Gyurkity Péter
Közeledik az SMS-hullám csúcsa
Hosszú évek stabil növekedése után most merült fel először, hogy a felhasználók által elküldött szöveges üzenetek száma elérheti csúcspontját, lassan egyéb alkalmazások vehetik át a vezető szerepet.
A CTIA által a tengerentúlon elkészített felmérésben arról olvashatunk, hogy a tavalyi év során ismét komoly mértékben bővült az SMS-piac, csak a második félévben több mint egybillió szöveges üzenetet küldtek el az Egyesült Államokban. Világszerte - az ITU saját becslése szerint - ez valahol 6,1 billió körül lehetett, ami azt jelenti, hogy tavaly minden egyes másodpercben 200 ezer SMS indult útnak, illetve a bolygó minden lakosára ezer ilyen üzenet jutott.
Közelebbről megvizsgálva a helyzetet azonban már korántsem ilyen egyértelmű a növekedés folytatódása. A nagy amerikai mobilszolgáltatók némelyike egyenesen visszaesést volt kénytelen elszenvedni az év utolsó negyedében, így például a Verizon átlagügyfele 2110 helyett már csak 2068 szöveges üzenetet továbbított a harmadik negyedhez képest. Ez aprócska különbségnek tűnik, ám a trend megszakadni látszik, annál is inkább, mivel az AT&T az idei első negyedévben már 21 százalékkal kisebb SMS-forgalmat bonyolított le az egy évvel korábbinál. Ez természetesen nagyon is érzékenyen érinti a cégeket, hiszen ezen a területen minden egyes dollár bevétel után 80 cent tiszta profitot könyvelhetnek el.
A folyamatot erősíthetik a mobil operációs rendszerek fejlesztőinek lépései, amelyek a szöveges és egyéb kommunikáció teljes lefedését irányozzák elő, az asztali PC-knél megszokott azonnali üzenetküldő programok mintájára. A RIM itt hosszú időn át előkelő pozíciónak örvendett saját Blackberry Messengere révén, ám az Apple nemrég jelezte, hogy az iOS 5 részeként érkezik majd az iMessage, a Google pedig szintén hasonló megoldáson töri a fejét, amely minden Android készüléken elérhető lenne. Mivel az almás cég az iPhone bemutatkozása óta 200 millió telefont adott el, a Google szoftvere pedig ennél is több megoldáson van (lesz) jelen, a felhasználók komoly hányada fordulhat az új alkalmazások felé, amivel alaposan lecsökkenhet a korosodó SMS népszerűsége.
A húzóerőnek továbbra is a tinik számítanak, akik hatalmas forgalmat bonyolítanak le, ám egyes megfigyelések szerint az SMS egyre kevésbé menő kommunikációs forma - ez már önmagában komoly változások generálója lehet.
A CTIA által a tengerentúlon elkészített felmérésben arról olvashatunk, hogy a tavalyi év során ismét komoly mértékben bővült az SMS-piac, csak a második félévben több mint egybillió szöveges üzenetet küldtek el az Egyesült Államokban. Világszerte - az ITU saját becslése szerint - ez valahol 6,1 billió körül lehetett, ami azt jelenti, hogy tavaly minden egyes másodpercben 200 ezer SMS indult útnak, illetve a bolygó minden lakosára ezer ilyen üzenet jutott.
Közelebbről megvizsgálva a helyzetet azonban már korántsem ilyen egyértelmű a növekedés folytatódása. A nagy amerikai mobilszolgáltatók némelyike egyenesen visszaesést volt kénytelen elszenvedni az év utolsó negyedében, így például a Verizon átlagügyfele 2110 helyett már csak 2068 szöveges üzenetet továbbított a harmadik negyedhez képest. Ez aprócska különbségnek tűnik, ám a trend megszakadni látszik, annál is inkább, mivel az AT&T az idei első negyedévben már 21 százalékkal kisebb SMS-forgalmat bonyolított le az egy évvel korábbinál. Ez természetesen nagyon is érzékenyen érinti a cégeket, hiszen ezen a területen minden egyes dollár bevétel után 80 cent tiszta profitot könyvelhetnek el.
A folyamatot erősíthetik a mobil operációs rendszerek fejlesztőinek lépései, amelyek a szöveges és egyéb kommunikáció teljes lefedését irányozzák elő, az asztali PC-knél megszokott azonnali üzenetküldő programok mintájára. A RIM itt hosszú időn át előkelő pozíciónak örvendett saját Blackberry Messengere révén, ám az Apple nemrég jelezte, hogy az iOS 5 részeként érkezik majd az iMessage, a Google pedig szintén hasonló megoldáson töri a fejét, amely minden Android készüléken elérhető lenne. Mivel az almás cég az iPhone bemutatkozása óta 200 millió telefont adott el, a Google szoftvere pedig ennél is több megoldáson van (lesz) jelen, a felhasználók komoly hányada fordulhat az új alkalmazások felé, amivel alaposan lecsökkenhet a korosodó SMS népszerűsége.
A húzóerőnek továbbra is a tinik számítanak, akik hatalmas forgalmat bonyolítanak le, ám egyes megfigyelések szerint az SMS egyre kevésbé menő kommunikációs forma - ez már önmagában komoly változások generálója lehet.