Berta Sándor

Valós hangokkal ötvöznék a virtuális vízcsobogást

A Cornell Egyetem informatikusai olyan algoritmusokat fejlesztettek ki, amelyek segítségével teljesen élethűen szimulálható egy csöpögő vízcsap.

Az algoritmusok lehetővé teszik, hogy például egy számítógéppel tervezett 3D-s vízcsaphoz hozzá lehessen társítani egy valódi vízcsap korábban rögzített hangjait, legyen szó csepegésről vagy csobogásról. Ezáltal teljesen élethű modellek és virtuális világok készíthetők, illetve használhatók fel a számítógépes játékokban vagy más programokban. "Egy utólag bejátszott felvétel csak nagyon korlátozott mértékben képes élethű virtuális élmény nyújtására. Ugyanakkor ezek az anyagok nem vesznek figyelembe látószög-változásokat vagy egy jelenetben felbukkanó új objektumokat" - hangsúlyozta Doug L. James, a Cornell Egyetem informatikai professzora.

Az új modell az első lépés lehet a valóban teljesen élethű virtuális környezetek megteremtése felé. Az algoritmusok segítenek fizikailag is modellezni a tárgyakat, illetve folyamatokat, úgy, hogy kiszámítják az általuk keltett vibrációkat és az így kialakuló hanghullámokat. A szakemberek pontosan szimulálni tudják az eltérő hangokat, hiszen másként csapódik a mosdóba egyetlen vízcsepp és más hangja van egy megnyitott csapnak is. Egy-egy szimuláció minden esetben több órát vesz igénybe, mivel meglehetősen erőforrás-igényes tevékenységről van szó.

Doug L. James és kollégája, Changxi Zheng számos videót megjelentettek a projekt honlapján és elérhetővé tettek egy részletes PDF-formátumú leírást is. A tudósok úgy vélték, hogy a későbbiekben nem lesz lehetetlen a nagyobb vízfelületek, például egy tengerpart vagy akár a Niagara-vízesés hangjainak rögzítése, majd valós időben szimulációkban való elhelyezése sem.

A legnagyobb problémát James szerint nem a nagy teljesítményű számítógépek, hanem a megfelelő algoritmusok hiánya jelenti. Amennyiben sikerül ilyen programokat létrehozni, akkor lehetővé válik az összecsapódó tenyerek, a fákat cibáló szél, a padlóra leeső és ott széttörő üveg, esetleg kerámia hangjának rögzítése és felhasználása is. A projektet 1,2 millió dollárral támogatja a Human Centered Computing Programon keresztül az amerikai Nemzeti Tudományos Alapítvány (NSF).

A kutatók az eddigi eredményeiket bemutatják az idén augusztusi SIGGRAPH számítógép-grafikai konferencián.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • macseke #21
    én is
  • readswift #20
    lényeg hogy az x86 cpu max babysittingre jó ilyen téren :DD
  • Turdus #19
    Az a helyzet, hogy nem értitek a lényeget. A csap csöpögését hangmintákkal szimulálni hülyeség. Pont akkor kerültünk volna közelebb a virtuális világokhoz, ha matematikai módszerekkel oldják meg, ugyanis a csap csöpögése abszolút kaotikus (mint a világunk), és csak attraktorokkal írható le. Azzal, hogy egy wav-ot újra meg újra lejátszanak, egy hajszálnyival sem kerültek közelett az élethű virtuális világhoz. Olvasnivaló nemlineáris dinamikai egyenletek számolásáról.
  • Lmntal #18
    Na de most tényleg:

    Ti olvasók, hány különböző féle vízcsobogást különböztettek meg?

    Van a csapvíz, van a mosogatás, van a wc öblítés, van a zuhanyzás, van a szobaszökőkút, meg a vízesés. (ezek az alapok, a többi stb.)

    Mind mind különböző anyagokkal való érintkezéskor, különböző sebességgel, különböző beesési szöggel produkálnak hangot és erre algoritmust akar valaki írni??? Irigylem a kitartását!

    Remélem a fraktálokat és a káosz elméletet nem szándékoznak belőle kihagyni... :)

    Fogadjunk, ha ez egy "Britt tudósok" hír lenne, akkor a hugyozás hangját szimulálnák - de mivel csapvízről van szó, így elfogadjuk fantasztikus előrelépésnek...

    Elgondolkodtató mindenesetre
  • Lazarus #17
    Egyetértek
  • Darth Sith #16
    Anno ilyen hasonló volt a Doom3-ban is, ott is realtime generálta a játék a hangokat, hogy ne lehessen kétszer ugyanolyan. Mi ebben az új?
  • Tetsuo #15
    Ez nem vmi nagy attores.. még qrva messze vunk a virtualis vilagoktol.
    Az NEM teljes szimulalas, ha elore felvett hangokat tarsitunk. LOL
    En azt vartam, h ugy mint 1 zenei terprocesszor, kiszamolja a hanghullamokat, a fizikai kepletek es algoritmusok segitsegevel, nem pedig kbszott felveteleket rakosgat sorrendbe, majd lejatsza azt.
  • duke #14
    "Ezzel csupán annyi a baj, hogy irgalmatlanul sok tárhelyet foglalnak el a merevlemezen. "

    Ez nem sokat szamit.10 ev mulva a leggagyibb mobiltelefonban is tobb memoria lesz mint a mai legnagyobb vinyok kapacitasa.
  • bvalek2 #13
    Ez nagyon is hasznos. Tömény fizika. Ha jobb a modell, jobban értjük a jelenséget. Az eredményeit pedig az anyagszerkezet kutatásában, és alkalmazásában is lehet hasznosítani, nem csak a játékokban. Gratulálok nekik
  • Alwares #12
    Hát ez rohadt hasznos. :D