Berta Sándor
Németország - küszöbön az elektronikus jegyek áttörése
Becslések szerint 2012-re a jelenleginél háromszor több, mintegy 10 millió chipkártyát használnak majd a német tömegközlekedésben. A német kormány 10 millió euróval támogatta többek között a rajna-majnai, a berlin-brandenburgi, a hamburgi és a drezdai elektronikus jegy-programokat.
"A 21. században lehetségesnek kell lennie, hogy valaki chipkártyával vagy a mobiltelefonjával megvegyen egy jegyet a berlini metróban és egy müncheni buszon való utazáshoz" - szögezte le Wolfgang Tiefensee szövetségi közlekedési miniszter. A korábban bejelentett E-Ticket Németország program célja, hogy egyetlen egységes elektronikus jegyrendszert használjanak az egész államban. A kezdeményezéshez eddig számos közlekedési szövetség csatlakozott. Az együttműködésnek köszönhetően egyszerűbbé válhat az utazástervezés és az utazás, csökkenhetnek a költségek, a cégek pedig több bevételt könyvelhetnek el.
Ráadásul a megoldásnak köszönhetően gátat lehet szabni a jegy- és bérlethamisításnak, hiszen egy chipkártya nehezebben másolható le és például az elvesztése vagy ki nem fizetése setén le is tiltható. Az NXP cég eddig 8 millió kártyához szállított chipet. "Az elektronikus jegyek piaca a közeljövőben fog igazán fejlődni. nagy előny lehetne, hogy ha sikerülne egységes szabványokat kidolgozni. Ez ugyanis nem csak egyszerűbbé tenné a fejlesztést, de befektetési biztonságot is adna a számunkra" - mondta Thomas Wolf, a kártyaleolvasókat és azok szoftvereit fejlesztő Höft & Wessel vállalat elnöke.
"Az új rendszer nagyobb versenyt okozhat és csökkentheti a költségeket" - tette hozzá Matthias Wiarda, a Hamburgi Közlekedési Szövetség (HVV) tarifa- és üzemeltetési üzletágának vezetője. A HVV egy új chipkártya bevezetését tervezi, amelyet 2010-től tesztelnek majd. A konstrukció lényege, hogy az utasok 10 eurót fizetnek egyetlen útért, ami 25 százalékkal kisebb összeg, mint a jelenlegi díj. "Amennyiben ez az ötlet beválik, akkor akár 9 millió euró többletbevételre tehetünk szert és nőhet az utasok száma is" - közölte Wiarda. Adatvédelmi okokból azonban a chipkártyákon semmilyen személyes adatot sem fognak tárolni, csupán egy azonosítószámot helyeznek el rajtuk.
A Német Közlekedési Vállalatok Szövetsége (VDV) már kidolgozott egy alkalmazást, amelynek előnye, hogy minden elérhető jegyrendszer kompatibilis egymással. Akinek tehát van egy chipkártyája, az elvileg bármelyik cég viszonylatain használhatja azt. Ahhoz azonban, hogy egy kártya egész Németországban alkalmazható legyen, még számos változtatásra van szükség. A jelenlegi német e-jegy szabvány különböző funkciók (pénz nélküli elektronikus fizetés, elektronikus jegy, automatikus tarifakeresés stb.) elérését biztosítja. Minden közlekedési cég maga dönti el, hogy a rendszerében melyik funkciókat támogatja.
Hazánkban a BKV is évek óta tervezi az elektronikus jegyrendszer bevezetését, kérdés azonban, hogy ez mikorra valósulhat meg.
"A 21. században lehetségesnek kell lennie, hogy valaki chipkártyával vagy a mobiltelefonjával megvegyen egy jegyet a berlini metróban és egy müncheni buszon való utazáshoz" - szögezte le Wolfgang Tiefensee szövetségi közlekedési miniszter. A korábban bejelentett E-Ticket Németország program célja, hogy egyetlen egységes elektronikus jegyrendszert használjanak az egész államban. A kezdeményezéshez eddig számos közlekedési szövetség csatlakozott. Az együttműködésnek köszönhetően egyszerűbbé válhat az utazástervezés és az utazás, csökkenhetnek a költségek, a cégek pedig több bevételt könyvelhetnek el.
Ráadásul a megoldásnak köszönhetően gátat lehet szabni a jegy- és bérlethamisításnak, hiszen egy chipkártya nehezebben másolható le és például az elvesztése vagy ki nem fizetése setén le is tiltható. Az NXP cég eddig 8 millió kártyához szállított chipet. "Az elektronikus jegyek piaca a közeljövőben fog igazán fejlődni. nagy előny lehetne, hogy ha sikerülne egységes szabványokat kidolgozni. Ez ugyanis nem csak egyszerűbbé tenné a fejlesztést, de befektetési biztonságot is adna a számunkra" - mondta Thomas Wolf, a kártyaleolvasókat és azok szoftvereit fejlesztő Höft & Wessel vállalat elnöke.
"Az új rendszer nagyobb versenyt okozhat és csökkentheti a költségeket" - tette hozzá Matthias Wiarda, a Hamburgi Közlekedési Szövetség (HVV) tarifa- és üzemeltetési üzletágának vezetője. A HVV egy új chipkártya bevezetését tervezi, amelyet 2010-től tesztelnek majd. A konstrukció lényege, hogy az utasok 10 eurót fizetnek egyetlen útért, ami 25 százalékkal kisebb összeg, mint a jelenlegi díj. "Amennyiben ez az ötlet beválik, akkor akár 9 millió euró többletbevételre tehetünk szert és nőhet az utasok száma is" - közölte Wiarda. Adatvédelmi okokból azonban a chipkártyákon semmilyen személyes adatot sem fognak tárolni, csupán egy azonosítószámot helyeznek el rajtuk.
A Német Közlekedési Vállalatok Szövetsége (VDV) már kidolgozott egy alkalmazást, amelynek előnye, hogy minden elérhető jegyrendszer kompatibilis egymással. Akinek tehát van egy chipkártyája, az elvileg bármelyik cég viszonylatain használhatja azt. Ahhoz azonban, hogy egy kártya egész Németországban alkalmazható legyen, még számos változtatásra van szükség. A jelenlegi német e-jegy szabvány különböző funkciók (pénz nélküli elektronikus fizetés, elektronikus jegy, automatikus tarifakeresés stb.) elérését biztosítja. Minden közlekedési cég maga dönti el, hogy a rendszerében melyik funkciókat támogatja.
Hazánkban a BKV is évek óta tervezi az elektronikus jegyrendszer bevezetését, kérdés azonban, hogy ez mikorra valósulhat meg.