Berta Sándor
Globális zenei adatbankká válna a Play.fm
Az eddig a DJ-knek és a kluboknak elérhető nonprofit internetes rádió a jövőben nyereségorientált globális zenei rendszerré akar válni. Azonban a jogi helyzet egyáltalán nem tisztázott.
A Play.fm-et 2004 áprilisában alapította Georg Hitzenberger és mára több mint 12 000 DJ-szettjének, rádiós műsorának és élő adásrészletének köszönhetően a világ egyik legátfogóbb zenei adatbankjává vált. A felvételek mindegyike 128 kbps-os minőségben készül. "A Play.fm rendszerében - különböző szervereken - jelenleg mintegy 1,8 terabyte adat található, amelyek biztosítják, hogy a szolgáltatás hatékonyan és az esetleges fennakadások esetén is zökkenőmentesen működjön" - közölte Georg Hitzenberger.
Az adatbázis folyamatosan nő, mert mind a DJ-knek, mind a felhasználóknak óriási igényük van rá egyrészt megjelenési lehetőségként, másrészt online katalógusként. A DJ-k feltölthetik anyagaikat és azokhoz tartozó fájlokat. A lejátszási listákat később bárki módosíthatja, azokat akár a felhasználók is kiegészíthetik, szerkeszthetik. A vezető szerint az egész rádió a wikikhez hasonlóan működik és széleskörű lehetőségeket nyújt az alkotóknak. A művészek például időjelzésekkel láthatják el az anyagaikat, amelyeknek köszönhetően könnyebben megállapítható, hogy egy számon belül hol kezdődik egy új rész és ezt a hallgatók is azonnal észrevehetik.
S hogy mik a jövőbeni tervek? Nos, Hitzenberger elmondta, hogy új ötleteket akarnak kipróbálni, jobban koncentrálnának a web 2.0-s alkalmazásokra és nyereségessé tennék a vállalkozást. Az oldalt jelenleg havonta 60 000-en látogatják, az öttagú csapat ezt a számot jelentősen növelni akarja. "Azt reméljük, hogy a látogatók száma gyorsan fog emelkedni, mert így nagyobb hirdetési kampányokat kezdhetünk el" - nyilatkozta a rádió alapítója.
Elképzelésekből nincs hiány. Az egyik ötlet szerint globális hálózatot hoznának létre, amely külföldi klubokból állna és amelyek műsorait a rádió rendszeresen a programjára tűzné. Az első szórakozóhelyekkel már meg is kezdődtek a tárgyalások. Az együttműködés megvalósulásáig a még nagyobb ismertséget akár az egyszerű felhasználók is biztosíthatják. Ehhez elegendő csak átküldeni az ismerőseiknek a közösségi portálokon a Play.fm linkjét. Egy másik elképzelés a Play.fm iPhone-os változatának kifejlesztését célozza, de felmerült az a lehetőség is, hogy létrehoznak egy WLAN rádiós szoftvert. Utóbbi esetében a felhasználók a lejátszási listákat egyetlen gombnyomással exportálhatnak a WLAN-rádiókhoz és így a kedvenc számaikat bárhol hallgathatnák.
A legnagyobb problémát jelenleg a tisztázatlan jogi helyzet jelenti. A jogalkotók ugyanis nem hoztak világos szabályokat az online rádiókra vonatkozóan. "Sok kiadóval kapcsolatban vagyunk, de nem tárgyalhatunk a világ összes kiadójával. Remélem, hogy hamarosan kialakul a szükséges törvényi háttér" - ecsetelte a pillanatnyi szituációt a Play.fm vezetője. A mostani úgynevezett Metashop-rendszer automatikusan azokba az online boltokba irányítja a felhasználókat, ahol az adatbázisban kiválasztott anyagok digitális másolásvédelem nélküli MP3-as vagy WAV formátumú változatai megvásárolhatók. A jelenlegi partnerek között van a Discogs, a SoulSeduction, a DJTunes és a Finetunes. Hamarosan megköthetik az együttműködési megállapodást a Beatport és a Juno Downloads oldalakkal.
A Play.fm-et 2004 áprilisában alapította Georg Hitzenberger és mára több mint 12 000 DJ-szettjének, rádiós műsorának és élő adásrészletének köszönhetően a világ egyik legátfogóbb zenei adatbankjává vált. A felvételek mindegyike 128 kbps-os minőségben készül. "A Play.fm rendszerében - különböző szervereken - jelenleg mintegy 1,8 terabyte adat található, amelyek biztosítják, hogy a szolgáltatás hatékonyan és az esetleges fennakadások esetén is zökkenőmentesen működjön" - közölte Georg Hitzenberger.
Az adatbázis folyamatosan nő, mert mind a DJ-knek, mind a felhasználóknak óriási igényük van rá egyrészt megjelenési lehetőségként, másrészt online katalógusként. A DJ-k feltölthetik anyagaikat és azokhoz tartozó fájlokat. A lejátszási listákat később bárki módosíthatja, azokat akár a felhasználók is kiegészíthetik, szerkeszthetik. A vezető szerint az egész rádió a wikikhez hasonlóan működik és széleskörű lehetőségeket nyújt az alkotóknak. A művészek például időjelzésekkel láthatják el az anyagaikat, amelyeknek köszönhetően könnyebben megállapítható, hogy egy számon belül hol kezdődik egy új rész és ezt a hallgatók is azonnal észrevehetik.
S hogy mik a jövőbeni tervek? Nos, Hitzenberger elmondta, hogy új ötleteket akarnak kipróbálni, jobban koncentrálnának a web 2.0-s alkalmazásokra és nyereségessé tennék a vállalkozást. Az oldalt jelenleg havonta 60 000-en látogatják, az öttagú csapat ezt a számot jelentősen növelni akarja. "Azt reméljük, hogy a látogatók száma gyorsan fog emelkedni, mert így nagyobb hirdetési kampányokat kezdhetünk el" - nyilatkozta a rádió alapítója.
Elképzelésekből nincs hiány. Az egyik ötlet szerint globális hálózatot hoznának létre, amely külföldi klubokból állna és amelyek műsorait a rádió rendszeresen a programjára tűzné. Az első szórakozóhelyekkel már meg is kezdődtek a tárgyalások. Az együttműködés megvalósulásáig a még nagyobb ismertséget akár az egyszerű felhasználók is biztosíthatják. Ehhez elegendő csak átküldeni az ismerőseiknek a közösségi portálokon a Play.fm linkjét. Egy másik elképzelés a Play.fm iPhone-os változatának kifejlesztését célozza, de felmerült az a lehetőség is, hogy létrehoznak egy WLAN rádiós szoftvert. Utóbbi esetében a felhasználók a lejátszási listákat egyetlen gombnyomással exportálhatnak a WLAN-rádiókhoz és így a kedvenc számaikat bárhol hallgathatnák.
A legnagyobb problémát jelenleg a tisztázatlan jogi helyzet jelenti. A jogalkotók ugyanis nem hoztak világos szabályokat az online rádiókra vonatkozóan. "Sok kiadóval kapcsolatban vagyunk, de nem tárgyalhatunk a világ összes kiadójával. Remélem, hogy hamarosan kialakul a szükséges törvényi háttér" - ecsetelte a pillanatnyi szituációt a Play.fm vezetője. A mostani úgynevezett Metashop-rendszer automatikusan azokba az online boltokba irányítja a felhasználókat, ahol az adatbázisban kiválasztott anyagok digitális másolásvédelem nélküli MP3-as vagy WAV formátumú változatai megvásárolhatók. A jelenlegi partnerek között van a Discogs, a SoulSeduction, a DJTunes és a Finetunes. Hamarosan megköthetik az együttműködési megállapodást a Beatport és a Juno Downloads oldalakkal.