Berta Sándor

PC-alkatrészekből építettek szuperszámítógépet

Az Antwerpeni Egyetem kutatói olyan asztali szuperszámítógépet hoztak létre, amely elsősorban a játékkonfigurációkban használt alkatrészek felhasználásával készült.

A FASTRA nevű szuperszámítógépnek ugyan csak négy MSI 9800GX2 típusú grafikus kártyája van, azonban így is ugyanakkora teljesítménnyel büszkélkedhet, mint 175 kétmagos processzorral ellátott átlagos PC. A szakemberek a komputertomográfiai képrekonstrukcióhoz kerestek ideális megoldást és így jutott eszükbe az ötlet: mi lenne, ha ők maguk állítanának össze egy konfigurációt.


A kevesebb mint 4000 euróba kerülő FASTRA teljesítményére jellemző, hogy azoknak a 3D-s képeknek a feldolgozására, ami egy átlagos asztali számítógépnek több hétig tartana, alig néhány órára van csak szüksége. "Egy lehetőleg kompakt rendszert akartunk összeállítani" - szögezte le a szuperszámítógép bemutatásakor Joost Batenburg, az Antwerpeni Egyetem Vision Lab részlegének munkatársa. A szakemberek a hatalmas grafikus teljesítményt azonban nem csak a komputertomográfia területén aknáznák ki.

"Ez a rendszer gyakorlatilag minden tudományos feladat elvégzésére és a tudományos problémák megoldására is alkalmas lehet. Ilyen feladat lehet többek között az űrt kutató műholdak által rögzített adatok kiértékelése. A mi megoldásunk nagyban hasonlít a Cell processzorok tudományos kutatási célokra való felhasználására. Azok a CPU-k is kiválóan alkalmasak a tudományos számítástechnikai feladatok elvégzésére" - tette hozzá Joost Batenburg.

A belga szakember a Folding@home programra utalt, amelyben a Stanford Egyetem kutatói több százezer Sony PlayStation 3-as konzolt kapcsoltak össze egyetlen szuperszámítógéppé és amelyben fontos fehérjekutatásokat gyorsítanak fel az otthonokban használt konzolok segítségével.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Sanzistift #29
    Egyetértek veled is, meg item-mel is.
    Tény, hogy a mandró (meg a haverjai) ősei kb 2500 évvel ezelőtt bukkantak fel a sivatagból, mint pajeszosok.

    Az is tény, hogy valszeg az agya élteti csak, de ha csak a két kezére lenne utalva, kurva gyorsan felfordulna.

    Mondom én, aki mindig a két keze munkájából élt meg, de azért elnavigálok az ő területén is. Közelebb a negyvenhez elprogramozgatok én még olyan dolgokat, amikhez a kis kocka hozzá sem tudna köpni.

    Nem vagyunk egyformák, ezt figyelembe kell venni...
  • acdc #28
    Ennek a gyereknek a seggen levo szornek is tobb esze van mint neked.Foggd az amds abit lapodat a linuxoddal egyutt es huzd le magad a vecen.
    Te mutass fel valamit es ne csak a cs aimbootjat futtasd rajta.
  • rigidus #27
    > A Sun-nál debugoltam nagyszervereket

    Megegy okkal tobb, hogy utana olvassal elmeleti dolgoknak es ha mar leirod akkor az jol definialt legyen, kulonben nem hiszik el.
  • roliika #26
    Köszi...de talán nincs rá szükségem. A Sun-nál debugoltam nagyszervereket, talán képben vagyok. :D
  • rigidus #25
    Ez kb. olyan cikk volt mint a multkori "vilag elso 64 bites szervere"...
  • rigidus #24
    > Szóljon, aki nem tud magához térni a döbbenettől...

    Hat ja, en is kapkodtam az infuzios uveg utan.
  • rigidus #23
    Rolika, megint megvialgosodtunk. Semmi rosszmajusag csak megcsinaltad az estemet... :D

    Na, gyorsan nezzuk at es korrigaljuk:
    A másik ok a clusterbe rendezésnek a redundancia.

    Telepeket kismillio felhasznalasi teruletre epitenek megannyi kulonbozo igeny mellett. A hardveres redundancia csak egy lehetseges igeny - sok massal szemben vagy parhuzamban. Nem mindig szempont a hw redundancia es a hotplug foegysegek. Ez altalaban allando uzemu telepeknel szamit ahol a magas rendelkezesreallas kritikus szempont.

    Ugyanez megforditva is igaz, a rendkivuli teljesitmeny sem mindig szempont es nem a hardvergyartotol lesz egy telep telep, hanem azoktol az alkalmazasoktol amik az utemezest, elosztast, IO muveleteket es a celfeladatot elvegzik. Tehat hiaba dugdosol ossze 500 T2-est 10Gb/s buszon ha meg nyamvadt operacios rendszered sincs amivel bebootolod oket - atobbirol nem is beszelve.

    A "szuper számítógép" több clusterből épül fel és ez nem véletlen(ki gondolta volna).

    2. Akarod mondani a klaszter epul fel tobb node-bol...
    telep = klaszter

    > A fő ok, hogy az alaplapon az adatátviteli sebesség még a 32processzoros Sun szervereknél is korlátozott

    Mint egyebkent az eletben minden korlatos. (Kiveve az emberi hulyeseg. Ezt nem Rad ertettem, csak most hirtelen eszembe jutottak "emberi" "talalmanyok" :D )

    > A clustereket optikai kábellel...4 gigabites fiber chanell kábellel közik össze, hogy a clusterek között a feladatot megosszák.

    Az autoknak pedig 1.50m hosszusagu motorhazteteje.

    PS: Ha ebbol akarsz szakdogat irni akkor alaposan olvass utana mert ez kevesnek tunik. Talaltam itt Neked egy magyar nyelvu oldalat ahol nagyjabol leirtak a lenyeget. Ha valami nem tiszta akkor PM nekem es kerdezz. ;)
  • dez #22
    Akkor már jobb a cikkbeli megoldás, ott nem egy x16-os buszon osztozik több kártya, hanem GPU-páronként van egy x16, de legalábbis x8, és így van ugyanúgy összesen 8 GPU.

    "az idealis mag szam az 1024. (es veletlenul pont annyit hasznalnak)"

    Itt véletlenül nem shader egységre gondolsz (ami valójában 128db 8-way SIMD egység, egyenként 8 szálra használva, így látszólag scalar egységek)?

    "Az a ps3 cell cpu-ja, ott nincs rendes 64 bites pontossag."

    Ezt meg honnan szeded, vagy inkább te találtad ki? Nem hinném, hogy igaz lenne, nem hallottam még róla, miközben használják tudományos célra is.

    Egészen véletlenül nem azzal kevered, hogy a jelenlegi Cell verzió az SP FP (32 bit) ~220 GFLOPS-ához képest csak 14 GFLOPS-t hoz DP FP-nen (64 bit) (ami még mindig nem olyan nagyon kevés)?

    Hallottál a Cell új verziójáról (PowerXCell)? Ez már 100 GFLOPS-t hoz DP FP-ben - többek között az IBM Roadrunner nevű új szuperszámítógépében kerül majd felhasználásra (ami egy ideig új csúcstartó lesz).

    Arról ugyancsak nem hallottam, hogy a jelenlegi Nvidia GPU-k 64 bitesek (mármint Double Precisiont natívan tudók) lennének (meg az ATI-k sem). És ezt honnan szedted?
  • kvp #21
    "Az Nvidia tavaly óta kínál tudományos célokra blade szerver dobozokba rakott grafikus kártyákat, és van hozzá fejlesztői szoftverkörnyezete is (CUDA) - bár fejlsztők szerint kicsit bénácska még."

    Van egy kulso dobozos valtozatuk is, ott egy pcie16-os buszt hoznak ki adapterrel es optikaval egy kulso hazba es ott osztjak szet a 4 kartya kozott. Ez a megoldas 8 magot (4*2-ot) tudott egy alaplapra hozni, meghozza kulon bovito nelkul es teljes szavszelesseggel. Nem forradalmi, de otletes. Egyebkent nekik boven eleg a 16 bites fixpontos (integer) precizitas is, mivel a hasonlo feladatokra regebben ilyen hardvert hasznaltak, viszont az altaluk felvazolt kepmerethez az idealis mag szam az 1024. (es veletlenul pont annyit hasznalnak)

    "olyasmit is olvastam, hogy nem is a cuda-val van a legtöbb gondjuk, hanem hogy nem elég pontos a hardver. pl nem támogatja a 64 bites lebegőpontos számokat mivel ugye 32 biten már minden látványelem jól néz ki, ezért aztán nagy pontosságot igénylő alkalmazásoknál vagy trükköznek, vagy meg kell elégedni a 32 bites pontossággal."

    Az a ps3 cell cpu-ja, ott nincs rendes 64 bites pontossag. Az nvida eseten csak a kerekites pontatlan (a legalso 1 bit) es a gyoknvonas kritikan aluli (kevesebb mint 32 bites) Tobbek kozott ezert sem tudnak kihozni rendes dx10.1-es gpu-t, mert ezeket is ki kellene javitaniuk.

    ps: Azert az jo poen volt, hogy nalluk megy full-on a crysis... (raadasul a jatek alatt amikor odament a srac csak 1 kartya volt aktiv)
  • Dinosaur #20
    Csávó kiharapja a pókot a sarokból! Ilyen kapafogakat vaszki!!!