Berta Sándor

Repülésenként fél terabájt adatot rögzít a Boeing 787-es

Az amerikai repülőgépgyártó legújabb modelljének fedélzeti rendszerei meglehetősen komoly adatmennyiséget halmoznak fel egy-egy repülés alatt.

David Bulman, a Virgin Atlantic légitársaság IT-igazgatója leszögezte, hogy szeretnének egy olyan flottát létrehozni, amely hálózatba kötött repülőgépekből áll. Mindez azt eredményezheti, hogy jelentős mértékben megnövekszik majd az adatforgalom. A flotta alapját a Boeing 787 Dreamlinerek fogják képezni, a Virgin Atlantic számára az első repülőgépet 2014-ben szállítják le.

A Boeing 787-eseknek gyakorlatilag saját hálózatuk van, amely a hajtóművektől a futóművekig terjed. Ennek köszönhetően a légitársaság munkatársai állandóan tájékozódhatnak az egyes alkatrészek aktuális állapotáról, ezáltal jelentős mértékben lecsökkenthető a karbantartásra és javításra fordított idő. "Amennyiben probléma van az egyik hajtóművel, akkor azt már a leszállás előtt tudjuk és gondoskodhatunk arról, hogy a szükséges alkatrész a helyszínen legyen" - közölte a Virgin Atlantic IT-igazgatója.


Bulman hozzátette: eljutottak arra a pontra, amikor a repülések alatt egy repülőgép összes alkatrésze állandóan jelentéseket küld a földi személyzetnek. Az érzékelők nagy száma, az utasok internetezései és a poggyászokban lévő RFID-chipek miatt a generált adatmennyiség jelentős, egyetlen repülés alatt elérheti a fél terabájtot. Ekkora adatmennyiség kielemzése közel sem egyszerű feladat, ráadásul nem is rövid ideig tart. A szakember hangsúlyozta: az jelenti az igazi kihívást, hogy mit kezdjenek ezzel a hatalmas adatmennyiséggel. Lassan elérik azt a pontot, amikor már nem tudnak minden információt feldolgozni. Az egyik megoldást erre a problémára például a felhőszolgáltatások jelenthetik, mivel ezek tehermentesíthetik a légitársaság infrastruktúráját.

Az innováció csodájaként is emlegetett Boeing 787 Dreamliner bő egy évvel ezelőtt állt szolgálatba, azonban a sorozatos, főként elektromos meghibásodások miatt a jelenleg 50 gépből álló flotta nem szállhat fel.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #16
    A weboldalon pont a TCAS jeleket lathatjuk, csak a szemelyzet nem egy bongeszoben nezi, hanem a TCAS kijelzon, ami csak a kozvetlen kornyezetuket mutatja es tud csipogni is. Ezert is irtam, hogy az utobbi evek legi utkozeseit tobbnyire jelado nelkuli gepek jelenlete okozta.
  • Vogel #15
    A személyzetnek nem feladata más repülőgépek figyelése. Arra ott a légiirányítás. Egyébként csipog a TCAS, ha közel kerül két repülőgép egymáshoz.
  • Molnibalage #14
    Nem minden kereskedelmi gép látható a flightradaron, még a nagyobbak közül sem... Kisgépek és katonai meg egyáltalán nem...
  • kvp #13
    "Hat szoval, nem gondoltam volna, hogy ezek nem titkos adatok."

    Amugy is mindenki aki repul lathatja, ugyanis ezek az infok sokat segitenek abban, hogy ne mejnenek egymasnak a gepek. Ugyanis a segitsegukkel a repulok szemelyzete is latja a forgalmat, tehat ha hibazik is a foldi iranyito szemelyzet, akkor sem mennek egymasnak, legalabbis veletlenul nem. Azok a gepek amik titkosak vagy nincs rajtuk jelado egyebkent sincsennek rajta a listan. Utkozeses baleset az utobbi idoben mar csak ezek miatt volt, tehat a rendszer bevalt.
  • duke #12
    Ezen en is meglepodtem. Letezik hogy valos idoben kozolnek mindenfele adatot a repulogepekrol ? Nagyon furcsa, hogy egy egy gepre rakatintva, mutatja az iranyt, magasagot, sebeseget, tipust. Sajnos az egerrel nem lehet mozgatni a gepeket, pedig nehanyat probaltam megtolni.
    Hat szoval, nem gondoltam volna, hogy ezek nem titkos adatok.
  • Meridian #11
    ebből is látszik, a DVD és Bluray mint adattároló már réges rég elavult technológia... de azért a holografikus tárolókat, amelyekről már 2005-ben is olvashattunk halogatják, halogatják, hoyg még több rókabőrt lehessen lenyúzni ezekről a szarokról... emlékszem amikor egy CD-t 2-3 menetben írtunk tele, mert 240, 320, 520MB-os HDD-k voltak csak megfizethető áron... igaz a CD lemez is 2000 Ft volt darabja...
    Most meg?
  • KopaszIsten #10
    Azt tudtam, hogy küld azonosító jelet magáról, hogy a reptér/radar kezelő be tudja azonosítani. Az viszont meglepett, hogy ilyen nyilvánosan meg lehet tekinteni a járatokat...
  • NEXUS6 #9
    A Szopós sztyuvik lenyelik, és a Főpilóta hasraszáll nekem is megvan HD-ben, kíváncsi vagyok milyen lehet 4k-ban!?

  • galocza #8
    fenét. a dvdket a sztyui írja a sonkás szendvics és a kávé között. (bocs, flight attendant.)
    szerintem amúgy 4k felbontásban rögzítik a mile high club tagjait. abból simán összejön a fél tera hosszabb úton.
  • duke #7
    Annak orulok, hogy legalabb terabajtrol irnak, es nem a szokasos modon, dvd lemezekben fejezik ki az adatmennyiseget. Igy senki sem gondolhatja, hogy a pilota szaz-szamra irja a dvd-ket a repules alatt.