Berta Sándor
Repülésenként fél terabájt adatot rögzít a Boeing 787-es
Az amerikai repülőgépgyártó legújabb modelljének fedélzeti rendszerei meglehetősen komoly adatmennyiséget halmoznak fel egy-egy repülés alatt.
David Bulman, a Virgin Atlantic légitársaság IT-igazgatója leszögezte, hogy szeretnének egy olyan flottát létrehozni, amely hálózatba kötött repülőgépekből áll. Mindez azt eredményezheti, hogy jelentős mértékben megnövekszik majd az adatforgalom. A flotta alapját a Boeing 787 Dreamlinerek fogják képezni, a Virgin Atlantic számára az első repülőgépet 2014-ben szállítják le.
A Boeing 787-eseknek gyakorlatilag saját hálózatuk van, amely a hajtóművektől a futóművekig terjed. Ennek köszönhetően a légitársaság munkatársai állandóan tájékozódhatnak az egyes alkatrészek aktuális állapotáról, ezáltal jelentős mértékben lecsökkenthető a karbantartásra és javításra fordított idő. "Amennyiben probléma van az egyik hajtóművel, akkor azt már a leszállás előtt tudjuk és gondoskodhatunk arról, hogy a szükséges alkatrész a helyszínen legyen" - közölte a Virgin Atlantic IT-igazgatója.
Bulman hozzátette: eljutottak arra a pontra, amikor a repülések alatt egy repülőgép összes alkatrésze állandóan jelentéseket küld a földi személyzetnek. Az érzékelők nagy száma, az utasok internetezései és a poggyászokban lévő RFID-chipek miatt a generált adatmennyiség jelentős, egyetlen repülés alatt elérheti a fél terabájtot. Ekkora adatmennyiség kielemzése közel sem egyszerű feladat, ráadásul nem is rövid ideig tart. A szakember hangsúlyozta: az jelenti az igazi kihívást, hogy mit kezdjenek ezzel a hatalmas adatmennyiséggel. Lassan elérik azt a pontot, amikor már nem tudnak minden információt feldolgozni. Az egyik megoldást erre a problémára például a felhőszolgáltatások jelenthetik, mivel ezek tehermentesíthetik a légitársaság infrastruktúráját.
Az innováció csodájaként is emlegetett Boeing 787 Dreamliner bő egy évvel ezelőtt állt szolgálatba, azonban a sorozatos, főként elektromos meghibásodások miatt a jelenleg 50 gépből álló flotta nem szállhat fel.
David Bulman, a Virgin Atlantic légitársaság IT-igazgatója leszögezte, hogy szeretnének egy olyan flottát létrehozni, amely hálózatba kötött repülőgépekből áll. Mindez azt eredményezheti, hogy jelentős mértékben megnövekszik majd az adatforgalom. A flotta alapját a Boeing 787 Dreamlinerek fogják képezni, a Virgin Atlantic számára az első repülőgépet 2014-ben szállítják le.
A Boeing 787-eseknek gyakorlatilag saját hálózatuk van, amely a hajtóművektől a futóművekig terjed. Ennek köszönhetően a légitársaság munkatársai állandóan tájékozódhatnak az egyes alkatrészek aktuális állapotáról, ezáltal jelentős mértékben lecsökkenthető a karbantartásra és javításra fordított idő. "Amennyiben probléma van az egyik hajtóművel, akkor azt már a leszállás előtt tudjuk és gondoskodhatunk arról, hogy a szükséges alkatrész a helyszínen legyen" - közölte a Virgin Atlantic IT-igazgatója.
Bulman hozzátette: eljutottak arra a pontra, amikor a repülések alatt egy repülőgép összes alkatrésze állandóan jelentéseket küld a földi személyzetnek. Az érzékelők nagy száma, az utasok internetezései és a poggyászokban lévő RFID-chipek miatt a generált adatmennyiség jelentős, egyetlen repülés alatt elérheti a fél terabájtot. Ekkora adatmennyiség kielemzése közel sem egyszerű feladat, ráadásul nem is rövid ideig tart. A szakember hangsúlyozta: az jelenti az igazi kihívást, hogy mit kezdjenek ezzel a hatalmas adatmennyiséggel. Lassan elérik azt a pontot, amikor már nem tudnak minden információt feldolgozni. Az egyik megoldást erre a problémára például a felhőszolgáltatások jelenthetik, mivel ezek tehermentesíthetik a légitársaság infrastruktúráját.
Az innováció csodájaként is emlegetett Boeing 787 Dreamliner bő egy évvel ezelőtt állt szolgálatba, azonban a sorozatos, főként elektromos meghibásodások miatt a jelenleg 50 gépből álló flotta nem szállhat fel.