Berta Sándor
Jól kerestek tavaly az európai bloggerek
Az Európai Bizottság Információs Társadalom és Média Igazgatósága tanulmányban összegezte a felhasználók által készített tartalmakkal (UCC) kapcsolatos tapasztalatokat.
Az Európai Bizottság User-Created-Content: Supporting a participative Information Society című, 300 oldalas anyagának legérdekesebb megállapítása, hogy tavaly az európai uniós tagországokban dolgozó profi bloggerek átlagosan 6600 eurót kerestek. Ezzel szemben az Egyesült Államokban dolgozó kollégáik 2008-ban átlagosan 5360 dollárt (3600 eurót) tehettek zsebre.
Egyértelmű, hogy az európai emberek szeretik a blogokat és szeretnek maguk is online naplót vezetni. Ezt bizonyítja, hogy ötből négy olasz felhasználó olvas blogot és a spanyol internetezők 41 százaléka ír ilyet. A cseh emberek 60 százaléka tölt fel rendszeresen digitális fotókat a világhálóra, míg a lengyelek 48 százaléka fizetett elő valamilyen RSS-szolgáltatásra. Ezzel szemben az USA-ban a felhasználók 60 százaléka olvas és 26 százaléka vezet online naplót.
Vannak azonban más eltérések is. Az amerikai profi bloggerek 51 százalékának az éves keresete meghaladja a 75 000 dollárt, Európában ugyanez csak a bloggerek 34 százalékáról mondható el. Az amerikai bloggerek háromnegyedének van felsőfokú végzettsége, ugyanezzel az európai társaiknak csak a kétharmada büszkélkedhet. Az adatokat a TNO és IDATE holland kutatóintézetek munkatársai gyűjtötték össze. A munkában segítettek az Amszterdami Egyetem IViR Intézetének szakértői is.
A dokumentumban a szakemberek kitértek többek között az internethozzáférések számának alakulására, a szélessávú internetelérések típusonkénti (kábeles, IPTV stb.) megoszlására. Hazánk az összehasonlításokban általában a középmezőnyben, illetve annak a végén található. A felhasználók által készített tartalmakat a holland kutatók semmiképpen sem egy divatjelenségnek tartják, hanem egy olyan fontos dolognak, ami a közeljövőben még meghatározóbb lesz - a hiányzó üzleti modellek ellenére is.
A holland intézetek munkatársai számos ajánlást fogalmaztak meg arra vonatkozóan, hogy miként lehetne az UCC-kben rejlő lehetőségeket még jobban kiaknázni. A felhasználók által készített tartalmak elterjedéséhez szerintük elengedhetetlen a szélessávú internethozzáférések számának további növekedése, a különböző hardverek és szoftverek együttműködésének javítása, valamint a jelenleginél jobb jogi és politikai háttér megteremtése.
Az Európai Bizottság azt szeretné, ha a kontinensen is egyre több a Flickr és YouTube nyomdokait követő portál jönne létre, amelyek a kreativitás fellegvárai lehetnének és amelyek az ötleteikkel a gazdasági növekedést és a munkahely-teremtést segítenék elő. Ehhez azonban elsősorban egy olyan jogi környezetet kell kidolgozni, amely egységes piaca a tartalmaknak, és amely lehetővé teszi, hogy ezeket az anyagokat bárki létrehozhassa és megoszthassa.
A testület szerint a legnagyobb problémát a vállalatok bizonytalansága jelenti. A cégek ugyanis általában nem képesek jól felbecsülni az UCC-kben rejlő lehetőségeket és nem tudják azt sem, hogy miként lehetne a meglévő jogszabályokat ezekhez az új szolgáltatásokhoz igazítani.
Az Európai Bizottság User-Created-Content: Supporting a participative Information Society című, 300 oldalas anyagának legérdekesebb megállapítása, hogy tavaly az európai uniós tagországokban dolgozó profi bloggerek átlagosan 6600 eurót kerestek. Ezzel szemben az Egyesült Államokban dolgozó kollégáik 2008-ban átlagosan 5360 dollárt (3600 eurót) tehettek zsebre.
Egyértelmű, hogy az európai emberek szeretik a blogokat és szeretnek maguk is online naplót vezetni. Ezt bizonyítja, hogy ötből négy olasz felhasználó olvas blogot és a spanyol internetezők 41 százaléka ír ilyet. A cseh emberek 60 százaléka tölt fel rendszeresen digitális fotókat a világhálóra, míg a lengyelek 48 százaléka fizetett elő valamilyen RSS-szolgáltatásra. Ezzel szemben az USA-ban a felhasználók 60 százaléka olvas és 26 százaléka vezet online naplót.
Vannak azonban más eltérések is. Az amerikai profi bloggerek 51 százalékának az éves keresete meghaladja a 75 000 dollárt, Európában ugyanez csak a bloggerek 34 százalékáról mondható el. Az amerikai bloggerek háromnegyedének van felsőfokú végzettsége, ugyanezzel az európai társaiknak csak a kétharmada büszkélkedhet. Az adatokat a TNO és IDATE holland kutatóintézetek munkatársai gyűjtötték össze. A munkában segítettek az Amszterdami Egyetem IViR Intézetének szakértői is.
A dokumentumban a szakemberek kitértek többek között az internethozzáférések számának alakulására, a szélessávú internetelérések típusonkénti (kábeles, IPTV stb.) megoszlására. Hazánk az összehasonlításokban általában a középmezőnyben, illetve annak a végén található. A felhasználók által készített tartalmakat a holland kutatók semmiképpen sem egy divatjelenségnek tartják, hanem egy olyan fontos dolognak, ami a közeljövőben még meghatározóbb lesz - a hiányzó üzleti modellek ellenére is.
A holland intézetek munkatársai számos ajánlást fogalmaztak meg arra vonatkozóan, hogy miként lehetne az UCC-kben rejlő lehetőségeket még jobban kiaknázni. A felhasználók által készített tartalmak elterjedéséhez szerintük elengedhetetlen a szélessávú internethozzáférések számának további növekedése, a különböző hardverek és szoftverek együttműködésének javítása, valamint a jelenleginél jobb jogi és politikai háttér megteremtése.
Az Európai Bizottság azt szeretné, ha a kontinensen is egyre több a Flickr és YouTube nyomdokait követő portál jönne létre, amelyek a kreativitás fellegvárai lehetnének és amelyek az ötleteikkel a gazdasági növekedést és a munkahely-teremtést segítenék elő. Ehhez azonban elsősorban egy olyan jogi környezetet kell kidolgozni, amely egységes piaca a tartalmaknak, és amely lehetővé teszi, hogy ezeket az anyagokat bárki létrehozhassa és megoszthassa.
A testület szerint a legnagyobb problémát a vállalatok bizonytalansága jelenti. A cégek ugyanis általában nem képesek jól felbecsülni az UCC-kben rejlő lehetőségeket és nem tudják azt sem, hogy miként lehetne a meglévő jogszabályokat ezekhez az új szolgáltatásokhoz igazítani.