Gyurkity Péter

Hazájukban vásárolnak az európai netezők

Folyamatosan növekszik az interneten termékeket és szolgáltatásokat vásárló európaiak aránya, ám a legtöbben továbbra is saját hazájukban nézelődnek, a nemzetközi megrendeléseknél hiányzik ugyanis az alapvető bizalom.

Többek között erre mutat rá az Európai Bizottság megbízásából elkészített, most közzétett felmérés, amely magyar nyelven is elérhető. A készítők kiemelték, hogy bár 2006 és 2008 között jelentős mértékben nőtt az internetezők között az online vásárlásokba fektetők aránya, az egyéb országokból termékeket rendelők részvétele egyáltalán nem vált erősebbé.

Az említett időszak végére az Európai Unió internetező polgárainak immár nem 27, hanem 33 százaléka rendelt legalább egy terméket valamilyen online megoldáson keresztül. Ez mindenképpen szép eredménynek számít, még ha az nem is nagyon meglepő, hogy itt is a skandináv országok vezetik a ranglistát. Dánia, Norvégia, Svédország, Finnország, valamint Izland esetében ugyanis a netezők több mint 90 százaléka rendelt már az interneten, míg a közösség három legnépesebb országában, az Egyesült Királyságban, Franciaországban, valamint Németországban ez az arány 50 százalék körüli - ami szintén nem lebecsülendő.

Rögtön szembetűnik azonban, hogy a legtöbben kizárólag saját országukból rendelték meg a kiszemelt árucikkeket, a nemzetközi tranzakcióktól ugyanis a többség továbbra is elzárkózik. Ebben nemcsak a nyilvánvaló földrajzi, nyelvi, illetve pénzügyi akadályok játszanak szerepet, hanem az alapvető bizalom hiánya is, amelyet a politikai és gazdasági közösség megléte, valamint a szolgáltatások fejlődése sem tudott kellőképpen ellensúlyozni. Ez némiképp cáfolja azon vélekedéseket, hogy hazánkban az érthető elmaradottság játszik főszerepet az online rendelések alacsony arányában - úgy látszik, hogy a nyugat-európai országok esetében sem tökéletes a helyzet, pedig ott minden adott a gyors növekedéshez.

Az illetékesek szeptemberre ígérik a részletes tanulmányt a főbb akadályokat illetően, ezúttal kizárólag a nemzetközi tranzakciókra fókuszálva.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • bakagaijin #7
    A bizalom hiánya, az... Véletlenül sem az, hogy a posta dupla vagy háromszoros díjat számol fel országhatáron átívelő szállításnál. Ami ócsó cuccnál már jelentős különbség.

    Vagy ahogy az sem indok, hogy a gyártók bizonyos termékeknél felosztották az országokat és kiadták a boltoknak ukázba szerződésben, hogy egész egyszerűen NEM SZÁLLÍTHATNAK más országba. Ez a helyzet ha valaki pl. nyomtatót akar vásárolni... Látom, hogy más országban olcsóbb, de egyszerűen nem szállít. Persze pont annyival olcsóbb, hogy ha egy havert megkérek az adott országban hogy ugyanmár a postán proxy-zza tovább nekem a dobozt akkor a postaköltség miatt már ne érje meg...

    De az sem indok természetesen hogy az árukeresők (pricerunner, kelkoo és tsai) csak egy adott ország kínálatában keresnek. Azaz végig kell zongorázni az összes EU-s domainben a megfelelő árukeresőkkel, hogy na az vajon mennyiért szállít ide, ha egyáltalán.

    Nem, mindezek nem indokok. A fő porbléma az, hogy az emberek bizalmatlanok. Természetesen... BS
  • redgreen #6
    Köszönjük a javítást.
  • redgreen #5
    Kedves Péter, a magyarban létező "beruház" ige alakja ellenére nem igekötős! Így, egyben írandó, mindig. Tehát többesszám harmadik személyben helyesen "beruháznak".

    Egyelőre a Postával (magyar és külföldi) a többi fórumozóhoz hasonlóan nekem is meglepően pozitív tapasztalataim vannak, de természetesen ismerem a nemzetközi kicserélőről szóló rémtörténeteket, ezért mindig bennem van a félsz egy-egy nagyobb értékű külföldi rendelésnél. Talán az informatikai infrastruktúra fejlesztésével növelhető lenne a biztonságérzet, hiszen sokkal jobban bízom egy olyan szolgáltatásban (címzettként és feladóként is), amiben naprakészen vagy akár óránként frissítve láthatom, hol jár éppen a csomagom. Vannak olyan országok, ahol ezt sikerrel megoldották, sőt a futárszolgálatoknál már itt is régóta alap dolognak számít. Éppen ideje lenne a Magyar Királyi Postánál is bevezetni egy ilyet, és akkor pontosan lehetne látni, hogy hol, kinél tűnt el a küldemény. Talán azután lekerülhetnénk pár webáruház feketelistájáról, és úgy általában is olcsóbb lehetne a postaköltség, ha kis hazánkba rendelünk.
    MPL-nél vannak próbálkozások, de sem a naprakészség, sem pedig a pontosság nem kielégítő.
  • Griphons #4
    Nekem már tünt el csomag a postán, de szerencsére az átutalást intéző PayPal simán visszacsikarta a pénzemet a feladótól :) postaköltséggel együtt.
    Egyébként apróbb dolgokat megéri rendelni külföldről, mert bár a postaköltség általában az áru árának többszöröse is lehet, még így is megéri külföldről rendelni, mint idehaza megvenni.
    Pl: tavaly decemberben rendeltem 8Gb-s 3' colos kijelzős MP4 lejátszót. Postaköltséggel együtt 52$ volt, 2 hét alatt ideért. Akkori áron az kb 15000 HUF volt. Aki azt mondja nem érte meg az hazudik, vagy fényezi magát.

    A külföldi vásárlásban az egyetlen rizikót a magyar posta jelenti.
  • kukacS3K #3
    a posta szerintem se annyira gáz plusz általában csomagküldővel küldik a dolgokat, szerintem az a legnagyobb gond hogy annyi vámmal amennyit ráraknak már bőven nem éri meg külföldről mert akkor már ittis ugyan annyi
  • Vorpal #2
    Na - hát ilyen a bizalom hiánya.D

    Nekem csak jó tapasztalatom van eddig a postával - és csak külföldről vásároltam on-line - volt eset, hogy nem mentem érte és visszaküldték Amerikába - ahol visszafizettek.

    Korrekt - de szabályozni kéne legalább az EUn belül sürgősen.
  • nirriti #1
    A legnagyobb akadály talán, hogy külföldről jövő dolgokat rendszeresen megdézsmálja a posta, sok cég már nem is hajlandó ide semmit se küldeni, aki meg mégis azzal meg agyonbiztosítttatja a szegény vásárló a dolgot, vagy a melóhelyére rendeli.
    És sajnos ez nem új keletű probléma, de ezen se kell sokat vizsgálni, elég megkérdezni pár embert aki szokott bevásárolni neten külföldről.