkoztató, a szabadalmak állományát, a Nokia márkát és a mobil hardver gyártását is tartalmazó készülék és szerviz divíziójáért. Szép sommát tett tehát zsebre a finn társaság azzal, hogy kilépett a mobil üzletágból, és nem várta meg, hogy az a cég többi részlegét is magával rántsa. Mivel a Nokia mobil divíziójának üzemi eredménye még mindig nem pozitív, az üzlet kimondottan jónak mondható.
Egy hónappal ezelőtt a Nokia megvásárolta a társtulajdonos maradék tulajdoni hányadát is abban a közös hálózati vállalatban, amelynek a Siemens-szel együtt volt tulajdonosa. Ez a mobil divízió eladásával együtt a Nokia előtt új vállalkozási lehetőségeket nyit meg. A hálózati tevékenység azonban nem termel pozitív jövedelmet, ezen a területen erős a verseny és szűk a haszonrés. Nem pihenhet meg tehát a Nokia a jól végzett munka tudatában, sőt a harc tovább folytatódhat, de ma a cég látszik győztesnek.
A felszínen a Microsoft szempontjából is jónak tűnik az üzlet, mert így egy kézbe került a hardver és a szoftver irányítása. Ezáltal a Microsoft végre akár le is másolhatja az Apple nyertes receptúráját. De valóban ez lenne a helyes stratégia a Microsoft számára? A Microsoft soha nem volt hardvercég, olyan kultúrát pedig nehéz kiépíteni, amely a szoftver és hardver mérnökök együttműködését feltételezi. Ez teszi egyedivé az Apple felépítését. A mobil szakmában a Google stratégiája ma ugyanazt képzi le, amit a Microsoft követett annak idején a személyi számítógépek korában. Remek szoftvert fejlesztett ki és tömeges méretekben forgalmazta az összes elérhető és vásárolni hajlandó hardvergyártónak. Ez a stratégia tökéletesen illett volna a Microsofthoz, csakhogy ez a hajó már elment.
A magukat korábban a Nokia büszke dolgozóinak valló 32 000 főnyi munkavállalót nem lesz könnyű integrálni, nekik ugyanis most be kell ismerniük, hogy vesztettek, és bekebelezi őket egy hatalmas amerikai részvénytársaság. Nyilván rossz a munkamorál, így a Microsoftnak villámgyorsan lépnie kell, ha vissza akar velük térni a porondra. A Windows Phone forgalma alulmúlja a várakozásokat, és a Nokia értékesítési adatai is csalódást okoznak, mert nem sikerült az Apple és a Samsung okostelefont használó fogyasztókat meggyőzni, hogy érdemes váltani.
A mobil divízióban hatalmas fordulatra lesz szükség ahhoz, hogy a felvásárlást igazolni lehessen, és a befektetett tőke méltányos megtérülést eredményezzen. Ma már nem lehet okostelefonnal könnyű pénzt szakítani, mert az ágazat egyre érettebbé válik. A Microsoft kiköltekezése azt is jelenti, hogy a BlackBerry mobil divíziójának megvásárlására immár egyetlen kézenfekvő vevő sem maradt. A kanadai cég helyzete egyre rémesebb, a jó lehetőségek száma egyre csappan. A Microsoft biztos nem fogja megvenni, a Google teljesen más stratégiát követ, mint az Apple, a Samsung pedig az érdeklődés leghalványabb jelét sem mutatja.
A gond az, hogy a BlackBerry operációs rendszere eltérő, az okostelefonok világán pedig ma a Google, az Apple és a Microsoft osztozkodik. Nincs az ágazatban olyan egyéb szereplő sem, aki hajlandó lenne a BlackBerry-t megvásárolni, mert ez azt jelentené, hogy a saját eltérő operációs rendszerét adja fel, és cseréli le egy kevésbé népszerű operációs rendszerre. A BlackBerry igazgatóságának egyik tagja a minap elejtett egy megjegyzést, miszerint a cégnek ki kellene szállnia a mobil üzletágból, és piaci résekre kellene koncentrálnia. Azonban a BlackBerry a vállalati szegmensben még a piaci rések betöltésére is alkalmatlan, mert az hardvergyártással kiegészülő teljes jelenlétet kíván.