Berta Sándor
Az átalánydíjas zeneletöltéseket támogatja a Sony BMG
A világ második legnagyobb zenei kiadója nyitott az új elképzelésekre és a mobiltelefon-gyártókkal való együttműködésre, már csak azért is, hogy megállítsák a csökkenő zenei eladásai adatokat.
A zenei piacon szereplő cégeknek egyre komolyabb gondot okoznak a csökkenő zenei CD-eladások, a letöltések növekvő száma. Azonban közel sem minden vállalat vezetői látják pesszimistán a jövőt. "Szerintem semmi probléma nem lesz a jövőben sem. Továbbra is jól mennek majd a dolgaink, mivel új, vonzó, digitális ajánlatokkal és üzleti modellekkel rukkolunk majd elő és ezekkel ismét növekedési pályára állítjuk a zenei piacot. Úgy vélem, hogy a jelenlegi folyamat még legalább 2-3 évig fog tartani, de azután stabilizálódik majd a helyzet és ismét nőni fognak az eladások és a forgalom." - nyilatkozta Rolf Schmidt-Holtz, a Sony-BMG igazgatóságának elnöke a Frankfurter Allgemeine Zeitungnak.
"Utóbbi eléréséhez sok ötlet van a tarsolyunkban. A legfontosabb az átalánydíjas szolgáltatások bevezetése. A legegyszerűbb az lenne, hogy az összes zeneszámhoz bárki egy adott összegű havidíj megfizetése után hozzáférhessen. Így a kínálatban lévő összes dal elérhetővé válna a felhasználók számára, a legújabb slágerektől a régi örökzöldekig. Mindent megkaphatnának. Az emberek nem csak meghallgathatnák, de akár le is tölthetnék a nekik tetsző nótákat, így felépíthetnék digitális zenei gyűjteményüket. Egy ilyen hozzáférés szerintem havonta legfeljebb 6-8 euróba kerülne, ez lenne a reális ár."
"Ráadásul ez a konstrukció számunkra is kifizetődő lenne, ugyanis a felméréseink azt mutatják, hogy sokan érdeklődnének iránta. Már meg is kezdtük az erről szóló tárgyalásokat, többek között az Apple-lel, amelynek óriási a részesedése a piacon. Nem lenne értelme bojkottálnunk a céget és az iTunest, de ha ezt terveznénk is, nem jelentenénk be előre. A változásokra szükség van, mert a mai árak nem tükrözik a zenék valódi értékét. A felméréseink azt mutatták, hogy az igényes és jobb dalokért az emberek hajlandók lennének akár több pénzt is fizetni" - mondta Rolf Schmidt-Holtz.
"Számos mobiltelefon-gyártóval is tárgyalunk. Ez ugyanis a jövő. De a CD-piac sem halott, csak állandóan zsugorodik. Sokan még mindig hajlandóak lennének egy prémium tartalmú lemezért nagyobb összeget kifizetni. Úgy vélem, hogy a zenei kiadókra a jövőben is szükség lesz. Természetesen tudunk arról, hogy sok előadó megpróbálta kiadók nélkül megjelentetni a műveit, de ez nem okoz nekünk álmatlan éjszakákat. Egy nagy zenész ugyanis olyan, mint egy márkanév. Azt fel kell építeni, gondozni kell és ez a feladat nem egyszerű. Ráadásul az ilyen kísérletekbe fogó zenészek többsége nem lett sikeres és inkább ismét leszerződtek valamelyik kiadóhoz" - zárta szavait a vezető.
A Sony BMG eddig ugyan kitartott a másolásvédelmek alkalmazása mellett, de az év elején a konszern is meghajolt a trend előtt és induló zeneboltjukban már az MP3-formátumot támogatja. A zenei kiadók tárgyalásainak célja, hogy új üzleti modellt vezessenek be az iTunes esetében. A javaslatcsomagok célja az árak megváltoztatása, ezáltal a fizető vásárlók számának és a folyamatosan csökkenő zenei bevételek növelése. Az elmúlt hónapokban kétségtelenül megfigyelhető egy, az eddigi gyakorlaton változtatni akaró folyamat a zenei piacon. Azonban az átalánydíjak bevezetéséig és a fájlcserélés legális terjesztési formaként való elismeréséig még alighanem sok időnek kell eltelnie.
A zenei piacon szereplő cégeknek egyre komolyabb gondot okoznak a csökkenő zenei CD-eladások, a letöltések növekvő száma. Azonban közel sem minden vállalat vezetői látják pesszimistán a jövőt. "Szerintem semmi probléma nem lesz a jövőben sem. Továbbra is jól mennek majd a dolgaink, mivel új, vonzó, digitális ajánlatokkal és üzleti modellekkel rukkolunk majd elő és ezekkel ismét növekedési pályára állítjuk a zenei piacot. Úgy vélem, hogy a jelenlegi folyamat még legalább 2-3 évig fog tartani, de azután stabilizálódik majd a helyzet és ismét nőni fognak az eladások és a forgalom." - nyilatkozta Rolf Schmidt-Holtz, a Sony-BMG igazgatóságának elnöke a Frankfurter Allgemeine Zeitungnak.
"Utóbbi eléréséhez sok ötlet van a tarsolyunkban. A legfontosabb az átalánydíjas szolgáltatások bevezetése. A legegyszerűbb az lenne, hogy az összes zeneszámhoz bárki egy adott összegű havidíj megfizetése után hozzáférhessen. Így a kínálatban lévő összes dal elérhetővé válna a felhasználók számára, a legújabb slágerektől a régi örökzöldekig. Mindent megkaphatnának. Az emberek nem csak meghallgathatnák, de akár le is tölthetnék a nekik tetsző nótákat, így felépíthetnék digitális zenei gyűjteményüket. Egy ilyen hozzáférés szerintem havonta legfeljebb 6-8 euróba kerülne, ez lenne a reális ár."
"Ráadásul ez a konstrukció számunkra is kifizetődő lenne, ugyanis a felméréseink azt mutatják, hogy sokan érdeklődnének iránta. Már meg is kezdtük az erről szóló tárgyalásokat, többek között az Apple-lel, amelynek óriási a részesedése a piacon. Nem lenne értelme bojkottálnunk a céget és az iTunest, de ha ezt terveznénk is, nem jelentenénk be előre. A változásokra szükség van, mert a mai árak nem tükrözik a zenék valódi értékét. A felméréseink azt mutatták, hogy az igényes és jobb dalokért az emberek hajlandók lennének akár több pénzt is fizetni" - mondta Rolf Schmidt-Holtz.
"Számos mobiltelefon-gyártóval is tárgyalunk. Ez ugyanis a jövő. De a CD-piac sem halott, csak állandóan zsugorodik. Sokan még mindig hajlandóak lennének egy prémium tartalmú lemezért nagyobb összeget kifizetni. Úgy vélem, hogy a zenei kiadókra a jövőben is szükség lesz. Természetesen tudunk arról, hogy sok előadó megpróbálta kiadók nélkül megjelentetni a műveit, de ez nem okoz nekünk álmatlan éjszakákat. Egy nagy zenész ugyanis olyan, mint egy márkanév. Azt fel kell építeni, gondozni kell és ez a feladat nem egyszerű. Ráadásul az ilyen kísérletekbe fogó zenészek többsége nem lett sikeres és inkább ismét leszerződtek valamelyik kiadóhoz" - zárta szavait a vezető.
A Sony BMG eddig ugyan kitartott a másolásvédelmek alkalmazása mellett, de az év elején a konszern is meghajolt a trend előtt és induló zeneboltjukban már az MP3-formátumot támogatja. A zenei kiadók tárgyalásainak célja, hogy új üzleti modellt vezessenek be az iTunes esetében. A javaslatcsomagok célja az árak megváltoztatása, ezáltal a fizető vásárlók számának és a folyamatosan csökkenő zenei bevételek növelése. Az elmúlt hónapokban kétségtelenül megfigyelhető egy, az eddigi gyakorlaton változtatni akaró folyamat a zenei piacon. Azonban az átalánydíjak bevezetéséig és a fájlcserélés legális terjesztési formaként való elismeréséig még alighanem sok időnek kell eltelnie.