Berta Sándor
Forestle - erdőmentés kereséssel
Az ausztrál Ecocho után újabb zöld böngésző, a Forestle jelent meg a piacon. A szoftvert egy német programozó fejleszti, aki a Google babérjaira tör.
Megoszlanak a vélemények arról, hogy egy online keresés mekkora energiát emészt fel. Egyes becslések szerint egyetlen kereséshez elhasznált árammennyiség elegendő lenne egy csészényi tea felmelegítéséhez vagy egy energiatakarékos lámpa egy órán át való működtetéséhez.
A Forestle atyja, egy a szász-anhalti Wittenbergben élő programozó ennél gyakorlatiasabb példákat sorol fel a kereső honlapján.
Azt állítja, hogy egy kereséssel 0,1 négyzetméternyi esőerdőt menthetnek meg a felhasználók. S hogy mindez hogy működik a gyakorlatban? Nos, az oldalon elhelyezett bannerekből befolyó reklámbevételeken megosztozik a Forestle és a The Nature Conservancy nevű amerikai természetvédelmi szervezet Adopt an Acre programja. A Nature Conservancy eddig világszerte 1,2 millió hektár földet mentett már meg. A program a Yahoo találatait jeleníti meg, a dizájn azonban saját fejlesztés. A kezdetekkor a Forestle partnere még a Google volt, azonban a konszern néhány nappal a tavaly augusztusi hivatalos indulás után felmondta az együttműködési megállapodást arra hivatkozva, hogy a Forestle a bannerekre való kattintásra ösztönzi a látogatókat. Mivel ez nem a Google érdeke, ezért a vállalat megszakította az együttműködését.
A Forestle fejlesztője ezzel szemben úgy vélte, hogy ezer keresésnél alig 50-szer klikkeltek az emberek a bannerekre. Az 50 kattintásból befolyó összeg 100 négyzetméter esőerdőt menthet meg. Minél többen kattintanak a hirdetésekre, ez a szám annál inkább nő. A program használói eddig közel 150 000 négyzetméter esőerdőt mentettek meg. Egy táblázat alapján egy internetező évente 100, ötven 5000, ötszáz pedig 50 000 négyzetméter esőerdőt menthet meg a pusztulástól. 5000 keresés a Vatikán, 50 000 a New York-i Central Park, 500 000 Manhattan, míg 5 millió New York város területének megfelelő méretű esőerdő megmentését jelentheti.
Sajnos, az értelmetlen keresések azonban a Forestle használatakor csak energiát emésztenek fel. Az Ecocho, a világ első környezetbarát keresője teljesen más módon működik. A szolgáltatás ingyenes és kizárólag reklámbevételekből finanszírozzák. A befolyó összeg egy részéből erdőket telepítenek. Érdekesség, hogy a Google tavaly az Ecochónak is hátat fordított, az indok az volt, hogy az Ecocho nem tartotta be a Google AdSense programjával kapcsolatos szerződési előírásokat.
Megoszlanak a vélemények arról, hogy egy online keresés mekkora energiát emészt fel. Egyes becslések szerint egyetlen kereséshez elhasznált árammennyiség elegendő lenne egy csészényi tea felmelegítéséhez vagy egy energiatakarékos lámpa egy órán át való működtetéséhez.
A Forestle atyja, egy a szász-anhalti Wittenbergben élő programozó ennél gyakorlatiasabb példákat sorol fel a kereső honlapján.
Azt állítja, hogy egy kereséssel 0,1 négyzetméternyi esőerdőt menthetnek meg a felhasználók. S hogy mindez hogy működik a gyakorlatban? Nos, az oldalon elhelyezett bannerekből befolyó reklámbevételeken megosztozik a Forestle és a The Nature Conservancy nevű amerikai természetvédelmi szervezet Adopt an Acre programja. A Nature Conservancy eddig világszerte 1,2 millió hektár földet mentett már meg. A program a Yahoo találatait jeleníti meg, a dizájn azonban saját fejlesztés. A kezdetekkor a Forestle partnere még a Google volt, azonban a konszern néhány nappal a tavaly augusztusi hivatalos indulás után felmondta az együttműködési megállapodást arra hivatkozva, hogy a Forestle a bannerekre való kattintásra ösztönzi a látogatókat. Mivel ez nem a Google érdeke, ezért a vállalat megszakította az együttműködését.
A Forestle fejlesztője ezzel szemben úgy vélte, hogy ezer keresésnél alig 50-szer klikkeltek az emberek a bannerekre. Az 50 kattintásból befolyó összeg 100 négyzetméter esőerdőt menthet meg. Minél többen kattintanak a hirdetésekre, ez a szám annál inkább nő. A program használói eddig közel 150 000 négyzetméter esőerdőt mentettek meg. Egy táblázat alapján egy internetező évente 100, ötven 5000, ötszáz pedig 50 000 négyzetméter esőerdőt menthet meg a pusztulástól. 5000 keresés a Vatikán, 50 000 a New York-i Central Park, 500 000 Manhattan, míg 5 millió New York város területének megfelelő méretű esőerdő megmentését jelentheti.
Sajnos, az értelmetlen keresések azonban a Forestle használatakor csak energiát emésztenek fel. Az Ecocho, a világ első környezetbarát keresője teljesen más módon működik. A szolgáltatás ingyenes és kizárólag reklámbevételekből finanszírozzák. A befolyó összeg egy részéből erdőket telepítenek. Érdekesség, hogy a Google tavaly az Ecochónak is hátat fordított, az indok az volt, hogy az Ecocho nem tartotta be a Google AdSense programjával kapcsolatos szerződési előírásokat.