Dojcsák Dániel

A deloitte-i jósda - Nehéz év vár az IT piacra 2008-ban!

Menetrendszerűen eljött az idei évre vonatkozó előrejelzések ideje a telekommunikációs, média és technológiai területeken is. A Deloitte idei három tanulmánya összesen 40 területet ölel fel, s a jóslatok között a számos papírforma mellett néhány igazán meglepő fordulat is szerepel.

Közgazdasági szempontból az IT piac nem különbözik a gazdaság bármely más területétől, így a kütyüvilágban egyébként hanyagolt szempontok a látszat ellenére komoly hatással vannak és lesznek is a high-tech fejlődésére. Az amerikai hitelválság, a fogyasztói szkepticizmus és a Távol-Kelet erősödése határozza majd meg a jövő évet ebben a szektorban is. A Deloitte előrejelzése nem techno-filozófusok hasraütésszerű teóriáiból áll, hanem világszerte több, mint 6000 üzleti partnerük, igazgatók, menedzserek és iparági elemzők véleményéből egységesített megállapítások sokasága.

Mobil

Annak ellenére, hogy a GSM iparág ma már a 21. születésnapját ünnepli és nem sok innovációval tud kecsegtetni az utóbbi időben, mégis az egyik legmeghatározóbb területként kell szemlélni az idei évben is. A világszerte elküldött 6 milliárd SMS és a 16 milliárd percnyi hanghívás sikertörténetnek minősül, viszont a szolgáltatóknak egyre komolyabban át kell gondolni, hogy ezt a sikert hogyan kívánják megóvni a zuhanástól - vázolta fel a mobil piac tencendiáit Kígyós Zsuzsa, a Deloitte budapesti irodájának pénzügyi tanácsadó osztályának igazgatója.

Az elmúlt évek technológiai és jogi változásai lehetővé tették a virtuális mobilszolgáltatók megjelenését, illetve egyéb konvergens megoldásokat, jelenleg mégis a legtöbben a startvonal szélén toporognak és várják, hogy mikor érdemes nekilódulni. A nyugati világ cégei mellett egyre gyakoribb, hogy arab, orosz és távol-keleti befektetők indulnak meg nyugatra, - igaz az IT-ben a szakértők szerint ez ma még nem jellemző, de hamarosan kikerülhetetlen lesz. Szokjunk hozzá, hogy a jövőben a felvásárlások nem csak az USA-tól indulnak el a távoli végekre.

Kivárni viszont már egyre kevésbé érdemes, hiszen az eddig a fiatalokra alapozott telekommunikációs piac telítődni látszik. A tini- és középkorú penetráció már szinte maximális, miközben az időskorúak lemaradása egyre látványosabb. A szakértők viszont nem az idősek motivációhiányát vagy távolságtartását okolják ezért, hanem azt hangoztatják, hogy az idősek számára nem készülnek termékek. Márpedig az apró kijelzős vagy érintőképernyős készülékeket ők egyszerűen nem tudják használni, mivel a látásuk rosszabb, vagy éppen nem olyan kifinomultan verdesik a billentyűket, mint a gyerekek.

Habár a türelemjáték is veszélyes, a túl gyorsan előreszaladó iparágak sem jelentenek megoldást. Nagyon sok olyan technológia indult útjára az utóbbi években, melyek a korai befogadók egoizmusán túl más igényt nem tudtak kielégíteni. Idén szinte mindenben fellelhető lesz már például a GPS modul, de igazából nagyon kevés tartalom áll e mögött a technika mögött, így nagyon kevesen fogják használni - talán még annyi lendület sem lesz benne, mint az MMS-ben.

Online

A technológia húzóága természetesen az online piac és az online média. A Web 2.0-nak nevezett korszak felfutási időszaka sokak szerint véget ért és jó ideje gyakori hang, hogy megismétlődhet a 2001-es dotcom válság. Annyi igaz, hogy az online területen mozgó cégek ma is magasra értékeltek a piacokon, viszont ha mást nem, annyit biztosan tanult a világ, hogy nem szabad sokáig veszteséges üzleteket mesterségesen húzni. A jelenlegi favoritok szinte kivétel nélkül nyereségesek, de a befektetők még mindig túlságosan nagy növekedést várnak tőlük - tudtuk meg Karli Pétertől, a Deloitte pénzügyi tanácsadási területének igazgatójától.

Megálljt a pörgésnek mindenféleképpen a digitális szakadék minden eddiginél komolyabb elmélyülése fog parancsolni. A tanulmány szerint míg a "kockafejek" számára létfontosságúvá váltak az online szolgáltatások és a digitális adattárolás, addig a többiek képtelenek a legegyszerűbb feladatokra is. Eddig ez nem jelentett hátrányt számukra, de a jövőben a mindennapokban is érezhető hatása lesz majd. Elég csak arra gondolni, hogy egyre több információ kizárólag online lelhető fel, legyen szó akár egy közüzemi szerződésről vagy egy termékinformációról. Sokan várnak ennek ellenére fellendülést és további gyors növekedést, de erre a szakértők szerint akkor van esély, ha valamilyen új egetrengető üzleti modell vagy technológia tűnik fel a piacon.

Média és reklám

Nehéz év vár az online hirdetési piacra is, hiszen annak ellenére, hogy felfutó ágazatról van szó, a recesszív hatások ide is átgyűrűznek (sőt!). Trendszerű, hogy egyre több hirdetéssel találkoznak a felhasználók, ami egyre jobban zavarja őket és ez ellen hajlamosak is tenni valamit. Például egyszerűen, ingyenes programokkal letiltható a hirdetések megjelenítése. A netes reklámpiacon viszont a felhasználók morgása mellett arra is plusz energiákat kell fordítani, hogy a függetlenségét végre kivívó online piac a szabályozók figyelmét is felkeltette, így a korábban főleg az elektronikus sajtóra koncentráló jogi szervezetek egyre többször foglalkoznak majd az újmédiával. Ezzel együtt viszont a pénzügyi áttörés nem érkezik meg, a hazai piacon például továbbra is mindössze 5% körüli az online szelet a teljes reklámtortából.

Elemzők szerint legalább 50-60%-os penetráció kell a háztartásokra kivetítve, hogy az összes reklámbevételből legalább 10%-ot ki tudjon hasítani egy hirtelen ugrással az online. Erre az amerikai és a fejlettebb nyugat-európai piacok jó példát mutatnak, kérdés, hogy Közép-Európa mikor követi a trendet.

Az észérvek pedig az online hirdetések mellett szólnak. E terület misszionáriusai folyton a célozhatósággal, a kiszámíthatósággal és a valós visszacsatolással jönnek, amik valóban tények. Ma a tévéreklám piacnak gyakorlatilag teljesen mindegy, hogy a nép mit néz a varázsdobozban, az számít, amit az AGB 800 darag készüléke mér. Ráadásul a klasszikus elektronikus médiából vaskos bevételeket szerző cégek nem hagyják egyszerűen veszni a pénzüket, ezért az online egyre gyakrabban lesz támadva például a személyiségi jogi kérdésekkel.

A konkurens területeknek van mit lobogtatni és képesek elfeledtetni saját elégtelenségüket, miközben a jelenlegi médiaszabályozás erősen fékezi a piacot és a digitális átállást. Ezek a hatások egyébként várhatóan szintén később jelentkeznek hazánkban, így lehetséges, hogy amerikai szinten már idén látunk erre példát a reklámpiacon, míg itthon még évei vannak az online-nak, hogy kitalálja erre a megoldást.

Érdekességként az áttekintés végére hagytuk az online kalózkodás kérdését. Nem megszokott, hogy komoly gazdasági tanulmányok külön fejezetet szentelnek ennek a témának, de itt mégis részletesen beszámolnak erről. A Deloitte elemzése egyrészt azt állítja, hogy komoly csapásokat mérnek idén is a kalózokra, hatékonyan szorítják vissza az egyértelmű csatornákat, ez mégsem jelenti majd az illegális tartalom eltűnését. A háború (ők így nevezik) két fronton zajlik. Az egyik a jól ismert szerverlefoglalós, bíróság elé citálós példastatuálás, míg a másik a felvilágosító munka. A tartalmak előállítóinak pedig nem maradt más eszköze, mint megmutatni, hogy mit is tudnak nyújtani pluszban, amivel valós alternatívák lehetnek a kalózpéldányokra. Ez minden valószínűség szerint gordiuszi csomóként mered majd eléjük.

A teljes tanulmánysorozat áttekintése elérhető a Deloitte nemzetközi szájtján is, az alábbi linken

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • aDannyBoy #4
    az utolsó részhez:
    ezzel nagyon nem értek egyet
    erre pedig ma hazánkban is az a legjobb bizonyíték h van pár ilyen kattints rá nagyi, meg nagyszülő-unoka program
    amire sokszoros a túljelentkezés, de egyszerűen nincs elég belőle.
    ahhoz meg nem kell 50+ h vki leszarja az IT-t elég csak butának lenni, akár 20 évesen is
  • kernerster #3
    Pedig hidd el, hogy előbb-utóbb megnyerik. De ezt csak olyan eszközök kivitelezésével fogják megtenni, amelyek -jelenleg- még törvényenkívüliek. A pénz mindig megtalálja érvényesülésének útját, ha kell, a jogokba is beleágyazza magát.

    A cikkhez:
    -Teljesen természetes hogy itt is meg fognak jelenni a Közel-Kelet és Kína hatalmas, állam és olajpénzeken felhízlalt mamutcégei. Ez nem új. Az autó- és gumigyártásban már meg is tették.
    -Az meg hülyeség, hogy az idősebbek körében azért nem növekszik az internet penetráció meg a high-tech eszközök használata, mert nem gyártanak nekik eszközöket. A legnagyobb részét egyszerűen nem érdekli, hogy mi van itt, a hálón. Miért kéne neki MP3 lejátszós zenefon, mikor ő csak telefonálni akar. Őket (50+) nem nagyon érdekli más mint a Barmok közt, az időjárás jelentés+hírek a kommunistákról-populistákról. Egy teljesen más világban élnek, ahova a modern elektronikának nem sok hely szorult, és életkoruk miatt már nem is nagyon fog.
  • tommyg #2
    csatát nyerhetnek a kalózokkal szemben, háborút soha a büdös életbe nem fognak
  • FoodLFG #1
    >komoly csapásokat mérnek idén is a kalózokra
    Úgy mint pl a múlt évben, vagy azelőtt, amikor szinte semmi sem történt? Ja, lefoglalták a The Pirate Bay szervereit és kb egy hétig -vagy mennyi- nem volt elérhető. Hát ez nagy csapás volt. Én nem neveznék semmit sem „komoly csapásnak” a kalózokra nézve, ha annak hatására semmi sem változik, max finomodnak a kalózkodási technikák..

    >Az egyik a jól ismert szerverlefoglalós, bíróság elé citálós példastatuálás, míg a másik a felvilágosító munka
    Én „felvilágosító” munkákat még nem láttam, csak arcoskodást és fenyegetőzést. Bár lehet, hogy bennem van a hiba.
    Egyébként ennek sem volt hatása. Bizonyára jó úton haladnak a jogvédőcskék..