Gyurkity Péter
nVidia: előtérben a PhysX és az MI
Közeledik az idei GDC, amire az nVidia és az AMD eltérő tervekkel készül: előbbi a fizikai számításokat, valamint a mesterséges intelligenciát helyezi előtérbe, míg utóbbi a DirextX 11-re koncentrál.
A két rivális terveiről több forrás is beszámolt, ezekből pedig kiderül, hogy az nVidia és az AMD másként fogadja majd a Windows 7-tel érkező DirectX 11 technológiát (amely várhatóan még idén széles körben elérhető lesz). Míg ugyanis az nVidia szerint nem érdemes előrerohanni, és jobban megéri növelni, feljavítani a DirectX 10 esetében elérhető sebességet, addig az AMD rögtön váltana, hogy ezzel is népszerűsítse majd az új generációt.
A március 23. és 27. között megrendezésre kerülő Games Developer Conference alatt az nVidia több előadást is tart majd, ezeknél azonban a főszerep nem a Microsoft új szabványának, hanem két meglévő megoldásnak jut majd. A résztvevőknek egyrészt a PhysX motor, vagyis a fizikai számítások GPU-n történő végrehajtásának előnyeit ecsetelnék (amely nem mellesleg a napokban a PlayStation 3 konzolon is elérhetővé vált a játékfejlesztő cégek számára), emellett pedig a grafikus chipet a mesterségi intelligencia, avagy az AI-számítások elvégzésére is befognák. Itt természetesen az optimalizációt emelik ki, hiszen úgy vélik, hogy a jelenleg elérhető hardveren a DirectX 10 játékok nem száguldanak éppenséggel csúcssebességen, vagyis a hamarosan érkező új generáció (a DirextX 11 grafikus vezérlők) elsődleges feladata ezen sebesség gyorsítása lesz majd.
Az AMD ettől eltérően vélekedik a grafikus kártyák új generációjáról, amelyekkel a vadonatúj DirectX 11 esetében is egycsapásra elérhető lesz a hardveres támogatás. Számukra éppen ez jelenti a legfontosabb fejleményt, vagyis (ahogy azt mostanában megszokhattuk), az új szabvány támogatására ezúttal is ők helyezik majd elsőként a hangsúlyt. Úgy vélik, hogy a támogatással a legszebb grafika lesz elérhető az új hardvereken, a "hardware tesselation" és egyéb funkciók mellett ugyanis a szabvány a fizikai számításokban, valamint a post-processing effekteknél is sokat javít majd. Arról még nincs szó, hogy az új grafikus chipek pontosan mikor jelennek meg, ám erre még az idei évben biztosan sor kerül.
Az eltérő taktika alkalmazása komoly kihatással lehet a piaci erőviszonyok alakulására: az nVidia kissé lemaradhat és lassíthatja a DirectX 11 játékok elterjedését, bár ennek pontos következményeit egyelőre még megjósolni sem lehet.
A két rivális terveiről több forrás is beszámolt, ezekből pedig kiderül, hogy az nVidia és az AMD másként fogadja majd a Windows 7-tel érkező DirectX 11 technológiát (amely várhatóan még idén széles körben elérhető lesz). Míg ugyanis az nVidia szerint nem érdemes előrerohanni, és jobban megéri növelni, feljavítani a DirectX 10 esetében elérhető sebességet, addig az AMD rögtön váltana, hogy ezzel is népszerűsítse majd az új generációt.
A március 23. és 27. között megrendezésre kerülő Games Developer Conference alatt az nVidia több előadást is tart majd, ezeknél azonban a főszerep nem a Microsoft új szabványának, hanem két meglévő megoldásnak jut majd. A résztvevőknek egyrészt a PhysX motor, vagyis a fizikai számítások GPU-n történő végrehajtásának előnyeit ecsetelnék (amely nem mellesleg a napokban a PlayStation 3 konzolon is elérhetővé vált a játékfejlesztő cégek számára), emellett pedig a grafikus chipet a mesterségi intelligencia, avagy az AI-számítások elvégzésére is befognák. Itt természetesen az optimalizációt emelik ki, hiszen úgy vélik, hogy a jelenleg elérhető hardveren a DirectX 10 játékok nem száguldanak éppenséggel csúcssebességen, vagyis a hamarosan érkező új generáció (a DirextX 11 grafikus vezérlők) elsődleges feladata ezen sebesség gyorsítása lesz majd.
Az AMD ettől eltérően vélekedik a grafikus kártyák új generációjáról, amelyekkel a vadonatúj DirectX 11 esetében is egycsapásra elérhető lesz a hardveres támogatás. Számukra éppen ez jelenti a legfontosabb fejleményt, vagyis (ahogy azt mostanában megszokhattuk), az új szabvány támogatására ezúttal is ők helyezik majd elsőként a hangsúlyt. Úgy vélik, hogy a támogatással a legszebb grafika lesz elérhető az új hardvereken, a "hardware tesselation" és egyéb funkciók mellett ugyanis a szabvány a fizikai számításokban, valamint a post-processing effekteknél is sokat javít majd. Arról még nincs szó, hogy az új grafikus chipek pontosan mikor jelennek meg, ám erre még az idei évben biztosan sor kerül.
Az eltérő taktika alkalmazása komoly kihatással lehet a piaci erőviszonyok alakulására: az nVidia kissé lemaradhat és lassíthatja a DirectX 11 játékok elterjedését, bár ennek pontos következményeit egyelőre még megjósolni sem lehet.