Dojcsák Dániel

Minden, amit a vezetéknélküli VoIP-ről tudni akartál

Mióta a Skype letarolta a piacot, az internethálózaton keresztüli telefonálás előnyeit senkinek nem kell magyarázni. A vezeték nélküli hálózatok terjedésével a jövőben már a mobilcégek bázisállomásait kihagyva, a hotspotokon keresztül elvileg akár ingyen is lehetségessé válik a telefonálás Nézzük végig a buktatókat!

A Voice over IP komoly megtakarításokat jelenthet minden vállalati és akár otthoni telefonszámla esetén, hiszen a normál vonalak helyett az IP hálózat bonyolítja a hangtovábbítást. Számos szervezet már jó ideje átállt az IP hálózaton keresztüli telefóniára, illetve egyre elterjedtebbek a vezeték nélküli hálózatok céges környezetben is. A kettő találkozása viszont nem minden esetben egyszerű szülés, sőt!

A vezetéknélküli VoIP-t gyakran nevezik VoW-nak, VoFi-nek vagy wVoIP-nek, de bárhogyan is becézgesse egy vállalat, bizonyos biztonsági és tervezési előírásokról sohasem szabad megfeledkezni. Az Intel-féle WiMax erősödésével és annak nagyobb hatótávolságával egyre egyszerűbb és ésszerűbb lesz a WiFi kommunikáció, sőt akár a mobil szolgáltatók is beszállhatnak ebbe a játékba hibrid készülékekkel, amelyek IP hálózatot találva azon keresztül kommunikálnak, egyébként pedig a normál GSM/3G infrastruktúrát használva. A helyzet persze ennél jóval pikánsabb. Tovább olvasva mindenki megtudhatja mi is a 10 legfontosabb dolog a vezetéknélküli VoIP tervezésekor.

#1 - A vezetéknélküli VoIP előnyei a normál mobilhálózatokhoz képest
A legnagyobb előnye a vezetéknélküli VoIP-nek, hogy az IP telefonok minden Wi-Fi hálózaton működtethetőek szerte a világon. A publikus 802.11 szabványú hotspotok gyakran ingyenesek vagy nagyon alacsony napi díj mellett elérhetőek. Ráadásul ha egyébként is csatlakozni kellene egy WiFi hálózathoz az e-mail szerver és a web eléréséhez, akkor semmilyen extra költsége nincs, ha a telefonhívások is ezen a vonalon keresztül történnek. Így bárhol korlátozás nélkül ingyen vagy nagyon alacsony költséggel kezdeményezhetőek nemzetközi hívások is, amihez még csak hasonlót sem képes egyik mobil szolgáltató sem kínálni.

#2 - Korlátlan számú felhasználó a VoIP hálózaton
A VoIP vezetéknélküli helyi hálózaton képes nagyon egyszerűen megoldani a vállalaton belüli vagy éppenséggel oktatási vagy egészségügyi intézményekben, állami hivatalokban, kollégiumokban a belső és akár külső kommunikációt. Az intézményen belül a megszokott mellékek helyett mindenkinek egyedi azonosító adható, mellyel bárhol is legyen elérhetővé válik, és bárhonnan elérheti az alapszolgáltatásokat, mint például a hangposta. Mivel nincs szükség kábel infrastruktúra kiépítésére egy újabb felhasználó bekapcsolásához, ezért teljesen rugalmasan szabható rá bármilyen igényre. A belső kommunikáció mellett egy külső VoIP szolgáltatóval pedig elérhetővé válnak a távolsági és a nemzetközi hívások is, általában nagyobb költségek nélkül.

#3 - A WiMax és a hatótávolság
A WiMax szabvány legnagyobb előnye a korábbiakhoz képest, hogy nagyságrendekkel nagyobb hatótávolságot tesz lehetővé, amivel akár egy egész város szélessávú internet elérését is meg lehet akár oldani. A 802.16 WiMax szabvány képes akár 75 km-es körben is sugározni, ami valóban elegendő egy város lefedéséhez is, de mondjuk egy falusi gazdaság vagy egy vidéki kistérség, turista övezet mindenképp jól járhat vele. A nagy hatótávolság mellett a sávszélesség is elegendő, hiszen az elméleti 288 Mbps átvitel a gyakorlatban is bizonyított 70 Mbps átlagos eredménnyel, ami bőven elegendő bármilyen VoIP hálózat kiszolgálására.

#4 - A hangátvitel sokkal érzékenyebb, mint az adat
A VoIP egy valós idejű alkalmazás, ami kifejezetten érzékennyé teszi azt az adatcsomagvesztésre, amit a vezetéknélküli mobil hálózatok esetenkénti gyenge jelerőssége, a hatótávolság korlátjai vagy az interferencia okoz. Éppen ezért VoIP hálózat üzemeltetéséhez jóval megbízhatóbb hálózat kell, mint a normál adat eléréshez, hiszen a felhasználók nagyobb függésben vannak a telefonjaiktól mint a számítógépeiktől. Arról nem is beszélve, hogy egy lassan betöltődő weboldal nem okoz akkora kellemetlenséget, mint egy szakadozó hívás. A telefon felhasználók minden esetben arra számítanak, hogy felemelve a készüléket, lesz tárcsahang, nem fog megszakadni a hívás és jó minőségben cseveghetnek.

#5 - Az adat- és a hangforgalom vegyítve minőségromlást okoz
A fent említett okok miatt a VoIP alkalmazások mindenféle zavarra vagy késésre érzékenyek, ezért nem szerencsés az adattovábbítást és a hangtovábbítást azonos hálózatra terelni, mert az komolyan ronthatja a hívások hangminőségét. Amennyiben mégis közös hálózatra vannak kárhoztatva, akkor is fontos szem előtt tartani a minőségbiztosítási eljárásokat és megbizonyosodni arról, hogy a VoIP csomagok prioritást élveznek minden esetben. #6 - A vezetéknélküli VoIP előnyei a normál mobilhálózatokhoz képest
A biztonság már korábban is kulcskérdése vol a VoIP-nek, hiszen telefonhívásokat továbbítottak publikus IP hálózatokon keresztül, ami eleve több biztonsági kérdést vet fel, mint a normál telefon hálózatok zárt rendszere. Emellé a vezetéknélküliség egy újabb biztonsági szintet emel be, hiszen kábelek helyett bárki által fogható rádiójelek továbbítják a hangot. Ennek ellenére a megfelelő titkosításokkal lehetővé válik, hogy a jel hiába fogható szabadon, mégsem értelmezhető. Az általános VoIP protokolloknak ugyan megvan a maga gyengesége, de a megfelelő azonosítási folyamatok és kódolás mellett biztonságossá tehető a hálózat. Másrészről viszont a mobil hívások is a levegőben utaznak, mégsem váltak veszélyeztetett területté a digitális kódolások miatt.

#7 - Régi hálózat nem jó hálózat
Azok a vállalatok akik felbátorodnak, és a már meglévő WiFi rendszerükre szeretnének ráhúzni egy VoIP hálózatot, szinte biztos, hogy csalódni fognak. A jó minőséghez - főként vállalati környezetben - kifejezetten hangforgalomra specializált hardver és szoftver elemekre lesz szükség.

A legfontosabb funkciók, amik a működőképes hálózathoz szükségesek, a megfelelő adatcsomag címzési és priorizálási szolgáltatások, illetve a biztonsági megoldások. Érdemes az integrált SIP és policy-alapú menedzsment rendszereket favorizálni, ami alapból képes blokkolni a nem kívánt forgalmat és hozzáférést.

#8 - Kiszolgáló és kliens összehangolás
A legtöbb népszerű hálózati hardver gyártó palettáján már jó ideje megtalálhatóak az otthoni és a céges felhasználásra szánt eszközök, nemcsak a kiszolgáló, hanem a kliens oldalon is. A példa kedvéért a Linksys, D-Link, Netgear cégek is ugyanúgy kínálnak IP telefonokat mint routereket, sőt a legbiztosabb, ha mindkét oldalon azonos embléma áll a biztos működés kedvéért. A ma forgalomban lévő vezetéknélküli IP telefonok a legtöbb routerrel képesek együttműködni, támogatják az összes SIP alapú VoIP szolgáltatót és működnek 802.11b vagy akár g szabványú hálózaton. Fontos továbbra is a biztonság, ezért ezek a készülékek is mind támogatják a legegyszerűbb WEP védelemtől kezdve a WPA és WPA2 kódolást is.

Eközben a főként vállalati hálózatokra specializálódott vállalatok, mint a Cisco megjelentek olyan IP telefon készülékeikkel, melyek IP PBX rendszereket is támogatnak, így elérhető a Unified Messaging szolgáltatás, illetve a nagyobb biztonság érdekében az EAP-FAST azonosítás is.

#9 - Kevesebb kütyü, alacsonyabb költség
Manapság számos céges alkalmazott használ okostelefonokat vagy kéziszámítógépeket Windows Mobile operációs rendszerrel, mint a Treo, HP iPaq vagy a Samsung i730. Ezek a telefonok a hanghívásokat GSM/3G rendszereken keresztül kezelik, így a nemzetközi hívások komoly extra költséget jelenthetnek. Ha viszont ezeket a készülékeket használják VoIP hívásokra is, akkor a hívásdíjak megtakarítása mellett egy újabb eszköz beszerzésének az árát is megspórolják, ráadásul eggyel kevesebb eszközt kell az embereknek magukkal cipelniük.

#10 - A jövő mobiljai kombinálják a WiFi-t és a GSM-et
A mobiliparág előrejelzései szerint a következő generációs mobil készülékek mindegyike képes lesz WiFi hálózatok használatára. Ezek a hibrid vagy duál módú eszközök pedig már képesek lesznek észrevétlenül váltani a különböző technológiák között. Elméletileg akár telefonhívás közben is lehetséges majd a váltás abban a pillanatban, amikor egy hotspot hatósugarába ér a felhasználó. Ezzel együtt szinte teljesen eltűnhetnek a vezetékes telefon megoldások, hiszen a hibrid telefonok teljesen komplex szolgáltatást nyújtanak majd, és a fix változatnak nem marad egyetlen előnye sem a mobillal szemben. A jóslások szerint ez a hanghívások díját még jobban leszorítja majd.

Kapcsolódó linkek:
Minden a wVoIP-ről

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • htmm #12
    Voipre is simán mehet a vezetékes(nek látszó) szám.
  • PíszLávJuniti #11
    Az ár nem előny? Merrefelé élsz te :O
    Sőt azt is mondanám, hogy nem tartom komoly cégnek, amelyik elérésében nem szerepel vezetékes szám.
  • AgentKis #10
    Ez viszont a használati szokásokon múlik, hogy mennyit és milyen irányba telefonálsz. Egyértelmű előnynek ezt sem mondanám.
  • AgentKis #9
    De cserébe kell neki a drót, ami általában kisebb mozgásteret eredményez, mint a térerővel rendelkező helyek mérete, úgyhogy ezt nem igazán gondolom előnynek.
  • aDannyBoy #8
    buktató az, ha ezeket a szempontokat nem veszed figyelembe

    illetve ki mondta, hogy egy intranetes voipnek kell külső sáv?
    másrészt p2p alapokon nem kell kimennie a hívásnak ha a szomszéd szobába megy csak max egy címzés erejéig
  • pazdet #7
    ár előny.
  • Feriboy #6
    vezetékes telefonnak nem kell a térerő mondjuk :D
  • AgentKis #5
    "Ezzel együtt szinte teljesen eltűnhetnek a vezetékes telefon megoldások, hiszen a hibrid telefonok teljesen komplex szolgáltatást nyújtanak majd, és a fix változatnak nem marad egyetlen előnye sem a mobillal szemben."

    Mért eddig milyen előnye volt?
  • The Garrett #4
    dehogynincs, leírja mikor / mennyire romolhat a hangminősség, és hogy mit kell egy vállalatnak rááldozni ha ilyen rendszert szeretne.

    l2read
  • ROTFLMAO #3
    Ahhoz képest hogy a cikk igy indul: "Nézzük végig a buktatókat!" a buktatókról szinte egy szó sincs. Az egesz cikk egy nagy parasztvakítás.

    Pl arról sem esik szó hogy hiába nem kellenek belsö hívószámok, ami jajj de jó... csak épp az összes belsö hívás is a a kimenö netkapcsolatot fogja eláltal terhelni, így sokkal nagyobb sáv kell, illetve ha kimegy a net (neadj isten) akkor az egesz belso kommunikaciónak is löttek az épületben. És sorolhatnám.