Berta Sándor

Emberi segítséggel támogatott keresők

Folyamatosan nő azoknak a különleges keresőknek a száma, ahol nem általános célú, hanem egyes kérdésekre lebontott speciális kutatást végezhetnek a felhasználók és ahol az emberek és a gépek együtt dolgoznak.

A tenger nyugodt volt január 28-án a kaliforniai partoknál, amikor az ismert számítástechnikai szakember, Jim Gray 12 méter hosszú, Tenacious nevű jachtjával elhagyta San Fransisco kikötőjét. Gray a Farallon-szigetekhez indult, amelyek alig 43 kilométerre vannak a Golden Gate hídtól, hogy szétszórja nemrég meghalt édesanyja hamvait. Azóta senki sem látta. Az eltűnését követő 96 órában az amerikai parti őrség átkutatta a teljes területet, eredménytelenül. A barátok, ismerősök nem adták fel a reményt, az Amazon, a Sun, az Oracle, a Google, a Microsoft és más cégek munkatársai fogtak össze, hogy megtalálják a 63 éves, mindenki által tisztelt és elismert szakembert.

A keresésbe végül a NASA egyik repülőgépe is bekapcsolódott, sőt több ezer, a Digital Globe térképészeti vállalat által rögzített műholdképet kezdtek kielemezni. Az Amazon dolgozói tudták, hogy ekkora mennyiségű információt gyakorlatilag lehetetlen gyorsan feldolgozni, ezért a képeket az óceán 300 x 300 méteres területét mutató kockákra darabolták fel, majd február 2-án felöltötték a Mechanical Turk nevű különleges keresőbe. Az oldalon bárki átböngészhette a fotókat. Az akcióhoz 12 000 önkéntes csatlakozott, akik összesen 560 000 felvételt néztek át alaposan. A keresést a gyászoló, de ugyanakkor az összefogástól meghatódott család február 16-án fújta le.

Ez az eset is jól bizonyítja, hogy a webtechnológiák segítségével teljesen új, Human-Assistednek nevezett keresések valósulhatnak meg. Egyre több cég fedezi fel az emberi önkéntesek segítségén alapuló kutatásokban rejlő lehetőségeket. Jó példa erre a már említett Mechanical Turk, ahol bárki segítséget kaphat. A Human Intelligence Task (HIT) nevű szolgáltatás lehetővé teszi, hogy mindenki megoldást találjon az őt érdeklő kérdésekre, problémákra. Egy pasadenai családnak elrabolták a yorkshire terrierjét. A család 10 centet ajánlott fel minden olyan értesítésért, ami a kutya nyomára vezethet. Az információk származhatnak akár chatszobákból, fórumokból vagy weboldalakról. Egy másik példa: számítógép-tulajdonosok ezrei kereshetnének repülőterek biztonsági kamerái által rögzített felvételek alapján bűnözőket.

Az emberi intelligencia használatára egy másik példa a ChaCha nevű kereső, ahol úgynevezett Guide-okat alkalmaznak. A portál tavaly ősszel 30 000 virtuális segítőt (nyugdíjasokat, diákokat, háziasszonyokat) toborzott össze, akik a legjobb utazási, ár- és más ajánlatokra vadásznak a világhálón. A ChaCha a munkáért óránként 5-10 dollárt fizet. A látogatók különböző információkat, akár öt vagy tíz hivatkozást is kapnak az őket érdeklő témákban a megbízott keresőktől. S hogy miért éri meg mindez a cégnek? Az adatfolyamban vannak reklámok, így jelentős bevételre tehet szert. A legnépszerűbb ajánlatok végül bekerülnek a ChaCha keresési indexébe.

Korábban már volt példa ilyen oldalakra, elég csak a Webhelp.com-ra gondolni. Akkor nem sokan reagáltak az ötletre, azonban a mai világban egyre nagyobb az igény az ilyen élő, segítséget nyújtó szolgáltatásokra. "Nemcsak a technológia, de a kultúra is változik. Néhány esztendeje még csak az e-mail volt az egyetlen szabványos online kommunikációs lehetőség. Napjainkban már elterjedt az azonnali üzenetküldés és más szolgáltatások" - hangsúlyozta Brad Bostic, a ChaCha elnöke. A portál népszerű és ezt elsősorban annak köszönheti, hogy ha az érdeklődő nem is kapja meg a számára fontos információt vagy adatot, a kiszolgálás, a tájékoztatás mindig barátságos, közvetlen és lényegre törő. A hivatásos keresők az évek alatt egyre tapasztaltabbá válnak, ezáltal egyre gyakrabban szállítják a látogatókat érdeklő információkat.

A gépi és az emberi keresés ötvözésére a Mechanical Turk és a ChaCha mellett jó példa az elsősorban képrendezéssel foglalkozó Polar Rose és a Prefound. "A kis dolgokból úgy csinálhatunk egy nagy egészet, hogy ha a rendszereket minél több ember számára elérhetővé tesszük és ezáltal képesek egyszerre több folyamatot is feldolgozni" - összegezte véleményét Peter Cohen, a Mechanical Turk vezetője.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • m4G1c #2
    ez regresszív fejlesztés ; nem azért automatizálunk egyre több dolgot, hogy gyorsabbá tegyük az időpocsékoló folyamatokat? erre most feltalálják a spanyolviaszt. ez tul. képpen egy végtelen toleranciával megáldott helpdesk lehet.
    inkább agyalnának az intelligens keresőn meg kiraknák mindenhova ezt a jólismert képet :
  • Rage47 #1
    én próbáltam egyszer a ChaCha-t. Az egyik gyerekkel meg akartam kerestetni az Infernal nevű játék honlapját. Vagy 5 percig kereste, de nem találta. Én google-ban 5mp alatt megtaláltam:o