Berta Sándor

Várni kell a mobil fizetés elterjedésére

Még túl szép ahhoz, hogy igaz legyen: a sok PIN-kód helyett elegendő lesz a járműveken vagy a boltokban való fizetéseknél csak a mobiltelefonunkat és az egyedi azonosítónkat magunkkal vinni. Persze mindez néhány helyen már nem utópia.

Az első kísérlet a Paybox-program volt Németországban. A Deutsche Bank azonban kihátrált a projekt mögül és a Paybox emiatt, valamint a 2003-as évben lévő rossz befektetési légkör okán megfeneklett. Ausztriában azonban kedvező fogadtatásra talált az elképzelés. A Paybox azóta is él és virul a sógoréknál, jelenleg körülbelül 200 000 mobil előfizető használja. Ennek oka, hogy a fő kérdést, a biztonságot úgy tűnik sikerült megnyugtató módon megoldani. A tranzakcióknál ugyanis az előfizetőnek nemcsak a PIN-kódot, de a telefonszámát is ismernie kell, azaz fogadnia kell a visszaigazoló hívást. Amíg ez nem történik meg, addig magára a tranzakcióra sem kerül sor.

A legnagyobb figyelmet azonban a Rajna-Majna Közlekedési Szövetség (RMV), a Nokia és a Vodafone mobil jegyvásárlási programja kapta. A Near Field Communicaton (NFC) technológián alapuló projekt ugyanakkor jelenleg csak Hanauban, illetve további hét német városban és kizárólag Nokia mobiltelefonok és Vodafone-előfizetések esetén hozzáférhető. Az NFC azonban a szakemberek szerint a bíztató első eredmények ellenére leghamarabb 2010-re terjedhet el.


"A jövő a mobil fizetési szolgáltatások irányába való elmozdulás, s ebben az integrált szolgáltatások kínálják az új lehetőséget" - emelte ki Turny Ákos, a Budapest Bank termékfejlesztési vezetője az E-Money Symposiumon szerdán. Ma a világon a mobil fizetési forgalom 80 százalékát a virtuális áru online vásárlása (ilyen például a csengőhang), a "fizetés mozgás közben" (ebbe a kategóriába tartozik a Magyarországon is rendkívül népszerű útdíjfizetés, s ide sorolható a még kevésbé elterjedt parkolójegy), s a harmadik a fizikai áru online vásárlása (vagyis például a jegyvásárlás, hírlap-előfizetés, virágküldés) teszi ki. Turny szerint a bankok óvatosabbak ezen a területen, részben a széleskörűen elfogadott standardok hiánya, részben a magas beruházási költségek miatt.

A MYHANDYTICKET nevű szolgáltatás keretében gyakorlatilag egész Németország területén bárki megrendelheti a koncert- vagy a színházjegyét már a mobiltelefonján keresztül is. A mobile-city GmbH a MOPAS mobilparkolási rendszert működteti Wiesbadenben és Saarbrückenben. Azonban ilyen szolgáltatás már nemcsak Németországban van.

Hazánkban elsőként 2004 októberétől Szegeden fizethettünk a mobiltelefonon keresztül. Németországhoz hasonlóan itt is egyszerűen és gyorsan, SMS segítségével egyenlíthető ki a parkolás díja a Szegedi Közlekedési Társaság által fenntartott parkolóhelyeken. Ezután már Budapesten is megvetette a lábát az új rendszer, még ha jelenleg kevesen is ismerik és használják. A budapesti parkolási rendszer meghatározó részét üzemeltető Centrum Parkoló Kft és a T-Mobile Magyarország Rt. együttműködésének köszönhetően júniustól az előzetes szerződéskötést követően a parkolási díjak már SMS-ek küldésével is kifizethetők és a vállalat előfizetői mobiltelefonnal is feltölthetik egyenlegüket.

S hogy mennyire népszerű lett az új szolgáltatás, azt az is bizonyítja, hogy idén július elsejétől immár egységes mobilparkolási rendszer indult Budapesten és az ország 16 városában - jelentette be sajtótájékoztatóján Fürst György, az Első Mobilfizetés Elszámoló Zrt. igazgatóságának elnöke. Mindenesetre a bíztató programok ellenére a mobil fizetés széleskörű elterjedésére még néhány évet biztosan várnunk kell.

"A mobil fizetés hazánkban kezdeti stádiumban van" - summázta Turny. Több egymással is versengő eljárás létezik a piacon, s alapvetően az ügyfelek fogják meghatározni, hogy melyik élethelyzetben milyen fizetési megoldást választanak majd. A szakember úgy véli, továbbra is a kis összegű tranzakciók növekedése várható, ezzel együtt Turny szerint egyelőre nem valószínű, hogy a mobil fizetések kiváltják a kártyás tranzakciókat. Arra a kérdésre pedig, hogy miért nem terjed gyorsabban ez a megoldás, a bank illetékese egyrészt a technológiai egység hiányát, a szabályozói környezet ellentmondásait, illetve az ügyfelek belépési korlátait sorolta.

A mobil fizetési mód elterjedése mellett pedig sok minden szól - elsősorban a kényelem -, s miután a magyarok mintakövetők, a szakember szerint ez ebben az esetben is elindít majd egy folyamatot. E szolgáltatásfajta elterjesztéséhez azonban egyszerű, egyértelmű kommunikációra, üzenetekre van szükség - tette hozzá Bodon Ildikó, a T-Mobile stratégiai üzletfejlesztési igazgatóságának igazgatóhelyettese. Szetnics László, a Pannon adat- és üzletfejlesztési igazgatóságának vezetője szerint azon is el kellene gondolkodni, miként lehetne a cégeket - például közműszolgáltatókat - teljesen "beterelni" a rendszerbe, mert mindaddig, amíg közülük egy is sárga csekken kéri a számla kiegyenlítését, az ügyfél elsősorban a postán áll sorba, ahelyett hogy a mobil fizetést választaná.

A szimpóziumon felvetődött az árképzés kérdése is, mégpedig a sztrádamatrica vásárlása kapcsán, amely így száz forinttal többe kerül, mint ha például az ügyfélszolgálaton vásárolja az ügyfél. Szetnics ennek kapcsán elmondta, ügyfeleik közül minimális az ezzel kapcsolatos kifogás. Ez is azt igazolja, hogy az ügyfél a kényelemért hajlandó fizetni - ezt már Inotai Balázs, a Cellum Zrt. elnöke tette hozzá, aki megjegyezte még: a tranzakciók számának növekedésével standardizálódik az ár, vagyis a kereskedők és a felhasználók számára is elfogadhatóbbá válik.

A tanácskozáson az is felmerült, hogy a mobil fizetési megoldások egyelőre alapvetően a lakossági ügyfeleknek szólnak, bár elméletileg a vállalati előfizetőknek is kínálnának ilyeneket. Inotai pedig azt hangsúlyozta, hogy a Budapest Bankkal kidolgoztak egy megoldást az FMCG-szektor számára, s bár bonyolult üzleti folyamatról van szó, idővel biztosan bevezetik.

Dávid Sándor, a Magyar Nemzeti Bank fizetésirendszer-szakértője arra hívta fel a figyelmet, hogy 2007. január 1-jétől az Európai Unió tagországaiban egységes pénzforgalmi szabályozás várható, megvalósul a páneurópai elektronikus átutalás, s a kártyahasználatnak is egységes szabályai lesznek. Az új szabályozás közvetített pénzforgalmi szolgáltatást is lehetővé tesz, amit a bankok nem fogadtak kitörő lelkesedéssel. Dávid arra is felhívta a figyelmet, hogy azoknak az operátoroknak, amelyek közelebb szeretnének kerülni a pénzügyi szolgáltatásokhoz, kockázatkezelési rendszert kell kifejleszteniük.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • halgatyó #3
    "közműszolgáltatókat - teljesen "beterelni" a rendszerbe" ahhh... meg a lakosságot is BETERELNI BETERELNI .. BETERELNI .. BETERELNI... mint a birkákat a fizetőparkolókba.... ggrgrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr hrhhrrrrrrrrrrrrr

    "amíg közülük egy is sárga csekken kéri a számla kiegyenlítését, az ügyfél elsősorban a postán áll sorba, ahelyett hogy a mobil fizetést választaná." .. ahhh! Már látom, hogy mi lesz a jövő: majd odaszólnak a postafőnököknek, hogy ne nyissanak ki túl sok ablakot a pénzbefizetőknek

    Hadd álljon az a sor ... majd jóól beterelgetjük őket
    így működik ez ebben a dermokráciában
    (dermokrácia = a vastag pofabőrűek uralma:-)

  • halgatyó #2
    Nagyon rossz szaga van ennek az egésznek. Nagy átb***ás, meg a totális ellenőrzés kora jön el.

    Már a boltban is utálom a kártyával fizetőket, mert annyit szarakdnak a pénztárnál. Az adatátviteli vonal csúcsforgalomban lassú, a számtalan kinyomtatott blokkal meg bizonylatokkal hosszasan szarakodnak, aztán még az országgyűlés is ratifikálja, mind a 384-en, na végre kész, mehet a sor.

    Nekem ne tartsa nyilván senki, SOHA, hogy mikor mit vásároltam!

    A mobilos fizetést Magyarországon eddig a legaljasabb cégek (parkolási társaságok) erőltették legjobban. Emiatt már helyből utálom az egészet, még mielőtt kitapasztalnom kellene. (azaz a nyakamba erőszakolnák ezt a fost)
  • bermuda3 #1
    tudok egy jobbat. nem kell fizetős parkoló :)