SG.hu
Pánikban a TikTok-sztárok, a hétvégén betiltják az alkalmazást Amerikában
Milliárdos reklámok áramlanak a TikTokon keresztül, amelyet már január 19-én betilthatnak az Egyesült Államokban. Az egyik legnépszerűbb közösségi médiaalkalmazás közelgő eltűnése miatt a marketingesek, ügynökségek és alkotók versenyt futva keresnek alternatívákat - még akkor is, ha nincsenek teljesen meggyőződve arról, hogy a TikTok valóban még ebben a hónapban eltűnik az Egyesült Államokból.
A marketingesek az Instagramra csoportosítják át dollárjaikat, és módosítják a közösségi média sztárokkal kötött szerződéseiket, hogy ne kelljen az alkalmazás hiányában a TikTok szponzorált posztjaiért fizetniük. Az influenszerek arra kérik a rajongóikat, hogy kövessék őket máshol, miközben gyűjtik az e-mail címeiket, hogy más platformokon is kapcsolódhassanak. A tehetségkutatók pedig azt mondják a TikTok-sztároknak, hogy egyelőre ne vegyenek házat vagy autót. "Épp most értem el a 30 millió követőt, és 10 nap múlva lehet, hogy mindet elveszítem” - mondta Joe Mele, egy 26 éves Long Island-i TikTok-sztár, aki még főiskolás korában kezdett vicceket posztolni. "Ez egy kicsit ijesztő.”
A TikTok, amely a kínai ByteDance cég tulajdonában van, megpróbálja megtorpedózni a Biden elnök által áprilisban aláírt törvényt, amely előírja, hogy a ByteDance-nek el kell adnia az alkalmazást egy nem kínai cégnek, különben január 19-én betiltják az Egyesült Államokban. A TikTok azt állította, hogy az eladás lehetetlen, és alkotmányellenesnek minősítette a törvényt. Utolsó jogi érvét az ügyben pénteken fogja előadni a Legfelsőbb Bíróság előtt, miután egy alsóbb fokú bíróságon elvesztette az ügyet. A TikTok eltűnése felforgatná a közösségi médiát és a marketinget, reklámdollárok milliárdjait irányítaná át rivális platformokra, mint az Instagram és a YouTube, és havi 170 millió amerikai felhasználót szórna szét mindenfelé. A TikTok, amely a felhasználók érdeklődési köréhez gyorsan igazodó videófolyamáról ismert, 2020 óta kulturális óriáscéggé vált, bestsellereket, recepteket, Billboard 100 slágereket és még a Saturday Night Live egyik szereplőjét is felvonultatta.
"Ez vagy a marketingtörténelem legnagyobb szalagcímeket hozó eseménye lesz, vagy az elmúlt évtized legnagyobb rendszersokkja” - véli Craig Brommers, az American Eagle Outfitters kiskereskedelmi vállalat marketingvezetője. Néhány marketingügynökség és influenszer határozottabb lépéseket tesz, mint mások, hogy felkészüljön egy esetleges TikTok-tilalomra. Lisette Sand-Freedman, a Shadow marketing- és kommunikációs ügynökség egyik alapítója nemrégiben kezdett olyan nyelvezetet beilleszteni az alkotókkal kötött szerződésekbe, amelyben a TikTok eltűnése esetén "csatornaváltásra” kerülhet sor. Így ha egy márka szerződése egy alkotóval mondjuk három TikTok-posztot tartalmazna, és az alkalmazás megszűnne az Egyesült Államokban, a márka képes lenne ezt Instagramon vagy egy másik, általa választott platformon megjelenő posztokra cserélni - mondta. Sok alkotó több platformra is posztol rövid formátumú videókat és egyéb tartalmakat.
Mégis, sok alkotó és marketinges egyensúlyoz a nagyon is valós aggodalmak és a hitetlenkedés között. Donald J. Trump megválasztott elnök első ciklusa óta beszélnek egy esetleges TikTok-tilalomról, ami Segar szerint "kivette a szelet az új törvény vitorlájából”. "Azt hiszem, a lelkünk mélyén mindannyian azt érezzük, hogy ez valójában nem fog megtörténni” - tette hozzá. A TikTok és a ByteDance magánkézben van, és nem hozza nyilvánosságra pénzügyi adatait. Brian Wieser elemző, a Madison and Wall tanácsadó cég alapítója azonban úgy becsülte, hogy a TikTok tavaly 8 milliárd dolláros amerikai reklámbevételt hozott, az e-kereskedelem és egyéb vállalkozások nélkül. A cégek fizethetnek a TikTok-nak, hogy videóhirdetéseket futtassanak, vagy hogy több nézőhöz juttassák el a posztjaikat. Gyakran fizetnek azért is, hogy felturbózzák az olyan alkotók posztjait, akikkel szerződést kötnek a termékeik népszerűsítésére. A TikTok a TikTok Shop nevű e-kereskedelmi üzletágából is részesedik, bár ez a kezdeményezés az elmúlt másfél évben jelentős befektetéseket igényelt a cégtől.
Az alkotókat menedzselő ügynökségek - segítve őket jövedelmező márkaszponzorációkkal, valamint könyv-, televíziós és árucikk-szerződésekkel összekapcsolni - már régóta azt tanácsolják tehetségüknek, hogy diverzifikálják a közösségi platformokat. A TikTok betiltása azonban rávilágított a közösségi médiavállalkozások és különösen az inflenszer-gazdaság szélesebb körű bizonytalanságára, amely a Goldman Sachs előrejelzése szerint 2027-re 480 milliárd dollárra nő. A Palette Media - egy ügynökség, amely több mint 230 közösségi média sztárt képvisel - egy alkalmazottja foglalkozik „szindikálással” - lényegében az alkotók TikTok-tartalmainak feltöltésével más platformokra, többek között az Instagram Reels, a YouTube és a Snapchat számára - mondta Daniel Daks, a cég vezérigazgatója. Ez körülbelül kilenc hónappal ezelőtt kezdődött el komolyan. Daks elmondta, hogy cége azt is tanácsolta az alkotóknak, hogy a TikTok jogi csatájának leülepedéséig ne intézzenek nagy vásárlásokat.
Madison Luscombe, a Creator Society, egy másik alkotókkal foglalkozó cég marketingvezetője elmondta, hogy arra ösztönözte a közösségi média sztárjait, hogy gyűjtsék össze a TikTok követőik e-mail címeit és telefonszámait. Elmondása szerint a cég néhány alkotója a Substack hírlevélplatformon épít ki e-mail listákat. "Emlékszel, amikor a MySpace volt a nagy dolog? Vagy amikor a Vine rendkívül menő volt? Emlékszel a Clubhouse-ra, emlékszel a BeReal-re? Ez a potenciális tiltás arra emlékeztet engem, mint marketingest, hogy a dolgok jönnek és mennek, még akkor is, ha ez olyan mértékű, amilyet egyikünk sem látott.” Sok marketinges szerint az alkotók, különösen azok, akik népszerűbbek a TikTok-on, mint bármely más platformon, fogják a legjobban megszenvedni az alkalmazás eltűnését. "A márkák rendben lesznek” - mondta Sand-Freedman a Shadow ügynökségtől. "Azok a senkik, akikből valakik lettek, és elkezdtek komoly pénzt keresni, és ebből építik fel az életüket, na ők lesznek érintettek.”
De nem minden tartalomgyártó kongat vészharangokat. Marideth és Austin Telenko, a TikTokon Cost n' Mayor néven posztoló táncos-házaspár elmondta, hogy a világjárvány idején regisztráltak a platformra, amikor a profi táncvilágban elapadtak a fellépéseik. A szórakoztatóiparban végzett munkájuk megtanította őket arra, hogy „tudjuk, hogy bármit is csinálunk, az véges” - mondta a 27 éves Telenko. "Ugyanezt a beszélgetést lefolytathattuk volna a világjárvány elején, amikor az összes táncos munkánk megszűnt - akkor is felhívhattak volna minket, és megkérdezhették volna: A munkájuk megszűnik - mihez kezdjenek ezután?” - mondta Telenko, aki azóta olyan nagy márkákkal dolgozik együtt, mint a Home Depot, és férjével egy táncos játékot is árulnak a Walmartban. "Ha a TikTok megszűnik, megtaláljuk a következő dolgot."
A marketingesek az Instagramra csoportosítják át dollárjaikat, és módosítják a közösségi média sztárokkal kötött szerződéseiket, hogy ne kelljen az alkalmazás hiányában a TikTok szponzorált posztjaiért fizetniük. Az influenszerek arra kérik a rajongóikat, hogy kövessék őket máshol, miközben gyűjtik az e-mail címeiket, hogy más platformokon is kapcsolódhassanak. A tehetségkutatók pedig azt mondják a TikTok-sztároknak, hogy egyelőre ne vegyenek házat vagy autót. "Épp most értem el a 30 millió követőt, és 10 nap múlva lehet, hogy mindet elveszítem” - mondta Joe Mele, egy 26 éves Long Island-i TikTok-sztár, aki még főiskolás korában kezdett vicceket posztolni. "Ez egy kicsit ijesztő.”
A TikTok, amely a kínai ByteDance cég tulajdonában van, megpróbálja megtorpedózni a Biden elnök által áprilisban aláírt törvényt, amely előírja, hogy a ByteDance-nek el kell adnia az alkalmazást egy nem kínai cégnek, különben január 19-én betiltják az Egyesült Államokban. A TikTok azt állította, hogy az eladás lehetetlen, és alkotmányellenesnek minősítette a törvényt. Utolsó jogi érvét az ügyben pénteken fogja előadni a Legfelsőbb Bíróság előtt, miután egy alsóbb fokú bíróságon elvesztette az ügyet. A TikTok eltűnése felforgatná a közösségi médiát és a marketinget, reklámdollárok milliárdjait irányítaná át rivális platformokra, mint az Instagram és a YouTube, és havi 170 millió amerikai felhasználót szórna szét mindenfelé. A TikTok, amely a felhasználók érdeklődési köréhez gyorsan igazodó videófolyamáról ismert, 2020 óta kulturális óriáscéggé vált, bestsellereket, recepteket, Billboard 100 slágereket és még a Saturday Night Live egyik szereplőjét is felvonultatta.
"Ez vagy a marketingtörténelem legnagyobb szalagcímeket hozó eseménye lesz, vagy az elmúlt évtized legnagyobb rendszersokkja” - véli Craig Brommers, az American Eagle Outfitters kiskereskedelmi vállalat marketingvezetője. Néhány marketingügynökség és influenszer határozottabb lépéseket tesz, mint mások, hogy felkészüljön egy esetleges TikTok-tilalomra. Lisette Sand-Freedman, a Shadow marketing- és kommunikációs ügynökség egyik alapítója nemrégiben kezdett olyan nyelvezetet beilleszteni az alkotókkal kötött szerződésekbe, amelyben a TikTok eltűnése esetén "csatornaváltásra” kerülhet sor. Így ha egy márka szerződése egy alkotóval mondjuk három TikTok-posztot tartalmazna, és az alkalmazás megszűnne az Egyesült Államokban, a márka képes lenne ezt Instagramon vagy egy másik, általa választott platformon megjelenő posztokra cserélni - mondta. Sok alkotó több platformra is posztol rövid formátumú videókat és egyéb tartalmakat.
Mégis, sok alkotó és marketinges egyensúlyoz a nagyon is valós aggodalmak és a hitetlenkedés között. Donald J. Trump megválasztott elnök első ciklusa óta beszélnek egy esetleges TikTok-tilalomról, ami Segar szerint "kivette a szelet az új törvény vitorlájából”. "Azt hiszem, a lelkünk mélyén mindannyian azt érezzük, hogy ez valójában nem fog megtörténni” - tette hozzá. A TikTok és a ByteDance magánkézben van, és nem hozza nyilvánosságra pénzügyi adatait. Brian Wieser elemző, a Madison and Wall tanácsadó cég alapítója azonban úgy becsülte, hogy a TikTok tavaly 8 milliárd dolláros amerikai reklámbevételt hozott, az e-kereskedelem és egyéb vállalkozások nélkül. A cégek fizethetnek a TikTok-nak, hogy videóhirdetéseket futtassanak, vagy hogy több nézőhöz juttassák el a posztjaikat. Gyakran fizetnek azért is, hogy felturbózzák az olyan alkotók posztjait, akikkel szerződést kötnek a termékeik népszerűsítésére. A TikTok a TikTok Shop nevű e-kereskedelmi üzletágából is részesedik, bár ez a kezdeményezés az elmúlt másfél évben jelentős befektetéseket igényelt a cégtől.
Az alkotókat menedzselő ügynökségek - segítve őket jövedelmező márkaszponzorációkkal, valamint könyv-, televíziós és árucikk-szerződésekkel összekapcsolni - már régóta azt tanácsolják tehetségüknek, hogy diverzifikálják a közösségi platformokat. A TikTok betiltása azonban rávilágított a közösségi médiavállalkozások és különösen az inflenszer-gazdaság szélesebb körű bizonytalanságára, amely a Goldman Sachs előrejelzése szerint 2027-re 480 milliárd dollárra nő. A Palette Media - egy ügynökség, amely több mint 230 közösségi média sztárt képvisel - egy alkalmazottja foglalkozik „szindikálással” - lényegében az alkotók TikTok-tartalmainak feltöltésével más platformokra, többek között az Instagram Reels, a YouTube és a Snapchat számára - mondta Daniel Daks, a cég vezérigazgatója. Ez körülbelül kilenc hónappal ezelőtt kezdődött el komolyan. Daks elmondta, hogy cége azt is tanácsolta az alkotóknak, hogy a TikTok jogi csatájának leülepedéséig ne intézzenek nagy vásárlásokat.
Madison Luscombe, a Creator Society, egy másik alkotókkal foglalkozó cég marketingvezetője elmondta, hogy arra ösztönözte a közösségi média sztárjait, hogy gyűjtsék össze a TikTok követőik e-mail címeit és telefonszámait. Elmondása szerint a cég néhány alkotója a Substack hírlevélplatformon épít ki e-mail listákat. "Emlékszel, amikor a MySpace volt a nagy dolog? Vagy amikor a Vine rendkívül menő volt? Emlékszel a Clubhouse-ra, emlékszel a BeReal-re? Ez a potenciális tiltás arra emlékeztet engem, mint marketingest, hogy a dolgok jönnek és mennek, még akkor is, ha ez olyan mértékű, amilyet egyikünk sem látott.” Sok marketinges szerint az alkotók, különösen azok, akik népszerűbbek a TikTok-on, mint bármely más platformon, fogják a legjobban megszenvedni az alkalmazás eltűnését. "A márkák rendben lesznek” - mondta Sand-Freedman a Shadow ügynökségtől. "Azok a senkik, akikből valakik lettek, és elkezdtek komoly pénzt keresni, és ebből építik fel az életüket, na ők lesznek érintettek.”
De nem minden tartalomgyártó kongat vészharangokat. Marideth és Austin Telenko, a TikTokon Cost n' Mayor néven posztoló táncos-házaspár elmondta, hogy a világjárvány idején regisztráltak a platformra, amikor a profi táncvilágban elapadtak a fellépéseik. A szórakoztatóiparban végzett munkájuk megtanította őket arra, hogy „tudjuk, hogy bármit is csinálunk, az véges” - mondta a 27 éves Telenko. "Ugyanezt a beszélgetést lefolytathattuk volna a világjárvány elején, amikor az összes táncos munkánk megszűnt - akkor is felhívhattak volna minket, és megkérdezhették volna: A munkájuk megszűnik - mihez kezdjenek ezután?” - mondta Telenko, aki azóta olyan nagy márkákkal dolgozik együtt, mint a Home Depot, és férjével egy táncos játékot is árulnak a Walmartban. "Ha a TikTok megszűnik, megtaláljuk a következő dolgot."