Dojcsák Dániel

Mobil fizetés: SMS helyett NFC kellene

A napokban megrendezett Mobil Konferencia központi témája természetesen a mobil fizetés volt. A hazai szolgáltatók ugyan optimistán nyilatkoztak, de valójában büszkeségre semmi okunk: Itthon az SMS fizetés is alig pislákol, az NFC pedig olyan távolinak tűnik, mint a négyes metró befejezése. A felhasználók érdektelenségének felszámolásához valós, sokszínű, kényelmes és olcsóbb alternatívákra lenne szükség.

A mobil fizetés elsőszámú missziója az aprópénzzel járó vesződség kiváltása. Az EME Zrt. képviselője, Szalai Erika szerint minden olyan "micro payment" terület, ahol a jelenlegi fizetési megoldás vesződségekkel jár, kényelmetlen vagy hosszadalmas, ott érdemes tapogatózni. Míg egy éttermi vacsora esetén eszünkbe sem jutna mobiltelefonnal fizetni, hiszen arra ott a jól bevált bankkártya, addig egy belépőjegynél, mozinál vagy ital automatánál teljesen kézenfekvő lenne egy olyan megoldás, ahol egy arra alkalmas eszközt az olvasóhoz érintve minden gond nélkül kipengetünk párszáz forintot.

Éppen a mai nap kerültem olyan szituációba, hogy otthon felejtettem a pénztárcámat és kisebb nehézségekbe ütköztem a parkolásnál, amikor eszembe jutott, hogy IT-addiktként még magam sem jutottam arra a döntésre, hogy végigjárjam az SMS alapú parkolójegy fizetéshez vezető rögös utat. Többször nekifutottam már ugyan, de végighallgatva a tájékoztatót, inkább gyorsan elnapoltam az ügyet. Miért is?

A telefonos tájékoztatás szerint a szolgáltatás igénybevételéhez először is regisztrálnom kell magam, névvel, telefonszámmal és rendszámmal. Ez rendben is van. Majd ezek után valamilyen szerződést kell kötnöm az OTP Direkt kapcsolathoz, hogy valamivel ki is tudjam fizetni, illetve még a webes felületen kell elméletileg valamit állítgatnom a netbankon keresztül. Ezek után a parkolási díjam nem lesz kedvezményesebb egy fillérrel sem, sőt, minden alkalommal több SMS árát is hozzá kell számítani az egyébként is borsos árú megállásokhoz. Ugyanez autópálya használatkor jóval egyszerűbb, csakhogy ott drágább a mobilos jegy és szintén plusz két SMS díja.


NFC-képes automata - csak odatartjuk a mobilt, megerősítjük, és már ihatunk is

Ha nem lenne elég, akkor épp az említett konferencián jelentették be, hogy hamarosan indul egy BKV jegyvásárló pilot projekt, ami szintén elképesztő variáció, versenyképesnek semmiképp nem nevezném. A megvásárolható jegy időalapú lenne és 499 Ft-ot kellene érte leszurkolni a BKV-nak, ezért cserébe pedig 60, illetve 90 percig bárhová lehetne utazni, akármennyi átszállással. Figyelembe véve, hogy épeszű ember eddig sem vett 3 jegyet, ha 1 megállót ment a 82-es trolival, 3 megállót a piros hetessel és kettőt a 4-6-os villamossal, ezt valószínűleg nem fogják sokan választani. Még akkor sem, ha újabban azzal idegesítik a jegyvásárlókat, hogy kézzel írnak kék nyugtát a narancssárga jegy mellé megduplázva ezzel a jegyvásárlás idejét és a sorok hosszát.

Jeszenszky Zsolt, a Magyar Telekom csoport üzletfejlesztési managere szerint a mobil fizetés fiatal, nyitott, mobilját sokat használó emberek számára lehet csábító, akik ráadásul ezért a kényelemért hajlandóak fizetni is. Ez véleményem szerint éppen szöges ellentétben áll azzal, amit a pár bekezdéssel feljebb citált Szalai Erika mondott, aki szerint alternatívát kell nyújtani az apróra. Ha két forinttal is többe kerül mobilon kifizetni valamit, akkor a legtöbb ember kétszer átgondolja, hogy megtegye-e.

A legjobb esetben is két SMS-sel magasabb ár, ami 20-50 forint, pedig már több, mint sok. A mobilszolgáltatók ebben a történetben hátráltató tényezők, hiszen nekik különösebb üzleti érdekük nem fűződik ahhoz, hogy a népek mobiljukkal szórják a pénzt, ezért egyelőre SMS díjjal sarcolják azt. A sima SMS alapú tranzakció ráadásul többnyire kényelmetlenebb, mint 2-3 érme becsúsztatása egy résbe.

A Mobil Konferencián előadó osztrák Josef Langer (Hagenbergi Egyetem mellett működő spin-off kutató/fejlesztő/oktató cég képviselője) a fentieknél jóval messzebbre megy. Ausztriában mára már nyilvánvaló, hogy a mobilfizetés működőképes változata az NFC technológiára épít. Az NFC, azaz Near Field Communication lényege, hogy a saját eszközünket - ami lehet akár egy kártyába vagy telefonba építve - egy író-olvasó egység közelébe tartjuk, ami valamilyen információcserét hajt végre. Ez lehet akár egy pénzügyi tranzakció, de sima adatközlés vagy a mobil eszköznek szánt parancs is.

Josef Langer úgy látja, hogy Magyarországon is van esélye ennek a technológiának, csak hosszú időbe telik majd. Szerinte ahol az SMS alapú fizetés már elterjedt, széles funkcionalitású, megfelelő infrastruktúrával rendelkezik, ott csak át kell alakítani a meglévő eszközöket és az emberek imádni fogják. Eközben nálunk az újdonság, hogy egyre több szolgáltatást tudunk kiegyenlíteni drágábban SMS alapon, mint eddig.



Az NFC a jövő, ez tény. Odamegyek az adott eszközhöz, odateszem a mobiltelefonomat, a készülék pittyog és rezeg, a kijelzőn látom, hogy mit szeretne csinálni, jóváhagyom és már meg is van a vonatjegy, buszjegy, mozijegy vagy a fénymásolás. Egyszerű, innovatív és kényelmes, de az éremnek van másik oldala is. Még a fejlettebb Ausztriában is azért aggódik a szakértő, hogy az új felhasználók számára komoly technológiai kihívást fog jelenteni.

Ráadásul jelenleg még készülékekből is sovány a kínálat: egy Samsung és egy Nokia mobil került náluk forgalomba NFC képességgel. A készülékkínálat bővítése mellett továbbá lehetővé kell tenni, hogy a fizetés működjön lemerült akkumulátorral is, a szolgáltatóknak pedig még több és még csábítóbb lehetőségeket kell kínálniuk, még több elfogadóhelyet kell biztosítani és természetesen az egyenlegfeltöltés módszerét is egyszerűsíteni kell.

A biztonság sokak számára komoly kérdés. Gyakran éri az NFC-t az a vád, hogy mi történik, ha elhagyjuk a mobilunkat? Egyszerűen ugyanaz, mintha elhagynánk a készpénzünket vagy a bankkártyát. A különbség annyi, hogy egy kártya elvesztése a következő vásárlásig nem tűnik fel, míg a mobiltelefont ébredéstől elalvásig folyamatosan nyomkodjuk, alig 5 perc után biztosan rájön mindenki, ha eltűnt. Ezen túl persze a fizetési tranzakciók akár PIN kóddal is védhetőek és az egyenleg is korlátozható szabadon.

Ausztriában per pillanat 800 érintésnélküli fizetési pont van a metróállomásokon, 100 darab a vasútállomásokon és 400 darab az étel- és ital automatákhoz. Emellett pedig a Hagenberg Egyetem campusán egy pilot projekt keretében a fizetési funkciók mellett belépőkártyaként is használják a próbafelhasználók. Sőt "intelligens" moziplakátok vannak, amikben egy RFID címke kapott helyet. A plakát megfelelő pontjához közelítve a mobilt az felcsatlakozik egy szerverhez, és azonnal lehet a közeli moziba jegyet foglalni, ülőhelyet kiválasztani és fizetni is. A japán helyzetet pedig bele sem merem írni ebbe az összehasonlításba, hiszen ebben fényévekkel megelőznek minket.

Hazánkban tehát van teendő bőven, ha szeretnénk kicsit is modernek lenni. Először is a meglévő SMS alapú mobilszolgáltatások körét kellene komolyan szélesíteni, mégpedig olyan módon, hogy az anyagilag is csábító legyen, különösebb erőfeszítés és hozzáértés nélkül is kezelhető legyen. Amennyiben alapszolgáltatásokat széles tömegek kezdenének használni, akkor a prémiumoknak is lenne helye és Herr Langer mondandója alapján az NFC átállásra is jobb esélyeink lennének. Idén a csúcskategóriás mobiltelefonok közül egyre több kap majd ilyen chipet, míg 2-3 év múlva a belépőszintű modellekig is lecsúszhat ez a kiegészítő, csakúgy, mint az infraport, blutooth vagy a kamera tette korábban.

Személyes álmom, hogy egy péntek esti buliban a pultnál a sörömet kifizetem a telefonommal, majd nem kezdek el 50-esekért turkálni a tárcámban, hanem egy mozdulattal egy csippanással és egy gombnyomással hívom ki a csocsóasztalnál a győztest. Ehhez vagy nyugatra kell költözni vagy szerencsésebb esetben várni kell néhány évet.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • aDannyBoy #14
    nyilván nincs, csak mit hasonlítunk mivel?
    jelen esetben egy 128 bites titkosítást és azonosítást a farmerzsebbel
  • Piel #13
    Évek óta azt hallom, hogy a Windows Xp ilyen meg olyan biztonságos, és egyre-másra jönnek ki a bztonsági frissítések. Ugyanez a helyzet a Linux-al, csak azt kevesebben birizgálják. Te mégis honnan jötteél? A Holdról? A Microsoft 128 bites kódolását amit bankoknak fejlesztettek 3 hónap alatt megtörték a hekkerek! Na ne viccelj! Nincs olyasn amit ne lehetne ellopni.
  • willcox #12
    Én mindig valamelyik benzinkútnál veszem meg a matricát, mert tankolok is, mielőtt rámegyek az autópályára. Miért küldenék ezért külön sms-t, ha a benzinért egyébként is fizetnem kell?
  • willcox #11
    A zsebtolvaj a mobilt is el tudja lopni, szóval nem vagy beljebb. Sőt, mobilt többet lopnak, mert
    1. tudnak vele telefonálni.
    2. el lehet adni (többért, mint amennyi egy pénztárcában van)
    3. a mobil sok esetben könnyebben hozzáférhető, mint egy pénztárca. Pénztárcát nem szokás kitenni az asztalra, mobilt igen.
    Mellesleg egy táskából a zsebtolvaj ellopja a pénztárcát is meg a mobilt is.
    Kápét annyit hordjon csak magával az ember, amennyi feltétlenül szükséges, általában nem sokat. Egy kártyán viszont bármennyi lehet, annyit meg ugye nem hord magával az ember kápéban, vagyis a kártya nagyságrendekkel veszélyesebb, mint a kápé, ha ellopják.
  • slickboy #10
    Ez nagyon szép lenne ha elterjedne és működne, de ismerve a hazai bankok és mobiltelefontársaságok hozzáállását nálunk ez is drága és nehézkes lesz. Régóta csipkártyás a diákigazolvány is, lehet használni valamire? Alig. A technológia ott van, csak nem teszik lehetővé a használatot széleskörűen.
  • Inquisitor #9
    Ez az elmélet, aztán lásd autópálya matrica vagy Lottó még drágább is :)
    Pedig le se kell gyártani ...
  • aDannyBoy #8
    bírom, amikor valaki hülyeségeket beszél és azt hiszi, hogy ezzel jófej.
    Javaslom, hogy egyszer böngészd át a tech paramétereit egy NFC+SIM megoldásnak
    utána rájösz, hogy biztonságosabb, mintha készpénzt hordasz magaddal, mert azt le tudja nyúlni a zsebtolvaj, ezt nem nagyon.

    cellum zrt-nek nézz utána, itthoni cég, ők fejlesztenek SIM-es megoldásokat és nem feltétlenül itthonra, hanem együtt a nagyokkal.
  • Komolytalan #7
    SMS-es fizetés olyan termékeknél éri meg, ahol a termék (duplikálása) ingyen van, nincs jelentős költsége. Pl elektronikus információ. Vagy parkolódíj, ahol ugyebár a semmiért szednek díjat (tökmind1 mennyi jön be, az utolsó filérig haszon).
    Bankkártyás fizetés szép és jó, apósékat pár hete húzta le a DM 10eFt-re, mivel fizettek kártyával: jaj, nincs kapcsolat, na akkor kp, és aztán mégis volt kapcsolat, csak bizonylatot nem nyomtatott. Az ő kártyájuk meg spec aláírás nélkül is érvényes. Na persze van ami csak aláírással, ott más trükk kell, ott a 2. aláírást hamisítják az első alapján, így tudnak vele 2x fizetni, stb. Szóval egy nagy büdös biztonsági leak a bankkártya úgy ahogy van. Mondjuk a pénz megkerült, de az is röhely, hogy fel kellett jelenteni őket ehhez, mivel 1 hónapig szép szóra nem voltak képesek mozdulni az ügy érdekében.
    RFID-s cuccom meg soha nem lesz, vagy ha muszáj lesz, akkor ólomtokban fogom otthon tartani a vasbeton pincében. A rádiofrekvenciás azonosítás vicc kategória - autókat is így lehet legkényelmesebben ellopni, és már 20 éve nem tudják megoldani, hogy egy 5000Ft-ból összerakható eszközzel ne lehessen lemásolni 25 milás verdák riasztó kódját. Szóval ilyet inkább nem kérek.

    Szóval kedves bankok, elektronikus payment guruk, először tessék tisztességes, meggyőző technológiát fejleszteni, és utána tartsátok a markotokat, hogy valami kéne. Amíg ezek a szarok vannak, addig marad a kp, ti meg keressetek más balekot.
  • willcox #6
    Ez az egész módszer olyan, mint az alvállalkozók alvállalkozója. Minél több láncszem kerül be, annál drágább lesz minden, hiszen mindenki hasznot akar húzni. A legolcsóbb megoldás a kápéval való fizetés. Azt nem lehet különböző agyafúrt informatikai trükkökkel lenyúlni.
  • Garfield #5
    1. Ugyan mondd már meg, milyen számlaadatokhoz lehet hozzájutni ilyenkor? A jelenlegi mobilvásárlási technológiák az előfizető egyenlegét terhelik meg, illetve a mobilszolgáltató és a bank együttműködésén keresztül esetlegesen a számláját, de itt szó nincs arról, hogy a bankszámla adatai nyilvánosságra kerülnének. Ha pedig lehetőség van az ilyen tranzakciókat PIN-kóddal vagy egyéb módon korlátozni a készüléken, de ezt a kedves használó nem teszi meg, akkor magára vessen. Jó lenne már felnőni és a nagytestvéres, paranoiás megközelítések helyett józan módon végiggondolni ezeket és a technológia ismeretében megfelelően elővigyázatosnak lenni, ahogy ma a készpénzünk és a bankkártyánk kapcsán eljárunk.
    2. A szpemmeléseknek semmi köze a mobilszolgáltatókhoz, így kár bázisállomásozni. Ezeket bluetooth eszközök csinálják, így ha valakit zavar, akkor kikapcsolja a BT-t és már minden oké. Másfelől ezen hirdetési mód elég rázós, tekintve hogy bekapcsolt BT esetében ha kapok egy feltehetően marketing üzenetet, melyet nem kérek - hát még ha elutasítom az elsőt, de a rendszer megint próbálkozik -, kíváncsi lennék, hogy mit szólna hozzá egy reklámfelügyeleti eljárásban az NHH, mert simán megállná az eset a kéretlen reklámküldés tekintetében.