Berta Sándor

Fogyasztói fórumokat manipulálnak a cégek?

Világszerte egyre népszerűbbek azok az oldalak, ahol a felhasználók megoszthatják egymással az egyes termékekről és szolgáltatásokkal kapcsolatban szerzett tapasztalataikat.

Fogyasztóvédők azonban most arra figyelmeztettek, hogy számos vállalat igyekszik a valódinál kedvezőbb színben feltüntetni magát és ezért hajlandók akár a fórumbejegyzéseket is módosítani vagy dicsérő megjegyzésekkel elárasztani a honlapokat. Gyakran derül ki, hogy egy terméket vagy szolgáltatást magasztaló bejegyzés írója valójában az adott cég munkatársa. Sok fogyasztói portálon szabályos dicshimnuszokat lehet találni például a mosógépekről: "szinte hangtalan motorral működnek", "a legjobb mosási eredmények érhetők el a segítségükkel a legalacsonyabb hőmérséklet mellett is", "csúcsminőség - szuperalacsony áron". A legtöbb mondat akár egy reklámból is származhatna és pont ez szúrt szemet a szakembereknek.

"A felhasználóknak nagyon óvatosan kellene bánniuk a fogyasztói fórumokon található bejegyzésekkel. A világhálón meglévő névtelenség ugyanis szinte felkínálja a vásárlók megtévesztésének a lehetőségét" - jelentette ki Georg Tryba, az Észak-Rajna-Vesztfáliai Fogyasztóvédelmi Központ munkatársa. Tryba évek óta figyelemmel kíséri a virtuális véleménymegosztó honlapokat. Tapasztalatai szerint gyakran derül ki, hogy egy-egy álnév mögött valójában nem egy egyszerű vásárló, hanem egy cég marketingrészlegének alkalmazottja bújik meg.

A szakember a legnagyobb problémának az emberek hiszékenységét tartja. A ciao.de, a doyoo.de és más hasonló oldalakat időközben sokan megbízhatóbb forrásnak tartják, mint mondjuk a nemzetközileg elismert Stiftung Warentestet. Ezt megerősítette a müncheni Consline piackutató cég legfrissebb felmérése is, Dirk Schachtner, a kutatás vezetője rámutatott, hogy a mai vásárlói döntéseket elsősorban a világhálón fellelt források határozzák meg. Az egyes honlapok látogatóinak zöme jobban megbízik egy névtelen bejegyzésben, mint egy hivatalos teszt eredményében.

Tény, hogy más vevők valódi tapasztalatainak komoly, akár döntő súlya is lehet, hiszen gyakran csak így válhatnak ismertté az olyan hibák, amiket egy rövid teszt nem deríthet ki. A gond csak akkor van, amikor a gyártók megpróbálják manipulálni a felhasználókat és a hamis bejegyzéseket használják fel döntéseik befolyásolására. A fogyasztóvédők érdekes tesztet végeztek. Tíz a Stiftung Warentest által elégtelennek minősített terméket választottak ki és megvizsgálták, hogy azokról korábban milyen fórumbejegyzések születtek. Tízből kilenc termék esetében szinte csak elégedett véleményt találtak. Ez mindenképpen elgondolkoztató.

A legnagyobb problémát az jelenti, hogy jelenleg a hamis írásokat közzétevő cégek vagy azok munkatársai ellen szinte egyáltalán nem, vagy csak ritkán lehet jogi úton fellépni. "Nagyon nehéz lenne levezetni, hogy itt valójában egy bűncselekmény valósul meg" - közölte Arthur Wetzel, a No Abuse In Internet (NAIIN) nevű civil szervezet elnöke.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Piel #18
    A vásárlásaim során szokásommá vált, hogy kikérem a barátaim, ismerőseim véleményét, és ha lehet kézből meg is nézem, ha lehet megpróbálom. Ha tetszik megveszem, ha nem tetszik nem veszem meg. Bárhol dicsérgetik, nem tud érdekelni. Ha ismerősi körömben nincs, akkor elmegyek egy olyan boltba (MM)ahol meg lehet nézni, esetleg ki lehet próbálni. Utána már meg lehet venni ott is, ahol olcsóbb. A boltosok lehet, hogy utálnak mint vevőt, de engem nem tud érdekelni. Én a fizetésemből élek, ők meg abból akarnak meggazdagodni. Ahol megpróbáltak egyszer is átverni, már akkor sem megyek be ha történetesen valamivel olcsóbban adnak valamit, amit a környezetemben lévő boltok is árulnak. Majd megveszem később, máshol. Ha meg nagyon nagy szükség van rá, akkor mérlegre teszem - Mi ér többet a pénz vagy az eszme? Mindig is fizetettnek tartottam az újságokban megjelenő teszteket. Elolvastam igaz, de csak a mag érdekelt, a többi ömlengést kidobtam az ablakon. Ha meg valamit nagyon dicsérnek, akkor az már gyanús.
  • ziipp #17
    Erre alaphangon azt mondom, hogy idióta, de ez egyszer eltekintek tőle.

    Egyébként ezeknek a vírus hozzászólásoknak nem kell feltétlenül pozitívnak lenniük, hiszen az is egy szempont lehet, hogy letörni a konkurenciát, és úgy piacot szerezni.
  • Vorpal #16
    Hát Magyarországon nem kell ilyentől tartanunk - itt vagy a fikázás megy vagy ezek szerint a reklám - de építő jellegű semmiképpen.
  • ziipp #15
    Én nem tapasztaltam ilyesmit, velem jó fejek voltak, és hamar segítettek. Nyilván a meg kell tudni választani a megfelelő hangnemet, hiszen nem mindig az eladó hibája, ha nem tudnak egyezségre jutni a felek.
    ___

    Ez csak egy példa volt, ráadásul még nem is legjobb. A hatást fokozhatnám a nagybetűk, központozás elhagyásával, igénytelen fogalmazással, hasonlók.

    Lehet, hogy majd csinálok egy ilyen céget, mert van még pár ötletem.
  • ziipp #14
    Egyenlőre elég bénák ezek a vírusmarketinges cégek, legalábbis szerintem. Akkor lesznek majd gondok, amikor majd rájönnek, hogyan kell ezt rendesen csinálni.
  • Lazarus #13
    Több forrásból kell informálódni, nem olyan bonyolult
  • zoozoo #12
    Akkor egy lépéssel közelebb járunk az igazsághoz, ha olyan fórumot olvasunk, ahol nemcsak pozitív vélemény van - ha minden jó és szép, akkor nagy valószínűséggel törölték a negatív hozzászólásokat, illetve a termék valami űber cucc.
  • pex #11
    Ugy tudom, az OTP-nel es a T-akarmiknel fizetett emberek bongeszik a forumokat es reagalnak a velemenyekre (nyilvan nem sajat velemenyt fogalmaznak meg). Ingyenes oldalokon ez van... Ezt is olvassak. Szerencsere Magyarorszagon kivul nem sok befolyasuk van.

  • BenceYCE #10
    Így van, az alapvető tájékozottságot nagyon is jól be lehet szerezni fórumokon. Nagy előnye pl. hogy a vásárlás tárgyát is módosíthatja egy-egy info, így az árak a boltokban könnyebben realizálódnak. Ezt csak az ellensúlyozza, hogy mindenért annyit kérnek amennyiért el lehet adni.
  • Sanyix #9
    Pl az asus pozitív példa...
    az ő fórumukon ott kérdezgetik őket, hogy mi a faszért nem képesek egy am3-mas cpu-kat is támogató chipsettel ellátott lapjukhoz, még az újabb am2+-os procikat támogató biost sem írni? Ők nem törlik ki a hozzászólást, bár szarnak is rá. Nem válaszolnak, nem is csinálnak semmit.