SG.hu·

Idén is kialszanak egy órára a fények

Másfél évvel a Föld Órája program elindítása után a World Wild Fund for Nature (WWF) ismét arra kéri az embereket: szombaton egyetlen órára kapcsolják le a villanyt.

Az akció célja, hogy így hívják fel a figyelmet a környezetvédelemre és a klímaváltozásra. A kezdeményezés 2007-ben indult és viszonylag nagy érdeklődést váltott ki. Ezzel párhuzamosan ugyanakkor létrejött egy másik program is: a Fényt fel, amely arra próbálta meg felhívni a figyelmet, hogy az emberek használjanak energiatakarékos izzókat és készülékeket.

Voltak helyi programok is, 2007-ben például a Klíma Világnapon (december 8) a Greenpeace és a WWF közös energiatakarékossági akciót indított. Idén március 28-án, szombaton ismét megtartják a Föld Óráját, helyi idők szerint 20 óra 30 perces kezdettel. Az akciót támogatja Ban Ki-Moon, az ENSZ főtitkára, aki bejelentette, hogy március 28-án a világszervezet New York-i és több más épületének világítása is kialszik.

A kritikusok persze ezúttal is azzal érvelnek, hogy a lámpák leoltása, a számítógépek és a televíziók kikapcsolása helyett inkább mindenki vegyen energiatakarékos izzókat és készülékeket, mondván, annak több a haszna. Azt Eberhard Brandes, a WWF vezetője is elismerte, hogy ugyan mindez csak egy apró jel, de az ilyen figyelemfelkeltő akciókra szükség van. Ráadásul szerinte szükség van ilyen globális civil megmozdulásokra a környezetvédelem és a klímaváltozás elleni harc érdekében, hogy az emberek ezáltal gyakoroljanak nyomást a döntéshozókra.


Az idei akcióban 83 ország összesen 2398 városa, valamint 5481 szervezet és 18 783 cég vesz részt. A részvételre buzdító anyag kiemeli, hogy Sydneyből 2007-ben indult hódító útjára a mozgalom, amikor 2,2 millió család és üzleti vállalkozás kapcsolta le a villanyokat egy órára. Egy évvel később az eseményen már több mint 100 millió ember és 35 ország vett részt. 2008-ban egy órára elsötétült a Golden Gate híd, a római Colosseum, illetve Budapesten a Vár és a Lánchíd. A magyar főváros az elsők között csatlakozott a kezdeményezéshez, amelyet hazánkban számos cég és sajtóorgánum, valamint megyeszékhely és település támogat. A legtöbb település Görögországban csatlakozott az akcióhoz, megelőzve ezzel Kanadát és Ausztráliát. Magyarország az első 15 ország között van a csatlakozó településeket tekintve.

Kapcsolódó cikkek és linkek

Hozzászólások

Jelentkezz be a hozzászóláshoz.

© halgatyó2009. 03. 29.. 12:03||#65
Bocs. Általában (99.9%) amit írok, azt fejbõl írom, néha egy sajtcédulára firkantok néhány számot, de nem sértõdök meg ha valaki utánaszámol és felhívja a figyelmemet ha elszurtam
© halgatyó2009. 03. 29.. 11:59||#64
Az én adatom eléggé régi. Az arány a magyr ipar és gazdaság gyors változásai miatt eléggé ingadozik.
Viszonylag aktuális adatok itt : PDF file
© Molnibalage2009. 03. 28.. 21:02||#63
1/4-e? Én 7-8%-ról tudtam eddig.
© halgatyó2009. 03. 28.. 20:42||#62
Viszatérve ehhez a föld napja akcióhoz, pár kaján gondolat:

-- Miért csak a villanyt kapcsolják le? Tessék a gázt is!!!!!!!!!!!!!!!!!

-- Minden karakán résztvevõ aki épp autóban ül, AZONNAL KAPCSOLJA LE 1 ÓRÁRA AZ AUTÓ LÁMPÁJÁT :-)DDDDDDDDDDDDDDDDD (természetes kiválogatódás)

-- Tényleg: a föld napját (KIS f-fel) mikor tartják ?????!!!
A mezõgazdaság és az élelmiszer-termelés mintha nagyságrendekkel fontosabb lenne, mint ez a majomkodás!
© halgatyó2009. 03. 28.. 20:38||#61
A nagy erõmûvek hulladékhõjét nem igazán lehet felhasználni. Pakson (és másutt is) lakások fûtésûhez besegítenek vele, de két probléma van: 1.) a vízhõmérséklet alacsony (az erõmû hatásfok-növelése ezt teszi lehetõvé) 2.) a hulladék hõmennyiség óriási nagy egy kisváros igényeihez képest, a nagy erõmûvel általában messzebb vannak a nagy lélekszámú lakott helyektõl.
© halgatyó2009. 03. 28.. 20:35||#60
Ez egy kicsit sommás megállapítás, bár az ország -- és a külföldi országok is -- jelenlegi mûszaki kiépítettségét figyelembevéve igazad van.
Ugyanis az atomerõmûvek teljesítményét igen költséges lenne gyorsan változtatgatni, a napi áramszükséglet ingadozásai szerint.

Ha azonban kiépülne egy nagy energiatárolási kapacitás, akár víztározós csúcserõmû, akár valami más megoldás, akkor jöhetne a 100% is atomenergiából.

Megjegyzem -- a sajtó nem ír ilyesmiklrõl, pedig nagyon fontos -- : A MEGÚJULÓ ENERGIAFORRÁSOK JELENTÕS RÉSZARÁNYA A VILLAMOSNERGIA TERMELÉSBEN SOKKAL NAGYOBB ENERGIATÁROLÁSI KAPACITÁST KÖVETEL MEG, MINT AZ ATOMERÕMÛVEKRE ALAPOZOTT ENERGETIKA.
Ugyanis a megújuló energiaforrások NEM napi, hanem jelentõs ÉVSZAKOS ingadozást produkálnak, ehhez kell igazítani a tárolókapacitást.
© halgatyó2009. 03. 28.. 20:28||#59
Én egyáltalán nem számoltam, hogy az elektromos energiatermelésünk honnan származik. Az 5000 MW egy körülbelüli érték, amiben minden erõmûvünk bennevan.

Csupán azt számoltam ki, hogy Magyarország teljes energiafelhasználásának mekkora hányada a villanyáram termelésre fordított energiahordozó.
Ha a Magyarország által felhasznált kõolaj-EGYENÉRTÉK-ben az importált urán fûtõelemek nincsenek benne, akkor igazad van. Ha benne vannak, akkor viszont a 3-as szorzó az érvényes.

Nem vagyok biztos abban, hogy az urán bennevan a 30millió tonnában, az az igazság, hogy ezt a nyers adatot -- SAJNOS -- a részletek nélkül adták meg (KSH eredetû adat, valamelyik egyetemünk honlapjáról szedtem le.)

Továbbá: azt a részletet sem tudom biztosan, hogy az importált VILLAMOS energia benne van-e. Mert ugye annak a megtermeléséhez is elé kellett égetni valamilyen energiahordozót, tehát ha korrektek akarunk lenni, akkor azt az import energiát fel kell szorozni az átlagos egy-per-hatásfokkal, és így összegezni az energiafelhasználásunkba.
Mint tudjuk, Magyarország teljes villamosenergia fogyasztásának kb. 1/4-e importból származik (5-6 évvel ezelõtti adat)
© Molnibalage2009. 03. 28.. 13:40||#58
Bocs, kicsit félreolvastam. Te egy blokkról beszéltél.. Nem a csúcsfogyasztás 40%, csak a rossz adatot vetítettem rossz helyre. Felejds el az egészet ami írtam.

A %-os érték a teljes fogyasztásból évrõl évre változik. Asszem volt már 42% is.
© Alvarez9992009. 03. 28.. 13:27||#57
Ki állította, hogy Paks a magyar csúcsfogyasztásnak adja a 40%-át?

Paks elektromos teljesítménye meghaladja az 1600MW-ot, még a saját fogyasztás levonása után is. Persze a teljesítmény-kihasználás soha nem éri el a 100%-ot, karbantartás és egyebek miatt.

Amúgy tényleg nem éri el a 40%-ot, tudtommal 37% közül van, nézz utána, ha pontosabb adatra vagy kíváncsi. De egy nagyon durva becsléshez nem szükséges 1%-os pontosság.
© Molnibalage2009. 03. 28.. 13:08||#56
Paks elektromos teljesítménye 1600 MW nem? A magyar csúcsfogyasztás 6000 MW körül van. Hogyan jön ki így 40% Paks? Sehogy. Valami itt nem kerek.