Hunter

Akku problémákkal küzd a Dreamliner

Amikor bő egy évvel ezelőtt szolgálatba állt, a Boeing 787 Dreamlinert az innováció csodájaként üdvözölték. A Chicago-i központú cég lítium-ion akkukat, szénszálas géptörzset és elképesztően gyors számítógépes hálózatokat használt az üzemanyag fogyasztás csökkentése és az utazás minőségének tökéletessé tétele érdekében.

A jelenleg 50 gépből álló flotta azonban sorozatos, főként elektromos meghibásodásokat szenvedett el. A múlt heti akkumulátor tűz után, ami a bostoni Logan Nemzetközi Repülőtéren érte az egyik 787-est, a gépek a reptereken vesztegelnek. Az Egyesült Államok Közlekedésbiztonsági Tanácsa a repülőgépek elektronikai rendszerének vizsgálatát rendelte el, miközben a Szövetségi Repülési Hivatal (FAA), ami 2011-ben repülésre alkalmasnak nyilvánította a Dreamlinert, megkérdőjelezte saját engedélyezési folyamatát.

A gép lítium-ion akkui, amik a japán All Nippon Airways 787-esének múlt heti kényszerleszállásában is szerepet játszhattak, kétszer annyi energiát tárolnak, mint a nikkel-kadmium akkuk, ezáltal jóval könnyebbek, bizonyos működtetési körülmények között azonban köztudottan tűzveszélyesek. Jelenleg még senki sem tudja, hogy a japán GS Yuasa által gyártott, és a francia Thales által szállított akkuk maguk a hibásak, vagy a csatlakoztatott rendszerek valamilyen vezetékelési, vagy elektronikai problémája okozza a meghibásodásokat.

Az FAA akkukkal szembeni aggálya egészen 2007-ig nyúlik vissza, amikor figyelmeztették a Boeinget, hogy csak akkor használhatnak lítium-ion akkukat, ha a töltési, kezelési és meghibásodás jelző rendszereik képesek megbirkózni az egyedi kockázattal. Az FAA szerint a lítium-ion akkuk hajlamosak a hőmérséklet- és nyomás növekedésre, ha túltöltődnek, "rendkívül instabil fémes lítium képződéséhez vezetve, ami begyulladhat, önfenntartó égést, vagy robbanást eredményez".


Mivel a bostoni akku tűz még kivizsgálás alatt áll, Lori Gunter, a Boeing szóvivője nem tudott tájékoztatást adni a történtekről, azt azonban elmondta, a 787-est úgy építették meg, hogy az bármilyen akkumulátor problémával szemben helytálljon. "Úgy terveztük meg, hogy bármilyen meghibásodást képes legyen kezelni, ami felmerülhet az akkumulátor részéről" - nyilatkozott a New Scientist-nek.

A Boeing riválisa, a francia Airbus csupán az A380-asok vészvilágításának energiaellátásához használ jelenleg lítium-ion akkukat, azonban ők is tervezik a széleskörű alkalmazást a készülő A350-nél. "A lítium-ion akkumulátorok egészen különböző módokon alakíthatók ki, különböző kémiák, elektronikai védelmek, kapacitások és cellaszámok kombinációjával" - nyilatkozott az Airbus egyik szóvivője. "Fontos az akku integrálásának a módja, valamint a hozzá kapcsolódó védelem"


A kolorádói Nemzeti Megújuló Energia Központ kutatói szerint az akkukba épített intelligens szenzorok jelenthetik a megoldást. A központ egyik munkatársa, Gi-Heon Kim egy "meghibásodás-biztos" lítium-ion akku kifejlesztésén dolgozik, ami magába foglal egy passzív korai jelzőrendszert, ami észleli az akkucellák azon szerkezeti hibáit, amik a túlmelegedésekhez, ezáltal tüzekhez vezethetnek. Amint a rendszer észleli a cellahibát, azonnal elszigeteli azt az akkutól, jóval a kialakulása előtt megelőzve az akku meghibásodását. "Ez a technológia független az akku kémiájától és cella kialakításától" - magyarázta Kim, aki szerint ennek köszönhetően a telefonokban, elektromos járművekben és a repülésben alkalmazott akkumulátoroknál egyaránt használható lesz.

Az akkumulátor probléma vizsgálatának eredménye a Nemzetközi Űrállomásra is hatással lehet, az ISS ugyanis éppen most készül energiaellátásának felújítására a GS Yuasa Li-ion celláinak alkalmazásával. "A NASA folyamatos kapcsolatban van a Boeinggel, az FAA-val és a cellákat gyártó céggel a folyamatban lévő elemzések kapcsán, hogy a lehető leggyorsabban reagálhasson" - nyilatkozott a NASA szóvivője.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • taaz #43
    Hát nem megoldható. Állandó hőmérsékleten kell tartani az ion cellákat. Ott kint az űrben azért van hőingadozás.
    Amúgy még mindig a NI-Cd akkuk bírják a szélsőséges környezettet. Ezért iparban elég sok helyen használják. De mint tapasztaltam márkás kéziszerszámoknál ni-cd akku jobban bírja a gyűrődést míg az ion-akksiba beprogramozott töltési ciklus van megadva ami tapasztalatom szerint kevesebb. Röviden: szar ,instabil ,kényes technika. Egy tonna védelmi rendszerrel már használható.De ezek szerint mégsem :)
  • Vol Jin #42
    Az ISS-n az is megoldható, hogy az akksikat kibasszák az űrbe az állomáson kívülre egy dobozban egy 10 méteres rúd végére, és csak a kábel megy be az állomásra, és akkor nincs gond azzal, hogy füstöl vagy sem.
  • Vol Jin #41
    "Akadj mar le a temarol, rajtad kivul mindenki erti, te meg csak a sajat hulyeseged szajkozod, elkepeszto..."

    Szerintem marhára igaza van Tinmannak, tehát feleslegesen pattogsz neki.
  • Omega #40
    A Dreamliner eddigi legnagyobb baja a fejlesztés és leszállítás sorozatos késése volt, emitt nagy megrendeléseket is vesztett a Boeing. Lehet, hogy megoldották volna még az akkumulátorral és a szélvédő repedéssel kapcsolatos problémákat is, csak erre már nem jutott elég idő. Ebben az esetben az idő szó szerint pénz, így inkább egy kicsit nagyobb kockázatot vállaltak és hamarabb piacra dobták a gépet, de most megbaszhatják a kapkodást, még nagyobbat buknak rajta.
  • Vaszilij Artyom #39
    jézusatyaúristen :D
  • Macropus Rufus #38
    valakin csattania kell az osatornak :) és az nem a managment lesz.
    De most, hogy újra gondoltam: a managment beszólása a valószínűbb.
  • Caro #37
    Nem tartom valószínűleg, hogy a fejlesztést végző mérnökök ne álltak volna elő jobb megoldással. Csak a management valószínűleg keresztülhúzta őket, az stimmel hogy a spórolás miatt.
  • Macropus Rufus #36
    ez csak fillérbaszás. Megint spórolni akartak.
    Én a vezetőség helyében a fél fejlesztő bagázst kiraknám. Ui. ez lett volna az a gép amivel a Boeing ismét nagy lesz. Ehelyett sorra égnek le a gépek.
  • kvp #35
    Az iss-re az egesz li-ion technologiat csak kulso kontenerben, az egyik arboc vegere engednem fel. Ott nem okozhat nagy gondot. A repulokon pedig megfelelo hutessel es vezerlo elektronikaval lehet csak biztonsagosan hasznalni. Az aksiknal sem a tultoltes hanem a tulterheles okozta a gondot, tehat a foldon az apu beinditasa elott kozel rovidzari aramon terheltek oket. Alul vannak meretezve, foleg a hutesi rendszeruk. (ami gyakorlatilag a zart doboz miatt nincs is) A jo tomeg/teljesitmeny arany mellett a masik ok a hasznalatukra, hogy lassabban sulnek ki maguktol es gyorsabban tolthetoek. Persze az utobbi megint hutesi problemakat eredmenyez. Erre mondjak, hogy ujratervezes...
  • SiroMokuska #34
    Tényleg mi a faxxért raknak bele akksit ? Ott az üzemanyag cella ! Emberek evvel a technológiával mentünk a holdra ! Ja néha csepegtetni kell bele O2 meg H2 kiépíteni reptérre kiszolgálás pénz-pénz brrr ...
    Az egész probléma megint pusztán anyagi. Itt 1 bazi modern gép, baromi drága, de 20 év alatt megtérül mert könnyebb ezért kevesebbe fogyaszt. A "zöldek" is seggüket verik a földhöz 20%-os üzemanyag megtakarítás adott távon WOW.
    Egyébként nem tartom a problémát kezelhetetlennek, felfújta a sajtó mert a biztonság miatt, kivágták az utasokat a gépből. Mert ha füst van akkor tűnés.