Gyurkity Péter

nVidia: előtérben a PhysX és az MI

Közeledik az idei GDC, amire az nVidia és az AMD eltérő tervekkel készül: előbbi a fizikai számításokat, valamint a mesterséges intelligenciát helyezi előtérbe, míg utóbbi a DirextX 11-re koncentrál.

A két rivális terveiről több forrás is beszámolt, ezekből pedig kiderül, hogy az nVidia és az AMD másként fogadja majd a Windows 7-tel érkező DirectX 11 technológiát (amely várhatóan még idén széles körben elérhető lesz). Míg ugyanis az nVidia szerint nem érdemes előrerohanni, és jobban megéri növelni, feljavítani a DirectX 10 esetében elérhető sebességet, addig az AMD rögtön váltana, hogy ezzel is népszerűsítse majd az új generációt.

A március 23. és 27. között megrendezésre kerülő Games Developer Conference alatt az nVidia több előadást is tart majd, ezeknél azonban a főszerep nem a Microsoft új szabványának, hanem két meglévő megoldásnak jut majd. A résztvevőknek egyrészt a PhysX motor, vagyis a fizikai számítások GPU-n történő végrehajtásának előnyeit ecsetelnék (amely nem mellesleg a napokban a PlayStation 3 konzolon is elérhetővé vált a játékfejlesztő cégek számára), emellett pedig a grafikus chipet a mesterségi intelligencia, avagy az AI-számítások elvégzésére is befognák. Itt természetesen az optimalizációt emelik ki, hiszen úgy vélik, hogy a jelenleg elérhető hardveren a DirectX 10 játékok nem száguldanak éppenséggel csúcssebességen, vagyis a hamarosan érkező új generáció (a DirextX 11 grafikus vezérlők) elsődleges feladata ezen sebesség gyorsítása lesz majd.

Az AMD ettől eltérően vélekedik a grafikus kártyák új generációjáról, amelyekkel a vadonatúj DirectX 11 esetében is egycsapásra elérhető lesz a hardveres támogatás. Számukra éppen ez jelenti a legfontosabb fejleményt, vagyis (ahogy azt mostanában megszokhattuk), az új szabvány támogatására ezúttal is ők helyezik majd elsőként a hangsúlyt. Úgy vélik, hogy a támogatással a legszebb grafika lesz elérhető az új hardvereken, a "hardware tesselation" és egyéb funkciók mellett ugyanis a szabvány a fizikai számításokban, valamint a post-processing effekteknél is sokat javít majd. Arról még nincs szó, hogy az új grafikus chipek pontosan mikor jelennek meg, ám erre még az idei évben biztosan sor kerül.

Az eltérő taktika alkalmazása komoly kihatással lehet a piaci erőviszonyok alakulására: az nVidia kissé lemaradhat és lassíthatja a DirectX 11 játékok elterjedését, bár ennek pontos következményeit egyelőre még megjósolni sem lehet.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Sanyix #20
    Meg azért, mert jelenleg nincs dx10-es játék... csak dx10-es-nek mondott 1-2 dx10-es effektet használó dx9-es játék, vagy olyan amit dx10-esnek is mondanak, és közben full dx9 (krájszisz).
  • szily3 #19
    Sanyix: Hát, nekem ugyanazon a hardvaren az XP-s dx9 joval tobb fpst produkalt, mint a Vista-s dx 10 :D Persze ez nagyjából a Vista miatt van. Meg dx 10re állítólag könnyebb programozni is.
  • dez #18
    "de be kell hogy valljam a jővő: a hologram lézeré,és a hologram érintöképernyös kijelzöé,és ha jók az ismereteim, akkor a kovetkező 5 évben ezek fognak jobban elterjedni"

    Előbb fel kellene találni őket. :P Te a stereo-3D-re gondolsz, ami a szemeknek függetlenül 1-1 eltérő térbeli nézetű, de önmagában sík képet mutat, és abből jön létre egyfajta térhatás, némi kompromisszumokkal.
  • Sanyix #17
    A lényeg az, hogy:

    az nvidia vergődik. Pár hónapja még mondogatták hogy ők bizony leszarják a 10-et, majd a 11-el fognak ők ütni. Mostmár nem olyan fontos ergo-> nem hogy a dx10.1-et, de még a 11-et se nagyon tudják követni, uh úgy tesznek mintha már nem is érdekelné őket.
    physix bukta, dx11-ben jön a compute shader, közös felület bármilyen számításra (fizikára is), és nem csak ilyen only nv izé.

    dx11 főleg a programozásban, és szoftveresen hoz újdonságot, kb az újításai 90%-a szofveres, és mivel az ati kártyákban 2000-res széria óta vannak olyan dx10-ben nem szabványos dolgok, amik 11-ben válnak szabványossá, az ati kártyák, már most félig dx11 kompatilisek, hardveresen is.

    dx10 és 9 között kva nagy különbség van, max az nem látja aki a krájszisz és hasonló dx9-es szarokból indul ki, vagy csak a látványt nézi, nem az fps-t ugyan azon a hardveren...
  • valaé valaé ná #16
    A MS-nál mindig a páratlan számú DirectX-ek sikerültek jóra és terjedtek el, úgyhogy lehet reménykedni a 11-ben.
  • Gabesz84 #15
    Ja, csak sokan azt felejtik el hogy a DX10 es 11 kozott nincs az a szakadek ami a 9 es a 10 kozott van. DX11 fel fog menni Vistara is nem csak win7-en lesz elerheto, innentol meg nagyobb felhasznalo taborra szamithat, meg ha nincs is ala dx11 kompatibilis hardver.
  • L3zl13 #14
    A dx9 és 10 között is nagy a különbség. Csak éppen nem látványban.

    A Vista viszonylagos népszerűtlensége miatt sok játék fejlesztő nem vette a fáradtságot, hogy dx10-re IS megcsinálja a grafikát (dx9-re kénytelenek voltak, ha nem akarták bebukni a jóval nagyobb XP-s vásárlóréteget).
  • L3zl13 #13
    "ha jók az ismereteim, akkor a kovetkező 5 évben ezek fognak jobban elterjedni"

    Nem jók.
  • jaspercry #12
    hajrá AMD(ATI)
  • jaspercry #11
    ebben igazad van én a mai napon dx9-et használom ...de fejlödni kell!
    dx9-dx10kozott nincsa akkora külömbség(már ez egyéni véleményem,lehet hogy 32"lcd-n(egy profin jol beállitva nagy a külömbség,de ezt még nem láttam)
    az egyik cég drága élvonalbeit készít(AMD)a másik minket játékosokat szolgáll ki!!!(remélem a "régi" játékok,amik most még ujjnak számitanak,lehetöség nyillik valos 3d-ben játszani(holotv,holo lézer projector,stb)az lenne ámm a nagy durranás!