Dunai Ádám
A francia e-boltosok nem félnek a válságtól
Legalábbis karácsonyig nem. A kereskedők tovább dúdolhatják a Franciaországban már lassan megunt fázisukat: "Az én kis vállalkozásom bizony nem ismeri a válság szót!"
Az Internetes Kereskedők Szövetsége (Frevad) legújabb felmérése alapján az eladási mutatók elérik a 4,9 milliárd eurót 2008 harmadik negyedévében. Ez a szám nem csak elsőre tűnik hatalmasnak, a statisztikák szerint 27%-os fejlődés tapasztalható ebben az évben az üzletágban. Mindazonáltal az elmúlt 9 hónap átlagos 30%-ához képest már nem tűnik kiugrónak a szám. "A kereskedelemnek sikerült dinamikusnak maradnia, egy eléggé nehéz helyzetben is" - jegyezte meg Marc Lolivier, a Frevad kutatási igazgatója. "A piacon érezhető általános hangulat az óvatosság, a megfontoltság és a bizakodás, hiszen az e-kereskedelem eredményei csökkentik a gazdasági helyzet okozta sokkhatást."
A harmadik negyedév kilátásai mindenképp bizalomkeltők. Először is, a várt eredményeket hozta a szektor, másodjára pedig megugrott az interneten vásárolók száma: a Médiamétrie (kommunikációs és médiahasználati felméréseket végző cég) legújabb jelentése szerint 10 internetező közül több mint 7 már vásárolt az internet segítségével. Velük együtt így már 22,6 millióra növekedett az interneten vásárlók tábora; ez a múlt évhez képest 3 milliós növekedés. Jelentőségét mégsem pusztán maga a szám nagysága okozza, hanem legfőképp az, hogy ez a 3 millió főleg az 50 év felettiek és a kevésbé tehetősek köréből került ki. "A vásárlók bizalma nem csökkent, sőt, ellenkezőleg" - folytatta Bertrand Krug a Médiamétrie/NetRatings jelentésének készítője. "Egy ilyen gazdasági válságban az internet ugyanazt a megszokott teljesítményt nyújtja."
Megjegyzendő, hogy Franciaországban a virtuális boltnyitások száma még mindig felfelé ível - 39%-kal növekedett egy év alatt! -, és az aktív e-boltok száma lassan eléri a 45 000-et. Ugyanilyen fejlődést mutat az elektronikus átutalások száma. "Az átutalások száma ugyan nő, de egy erős törés azért tapasztalható a kiadások mértékében" - pontosított Marc Lolivier.
A Frevad megállapította, hogy az átlagos bevásárló kosár értéke 93 euró körül mozog, de ez az első eset, hogy ez a szám nem emelkedik jelentősen negyedévről negyedévre. A jelenlegi várható növekedés csupán 2 és 4% között ingadozik "Itt látható a gazdasági válság hatása" - jegyezte meg a Fevad igazgatója. Szerinte az internetezők már nem vásárolnak olyan meggondolatlanul, mint eddig. Ez a tendencia az egyre szélesedő lehetőségek, s változatos árak miatt is érthető.
Az öt piacvezető honlap (Ciao, Yahoo Shopping, LeGuide.com, Twenga, Shopping.com) körülbelül 10 millió embert ér el Franciaországban, ami 10 internetező közül 3-at jelent - mutat rá a Médiamétrie. Ez könnyebben megérthető, ha tudjuk, hogy az internetes vásárlást főleg azért választják a felhasználók, mert úgy vélik, hogy itt kapják meg a leg ár-értékarányosabban az általuk kiválasztott terméket. - fűzi hozzá a felmérést végző cég.
A harmadik negyedév értékelése szeptember végére lezárult, még a gazdasági visszaesés előtt. Emiatt főleg az ünnepi időszak eladási mutatóinak becslése okoz fejtörést. A kérdésre már meg is született a válasz: a Frevad kezdetben 5 százalékpontos gyengülést vár, ami a negyedik negyedévre 22%-os várható emelkedést jelent. A fenti hipotézis szerint az év végére 3,8 milliárd eurós forgalom várható, ami egy erős karácsonyt feltételez.
Az internetezők 68%-a tervezi, hogy neten rendeli meg a karácsonyi ajándékot. A Fevad jelenleg 20 milliárd euróban állapította meg a becsült forgalmat a 2008-as évre. "Rengeteg vállalat érhető el az interneten, ami tovább bonyolítja a helyzetet. Nyugodtan nézünk a nehézségek elé, mivel az internet csatornái jól átjárhatók. Sok cég tisztában van a nehézségekkel, s szembe tud nézni velük egyedül is." - fejezte be François Momboisse, a Fevad vezérigazgatója.
Az Internetes Kereskedők Szövetsége (Frevad) legújabb felmérése alapján az eladási mutatók elérik a 4,9 milliárd eurót 2008 harmadik negyedévében. Ez a szám nem csak elsőre tűnik hatalmasnak, a statisztikák szerint 27%-os fejlődés tapasztalható ebben az évben az üzletágban. Mindazonáltal az elmúlt 9 hónap átlagos 30%-ához képest már nem tűnik kiugrónak a szám. "A kereskedelemnek sikerült dinamikusnak maradnia, egy eléggé nehéz helyzetben is" - jegyezte meg Marc Lolivier, a Frevad kutatási igazgatója. "A piacon érezhető általános hangulat az óvatosság, a megfontoltság és a bizakodás, hiszen az e-kereskedelem eredményei csökkentik a gazdasági helyzet okozta sokkhatást."
A harmadik negyedév kilátásai mindenképp bizalomkeltők. Először is, a várt eredményeket hozta a szektor, másodjára pedig megugrott az interneten vásárolók száma: a Médiamétrie (kommunikációs és médiahasználati felméréseket végző cég) legújabb jelentése szerint 10 internetező közül több mint 7 már vásárolt az internet segítségével. Velük együtt így már 22,6 millióra növekedett az interneten vásárlók tábora; ez a múlt évhez képest 3 milliós növekedés. Jelentőségét mégsem pusztán maga a szám nagysága okozza, hanem legfőképp az, hogy ez a 3 millió főleg az 50 év felettiek és a kevésbé tehetősek köréből került ki. "A vásárlók bizalma nem csökkent, sőt, ellenkezőleg" - folytatta Bertrand Krug a Médiamétrie/NetRatings jelentésének készítője. "Egy ilyen gazdasági válságban az internet ugyanazt a megszokott teljesítményt nyújtja."
Megjegyzendő, hogy Franciaországban a virtuális boltnyitások száma még mindig felfelé ível - 39%-kal növekedett egy év alatt! -, és az aktív e-boltok száma lassan eléri a 45 000-et. Ugyanilyen fejlődést mutat az elektronikus átutalások száma. "Az átutalások száma ugyan nő, de egy erős törés azért tapasztalható a kiadások mértékében" - pontosított Marc Lolivier.
A Frevad megállapította, hogy az átlagos bevásárló kosár értéke 93 euró körül mozog, de ez az első eset, hogy ez a szám nem emelkedik jelentősen negyedévről negyedévre. A jelenlegi várható növekedés csupán 2 és 4% között ingadozik "Itt látható a gazdasági válság hatása" - jegyezte meg a Fevad igazgatója. Szerinte az internetezők már nem vásárolnak olyan meggondolatlanul, mint eddig. Ez a tendencia az egyre szélesedő lehetőségek, s változatos árak miatt is érthető.
Az öt piacvezető honlap (Ciao, Yahoo Shopping, LeGuide.com, Twenga, Shopping.com) körülbelül 10 millió embert ér el Franciaországban, ami 10 internetező közül 3-at jelent - mutat rá a Médiamétrie. Ez könnyebben megérthető, ha tudjuk, hogy az internetes vásárlást főleg azért választják a felhasználók, mert úgy vélik, hogy itt kapják meg a leg ár-értékarányosabban az általuk kiválasztott terméket. - fűzi hozzá a felmérést végző cég.
A harmadik negyedév értékelése szeptember végére lezárult, még a gazdasági visszaesés előtt. Emiatt főleg az ünnepi időszak eladási mutatóinak becslése okoz fejtörést. A kérdésre már meg is született a válasz: a Frevad kezdetben 5 százalékpontos gyengülést vár, ami a negyedik negyedévre 22%-os várható emelkedést jelent. A fenti hipotézis szerint az év végére 3,8 milliárd eurós forgalom várható, ami egy erős karácsonyt feltételez.
Az internetezők 68%-a tervezi, hogy neten rendeli meg a karácsonyi ajándékot. A Fevad jelenleg 20 milliárd euróban állapította meg a becsült forgalmat a 2008-as évre. "Rengeteg vállalat érhető el az interneten, ami tovább bonyolítja a helyzetet. Nyugodtan nézünk a nehézségek elé, mivel az internet csatornái jól átjárhatók. Sok cég tisztában van a nehézségekkel, s szembe tud nézni velük egyedül is." - fejezte be François Momboisse, a Fevad vezérigazgatója.