Berta Sándor
Elnyomja az utazási oldalakat a Google
Néhány utazási szolgáltatás üzemeltetője hatalommal való visszaéléssel vádolja az amerikai konszernt, mondván az online keresőjében előnyben részesíti a saját adatait és közvetlenül a légitársaságok oldalaira mutató linkeket jelenít meg.
A Google-t bíráló cégek szerint az online keresőben az utazási szolgáltatásoknak és nem a konkrét utazási ajánlatoknak kellene szerepelniük az ilyen jellegű keresések esetén. A konkrét találatok ugyanis befolyásolják a felhasználókat és ezzel bizonyos piaci szereplők indokolatlanul is előnybe kerülnek a vetélytársaikkal szemben. A Google a légitársaságok közvetlen utazási ajánlatait jelenít meg találatokként. Az adatok egyrészt a vállalat által megvásárolt ITA Software saját adatbázisából, másrészt a Kayak.com és az Orbitz.com utazási keresők találataiból, illetve a Bing eredményeiből tevődnek össze.
A felvásárlás kapcsán ugyan az amerikai igazságügyi minisztérium trösztellenes vizsgálatot indított, de a szaktárca végül úgy döntött, hogy a társaság megvásárolhatja az ITA Software-t. A Google májusban már integrálta a keresőjébe a repülési információkat, azonban az összes funkció csak szeptember közepén vált elérhetővé.
A The Wall Street Journal tudósításában kiemelte, hogy az új helyzettel leginkább az Expedia, az Orbitz és a Priceline.com nincs kibékülve, mivel így a korábbinál jóval kevesebben használják a szolgáltatásaikat. Az igazságügyi minisztériummal kötött megállapodásban egyébként a keresőcég vállalta, hogy olyan programokat fog készíteni, amelyek növelik a légitársaságok és az online utazási irodák honlapjaira látogatók számát. Ezt az ígéretet azonban a társaság a mai napig nem tartotta be. Ezt a Google is elismerte, viszont Jeremy Wertheimer, az ITA Software alapítója és egyben a Google alelnöke rámutatott, hogy a légitársaságok csak akkor hajlandók átadni számára az adataikat, ha közvetlenül az ő portáljaikra mutató hivatkozásokat jelenít meg a keresési találatok között. Az American Airlines képviselője megerősítette ezt és azt hangsúlyozta, hogy ez a megoldás lehetővé teszi, hogy olcsóbban kínálhassák a repülőjegyeket.
A Google módszere régóta vitatott, mert ugyan a megoldásaival tönkreteszi más vállalatok üzleti modelljeit, azonban hozzájárul ahhoz, hogy a felhasználók közvetlenül azokra az oldalakra kerüljenek, ahová el akarnak jutni. Robert Birge, a Kayak marketingvezetője úgy vélte: a Google nem sért törvényeket a lépésével, viszont megszegi az adott szavát. Az Egyesült Államok Szenátusának Kartellügyi Albizottságában egyre inkább az a vélemény alakul ki, hogy az amerikai hatóságoknak az eddiginél intenzívebben kellene foglalkozniuk a kérdéssel és tisztázni kellene, hogy a Google "pártatlan keresőnek" tekinthető-e vagy sem.
Tavaly decemberben már számos piaci szereplő tiltakozott az ITA Software felvásárlása ellen, köztük volt az Expedia, a Hotwire, a TripAdvisor és a Kayak. A cégek megalapították a FairSearch.org nevű csoportot, amihez később a Microsoft is csatlakozott.
A Google-t bíráló cégek szerint az online keresőben az utazási szolgáltatásoknak és nem a konkrét utazási ajánlatoknak kellene szerepelniük az ilyen jellegű keresések esetén. A konkrét találatok ugyanis befolyásolják a felhasználókat és ezzel bizonyos piaci szereplők indokolatlanul is előnybe kerülnek a vetélytársaikkal szemben. A Google a légitársaságok közvetlen utazási ajánlatait jelenít meg találatokként. Az adatok egyrészt a vállalat által megvásárolt ITA Software saját adatbázisából, másrészt a Kayak.com és az Orbitz.com utazási keresők találataiból, illetve a Bing eredményeiből tevődnek össze.
A felvásárlás kapcsán ugyan az amerikai igazságügyi minisztérium trösztellenes vizsgálatot indított, de a szaktárca végül úgy döntött, hogy a társaság megvásárolhatja az ITA Software-t. A Google májusban már integrálta a keresőjébe a repülési információkat, azonban az összes funkció csak szeptember közepén vált elérhetővé.
A The Wall Street Journal tudósításában kiemelte, hogy az új helyzettel leginkább az Expedia, az Orbitz és a Priceline.com nincs kibékülve, mivel így a korábbinál jóval kevesebben használják a szolgáltatásaikat. Az igazságügyi minisztériummal kötött megállapodásban egyébként a keresőcég vállalta, hogy olyan programokat fog készíteni, amelyek növelik a légitársaságok és az online utazási irodák honlapjaira látogatók számát. Ezt az ígéretet azonban a társaság a mai napig nem tartotta be. Ezt a Google is elismerte, viszont Jeremy Wertheimer, az ITA Software alapítója és egyben a Google alelnöke rámutatott, hogy a légitársaságok csak akkor hajlandók átadni számára az adataikat, ha közvetlenül az ő portáljaikra mutató hivatkozásokat jelenít meg a keresési találatok között. Az American Airlines képviselője megerősítette ezt és azt hangsúlyozta, hogy ez a megoldás lehetővé teszi, hogy olcsóbban kínálhassák a repülőjegyeket.
A Google módszere régóta vitatott, mert ugyan a megoldásaival tönkreteszi más vállalatok üzleti modelljeit, azonban hozzájárul ahhoz, hogy a felhasználók közvetlenül azokra az oldalakra kerüljenek, ahová el akarnak jutni. Robert Birge, a Kayak marketingvezetője úgy vélte: a Google nem sért törvényeket a lépésével, viszont megszegi az adott szavát. Az Egyesült Államok Szenátusának Kartellügyi Albizottságában egyre inkább az a vélemény alakul ki, hogy az amerikai hatóságoknak az eddiginél intenzívebben kellene foglalkozniuk a kérdéssel és tisztázni kellene, hogy a Google "pártatlan keresőnek" tekinthető-e vagy sem.
Tavaly decemberben már számos piaci szereplő tiltakozott az ITA Software felvásárlása ellen, köztük volt az Expedia, a Hotwire, a TripAdvisor és a Kayak. A cégek megalapították a FairSearch.org nevű csoportot, amihez később a Microsoft is csatlakozott.