MTI

Az olvasás kárára interneteznek a gyerekek?

Miközben a tinédzserek olvasása és szövegértése a tesztek alapján nem javul, sőt, inkább romlik, dúl a vita arról, vajon hasznára válhat-e az ifjabb nemzedékeknek az internetezéssel töltött idő, amit sokan az olvasástól elrablott idővel azonosítanak.

A The International Herald Tribune cikke éppen azt a kérdést járta körül, hogy vajon mit is jelent az olvasás a digitális korban. Ez a téma az oktatáspolitikusokat éppúgy foglalkoztatja, mint az olvasásszakértőket, és a család szintjén természetesen a szülőket is. Sok hivatalos szakvélemény megfogalmazta, hogy az internet előtt töltött idő az olvasás ellensége, mert visszaveti az olvasottságot, leépíti a hosszú távú figyelmet és megfosztja a gyerekeket a csak az olvasással megszerezhető általános műveltségtől. Mások azonban azzal érvelnek, hogy az internet az olvasás egy új válfaját fejlesztette ki, s ezt sem az iskolának, sem a társadalomnak nem szabadna figyelmen kívül hagynia. A net ugyanis a passzív tévézés elől húzza el a fiatalokat, és arra készteti őket, hogy írjanak és olvassanak.

A televízió megjelenése óta ágálnak az aggodalmaskodók, hogy az elektronikus média el fogja sorvasztani az olvasást. Manapság azonban már úgy vélekednek az olvasáskutatók, hogy a neten lógva - és most mindegy, hogy a keresőprogramon szörföl az a kölyök vagy a britneyspears.org site-ot böngészi - mégiscsak valamiféle kapcsolatba kerül egy írott szöveggel. A net néhány fanatikusa viszont már odáig megy, hogy tagadja a könyvek értékét. Szerintük nem várható el a mai gyerekektől, hogy csak úgy szórakozásból elolvassák a Büszkeség és balítéletet. Sőt, úgy gondolják, hogy a tévétávirányítón és videojátékokon szocializálódott fiatal generáció számára pontosan az internet lehet az a forrás, amely olvasásra késztet.

Olvasásszakértők ezen a ponton csatlakoznak is a véleményükkel, hogy az online olvasástudás még kifejezetten hasznára is lehet a későbbiekben a digitális korszak munkaerőpiacára belépő ifjaknak. Ez már olyan elterjedt nézet, hogy a szakemberek szerint a gyerekek oktatásában egyforma hangsúlyt kellene kapnia a profi internetes tudásnak és a nyomtatott szövegből szerzett tudásnak. Jövőre egy nemzetközi kutatás keretében a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD), amely több mint 50 országban teszteli a 15 évesek szövegértését, matematika és természettudományi felkészültségét, bevezeti a digitális műveltség színvonalának mérését is egy elektronikus olvasási felméréssel.

Egy michigani oktatáspszichológus szerint a fiatalok, néhány idősebb nemzedékbelivel ellentétben, nem esnek kétségbe, ha nem sorról sorra kell olvasniuk valamit. "Ez jó, mert a világ sem soronként halad, és nem lehet szakaszokra vagy fejezetekre osztani" - magyarázta az egyetemi professzor. A hagyományos olvasás elkötelezettjei közül azonban vannak, aki azt állítják, hogy a netezés olyasmi, mint az evésnél az "üres kalória". Szálka a szemükben, hogy az interneten írók olyan argót használnak, amelynek láttán égnek áll a tanárok és szülők haja.

A szavak, képek, videók és hangok erdejében cikázva nem fejlődik, hanem romlik az olvasáskészség - mondják a konzervatívok. Ráadásul sok neten csüggő gyerek főként játszik, üzenetet vált, és csupa olyasmit művel, amihez roppant csekély olvasás társul. S míg az internet hívei kötik az ebet a karóhoz, hogy a képernyőn olvasott honlapokból, blogokból és cikkekből többet profitálhat valaki, mint egy könyvből, a szakértők arra is figyelmeztetnek, hogy a netolvasók sokszor nem tudják megítélni, hogy megbízható-e az információ, aminek birtokába jutnak.

Abban ugyanakkor már jó néhány olvasásszakértő egyetért, hogy ideje lenne kiszélesíteni az olvasás definícióját. Mert manapság a videók és képek interpretációja éppolyan fontos lehet, mint egy vers vagy regény elemzése.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Amcir #14
    ha példáúl az a kép egy műszaki rajz és te műszaki pályára mész...
  • Stirner #13
    Szánalmas ahogy megideologizálják a netet..Kell a net de nem az olvasás kárára.
    hogy többet tanulsz blogokból mint könyvekből az egyszerűen értelmetlen..többet mit? Műveltséget lehetetlen. Technikai tudást ha a blog technikai, igen.

    Hogy "videók és képek interpretációja fontosabb lehet mint vers vagy regény elemzése" az kb olyan mint "Lagzi Lajcsiban több a zenei kultúra mint Beethovenben"
  • Exen #12
    Egyetértek metaljesus-szel,anno még én is szótagolva tanultam olvasni, ma már meg csak úgy lazán egyben megy a gyerekeknek. Ez tényleg nem jó. Talán ha egy sima helyesírás ellenőrző programot beépítenének 1-2 azonnali üzenetküldőbe, mindjárt javulna az arány, jó lehet hogy csak kevesen használnák, de segítene egy ici-pici szerintem.
    Érdemes egyébként mindenfelől megvizsgálni a net hatásait, mert nagyon el lehet ferdíteni erre vagy arra, és az nem feltétlen igaz.
  • Ghoosty #11
    Részben egyet értek veled, de engem sokkal jobban zavar, hogy nem képesek tagolni megfelelően a mondatokat, ugyanis egy kifelejtett vessző teljesen megváltoztathatja egy mondat jelentését. Ellenben, ha helytelenül írják le a szavakat, nem igazán tud zavarni, mert ha azt írja: goja akkor ugyanúgy tudom, hogy a madárról van szó. Ebből következően sose értettem, hogy miért ragaszkodnak annyira, hogy helyesen írjon az ember.
  • korpati #10
    Ha tisztességgel megtanulnának írni - olvasni, akkor nagyobb becsülete lenne a könyvnek is a képregény javára! :-( A mai gyerekek képekről tanulnak olvasni - csoda ha csak képregényeket akarnak nézegetni??? A képzeletviláguk és a világképük is ,,defektes'' lesz! Nem tud elképzelni egy helyzetet ha a TV-ben még nem látta!!?? Ha látta akkor meg igyekszik úgy viselkedni/reagálni ahogy ott tették!!?? Hm.... NOS??
  • slickboy #9
    Arról nem beszélnek a nagyokosok, hogy pl szüleim még egy tanév alatt tanultak meg írni, olvasni, vagyis ennyi időt szánt rá a tanterv. Most már karácsonyra írnak, olvasnak az elsősök. Szerintem ezért is romlik a szövegértési képesség. Meg ez a rengeteg diszlexiás, diszgráfiás, diszkalkuliás (asszem így kell írni)gyerek lehet a kapkodástól van.
    Azért nem tennék egyenlőséget a neten elolvasott dolgok és a könyvek közé. Senki sem olvas szépirodalmat neten teljes terjedelemben. Attól bővülne szókincs. A netet nem igazán tartom alkalmasnak erre.
  • vajon kiki #8
    az internet ka'ra'ra sg-znek a gyerekek

  • metaljesus #7
    én az olvasás helyett sokkal jobban aggódnék a felnövekvők íráskészsége miatt. ha megnéztek bármilyen fórumot (akár ezt is), mindennaposak a "lessz, valyon, külömbség, minnél, mond (mondd helyett), nem-e (kedvencem), egyenlőre, újj, ijen", stb. és ezek csak a leggyakoribbak, néha előkerülnek mindenféle gyöngyszemek is :)
    egy dolog hogy fórumokban nem foglalkozunk olyanokkal hogy kis- és nagybetű, mondatszerkezet, írásjelek, meg aztán ott vannak a rövidítések is, de amikor alapszavakat sokan, többször is orbitális hibákkal írnak, hát attól én falnak megyek. persze abban lehet valami, ha a gyerek olvasna, nem fajulnának idáig a dolgok. lehet akár neten is, csak akkor komolyabb, normálisabb oldalakat kéne nézegetnie.
  • emile zola #6
    ennyi sok agyatlan barmot, komolyan irigylem őket, h nincs jobb dolguk, mint olyan dolgokon "agyalni", h "vajon hasznára válhat-e az ifjabb nemzedékeknek az internetezéssel töltött idő"...
  • Kovász #5
    "A szavak, képek, videók és hangok erdejében cikázva nem fejlődik, hanem romlik az olvasáskészség"

    Igen, és ha kevés a szöveg, akkor meg fejlődik
    Sztem meg épphogy fejlődik, mert sokkal nagyobb információhalmazt kell egyszerre átlátni és értelmezni, mint pl. egy "sima" könyv esetén