Berta Sándor

Célkeresztben a jövő keresői

A Google, az Altavista, a ChaCha, az Exalead, a Lycos, az MSN Search, a Webcrawler, a Yahoo és társaikat sokmillióan használják. A háttérben a szakemberek már a keresők új generációján dolgoznak. A kulcsszó a kutatók szerint a szemantikus web.

Érdekes jövőképet vázoltak fel Wolfgang Wahlster, a Német Mesterséges Intelligencia Kutatóközpont (DFKI) munkatársa és társai egy a Berlinben a keresők jövőjéről tartott konferencián. Mi történne, ha például ötvöznénk a hagyományos keresőket és a fájlcserélő technikákat? Nos, a P2P-technológia a német szakember szerint kiváló alapja lehetne a jelenleginél még jobb kutatószolgáltatások létrehozásának.

Wahlster már Web 3.0-ról beszélt. Ilyen megoldás lehet a Theseus, aQuaero európai kereső utódja. A Theseus, mint a keresőtechnológiák következő generációjának tagjának fejlesztését a német kormány és az Európai Unió is támogatja. "A képlet egyszerű. Olyan technológiai bázisra van szükségünk, amelynek kialakításában mi is részt vehetünk, információkat, véleményt cserélhetünk. A Google 2 létrehozásánál mi is ott akarunk lenni" - hangsúlyozta Wolf-Dieter Lukas, a német oktatási és kutatási minisztérium kulcsfontosságú technológiákért felelős részlegvezetője.

A kutatók szerint a legfontosabb feladat javítani az ember és a számítógép kommunikációját, hogy például a "Siemens 2005. évi németországi forgalmának" keresési címszavak megadásakor ne hivatkozások, hanem maga az adat jelenjen meg. Vagyis a kereső értse meg a feltett kérdést vagy címszót, ezáltal azt, hogy a felhasználó milyen információt vár tőle. Ezt a célt szolgája például a német minisztérium által támogatott SmartWeb program is. Emellett fontos, hogy a keresőszolgáltatásokat akár az autóban ülve is el lehessen érni.

Thomas Hofmann, a Google Switzerland GmbH munkatársa elmondta, hogy a WebSearch 1.xx nevű projektben már folynak a munkák az online kutatás optimalizálására és az egyszerű kérdésekre való gyors válaszadás megalkotására. Ezenkívül a következő generációs megoldásoknak még inkább felhasználóbarátnak kell lenniük és meg kell felelniük a helyi vagy regionális nyelvi és más igényeknek, követelményeknek is. A Google éppen ezért hozott létre 50 kutatóközpontot világszerte.

Rudi Schmiede, a Darmstadti Egyetem szociológusa ugyanakkor arra hívta fel a figyelmet, hogy az emberiség jelenleg a Google-társadalom létrejötte felé halad, vagyis egyre gyakrabban fordulunk a keresőkhöz és úgy tűnhet, hogy már függünk ezektől a szolgáltatásoktól, ők irányítanak bennünket, ők határozzák meg mire érdemes figyelnünk és mire nem. Fontos lenne, hogy a felhasználók az információkeresés közben is a realitás talaján maradjanak. A Google és társai ugyanis csupán segítők.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • AljasGetto #6
    Én némi visszafejlesztésnek is örülnék, sokszor a sírba kergetnek azzal, hogy túl okos a kereső, és NEM AZT keresi, amit én beírtam neki (ragozza, szavakra szedi a teljesen egyezőnek keresett kifejezést, stb...)
  • turul16 #5
    Kit érdekelnek a nem geek témák ? Két érdekelnek a nem geekek :)

    Az igazság az, hogy tudományos / techinaki / számítás technikai infók nagyrésze, (ami akkár tanagyag is), nincs fent a neten (ingyen), magyarul meg főleg nincs.
  • b10 #4
    A keresési technikák helyett inkább a neten található tartalmakat kéne fejleszteni. Még mindig rengeteg témában nem található semmilyen értelmes anyag - ilyen témákkal kapcsolatban csak könyvekben, újságokban lehet olvasni.

    Hiányos a napi élethez, divathoz, stb használható weblapok anyaga. Akinek van normális weblapja / webszervere, nézze meg a statokban, hogy milyen témákkal kapcsolatban keresnek az embereket neten anyagot (pl: "mi a trendi", "milyen halételek vannak", "hol lesz hétvégén családi programok", stb)

    Majd ha Magyarország összes boltjának naprakész kinálata megtalálható lesz, kereshető formában a neten, majd ha nem lesznek olyan speciális témák, amiről neten semmi se található meg, akkor majd ráérnek jobb keresőket fejleszteni a cégek.
  • pilsner #3
    a kereső-technológia 1értelműen a web jövője. a témáról bővebben John Battelle ír a Keress! c. könyvében. érdemes elolvasni!!
  • quentit #2
    Amúgy meg az ötlet lényege annyi, hogy ne 10, hanem 1 találat jelenjeg meg.
    Oszt' akkor mindenki ennek a cégnek tejelne, hogy az ő weboldalát hozza be az "intelligens" (lefizetett) kereső..
  • quentit #1
    "A kutatók szerint a legfontosabb feladat javítani az ember és a számítógép kommunikációját, hogy például a "Siemens 2005. évi németországi forgalmának" keresési címszavak megadásakor ne hivatkozások, hanem maga az adat jelenjen meg."

    Ilyen már van a google-nél is, csak arra kell bökni, hogy "Jó napom van"