Berta Sándor
Rebeat Digital - hogy bárki maga adhassa el a zenéjét
Miért ne értékesíthetnék a kiadók helyett a zenészek maguk a dalaikat? - tették fel maguknak a kérdést egy osztrák cég munkatársai és megalkottak egy új programot.
A Rebeat Digital nevű szoftver segítségével az előadók kikerülhetik műveik értékesítésénél a kiadókat és a világ gyakorlatilag összes online boltban árulhatják az albumaikat vagy dalaikat. Az ötletet Günter Loibl-nak, a Rebeat Digital alapítójának az adta, hogy ő maga is hiába kereste fel a demóanyagaival a lemezcégeket. A sikertelenséget és az állandó visszautasításokat 2001-ben unta meg, és úgy döntött, zenei CD-it maga fogja kiadni. Elhatározását tett követte, az új modell bevált, így mostanában már egy digitális értékesítési formán kezdett gondolkozni.
"Annak a kiderítése volt a fő szempontom, hogy miként tudok egy kész művet a leggyorsabban a világhálón eladásra kínálni. A megoldást egy szoftver jelentette, amely szinte gombnyomásra hozzáférést nyújt a zenészeknek gyakorlatilag az összes zenei portál rendszeréhez" - nyilatkozta Günter Loibl. A szakember a Rebeat Digitalt 2007-ben alapította meg. A cég jelenleg már mintegy 300 kiadó, előadó és hangstúdió partnere, és több mint 120 online zenei szolgáltatással áll kapcsolatban.
A felhasználók, legyen szó profi vagy amatőr együttesekről vagy énekesekről egy egyszerű kezelőfelületen adhatják meg a legfontosabb adatokat (előadó neve, alkotás címe, megjelenés dátuma, szerzői jogi információk stb.). A terjesztést a Rebeat Digital végzi, azonban amíg az új dal az online zenei boltok kínálatában is fellelhető lesz, némi idő telik el. A várakozási idő egyes esetekben akár 8 hét is lehet, attól függ, melyik partnercég mennyire rugalmas.
A megoldás egyetlen hátránya, hogy a szoftver nem ingyenes, ára 99 euró és hogy jelenleg csak Windows operációs rendszereken futtatható. Azonban, ha belegondolunk, hogy a terjesztés egy kiadónál sem lehetne olcsóbb, akkor a 99 euró nem is tűnik olyan soknak. A dalok árának 15 százalékát kapja az osztrák cég, a fennmaradó 85 százalék megoszlik a kiadók, a zenészek és a szerzői jogok tulajdonosai között. Az iTunes esetében például minden eladott mű után 71 centet kap a Rebeat Digital, ebből 60 centet kap az előadó. A regisztrált tagokat havonta informálják az eladási adatokról és automatikusan ki is fizetik a befolyó összegeket, amennyiben azok meghaladják az 50 eurót.
"A nagyobb kiadók akár négy vagy öt számjegyű bevételt is zsebre tesznek havonta, de a kisebb cégek és a magányos zenészek sem panaszkodhatnak" - mondta Günter Loibl. A vállalkozás foglalkozik szerzői jogi ügyekkel is és amennyiben a zenész szeretné, magától utalja át a szerzői jogi díjakat az illetékes szervezeteknek. "Forgalmunk 60 százalékát az iTunes teszi ki. A jövőt nem az egyes dalok eladásában, hanem a különböző kedvezményes konstrukciókban látom, amikor valaki egy adott összegért cserébe több művet is megvásárolhat. A szoftver és a szolgáltatásaink iránt egyre többen érdeklődnek Angliából, Franciaországból, az Egyesült Államokból és Magyarországról" - mondta végül a Rebeat Digital alapítója.
A Rebeat Digital nevű szoftver segítségével az előadók kikerülhetik műveik értékesítésénél a kiadókat és a világ gyakorlatilag összes online boltban árulhatják az albumaikat vagy dalaikat. Az ötletet Günter Loibl-nak, a Rebeat Digital alapítójának az adta, hogy ő maga is hiába kereste fel a demóanyagaival a lemezcégeket. A sikertelenséget és az állandó visszautasításokat 2001-ben unta meg, és úgy döntött, zenei CD-it maga fogja kiadni. Elhatározását tett követte, az új modell bevált, így mostanában már egy digitális értékesítési formán kezdett gondolkozni.
"Annak a kiderítése volt a fő szempontom, hogy miként tudok egy kész művet a leggyorsabban a világhálón eladásra kínálni. A megoldást egy szoftver jelentette, amely szinte gombnyomásra hozzáférést nyújt a zenészeknek gyakorlatilag az összes zenei portál rendszeréhez" - nyilatkozta Günter Loibl. A szakember a Rebeat Digitalt 2007-ben alapította meg. A cég jelenleg már mintegy 300 kiadó, előadó és hangstúdió partnere, és több mint 120 online zenei szolgáltatással áll kapcsolatban.
A felhasználók, legyen szó profi vagy amatőr együttesekről vagy énekesekről egy egyszerű kezelőfelületen adhatják meg a legfontosabb adatokat (előadó neve, alkotás címe, megjelenés dátuma, szerzői jogi információk stb.). A terjesztést a Rebeat Digital végzi, azonban amíg az új dal az online zenei boltok kínálatában is fellelhető lesz, némi idő telik el. A várakozási idő egyes esetekben akár 8 hét is lehet, attól függ, melyik partnercég mennyire rugalmas.
A megoldás egyetlen hátránya, hogy a szoftver nem ingyenes, ára 99 euró és hogy jelenleg csak Windows operációs rendszereken futtatható. Azonban, ha belegondolunk, hogy a terjesztés egy kiadónál sem lehetne olcsóbb, akkor a 99 euró nem is tűnik olyan soknak. A dalok árának 15 százalékát kapja az osztrák cég, a fennmaradó 85 százalék megoszlik a kiadók, a zenészek és a szerzői jogok tulajdonosai között. Az iTunes esetében például minden eladott mű után 71 centet kap a Rebeat Digital, ebből 60 centet kap az előadó. A regisztrált tagokat havonta informálják az eladási adatokról és automatikusan ki is fizetik a befolyó összegeket, amennyiben azok meghaladják az 50 eurót.
"A nagyobb kiadók akár négy vagy öt számjegyű bevételt is zsebre tesznek havonta, de a kisebb cégek és a magányos zenészek sem panaszkodhatnak" - mondta Günter Loibl. A vállalkozás foglalkozik szerzői jogi ügyekkel is és amennyiben a zenész szeretné, magától utalja át a szerzői jogi díjakat az illetékes szervezeteknek. "Forgalmunk 60 százalékát az iTunes teszi ki. A jövőt nem az egyes dalok eladásában, hanem a különböző kedvezményes konstrukciókban látom, amikor valaki egy adott összegért cserébe több művet is megvásárolhat. A szoftver és a szolgáltatásaink iránt egyre többen érdeklődnek Angliából, Franciaországból, az Egyesült Államokból és Magyarországról" - mondta végül a Rebeat Digital alapítója.